Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Jeg prøver å bli gravid.. første gang hadde jeg spontantabort i uke 4-5.  Nå er jeg gravid igjen i uke 5+2, men blør en del og puppene mine er mindre og er ikke like ømme lenger. Det kan være spontantabort dessverre. Jeg er så redd, bekymret, lei meg og føler meg helt tom. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre eller tenke, derfor jeg ville skrive her (første gang jeg skriver og legger ut, men er desp etter svar). 😔Vet det er annerledes fra kvinne til kvinne, men har dere opplevd noe sånt? Og var det lett å bli gravid etter 2 SA på rad. 

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vært gravid, men har noen spørsmål..

1) Har det noe med alderen din å gjøre? Hvor gammel er du?

2) Er det noen genetiske sykdommer i din familie, evt. barnefar sin familie, som kan gjøre det vanskeligere for deg å være gravid uten å spontanabortere? Hvis du ikke har tenkt på disse tingene før, så ville jeg nok snakka med legen. 

Anonymkode: c02e7...947

Skrevet

jeg har opplevd å miste 4 ganger. Første gang I 2008, og så 3 ganger etter hverandre i 2018- 2019. Den ene var en MA. Følte meg tom jeg også, og helt jævlig etter hver gang. Mistet til slutt håpet på en måte.

Jeg var derfor ikke så veldig glad da jeg ble gravid for 5 gang. Jeg forstod ikke vitsen fordi jeg var sikker på at jeg kom til å miste nok engang, og gå gjennom det vonde engang til. Hvor mye skulle man tåle tenkte jeg? Til min forundring så Mistet jeg ikke, og vi fikk en velskapt gutt i 2020.

..

Og nei det er som regel ikke noe svar på å få hvorfor man mister. Kroppen rydder opp fordi embroyet har så store misdannelser at det er uforenlig med liv. Som regel er det ingenting kvinnen kunne ha gjort anderledes for at det kunne ha vært unngått. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har aldri vært gravid, men har noen spørsmål..

1) Har det noe med alderen din å gjøre? Hvor gammel er du?

2) Er det noen genetiske sykdommer i din familie, evt. barnefar sin familie, som kan gjøre det vanskeligere for deg å være gravid uten å spontanabortere? Hvis du ikke har tenkt på disse tingene før, så ville jeg nok snakka med legen. 

Anonymkode: c02e7...947

Jeg er 25 år gammel, så tror ikke det er pga alderen. 

Vi har ingen sykdommer i familien som jeg vet om - de fleste har fått barn og dem er friske. 

vet liksom ikke hva grunnen er til jeg spontantaborterer, jeg er mer bekymret at jeg ikke klarer å bli gravid igjen.

Endret av Sally_a
Skrevet
tussi84 skrev (9 minutter siden):

jeg har opplevd å miste 4 ganger. Første gang I 2008, og så 3 ganger etter hverandre i 2018- 2019. Den ene var en MA. Følte meg tom jeg også, og helt jævlig etter hver gang. Mistet til slutt håpet på en måte.

Jeg var derfor ikke så veldig glad da jeg ble gravid for 5 gang. Jeg forstod ikke vitsen fordi jeg var sikker på at jeg kom til å miste nok engang, og gå gjennom det vonde engang til. Hvor mye skulle man tåle tenkte jeg? Til min forundring så Mistet jeg ikke, og vi fikk en velskapt gutt i 2020.

..

Og nei det er som regel ikke noe svar på å få hvorfor man mister. Kroppen rydder opp fordi embroyet har så store misdannelser at det er uforenlig med liv. Som regel er det ingenting kvinnen kunne ha gjort anderledes for at det kunne ha vært unngått. 

Åh jeg beklager for at du har gått gjennom dette, det er helt forferdelig, det er akkurat det jeg tenker akkurat nå, at jeg vil ikke bli glad neste gang jeg blir gravid om jeg blir det og at jeg vil hvertfall ikke klare å slappe av. Men det er så godt å høre at det gikk bra til slutt, gratulerer. 
Takk for svar, det roet meg litt ned nå.

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg hadde SA uke 5. Forstår hvordan du har det, det er kjipt. Det ødela liksom gleden ved å prøve/bli gravid. I stedet for å tenke "gleder meg til testen er positiv", så ble det "Hvis testen er positiv så er det likevel ikke sikkert det blir baby". Så det var ingen lykkerus da den viste positiv igjen. Litt kjipt. Føler alle andre som ikke opplever SA er så glad og i lykkerus, og tenker bare positivt. 

Du kan ikke gjøre så mye selv, men tror man før hjelp hos legen etter 3 SA. 

Anonymkode: 3bd1f...3db

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan går det, ts? ❤️ har du smerter? Jeg hadde en blødning i uke 8, men null smerter. Viste seg å være et hematom (blodansamling) som sprakk og det gikk heelt fint! Så det må jo ikke være en sa.

