Gå til innhold

Svangerskapspenger og økonomisk krise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble sykemeldt på grunn av mye stress og kynnere i uke 21. Gikk da tre uker hjemme før jeg kom tilbake i jobb med gradert sykemelding. Siden arbeidsplassen ikke betaler mer enn de 16 dagene har jeg siden i sommer ventet på sykepenger, og vært nødt til å leve av samboer. Jeg purret på arbeidsgiver om å sende inn lønnsdokumentasjon. Nå er det slik at stresset på jobb går utover fosterets helse, i tillegg til at det er en arbeidshverdag med høyt tempo, mye stress, tunge løft og ingen sittende arbeid. Jordmor rådet meg derfor til å søke om svangerskapspenger for å passe på at det ikke blir prematur fødsel eller skader på livmorhals. 

Siden jeg nærmest ikke har hatt inntekt å vise til siden juni, og NAV skal regne ut svangerskapspenger etter de tre siste månedene, vil jeg da bare få utbetalt for 20-40% av lønnen som har blitt utbetalt, mens resten bare blir borte i medregningen siden jeg enda ikke har fått sykepenger? Vil dette også ha innvirkning på foreldrepengene når den utregningen også skal taes?

Anonymkode: 08410...7cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ble sykemeldt på grunn av mye stress og kynnere i uke 21. Gikk da tre uker hjemme før jeg kom tilbake i jobb med gradert sykemelding. Siden arbeidsplassen ikke betaler mer enn de 16 dagene har jeg siden i sommer ventet på sykepenger, og vært nødt til å leve av samboer. Jeg purret på arbeidsgiver om å sende inn lønnsdokumentasjon. Nå er det slik at stresset på jobb går utover fosterets helse, i tillegg til at det er en arbeidshverdag med høyt tempo, mye stress, tunge løft og ingen sittende arbeid. Jordmor rådet meg derfor til å søke om svangerskapspenger for å passe på at det ikke blir prematur fødsel eller skader på livmorhals. 

Siden jeg nærmest ikke har hatt inntekt å vise til siden juni, og NAV skal regne ut svangerskapspenger etter de tre siste månedene, vil jeg da bare få utbetalt for 20-40% av lønnen som har blitt utbetalt, mens resten bare blir borte i medregningen siden jeg enda ikke har fått sykepenger? Vil dette også ha innvirkning på foreldrepengene når den utregningen også skal taes?

Er du gradert sykemeldt så er vel ikke svangerskapspenger det du kvalifiserer til ?

Anonymkode: 7098a...a23

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er du gradert sykemeldt så er vel ikke svangerskapspenger det du kvalifiserer til ?

Anonymkode: 7098a...a23

Ble gradert sykemeldt av andre grunner, nå som jeg har kommet så langt i svangerskapet er jobben en fare for barnet, ikke mine graviditetssymptomer. Jeg fyller derfor kravet til svangerskapspenger, hvis ikke hadde ikke jordmor bedt meg søke

Skrevet

Arbeidsgiver skal oppgi inntekten du ville hatt dersom det var i jobb så det er ikke noe problem.  Verre er det jo dersom arbeidsgiver er veldig treig med å sende den inn... 

Anonymkode: 7040d...f03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres fremdeles ut som om du primært skal ha en sykmelding. Min erfaring er at jordmødre ikke nødvendigvis kan regelverket godt nok og er for kjappe til å skrive ut svangerskapspenger når den gravide egentlig skal sykmeldes. Det kan straffe seg hvis NAV setter seg på bakbeina. Snakker av egen erfaring (minus at NAV heldigvis ikke begynte å grave i det, for da hadde svangerskapspengene røket). 

Anonymkode: 1d10a...d08

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres fremdeles ut som om du primært skal ha en sykmelding. Min erfaring er at jordmødre ikke nødvendigvis kan regelverket godt nok og er for kjappe til å skrive ut svangerskapspenger når den gravide egentlig skal sykmeldes. Det kan straffe seg hvis NAV setter seg på bakbeina. Snakker av egen erfaring (minus at NAV heldigvis ikke begynte å grave i det, for da hadde svangerskapspengene røket). 

Men jeg er ikke syk, jobben er til fare for barnet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Arbeidsgiver skal oppgi inntekten du ville hatt dersom det var i jobb så det er ikke noe problem.  Verre er det jo dersom arbeidsgiver er veldig treig med å sende den inn... 

Anonymkode: 7040d...f03

Så det blir ikke automatisk utregnet av de tre siste lønnslippene? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Men hallo - du vet lite av hva som er bakgrunnen for TS totalt her. Jeg var også sykemeldt i 10 uker minst, før jeg gikk over på svangerskapspenger. Det var fordi legen min synes sv.penger var litt stress å sette seg inn i, i hovedsak. I mitt tilfelle var både sykemelding og sv.penger riktig - jobben kunne påvirke foster, mens graviditeten i seg selv gjorde meg syk. Da er det faktisk bedre med sv.penger i stedet for å miste masse rettigheter pga for lang sykemelding.

Vi vet ikke alt om TS sin situasjon, verken helse eller jobb og kan heller ikke si noe om hva som er rett stønad.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så det blir ikke automatisk utregnet av de tre siste lønnslippene? 

Jo, det blir det. Men på lønnsslippen skal det stå hva du skulle normalt fått i lønn +hva du er trukket for i lønn pga sykemelding. Det er hva du skulle fått i lønn som er grunnlaget for NAV, ikke hva du har utbetalt.

Anonymkode: e2a07...f8d

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men jeg er ikke syk, jobben er til fare for barnet 

Så det er ikke noe problem for din helse med en jobb med høyt tempo, tunge løft og mye stress?

• Nyttig 1
Skrevet

Ts, i tilfelle arbeidsgiver ikke vet det: Du må si til dem at de må sende to inntektsmeldinger, en for svangerskapspenger og en for sykepenger. Eventuelt en tredje for foreldrepenger.

Anonymkode: e3747...756

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ts, i tilfelle arbeidsgiver ikke vet det: Du må si til dem at de må sende to inntektsmeldinger, en for svangerskapspenger og en for sykepenger. Eventuelt en tredje for foreldrepenger.

Anonymkode: e3747...756

Takk for svar, dette skal jeg fortelle arbeidsgiver

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så det er ikke noe problem for din helse med en jobb med høyt tempo, tunge løft og mye stress?

Om det hadde vært et problem for min helse ville jeg vel ikke hatt denne jobben i utgangspunktet? Disse tingene er en fare mens jeg går gravid da det kan skade barnet og livmorhals, ikke meg.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Om det hadde vært et problem for min helse ville jeg vel ikke hatt denne jobben i utgangspunktet? Disse tingene er en fare mens jeg går gravid da det kan skade barnet og livmorhals, ikke meg.

Ikke hør på vedkommende. Det er bare tull. Jeg fikk også svangerskapspenger på samme grunnlag. Det er ikke sykepenger som er riktig ytelse. 

Anonymkode: 1aaae...c0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke hør på vedkommende. Det er bare tull. Jeg fikk også svangerskapspenger på samme grunnlag. Det er ikke sykepenger som er riktig ytelse. 

Fikk du full dekning eller delvis? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk du full dekning eller delvis? 

Full dekning :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...