AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Var vanskelig å finne god overskrift og ser hvordan dette høres ut som et luksusproblem. Visste heller ikke om dette dilemmaet skulle under tema familieliv eller forbruk, men endte på denne. Vi har to små barnehagebarn, jeg jobber kun natt og han dag. Dermed kjører jeg hjem fra jobb når han er på vei. Jeg leverer ungene alle dagene jeg ikke er på nattevakt og bruker da bilen. Det er bare ca 1,5 km til barnehagen, så kunne gått, men ønsker å spare tiden med kjøring. Samt at jeg er litt lat. Det må jeg innrømme. Vi har hatt to biler tidligere, så dette har ikke vært noe problem. Vi måtte derimot selge den ene bilen i vår pga litt utfordrende økonomi en periode. Det har gått greit fordi samboer er godt trent og sykler lett til jobb, selv om det nesten er en mil. Nå har han derimot ytret ønske om at han ønsker å ha bilen de dagene jeg er på nattevakt, altså ca 3 netter i uken. Det skjønner jeg jo godt. Det er bale utover vinteren med frost å ha to barn i sykkelvogn til barnehagen og så sykle videre i motsatt retning til jobb. Så jeg har tenkt at vi må skaffe oss en billig reservebil. Da gjerne en mini elbil. Han mener derimot jeg må klare meg med elsykkel. Jeg har ca 5 km til jobb, så det er overkommelig, men hater selv tanken på de verste regn/storm og frostdagene. Jeg ønsker derfor friheten til å velge. Vi har ikke god økonomi nå heller, men vi har råd til det. Vi må da bare nedprioritere andre ting, som feks opppussing. Vet ikke helt hva jeg vil med dette, men gjerne enten litt støtte rundt mine tanker om å ha muligheten til å kjøre til jobb de dagene været er som verst eller ærlige svar om jeg er bortskjemt og lat som bare har sykkel som transport altermativ. Klart buss også er et siste alternativ på de verste dagene, men bussturer er ikke spes billig der jeg bor og det vil likevel være et godt stykke å gå gra bussholdeplassen til jobben. Noen råd? Evt bekreftelse på at jeg er urimelig…eller forståelse ønskes😌 Anonymkode: 6fed9...caf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Et spørsmål til. Er det ikke vanlig at småbarnsfamilier der foreldrene jobbe helt forskjellig, da gjerne har to biler?! Samboer mener dette kun er luksus for de rikeste og vi er ikke blant dem..Da heller ca midt på treet økonomisk, kanskje litt under snittet i total årsinntekt. Anonymkode: 6fed9...caf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et spørsmål til. Er det ikke vanlig at småbarnsfamilier der foreldrene jobbe helt forskjellig, da gjerne har to biler?! Samboer mener dette kun er luksus for de rikeste og vi er ikke blant dem..Da heller ca midt på treet økonomisk, kanskje litt under snittet i total årsinntekt. Anonymkode: 6fed9...caf Enig med din samboer. Å ha en ekstra bil fordi man ikke gidder å gå eller synes at regn er kjipt er unødvendig luksus det ikke høres ut som dere har råd til slik du beskriver det. Anonymkode: f5cf6...cb3 31
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 Finnes det ikke bussforbindelse mtp de dårlige dagene med regn/snø? Anonymkode: 1e568...b89 5 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 Jeg personlig er for bil. Bil betyr frihet. kjøp hvis du har råd. Han har ikke noe med dine penger å gjøre. Anonymkode: a255a...461 13 1 8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 To biler her. Jeg hjemmeværende, partner jobber skift. Har ca 45000 totalt i måneden. Anonymkode: 19bb5...19d 1
Maskinfører Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 (endret) Da må han sykle/gå eller ta bussen sånn er det tenkt Endret 30. september 2022 av Maskinfører 5
