Gå til innhold

Reise til Island, ikke lov med snus?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Linny111 skrev (8 minutter siden):

Skulle gi det i bursdagsgave til broren sin. Han var derfra.

Ok, det var jo en god grunn..  Det var jo ulovlig i Norge også en gang i tiden... 

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det var jo ikke heller lov med øl før 1989... Så alle drakk sprit i stedet. Kjempefint. 

Anonymkode: b4506...ddb

Jøss! Det var jeg heller ikke klar over.  Og jeg som trudde Island var "grunnlagt" på mjød, og egentlig bare en optimistisk mellomstasjon for å nå Vinland😅

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Linny111
Skrevet
Just now, AnonymBruker 42 said:

Ok, det var jo en god grunn..  Det var jo ulovlig i Norge også en gang i tiden... 

Jøss! Det var jeg heller ikke klar over.  Og jeg som trudde Island var "grunnlagt" på mjød, og egentlig bare en optimistisk mellomstasjon for å nå Vinland😅

Ja, de hadde visst en slags alkoholfri ølblanding som da blanda med sprit på utesteder for å få "øl". Så random. Men tanken bak loven var at folk drikker mer når de drikker øl enn når de drikker sprit.

Man må jo fortsatt på polet for å kjøpe øl der. Og på noen småsteder er polet bare åpent i et par timer på fredag ettermiddag. Så hjemmebrent er selvsagt ekstremt vanlig, da sprit også er dyrt, men strøm er billig.

Skrevet (endret)
Linny111 skrev (8 minutter siden):

Ja, de hadde visst en slags alkoholfri ølblanding som da blanda med sprit på utesteder for å få "øl". Så random. Men tanken bak loven var at folk drikker mer når de drikker øl enn når de drikker sprit.

Man må jo fortsatt på polet for å kjøpe øl der. Og på noen småsteder er polet bare åpent i et par timer på fredag ettermiddag. Så hjemmebrent er selvsagt ekstremt vanlig, da sprit også er dyrt, men strøm er billig.

Jaja... "Tanken var god", om ikke annet  :redd:  :fnise: 

Aldri vært der, men det har jo vært "rett rundt hjørnet" i sikkert 10 år...  Føler jeg burde visst om alt dette, lizm.😅

Endret av AnonymBruker 42
Gjest Linny111
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker 42 said:

Jaja... "Tanken var god", om ikke annet  :redd:  :fnise: 

Aldri vært der, men det har jo vært "rett rundt hjørnet" i sikkert 10 år...  Føler jeg burde visst om alt dette, lizm.😅

Haha, det er et interessant land, absolutt verdt en tur. Jeg har studert der og snakker språket, noe jeg får brukt skuffende lite i hverdagen. 😅 

Skrevet
Linny111 skrev (15 minutter siden):

Det fungerte ikke helt så bra, det var sinnsykt mye ungdomsfylla på Island før. Det var ikke snakk om at ungdommen kunne ta seg et par pils, det var rett på sprit eller hjemmebrent 😖

Skrevet

Har vært på Island og hadde med snus, fikk beskjed i taxfreen når jeg handla at det ikke var lov med snus der, men tok en råsjans. Det gikk bra 😅🫣 

Anonymkode: 3de1f...009

Skrevet (endret)
Linny111 skrev (10 minutter siden):

Haha, det er et interessant land, absolutt verdt en tur. Jeg har studert der og snakker språket, noe jeg får brukt skuffende lite i hverdagen. 😅 

Tviler ikke på det (både mtp. "interessant land" og hvor lite du får brukt språket) . :fnise:

Veldig pussig hvor få isleeninger  jeg har møtt i livet mtp. bÆndt  til Norge, og selv om man ser bort ifra folketall, og at det faktisk er et lite stykke geografisk.  Islenderne snakker jo norsk (så vidt jeg har forstått det), imens vi snakker noen slags "nydansk" :fnise: 

Gjest Linny111
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker 42 said:

Tviler ikke på det (både mtp. "interessant land" og hvor lite du får brukt språket) . :fnise:

Veldig pussig hvor få isleeninger  jeg har møtt i livet mtp. bÆndt  til Norge, og selv om man ser bort ifra folketall, og at det faktisk er et lite stykke geografisk.  Islenderne snakker jo norsk (så vidt jeg har forstått det), imens vi snakker noen slags "nydansk" :fnise: 

Ja, det krydde av dem i Norge etter finanskrisa. Jeg kjente mange. De fleste snakket ganske bra norsk/dansk, men om man kjenner aksenten, er det lett å kjenne dem igjen. Har ikke møtt noen nå som jeg bor i Storbritannia.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det fungerte ikke helt så bra, det var sinnsykt mye ungdomsfylla på Island før. Det var ikke snakk om at ungdommen kunne ta seg et par pils, det var rett på sprit eller hjemmebrent 😖

Nettopp 🤣 Helt idiotisk. Men det var ikke slik at de forbød øl i utgangspunktet. De forbød all alkohol, så ble annen alkohol sakte lovlig, mens øl tok lengst tid.

Skrevet (endret)
Linny111 skrev (4 minutter siden):

Ja, det krydde av dem i Norge etter finanskrisa. Jeg kjente mange. De fleste snakket ganske bra norsk/dansk, men om man kjenner aksenten, er det lett å kjenne dem igjen. Har ikke møtt noen nå som jeg bor i Storbritannia

Gjorde det? :overrasket: Jeg kan telle "lendinger" jeg har møtt i Norge på fingre og tær, og rundt finanskrisen så var jeg jo relativt sosial også 😅 Kanskje jeg ikke var i riktig "miljø", eller.no :fnise:

Gjest Linny111
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker 42 said:

Gjorde det? :overrasket: Jeg kan telle "lendinger" jeg har møtt i Norge på fingre og tær, og rundt finanskrisen så var jeg jo relativt sosial også 😅 Kanskje jeg ikke var i riktig "miljø", eller.no :fnise:

Utpå byen i Lillestrøm eller Jessheim? 😅 Vet ikke hvordan det var i resten av landet.

Skrevet
Linny111 skrev (1 minutt siden):

Utpå byen i Lillestrøm eller Jessheim? 😅 Vet ikke hvordan det var i resten av landet.

Nei! En gang ute der er nok for de fleste! :opplyser: Skulle tru det gjaldt islendinger også :fnise:

Gjest Linny111
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker 42 said:

Nei! En gang ute der er nok for de fleste! :opplyser: Skulle tru det gjaldt islendinger også :fnise:

Ja, er en grunn til at jeg flytta så langt 🤣

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 22.53):

Så de så det ikke i sikkerhetskontrollen?

Anonymkode: 25d70...0f0

Sikkerhetskontrollen blåser sikkert i det. Det er jo tollen som bryr seg om innførsel av varer 

Anonymkode: a2f4c...a7b

Skrevet (endret)
Linny111 skrev (5 minutter siden):

Ja, er en grunn til at jeg flytta så langt 🤣

Honorerer med "nyttig" for eventuelle  frÆmlinger eller totalt "uvitende" som skulle vurdere en tur ute i området, jeg 😄

Skrevet
On 9/30/2022 at 10:53 PM, AnonymBruker said:

Så de så det ikke i sikkerhetskontrollen?

Anonymkode: 25d70...0f0

Sikkertskontrollen bryr seg ikke om du har med deg noe ulovlig så sant du ikke har med deg gjenstander som er forbudt på fly grunnet sikkerheten.

Det er tollen som eventuelt bryr seg om snus

Anonymkode: 9baa9...bd6

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Bagasjen blir vel kjørt gjennom røntgen i tollen, slik som i Norge? Da hadde jeg heller hatt det i håndbagasjen (men i en veske). Den blir jo ikke scannet på vei inn i landet. Hvis man først skal smugle, da. 

Anonymkode: 9ffc8...f16

Sikkerhetskontrollen bryr seg ikke om snus/tobakk så sant den ikke er flytende

19 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke gitt at de ser (all) snusen bare fordi bagasjen går gjennom røntgen. Jeg hadde en gang med meg alt for mye øl fra utlandet, men de så ikke alle boksene i kofferten min🤭

Anonymkode: 8cb9f...052

Sikkerthetskontrollen brydde seg om øl fordi det er flytende ikke for de du smuglet, de brydde seg ikke om snusen fordi den ikke er flytende

Anonymkode: 9baa9...bd6

Skrevet
«H» skrev (På 30.9.2022 den 16.48):

Google er din venn

7D36742D-7DDD-4FD5-9BCA-1F977A443CA3.png

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tatt med snus til Sri Lanka 🤣 Visste faktisk ikke at det var ulovlig. Har også tatt med snus til Island og til Singapore (men her skal du være litt forsiktig med hva du har i bagasjen).

Anonymkode: 92cf3...533

Skrevet
Averyx skrev (På 1.10.2022 den 7.18):

Har tidligere hatt med mye snus til Singapore. Det er noen år siden jeg var der sist, men det gikk fint.

Ser at de strammet inn etter 2016, men man havner ikke i galgen om man blir tatt med snus.

I Singapore får man jo helt ville bøter om man blir tatt i å spytte på gaten. Ser for meg at så snus er greit så lenge de slipper å se den klint utover alt hvor de går 😋

Gjest Hottentått
Skrevet

Har vært der flere ganger og alltid hatt med snus. Ikke noe problem 🙊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...