Gå til innhold

Skal besøke 10 uker gammel valp - hva skal jeg se etter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har avtale med oppdretter om å besøke en valp på mandag, og kan kjøpe den hvis kjemien stemmer. Hva konkret bør jeg se etter for å vite litt om valpens lynne og oppførsel? Ønsker meg i utgangspunktet en trygg og rolig hund. Er et veldig lite kull og  bare én tispe igjen i kullet (som er den jeg er interessert i), så har ikke noen å sammenligne med innad i kullet.  (Vi møter enten bare denne ene valpen, eller med en bror). 

Jeg er ganske opptatt av at det ikke skal bli en veldig bjeffete hund, vet mye av det går på trening, men er jo også individforskjeller. Er det noe man kan se etter allerede ved 10 ukers alder?

Jeg har også hund fra før, som jeg skal ha med, ikke minst for å se om de liker hverandre. Noe jeg bør være oppmerksom på der? Møtes utendørs, pga min hund. Kan sikkert be om å få komme inn til dem også, men da er det nok best jeg ikke tar med hunden min. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at å møte valpen i rolige og kjente omgivelser hjemme med mor og søsken er mye bedre enn å møte den utendørs og sammen med din egen hund. Hvem sin ide var dette, din eller oppdretter? 

Anonymkode: 94678...275

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det var vel oppdretters idé, møtes utenfor hos dem. Men det var fordi jeg sa det hadde vært fint om hundene våre møttes. Er det bedre om jeg drar alene og inn til dem, og heller venter med hunden?

Uansett, hva bør jeg se etter enten vi møtes inne eller ute?

Skrevet

Jeg synes absolutt du skal be om å få se valpen inne hos oppdretter, så du ser hvordan det er der, hvordan den er vokst opp etc. Oppveksten kan prege valpen og dens helse. Sjekke ut valpens mor er også viktig. For hvordan er hun? Er hun nervøs og glefsete, stresset? Dette er gemytt som valper kan arve og ta etter mors atferd.

Så møt inne!

• Liker 3
Skrevet

Bjeffing kan ofte være ganske rasetypisk. Sikkert fint å la hundene møtes ute, men så bør du sette din i bilen og bli med inn. Samtale med oppdretter sier ganske mye, og du får sett valpen sammen med mora.

Anonymkode: 619a2...a98

Skrevet

Er det ikke bedre å først treffe valpen inne, mens din hund venter i bilen? Hvis det inntrykket er bra, så kan valpen og din hund treffes ute etterpå.

• Liker 5
Skrevet

Det viktigste for meg da jeg kjøpte valp var at den var rolig og virket trygg. Og det ser du best i rolige omgivelser, inne. Sett deg ned på gulvet og observer, la valpen komme til deg når den vil. Jeg hadde ikke tatt med en annen hund, kan fort bli bare mas og kjas. 

Anonymkode: ffdfe...3dc

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville hatt hunden i bilen og gått inn hos de først. Viktig å se hvordan det er inne hos oppdretter. Jeg ville også sett moren til valpen. 

Om valpen virker trygg og nysgjerrig, og moren til valpen virker trygg og ikke stresser, så kan valpen bli med ut og møte din hund. 

Anonymkode: 9f3a3...43a

• Liker 2
Skrevet

Vi har valgt den valpen som kom til oss. Vi reiste langt, 12 timer med bil, for å hente en avtalt valp. Når vi kom dit var valpen uinteressert i oss men en annen valp kom og ville bare være med oss. Den valpen var ikke til salgs men det ble den valpen vi tok med hjem. Nå er hunden 9 år og det var helt riktig at den skulle være hos oss.

Anonymkode: ee19b...e4f

• Liker 2
Skrevet

Takk for rådene deres, jeg har endret avtalen og møter valpen inne først (uten min egen hund). 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...