Gå til innhold

Key Lime pie

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Er det noen som har oppskrift på Key Lime Pie?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Key Lime Pie

2,5 dl knuste kjeks

100 g smør

1 boks, ca 400 g, søt kondensert melk

5 eggeplommer

1 dl limejuice

1 ss finrevet limeskall

2,5 dl kremfløte

Bland kjeksen med smeltet smør. Klem ut i en 25 cm paiform og stek ved 150 grader i 10 minutter. Pisk mel og eggeplommer luftig med elektrisk mikser i ca 5 minutter. Tilsett juicen og skallet. Ha i paiformen og stek på nederste rille i ca 10 minutter. La avkjøles og stå i kjøleskap minst 2 timer og dekk med pisket fløte før servering.

Noen varianter av paien har marengslokk istedet. Vil du heller ha det så stivpisk 2 eggehviter og visp gradvis inn ca 50 g sukker og bre over paien. Stekes ved 180 grader i 10-15 minutter.

Endret av Arkana
Gjest LoisLane
Skrevet (endret)

Takk skal dere ha! :)

Hva slags kjeks er best - digestive-type?

Jeg tror jeg går for den uten marengslokk. Har hverken smakt eller laget før - skal rapportere etterpå!

Endret av LoisLane
Skrevet
Hva slags kjeks er best - digestive-type?

Jeg synes bixit eller digestive-kjeks er best.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg brukte bixit, og bunnen ble god, den.

Synes fyllet ble for surt, jeg ville nok gjerne hatt sukker i det. Er vanlig lime bitrere/ surere enn key lime? Det ble så syrlig at det ikke var godt, og selv om det hjalp med søøøt krem og bunnen, var det noen som ikke likte den så godt.

Skrevet

Jeg har aldri smakt key lime, så jeg vet ikke forskjellen. Jeg synes også den er for sur, så jeg pleier å bruke en søtere kondensert melk og har i litt sukker og litt mindre limesaft. Skulle kanskje nevnt det, men jeg bare antok at du var klar over at den var sur. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...