AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Har noen erfaring med bruk av prednisolon for leddgikt? Jeg har fått en kort kur på 7 uker nå, skal starte på 15mg i én uke, og deretter gradvis trappe ned uke for uke. Er dette er lav, ufarlig dosering? Jeg er selvsagt redd for både det ene og det andre, spesielt høyt blodtrykk og høyt blodsukker, siden jeg allerede har litt middels høye verdier på begge deler. Får man disse, og andre bivirkninger på denne doseringen og varigheten? (Trenger ikke svar fra dere som bare sier man må kontakte lege, jeg vil gjerne høre personlige erfaringer på dette) Anonymkode: 6fc2e...a8f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Kun erfaring med prednisolon når det kommer til barn og astma, og da positive erfaringer. Men legen din ville ikke skrevet ut noe som er farlig for deg. Antar legen er klar over dine førhøyede verdier og har tatt dette i betraktning. Uansett, kontakt lege om du skulle merke noe etter oppstart. Anonymkode: 89ebe...9b8
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 Vær forberedt på søvnmangel og hårtap. Anonymkode: c985c...30c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 Jeg fikk også en kur med det men begynte på 20 mg. Det er fantastisk å slippe smertene, den forsvant kun timer etter inntak av første dose. Det negative for jeg var at jeg følte meg litt hyper etterhvert, både fordi det er en bivirkning sikkert og fordi man endelig føler seg bra. Jeg fikk også sukkersyke symptomer enkelte dager men det ga seg når jeg kom ned i lavere doser. Anonymkode: 3ec0d...01d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vær forberedt på søvnmangel og hårtap. Anonymkode: c985c...30c Det merket ikke jeg noe til og jeg har gått på det lenge nå. Anonymkode: 3ec0d...01d
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vær forberedt på søvnmangel og hårtap. Anonymkode: c985c...30c På så lav og kortvarig dose? Anonymkode: 6fc2e...a8f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 Da er du heldig. Fikk veldig tynt og flisete hår. Ble og hyper,nesten overtenning,derav søvnproblemer. Legen måtte skrive ut sovemedisin. Anonymkode: c985c...30c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På så lav og kortvarig dose? Anonymkode: 6fc2e...a8f Ja. Anonymkode: c985c...30c
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 Jeg fikk hjertebank og fikk ikke sove. Så nei jeg liker dem ikke! Anonymkode: e2a71...39a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 Har erfaring fra en ungdom i huset, riktignok for annen sykdom. Han har stått på Prednisolon i snart 2 år. Tåler veldig godt doser opp til 20 mg. De verste bivirkningene kom på doser over 40 mg. Anonymkode: ab6ac...de7
Gjest fransine Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 22.34): Har noen erfaring med bruk av prednisolon for leddgikt? Jeg har fått en kort kur på 7 uker nå, skal starte på 15mg i én uke, og deretter gradvis trappe ned uke for uke. Er dette er lav, ufarlig dosering? Jeg er selvsagt redd for både det ene og det andre, spesielt høyt blodtrykk og høyt blodsukker, siden jeg allerede har litt middels høye verdier på begge deler. Får man disse, og andre bivirkninger på denne doseringen og varigheten? (Trenger ikke svar fra dere som bare sier man må kontakte lege, jeg vil gjerne høre personlige erfaringer på dette) Anonymkode: 6fc2e...a8f Prednisolon er et fantastisk legemiddel. Endret 7. oktober 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 Jeg har gått på prednisolon over flere år og jeg har også hatt korte kurer med høy dose pga kronisk sykdom og min erfaring er at det er magen min som ikke tåler langvarige kurer. Korte kurer gir mer søvntap og stressfølelse med hjertebank, men da begynner jeg kuren på 40 mg. En kort kur med start på 15 mg ville jeg ikke stresset over. Selv om det gjerne er en bivirkning. Jeg mener å ha blitt fortalt at prednisolon dosering 7,5 mg og nedover et minst "slitsom" for kroppen. Men alt i alt er prednisolon en fantastisk medisin så fremt du slipper unna bivirkninger og det gjør du gjerne på korte kurer og lave doser. Jeg håper du får god hjelp av medisinen! Anonymkode: 3d609...af7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 fransine skrev (1 time siden): Prednisolon er et fantastisk legemiddel. Tar det av og til for astma, men alt av muskel og leddsmerter forsvinner i samme slengen. 15 mg til dagen for så å trappe ned er ikke høyt. Bruker 30 mg jeg ved kortvarig kur (2 dager), skal det være lengre kur så begynner jeg med 20 og trapper ned over 10 dager. Du nevner at prednisolon også hjelper på bl.a muskelsmerter også, gjelder dette øm og stiv muskulatur, eller kanskje også senebetennelser? Jeg har egentlig ikke så aktiv leddgikt nå, men veldig vonde knær, som revmatologen mente kunne være senebetennelser i og rundt kneet. Revmatologen fant bare litt leddgikt i ene kneet, og det er alt som er av leddgikt hos meg nå. Men jeg fikk beskjed om å teste ut prednisolon denne lille perioden for å se om det kunne hjelpe på knærne, og dersom jeg ble bedre, mente revmatologen at det kunne være mer leddgikt enn det som kunne sees på ultralyd. Og hvis jeg ikke ble bedre, så var det helt tydelig at det var senebetennelser og ikke leddgikt. Syns jo det var litt rart å skulle teste ut en sånn medisin til dette formålet, men dette er en daglig dyktig revmatolog med masse erfaring, så det er vel en god mening med det🤔 Anonymkode: 6fc2e...a8f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har gått på prednisolon over flere år og jeg har også hatt korte kurer med høy dose pga kronisk sykdom og min erfaring er at det er magen min som ikke tåler langvarige kurer. Korte kurer gir mer søvntap og stressfølelse med hjertebank, men da begynner jeg kuren på 40 mg. En kort kur med start på 15 mg ville jeg ikke stresset over. Selv om det gjerne er en bivirkning. Jeg mener å ha blitt fortalt at prednisolon dosering 7,5 mg og nedover et minst "slitsom" for kroppen. Men alt i alt er prednisolon en fantastisk medisin så fremt du slipper unna bivirkninger og det gjør du gjerne på korte kurer og lave doser. Jeg håper du får god hjelp av medisinen! Anonymkode: 3d609...af7 Tusen takk for beroligelse😊 Hjerebank er jeg også urolig for å få, har mye av det til vanlig også, og føler ikke jeg trenger mer av det. Men håper din erfaring også blir min erfaring, at 15mg ikke vil merkes i forhold til bivirkninger🤞 Hva har du pleid å gjøre om du blir syk? Forkjølet? Influensa? Stopper du da med prednisolon, eller fortsetter som vanlig? Anonymkode: 6fc2e...a8f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 Har tatt i maks 5 dager for allergi. Og da ble jeg gravid. Så hvis du går på p piller, vær obs på at de kan redusere effekten av p piller. Var ikke jeg klar over. Anonymkode: 12306...e5e
-venter- Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 Jef har brukt det mot leddgikt, men startet kuren på 75. Under 20 merket jef ikke lengre effekt. Dette er derimot forskjellig fra person til person. bivirkinger kan være så mangt og så forskjellige. For meg ble ble det som narkotika, veldig god effekt og veldig stor baksmell. Men, helt andre doser enn hos deg.
Gjest fransine Skrevet 1. oktober 2022 #17 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du nevner at prednisolon også hjelper på bl.a muskelsmerter også, gjelder dette øm og stiv muskulatur, eller kanskje også senebetennelser? Jeg har egentlig ikke så aktiv leddgikt nå, men veldig vonde knær, som revmatologen mente kunne være senebetennelser i og rundt kneet. Revmatologen fant bare litt leddgikt i ene kneet, og det er alt som er av leddgikt hos meg nå. Men jeg fikk beskjed om å teste ut prednisolon denne lille perioden for å se om det kunne hjelpe på knærne, og dersom jeg ble bedre, mente revmatologen at det kunne være mer leddgikt enn det som kunne sees på ultralyd. Og hvis jeg ikke ble bedre, så var det helt tydelig at det var senebetennelser og ikke leddgikt. Syns jo det var litt rart å skulle teste ut en sånn medisin til dette formålet, men dette er en daglig dyktig revmatolog med masse erfaring, så det er vel en god mening med det🤔 Anonymkode: 6fc2e...a8f Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med det du spør om, fordi jeg ikke har hatt senebetennelser selv. Du må nesten bare sjekke det ut om det funker. Det eneste "dumme" med prednisolon har for meg vært vektoppgang. Derfor bruker jeg det så sjeldent som mulig.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #18 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg synes prednisolon var helt fantastisk. Smertene ble løftet av meg og jeg ble myk i kroppen. Merket ikke bivirkninger mens jeg gikk på det, det var en kortere periode. Anonymkode: 99d63...65b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #19 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes prednisolon var helt fantastisk. Smertene ble løftet av meg og jeg ble myk i kroppen. Merket ikke bivirkninger mens jeg gikk på det, det var en kortere periode. Anonymkode: 99d63...65b Så flott! 🤗 Jeg vet ikke hvor fantastisk dette er for meg enda. Jeg har diabetes, og var nervøs for en negativ utvikling der. Idag har jeg tatt første dosen på 15mg, og blodsukkeret har lagt altfor høyt i hele dag. Nå har jeg ikke spist på 5 timer, og det blir fortsatt mange timer til jeg kan spise, da jeg må vente til blodsukkeret synker. Spørs om jeg må ringe revmatologen på mandag og be om rask seponering, for dette går jo ikke😔 Anonymkode: 6fc2e...a8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå