Gå til innhold

Spare i BSU men har ikke inntekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg trenger å få oppklart noe. Har virkelig null peiling på dette og kommer ikke til å åpne en BSU med det første, men vil vite så mye som mulig. Har prøvd å lese meg opp men får ikke helt svar på spørsmålene jeg lurer på. 

Jeg er student, har hatt noen sommerjobber men ingen deltidsjobb og har derfor ikke tjent så mye, og har naturligvis aldri tjent over frikort grensa. Har ingen jobb akkurat nå pga studier.

Faren min har begynt å mase på meg om  å åpne en BSU sånn at jeg lettere får boliglån når den tid kommer.  Vet at man ikke får noen fordeler om man ikke tjener over grensa. Men er det sant at man lettere får boliglån om man har startet tidlig med BSU? Kan jeg i så fall åpne BSU og sette inn feks. 2000kr i måneden fra egen lomme? (Ikke pga fordelene men sånn at banken ser jeg begynte å spare tidlig og kanskje lettere gir meg boliglån).

Igjen, har ingen anelse om dette så beklager om det er noen dumme spørsmål. Setter veldig stor pris på ordentlige svar😊

Anonymkode: ddbb4...c65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om du ikke får fradrag, så vil det være høyere rente på BSU enn sparekonto. Med mindre du tenker å vente med å kjøpe bolig til du er 32 år, så vil det lønne seg. For nå har de endret regelen slik at man ikke kan fortsette å få fradrag på BSU etter kjøp av første bolig (mange valgte å unngå bruk av denne pga fradragene)

Banken bryr seg ikke veldig om pengene står på vanlig sparekonto eller BSU tror jeg. Det er det at du viser at du klarer å spare som har noe å si. 

Pengene blir bundet til boligkjøp, så om du er sikker på at du vil kjøpe bolig i fremtiden, så er det en veldig sikker spareform. Fond kan gi deg høyere avkastning på sikt, men er også mye mer risikabelt. Nå har markedet vært som en jojo de siste årene. 

Anonymkode: d5fbe...9fe

Skrevet

Så hvis jeg ønsker å kjøpe bolig etter fylte 32 år så kan det lønne seg å sette inn penger fra egen lomme pga høy rente? 

Og hvis jeg skjønte det riktig så vil man ikke få fradrag mer etter kjøp av sin første bolig selvom dette er før man har fylt 32? 

Vil bare gjøre det som gjøre det enklest for meg å få boliglån. Tenker å begynne å jobbe litt ved siden av studiene men kommer nok ikke til å tjene over frikortgrensa.

Anonymkode: ddbb4...c65

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...