Gå til innhold

vi er 6 i familien, nå trenger minsten egen rom,men vi har egentlig et for lite

Anbefalte innlegg

Skrevet

de største på 14 har rom nede i kjelleren og har egen stue der med tv og slik, hvert sitt soverom, 9 og 8 åring deler, de er veldig avhening av hverandre, og jeg og lillebror deler, han er i sprikel seng,men nå ser jeg at han er klar for junior seng da han klatrer mye ut av senga si.

Men jeg har ikke et til rom, bør vi flytte da? eller skal jeg sove i stua en periode? vi bor i ene bolig, problemet da blir bare at jeg sover i 2 egt sammens med 8 og 9 åring,mens lillebror har rom i 3 egt ( mitt gamle soverom ) må jo flytte etterhvert,men er jo kanskje bare 4-5 år til de største flytter,men blir lenge at lillebror skal være på rom med meg. Hadde dere flyttet til et sted med 4 eller 5 soverom i steden?

Må bo samme sted da pga skole og slik. men er flere hus med 4 -5 soverom rundt her vi bor og de driver og begynner 3 som skal være ferdig til jul som det ene ikke er solgt ennå og det er bare 3-5 min fra der vi bor nå.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: b4dd7...7c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du har råd så ville jeg flyttet. Høres litt trangt ut viss man har mulighet til noe annet. 

Anonymkode: 3bbdc...553

• Liker 2
Skrevet

Du skriver at tenåringene har egen stue og egne soverom. Hva med å gjøre om stua der nede til soverom til de to mellomste?

Anonymkode: 6ead2...397

• Liker 17
Skrevet

Har største barna rom i kjelleren. Så er det ett soverom i midten og ett øverst? Og der er bare 1 voksen. 

slik at hvis 8 og 9 åringen flytter på kjellerstua, så løser heller ikke det problemet? 

Kan høres ut som at du enten må vurdere å bygge på et soverom eller flytte? 

Evt gjøre om litt. Sette inn et vindu i en bod? Du trenger jo ikke store rommet. 

Tenk litt utenfor boksen ifht planløsningen. Det er dyrt å flytte. Kanskje billigere å lage et soverom et sted. Sette opp en lettvegg eller noe? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Køyeseng til deg og lillebror? Det kan jo fint være hans rom på dagtid selv om du sover der.

• Liker 6
Skrevet

Sovesofa/dagseng til deg på stuen? (Har dagseng med rammemadrass og fylt med pynteputer på stuen, fullgod seng ved behov). Finnes også skapseng, som du bare hekter opp på veggen etter bruk.

f.eks denne, ser bare ut som en skjenk når ikke i bruk

https://www.mobel-land.no/senger-soveromsmobler-design/8930-skapseng-bed-concept-90-x-200-skapseng-hvit-hoyglans.html

8 og 9 åringen får felles rom på kjellerstuen, og minste overtar deres rom?

Eller 14-åringene får dele rom, mot å beholde kjellerstua. Og 8/9-åringene deler ene rommet i underetasjen. De begynner uansett å bli så store at de også må få dele kjellerstua snart.

Minste må ha rom nært deg.

Uansett hvordan du gjør det, så ville jeg prøvd å rokkere om på rom - i hvert fall denne vinteren, hvor alt er dyrt og usikkert. 

Anonymkode: 44042...dfe

• Liker 2
Skrevet

Hvor gammel er minsten? Kan han ikke bare sove sammen med deg i din seng en stund til? Han må jo ikke plent ha eget rom ennå

• Liker 1
Skrevet

De på 15 og 16,5 har hvert sitt rom, i 2etg. De flytter nok ut om 4 og 2 år. De mellomste på 8 og 9 har jeg løst slik at de er annenhver uke hos faren, og bruker samme rom når de er her, i 2.etg. Så planlegger jeg å gjøre det samme med han på 2,5, nå når baby kommer, det betyr vi må dele rom i 1.etg de ukene han er her, men da får han i alle fall 1 uke med god søvn, eventuelt får jeg og minsten ta stua. 

Kan det fungere også for deg? 

Anonymkode: 9e4f5...d1b

Skrevet

Minstamann er 18mnd.

Tror vi flytter, for tvillingene trenger den plassen de har selv, og er enig at lillebror bør være nær meg.

Jeg har fint råd til og flytte, så er kanskje den letteste løsningen og er jo ikke snakk om og bytte skole og slik og er også i samme gate

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

De på 15 og 16,5 har hvert sitt rom, i 2etg. De flytter nok ut om 4 og 2 år. De mellomste på 8 og 9 har jeg løst slik at de er annenhver uke hos faren, og bruker samme rom når de er her, i 2.etg. Så planlegger jeg å gjøre det samme med han på 2,5, nå når baby kommer, det betyr vi må dele rom i 1.etg de ukene han er her, men da får han i alle fall 1 uke med god søvn, eventuelt får jeg og minsten ta stua. 

Kan det fungere også for deg? 

Så trist da, at to søsken i praksis ikke får vokse opp sammen 😕 

Må da være bedre å løse på annen måte? Heller dele rom eller noe

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

de begynner jo og bli store, tvillingene vil jo gjerne dele, men de 3 andre bør jo ha egen rom, selvom 8 og 9 åring er avhening av hverandre har de også venner de henger med, så blir dumt og jage vekk broren fordi de kun vil leke med vennene og sånn er det jo av og til og det må de få muligheten til

• Liker 1
Skrevet

Her har 12 og 14 åringen hver sitt rom. Så deler 2, 6 og 8 åringen det største soverommet. De er mest sammen med oss voksne uansett
så bygger vi på til sommeren, så de 3 minste får hver sitt rom. 

Anonymkode: 4d519...fe4

Skrevet

En av de eldste kan få seg rom i tv-stuen. Så har dere avtale om når det skal være ro i tvstuen/lav lyd på TV-en. Da kan minsten få eldste sitt rom. Evt at 8+9åringen overtar eldste sitt og minste deres dersom det er nærmere deg. 
Eller at du sover i tvstuen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

de største på 14 har rom nede i kjelleren og har egen stue der med tv og slik, hvert sitt soverom, 9 og 8 åring deler, de er veldig avhening av hverandre, og jeg og lillebror deler, han er i sprikel seng,men nå ser jeg at han er klar for junior seng da han klatrer mye ut av senga si.

Men jeg har ikke et til rom, bør vi flytte da? eller skal jeg sove i stua en periode? vi bor i ene bolig, problemet da blir bare at jeg sover i 2 egt sammens med 8 og 9 åring,mens lillebror har rom i 3 egt ( mitt gamle soverom ) må jo flytte etterhvert,men er jo kanskje bare 4-5 år til de største flytter,men blir lenge at lillebror skal være på rom med meg. Hadde dere flyttet til et sted med 4 eller 5 soverom i steden?

Må bo samme sted da pga skole og slik. men er flere hus med 4 -5 soverom rundt her vi bor og de driver og begynner 3 som skal være ferdig til jul som det ene ikke er solgt ennå og det er bare 3-5 min fra der vi bor nå.

Hva hadde dere gjort?

Jeg hadde most 14-åringene inn på felles rom, gitt at de skal ha tv-stue. Og så puttet 9 og 8-åringene inn på det andre rommet nå okkupert av en 14-åring. Så måtte de 4 dele stuen seg imellom. Da har du et rom til smårollingen.

Og så hadde jeg pellet meg til legen og fått prevensjon eller sterilisert meg. 5 unger! Alt for mye til at to mennesker realistisk klarer følge opp på noenlunde ok vis.

Anonymkode: c6978...718

• Nyttig 1
Skrevet

Minstamann er 18mnd.

Tror vi flytter, for tvillingene trenger den plassen de har selv, og er enig at lillebror bør være nær meg.

Jeg har fint råd til og flytte, så er kanskje den letteste løsningen og er jo ikke snakk om og bytte skole og slik og er også i samme gate

Hvis du har råd og til og med større hus i samme nærmiljø i kikkerten, tenker jeg det er like greit å flytte. Å tilpasse nåværende bolig kunne sikkert gått med kompromisser her og der, men for din del høres det nesten ut som minst styr å flytte. Da trenger du ikke i samme grad tenke ut nye, lure løsninger hver gang behovene endrer seg. 

Skrevet

hos ene faren har de 5 søsken, 4 hos den andre. Så 1 uke her, og 1 uke der, går helt fint, det er nok av søsken å bli kjent med. Uansett. Når han på 16,5 flytter ut om 2 år, og hun på 15 flytter ut om 4 år, så har jeg 2 ledige rom i 2etg. Så da tenker jeg at jeg kan gå tilbake til å ha han på 2,5 og hun på 8 år 80% igjen. 

Skrevet

Hadde definitivt flyttet.

Anonymkode: edfbb...b3e

Skrevet

lagt inn et bud på det huset nå, til den prisen det er lagt ut, ingen som har meldt seg ennå, så krysser fingrene. Da kan vi flytte inn 1 Desember, men man kan legge inn bud frem til 15 november og jeg var først

Skrevet

Hvorfor i alle dager må ungen ha eget rom fordi han er ferdig i sprinkelseng?

Anonymkode: 02c33...f88

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...