Jeg er akkurat like langt på vei som deg med andremann (5+2❤️) og så tidlig som dette kan det jo også være en festeblødning eller andre årsaker også. Krysser fingrene for deg🤞🏼 hold oss gjerne oppdatert ❤️

Anonymkode: 4923c...67d

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde SA uke 5. Forstår hvordan du har det, det er kjipt. Det ødela liksom gleden ved å prøve/bli gravid. I stedet for å tenke "gleder meg til testen er positiv", så ble det "Hvis testen er positiv så er det likevel ikke sikkert det blir baby". Så det var ingen lykkerus da den viste positiv igjen. Litt kjipt. Føler alle andre som ikke opplever SA er så glad og i lykkerus, og tenker bare positivt. 

Du kan ikke gjøre så mye selv, men tror man før hjelp hos legen etter 3 SA. 

Anonymkode: 3bd1f...3db

Det er helt forferdelig, man klarer ikke å slappe av helt, selvom jeg prøvde å være rolig og tenke at det er mange kvinner som opplever 1 spontantabort gjennom livet og neste vil gå bra, men dessverre det kan gjenta seg. Det er så trist, selvom det er så tidlig i graviditeten man planlegger og teller dagene osv. 

Håper ikke du opplever det her igjen.

Skrevet

Jeg har blitt raskt gravid etter spontanaborter. 3 barn nå😁 Spontanaborter før uke 6 er vel det vanligste. Du får utredning dersom du opplever det en gang til😊

Anonymkode: 6ce95...6d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvordan går det, ts? ❤️ har du smerter? Jeg hadde en blødning i uke 8, men null smerter. Viste seg å være et hematom (blodansamling) som sprakk og det gikk heelt fint! Så det må jo ikke være en sa.

Jeg er akkurat like langt på vei som deg med andremann (5+2❤️) og så tidlig som dette kan det jo også være en festeblødning eller andre årsaker også. Krysser fingrene for deg🤞🏼 hold oss gjerne oppdatert ❤️

Anonymkode: 4923c...67d

Først, gratulerer så mye, håper virkelig at alt går bra med deg og babyen🙏🏼❤️ Og takk for svar klarte å roe meg litt ned igår, men fikk dessverre en del smerter i løpet av kvelden, og blødningen ble verre og verre, så kom det ut en del utflod og klumper som er tegn på spontantabort (hadde det samme sist). 

Nå har jeg mensen + mensensmerter, puppene mine er ikke ømme lenger og dem er mye mindre/mykere, så regner med at den er helt borte dessverre, det er så trist å oppleve det her igjen, og jeg sitter her nå og skylder på meg selv selvfølgelig «burde ikke ha dratt på jobb, eller gått en tur, burde bare ha ligget på ryggen og slappet av», men vet at det er dumt, man skal klare å leve normalt selvom man er gravid. Jeg vet ikke, det føles veldig tomt, trist at partneren min gleder seg for hvergang og blir skuffet, så vet at jeg og han vil ikke klare å glede oss eller slappe av helt neste gang (om det blir neste gang - håper det da😔🙏🏼)

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har blitt raskt gravid etter spontanaborter. 3 barn nå😁 Spontanaborter før uke 6 er vel det vanligste. Du får utredning dersom du opplever det en gang til😊

Anonymkode: 6ce95...6d2

Det var godt å høre🥰gratulerer. Håper jeg får bedre oppfølging neste gang. Kan jeg spørre hvor mange ganger du opplevde spontantabort før du fikk barn?

Skrevet

Veldig trist å høre, du er ikke alene.

Har hatt 3 SA

Blitt gravid raskt igjen etter alle, noen ganger ikke en menstruasjon i mellom. 

Kan hende du kan få utskrevet Utrogestan og blodfortynnende etc. noe for å hjelpe deg videre. Snakk med lege/gynekolog.

Lykke til ❤️ Du er sterk❤️

Anonymkode: fc0aa...190

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 15.34):

Veldig trist å høre, du er ikke alene.

Har hatt 3 SA

Blitt gravid raskt igjen etter alle, noen ganger ikke en menstruasjon i mellom. 

Kan hende du kan få utskrevet Utrogestan og blodfortynnende etc. noe for å hjelpe deg videre. Snakk med lege/gynekolog.

Lykke til ❤️ Du er sterk❤️

Anonymkode: fc0aa...190

Uff det er helt forferdelig, trist at du har også gått gjennom dette! 

Takk for fine ord❤️❤️jeg skal snakke med en lege denne uka og høre om vi kan kanskje ta noen blodprøver - sjekke litt!

kan jeg spørre om du fikk barn/ble gravid uten å miste det?🙏🏼

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...