Morten1 Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 Har dere felles økonomi? I utgangspunket ert jeg for det å ha færrest mulig biler da det er ofte er en stor utgift. samtidig det at du kan sykle til jobb mener jeg skal være opp til den som faktisk skal gjøre det. Hvis dere har felles økonomi og det er kun du som ønsker 2 biler burde bil nr 2 bli betalt av deg så fremt den skal kun bruket til jobb og henting/ levering de få gangene det skjer. Dette forutsetter at den andre blir brukt som familie bil ellers. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #9 Skrevet 1. oktober 2022 Takk for alle svar og glad jeg fikk litt støtte❤️ Et viktig argument til for min del er at jeg ofte er svært trøtt kl 08 om morgenen etter 10 (ofte travle) nattevaktstimer. Da vil jeg ha en rolig hjemtur, helst så fort unna som mulig. Ikke en svett sykkeltur i storm eller regn. Jeg er ikke sprek og sliter med litt dårlig helse, bla undervekt. Hadde sikkert hatt godt av ekstra bevegelse som de fleste, men føler egentlig ikke jeg har overskudd. Kjenner jeg blir sliten bare av tanken på at jeg skulle syklet hjem fra jobb nå i natt i pøsregn og storm. Det blir ikke det samme for meg som for folk som drar hjem fra jobb dagtid. Jeg skal tross alt legge meg og klare å sovne snarest mulig når jeg kommer hjem. Jeg klarer sjeldent å sovne fort når jeg har vært i masse aktivitet like før. Bussholderplassen ved jobb er forresten et stykke i fra. Ca 10-15 min gange. For den som lurte på det. I helgene går bussene sjeldnere og søndager måtte jeg ha ventet på bussen i 45 min etter jobb… Anonymkode: 6fed9...caf 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #10 Skrevet 1. oktober 2022 Morten1 skrev (1 time siden): Har dere felles økonomi? I utgangspunket ert jeg for det å ha færrest mulig biler da det er ofte er en stor utgift. samtidig det at du kan sykle til jobb mener jeg skal være opp til den som faktisk skal gjøre det. Hvis dere har felles økonomi og det er kun du som ønsker 2 biler burde bil nr 2 bli betalt av deg så fremt den skal kun bruket til jobb og henting/ levering de få gangene det skjer. Dette forutsetter at den andre blir brukt som familie bil ellers. Vi har delvis felles økonomi. Jeg har derimot en sparekonto hvor planen var å bruke pengene på oppussing i løpet av 5-8 år. Da spytter vi inn 50-50. Jeg kunne brukt pengene fra denne til en enkel reservebil nå, men da ville det altså gått ut over de framtidige oppussingspengene. Anonymkode: 6fed9...caf
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #11 Skrevet 1. oktober 2022 En ting er at det er slitsomt, men er det trygt å sykle hjem midt på natta i mørket og regnvær? Anonymkode: 2542c...a57 11 1 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #12 Skrevet 1. oktober 2022 Helt uaktuelt å ikke ha to biler. En bil er til folk som bor midt i byen og aldri er utenfor ring 3, og gamle pensjonister som gjør det meste sammen. Det meste ofres før bil. Sykle rundt er bare tull, vi bor i Norge. Anonymkode: cb43a...098 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #13 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Vi har delvis felles økonomi. Jeg har derimot en sparekonto hvor planen var å bruke pengene på oppussing i løpet av 5-8 år. Da spytter vi inn 50-50. Jeg kunne brukt pengene fra denne til en enkel reservebil nå, men da ville det altså gått ut over de framtidige oppussingspengene. Anonymkode: 6fed9...caf Så du skal bruke pengene som er ment til vedlikehold av bolig til bil? Nei, det ville jeg nå ikke ha gjort. Men vi kan jo snu litt på det. Det virker ut som du kanskje er litt for utslitt etter du har vært på nattevakt til å sette deg bak rattet å kjøre? Så kanskje det er tryggest å heller ta bussen selv om det er 10 minutters gange? Vet ikke jeg, skulle gjerne sagt jeg er uenig med din mann men jeg er altså ikke det. Vi har selv fått tak i 2 elsykler for å bruke bilen så lite som mulig. På vinteren skjønner jeg godt at en ikke har lyst til å sykle men da har en jo bussen. Greit at en egentlig har lyst til å kjøre men hvis en ikke har råd til det så fungerer vel bussen greit? Månedskort på bussen er jo ikke så kostbart i forhold til bil. I helgene så kan jo du bruke bilen til arbeid hvis det ikke er mulig å få til en avtale på arbeid som passer bedre med busstidene? Anonymkode: f8eb9...277 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #14 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Helt uaktuelt å ikke ha to biler. En bil er til folk som bor midt i byen og aldri er utenfor ring 3, og gamle pensjonister som gjør det meste sammen. Det meste ofres før bil. Sykle rundt er bare tull, vi bor i Norge. Anonymkode: cb43a...098 Så var det noe med den kjøpekraften og renta da… Du holder nå i alle fall liv i kjøpekraften, den skal du ha 😀 Anonymkode: f8eb9...277 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #15 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg sykler med el sykkel og det er ikke pes, selv ikke i regn. Anonymkode: 2a50f...659 9 1
Maestro Skrevet 1. oktober 2022 #16 Skrevet 1. oktober 2022 Nå har jeg aldri kjørt bil og har ikke planer om det heller. Tenker i mitt hode er det luksus og egentlig unødvendig med to biler. Dyrt er det og med både drivstoff eller lade bilen. Og bompenger oppå der igjen. Forsikringer. Ikke bra for miljøet er det heller. Om du ikke kan gå 1.5 km til bhg, da er det faktisk krise. Selv kjører jeg moped her inne jeg bor, men tar kollektiv når jeg skal til sentrum, møte venner osv. Er det glatt, veldig kaldt og sånn, så handler jeg og pakker i sekk da jeg sliter med skuldre og nakke og får vondt av og bære tungt over tid. Jeg støtter forslaget med en bil. 😊🤔 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #17 Skrevet 1. oktober 2022 5 km på elsykkel, det tar deg vel omtrent et kvarter? Men hvor bor du, og hvordan er veien til jobb? Vi har vurdert elsykkel i stedet for bil, men har 20 km til jobb, snø minst 7 måneder i året og veldig ofte dårlig brøyta og mørkt, så jeg synes rett og slett det er for skummelt. Hadde det vært gangsti hadde jeg lett sykla for å spare de pengene! Anonymkode: 13027...36b 6
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Skrevet 1. oktober 2022 Det vil faktisk lønne seg å ta taxi de dagene det regner/snør sidelengs. Til og med hver eneste vakt frem og tilbake. Så dyrt er bil. Selv om vi har råd regnet vi på hva vi sparer på å kun ha en. Så løser vi heller kabalen gjennom litt god planlegging, og en og annen taxitur. Anonymkode: fc23a...b92 11
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #19 Skrevet 1. oktober 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: 5 km på elsykkel, det tar deg vel omtrent et kvarter? Men hvor bor du, og hvordan er veien til jobb? Vi har vurdert elsykkel i stedet for bil, men har 20 km til jobb, snø minst 7 måneder i året og veldig ofte dårlig brøyta og mørkt, så jeg synes rett og slett det er for skummelt. Hadde det vært gangsti hadde jeg lett sykla for å spare de pengene! Anonymkode: 13027...36b Wow, tøft (og litt galskap) å i det hele tatt vurdere det. 😛 Vi har én bil, men jeg er ufør og har ingen steder jeg må dra unntatt lege som er 1 km hjemmefra. Og skole og bhg ligger 500 meter fra huset vårt. Med begge i jobb ville vi definitivt hatt to biler, med mindre bussforbindelsen var veldig bra eller vi jobbet slik at vi hadde mulighet til å kjøre sammen. Anonymkode: c5cb3...887
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #20 Skrevet 1. oktober 2022 Hadde gitt elsykkel ett forsøk. Mye penger spart og langt fra så utrivelig og slitsomt som du ser for deg. Godt varmt tøy hjelper mye. Så kan du heller kjøpe bil dersom elsykkel ikke fungerer. Anonymkode: 4f5a8...0fa 6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå