AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Del Skrevet 30. september 2022 Hei! Min sønn på 4 år har 2 ganske store lymfeknuter på ene siden av halsen, og 2 mindre på andre siden som jeg oppdaget nå for noen dager siden. Jeg blir selvsagt bekymret, selv om jeg vet det er ganske vanlig. Han var forkjølet for noen uker siden, jeg oppdaget lymfeknutene ca på samme tid. Jeg synes det er litt rart at de ikke har gått tilbake, men heller komt flere, selv om han er blitt frisk. Jeg har også merket at han svetter på kvelden (ikke noe på natten, men rett etter han har sovnet). Han er våt i håret, men ikke på puten/madrassen. Synes også han er så blek og ganske tynn, men det har han forsåvidt alltid vært.. Vi var til legen for 10 dager siden, og legen sa kom tilbake om lymfene vokser, eller om de ikke forsvinner innen noen uker. Jeg vil egentlig ta han til legen igjen på mandag, men vil høre om noen har erfaringer med lymfeknuter? Hvor lang tid kan det ta før de går tilbake? Anonymkode: f8b7c...6f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg er ikke lege, men trodde at disse kjertlene kunne holde seg hovne litt etter at man blir "frisk". Mener jeg har hørt at de kan være hovne en stund. Tror du her skal lytte til legen. Når du blir bekymret,så " ser" du plutselig veldig mange andre "tegn og symptomer". Som tynn og blek etc. Anonymkode: 010f2...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Del Skrevet 30. september 2022 Stod på nettet angående hovne lymfeknuter : "Når du bør søke lege: Dersom en lymfeknute har vært hoven i mer enn tre uker uten at det er en åpenbar årsak til det, bør du søke lege for undersøkelse" Anonymkode: 010f2...67a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #4 Del Skrevet 30. september 2022 Hei, jeg oppdaget det samme på min 3 åring for litt over en uke siden. Jeg så de under huden på halsen da hun så opp i taket, og så begynte jeg å kjenne. De har jo veldig tynn hud og hals så vil tro det ikke skal så mye til før vi kjenner de heller. Min jente hadde stygg hoste og hadde hatt feber noen dager tidligere, så jeg bestemte meg for å vente 2 uker før jeg tenkte på det og sjekket noe igjen. Skal se over helgen om de fortsatt er der. Har helt noia for hovne lymfekjertler, så det har vært vanskelig å ikke sjekke hver dag, men jeg har prøvd å tenke fornuftig siden hun faktisk har vært forkjølet. Er også enig med bruker over her som sier at man kan begynne å se etter andre tegn på sykdom når man blir bekymret, ting man kanskje vanligvis ikke ville tenkt over. Det kjenner jeg meg veldig mye igjen i fordi jeg gjør det samme. Anonymkode: bea47...677 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Del Skrevet 30. september 2022 Vi har et barn som har hatt hoven lymfe på ene siden av halsen siden vi oppdaget den i vinter som var. Den forsvant ikke og vi var hos øre nese hals og han sa at slike knuter kjenner ofte på barn. Denne var liten, ca 1 cm og bevegelig, så denne var ikke farlig og vi skulle ikke bry oss om den ikke ble borte. Den er fortsatt ikke borte. Han sa ar dersom den skulle vokse så måtte det undersøkes nærmere.. Barnet vårt blir også helt våt i håret ved innsovning på kvelden men ikke om natten. Dette er ganske vanlig og flere barn av venner svetter også i håret når de sovner. ta en legetime til og be om en sjekk. Jeg tenker vi sjekker det på barnet vårt enda en gang neste gang vi er hos legen. Anonymkode: d74ba...c04 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Del Skrevet 30. september 2022 Oi, dette var som å jeg kunne ha skrevet det selv. Min sønn på 9 år har akkurat det samme. Hovne kuler på siden av halsen, men så lenge de ikke var vonde å ta på, ble røde og varme så skulle det gå fint sa legen. Han er typisk en som samler opp mye virus i lymfene. Han svetter også mye rett etter han har sovnet, puten er ofte helt våt. I de siste ukene har han også vært blek og hatt store blå ringer rundt øynene. Hadde feber og vondt i magen for to uker siden, så mulig det har en sammenheng. Anonymkode: dbc7a...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Del Skrevet 1. oktober 2022 Dra til legen! Blek, tynn, hovne lymfeknuter er alle tegn på at noe kan være alvorlig galt. Jeg håper selvsagt at det ikke er det for deg, men hos oss var det tegn på leukemi. Dra til legen jo før jo bedre. Anonymkode: 54a76...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #8 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 23.47): Oi, dette var som å jeg kunne ha skrevet det selv. Min sønn på 9 år har akkurat det samme. Hovne kuler på siden av halsen, men så lenge de ikke var vonde å ta på, ble røde og varme så skulle det gå fint sa legen. Han er typisk en som samler opp mye virus i lymfene. Han svetter også mye rett etter han har sovnet, puten er ofte helt våt. I de siste ukene har han også vært blek og hatt store blå ringer rundt øynene. Hadde feber og vondt i magen for to uker siden, så mulig det har en sammenheng. Anonymkode: dbc7a...e90 Har barnet ditt tatt en blodprøve? Alle symptomene du lister opp her er forenelig med leukemi. Man skal ikke tenke det verste, men etter at barnet mitt fikk leukemi i fjor så har jeg blitt obs på at det faktisk er ganske mange barn som får kreft. Anonymkode: 54a76...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2022 #9 Del Skrevet 3. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 10.38): Dra til legen! Blek, tynn, hovne lymfeknuter er alle tegn på at noe kan være alvorlig galt. Jeg håper selvsagt at det ikke er det for deg, men hos oss var det tegn på leukemi. Dra til legen jo før jo bedre. Anonymkode: 54a76...912 AnonymBruker skrev (På 2.10.2022 den 11.53): Har barnet ditt tatt en blodprøve? Alle symptomene du lister opp her er forenelig med leukemi. Man skal ikke tenke det verste, men etter at barnet mitt fikk leukemi i fjor så har jeg blitt obs på at det faktisk er ganske mange barn som får kreft. Anonymkode: 54a76...912 Var dette de eneste symptomene barnet ditt hadde? Han er ikke så blek nå lenger, hadde magevondt og diaré som sagt, så tror det kom av den grunn. Lymfene er stort sett hovne, legen sa dette var veldig vanlig på barn. Han har en tørrhoste han er plaget med, ellers ikke oppdaget noe annet som symptomer på leukemi. Svettet har han gjort siden han var baby 😅 Men han har blitt testet mye for astma pga hosten og blir fort sliten. Men dette har pågått i mange år. Tror ikke det ble tatt noe blodprøve. Ingen blåmerker eller sår som leges sent heller. Anonymkode: dbc7a...e90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #10 Del Skrevet 4. oktober 2022 Barnet mitt hadde en hoven lymfeknute som jeg hadde reagert på to uker før diagnose ble satt. Jeg var tilfeldigvis hos legen pga søsken og spurte om lymfeknuten, men den var ikke så stor mente legen. (Fikk dog beskjed om å komme tilbake hvis den ikke var borte etter tre uker) Barnet mitt våknet en morgen og hadde vondt i beina. Hadde ikke slått seg, så vi dro til legen. De tok en blodprøve og den var såpass unormal at vi ble sendt til sykehus. Der tok de et utstryk av blodet og fant kreftceller. Utover lav hb/ blekhet og den ene lymfeknuten var det ingen andre symptomer før de beina den dagen. Anonymkode: 54a76...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #11 Del Skrevet 4. oktober 2022 I etterkant har jeg funnet ut at det er ganske mange som har hatt høy feber rundt tre uker før leukemi blir oppdaget. Mange rapporterer også om magetrøbbel. Vi hadde begge deler, men jeg hadde avskrevet det som vanlige høstinfeksjoner for et barn som akkurat hadde starta på storbarnsavdeling etter endte koronarestriksjoner. Jeg håper selvsagt at ditt barn ikke har leukemi, men en enkelt crp vil ofte vise avvik så jeg ville sjekka den hvis jeg var deg. Anonymkode: 54a76...912 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #12 Del Skrevet 4. oktober 2022 Var til legen for det samme . Det var vanlig så legen. Jeg har det selv også Kul bak øret og an annen stor lymeknute etter infeksjon. Det gikk aldri tilbake desverre. Det er snart 26 år siden jeg fikk de kulene.Mor har der også ..har vel hatt det i over 50 år hun. Anonymkode: b8d2a...c24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. oktober 2022 #13 Del Skrevet 4. oktober 2022 Min datter har det også. Hun har blitt sjekket på alle bauger og kanter pga at hun hadde kreft som fireåring. Da slo de alarm over de store lymfeknytene hennes - men det viste seg at det ikke hadde noen sammenheng med kreften. Hun har dem fremdeles, selv om hun er forlengs frisk nå. Har også veldig store mandler selv om hun ikke er forkjølet, men de ble aldri tatt pga at de ikke har voldt henne store problemer. Noen er bare født slik Anonymkode: b0c87...80c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå