moltelektrisk Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Heisann, Jeg står i en vanvittig vanskelig situasjon, og sliter med hva jeg skal gjøre videre. Jeg vet det åpenbare valget bør være å finne seg en ny jobb, men dette føles kanskje ikke helt som den riktige tiden for det. Jeg har jobbet i samme bedrift i 6 år, og har lenge vært ansett for å være en av sliterne som drar sist hjem fra jobb, og setter jobben over det meste annet. Dette fordi jeg ville opp og frem. Vi snakker arbeidsdager på i snitt 12 timer, dette førte jeg aldri overtid for. Jeg gjorde jobben min så godt at jeg fikk en lokal lederstilling, hvor jeg førte min avdeling opp til å bli en av de med best resultater i hele landet. Så har vi min leder; en sjarmerende men manipulerende skikkelse som er hatet av alt og alle på jobb. Det har vært flere HR-saker gående mot ham, blant annet for seksuell diskriminering mot en kvinnelig kollega, han var aldri på jobb, setter folk opp mot hverandre, lyver til sine ansatte og har nå nylig ansatt sin beste venn i min stilling. Vi hadde nylig en ny runde med HR, hvor samtlige lokale ledere, samt alle rundt meg rapporterte ham inn for blant annet hvordan han behandler meg, samt alt annet ovennevnte. DET har vært starten på et mareritt for meg. Jeg har funnet ut at han har begynt å lage en liste med "ting jeg gjør feil", som han skal bruke som argument dersom det skulle bli rettsak (overhørt ham snakke med HR om meg). Listen består av masse påstander som ikke stemmer, og som jeg enkelt kan motbevise, men dette hjelper ikke. Han fører opp ting andre gjør feil, og skylder dem på meg. Han spør meg heller aldri om forklaring på disse. Han gjør antagelser, og setter meg og min jobb i fare. Jeg kan ha fri en dag, og fremdeles få skylden for feil andre har gjort når jeg var vekke. Han har nå også begynt å få mine nærmeste kolleger til å sende inn eposter til ham hver gang jeg gjør en personlig feil. Vi gjør alle feil fra tid til annen, og av de feilene jeg har gjort, er det små fillesaker som ikke ville blitt tatt opp om det var noen andre. Jeg gjør fremdeles en veldig god jobb, men nå får den nye ansatte (bestevennen til sjefen) all skryt for det jeg gjør bra. Det han gjør dårlig får jeg skylden for... HR stoler jeg ikke på, ettersom de fortsatt tror på ham, selv etter at en samlet avdeling har meldt ham (opptil flere ganger) uten at noe har skjedd. Jeg kommer til å få sparken, men hva burde jeg gjøre for å komme best mulig ut av dette ? Beklager lang og dårlig skrevet tekst, jeg kjenner jeg er helt i ørska her jeg sitter. 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Du har mye flere rettigheter hvis du får sparken. Ikke slutt selv Anonymkode: 1e155...6a4 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 Dersom du er medlem i fagforening: Kontakt dem. Dersom du ikke er:Meld deg inn. Ikke slutt. Saksøk dem dersom de sparker deg uten god grunn. Anonymkode: 20103...fb8 4
Topsi Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 Det aller første du gjør er å kontakte fagforeningen din hvis du er organisert 1
Maskinfører Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 (endret) Mange ekle arb givere kontakt din fagforeningsmann/kvinne Endret 1. oktober 2022 av Maskinfører
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 Du har jobbet for dette hardt, så du kjemper. Ta kontakt med avokat, og bygg sak selv. Få med deg så mange vitnesbyrd som mulig, spør om de som har sagt fra om dårlig behandling mot deg til HR kan tenke seg til å snakke med deg og din advokat. Knus han og livet hans, ikke sky noen midler. Anonymkode: a2996...0ec 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 Min erfaring med lignende. 3 ganger var fagforeningen inne for å hjelpe til. 4 gangen fikk jeg ikke noe svar. Det var gjentatte brudd på arbeidsmiljøloven, store ting som manglende lønn, feil timeantall, feil timelønn. Så var det noe skikkelig ille som gjorde at overlegen meldte inn arbeidsgiver til arbeidstilsynet. Jeg holdt ut hele veien I håp om bedring og ble ganske ødelagt på veien. Arbeidsgiver gjorde en siste ting, permittering. Da var jeg ute, men jeg fikk meg en bedre jobb på alle måter. Så jeg har klart meg veldig bra. Det som skjedde videre på forrige arbeidsplass var at arbeidsgiver valgte seg ut en ny hakkekylling. Denne gangen en arbeidstaker som tidligere hadde vært hennes yndling. Nå er min tidligere kollega igjennom det samme som meg. Jeg regner ikke med at denne arbeidsgiveren noen gang kommer til å gi seg med slikt. Heldigvis finnes det alltid andre jobber. Jeg må pendle 30 min hver vei, men jeg har økt 40,- i timen. Anonymkode: f628c...aa0 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #8 Skrevet 1. oktober 2022 Kontakt fagforening din. Du vil ikke jobbe på den arbeidsplassen, men du vil ha mest mulig for å slutte. Anonymkode: 1b661...ddd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #9 Skrevet 1. oktober 2022 Spør kolleger om de vet om de også har en liste han fører dem på. Eller spør direkte hvorfor har du slik liste, hva skal den brukes til? Hvor oppbevares den? Be om innsyn i hvilke søk og innsyn din arbeidsgiver har om deg. til slutt: fagforening fagforening fagforening…….. Anonymkode: 31ad1...a6c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå