Gå til innhold

Miste førerkortet for å stå på el-sparkesykkel ulovlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

F.eks. på grunn av for høy promille. Dette må da være grunnlovsstridig, eller noe? Altså, jeg mener det skal jo være en viss sammenheng mellom forbrytelse og straff? Å miste førerkortet til bil og andre kjøretøy (som innebærer en hel bråte av ulemper både privat og i jobbsammenheng (i verste fall kan man miste inntektsgrunnlaget sitt om man jobber i et yrke som krever førerkort)) for å ha begått et lovbrudd på et fremkomstmiddel som ikke krever førerkort for å brukes... Det henger jo ikke sammen. De tar fra deg førerkortet som en bestraffelse i seg selv. De kunne like gjerne tatt fra deg passet, eller mobilen eller hva skal det være. Kan de ta fra deg førerkortet for å naske i butikken også da? Eller for å ha forstyrret ro og orden på en helligdag? Toppen av ironien er at etter å ha mistet førerkortet kan man fortsette å bruke el-sparkesykkel om man vil, men må altså la bilen stå.

PS. jeg har ikke fyllekjørt på el-sparkesykkel eller mistet førerkortet pga. dette, jeg bare reagerer på loven.

Anonymkode: d016a...1bb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

F.eks. på grunn av for høy promille. Dette må da være grunnlovsstridig, eller noe? Altså, jeg mener det skal jo være en viss sammenheng mellom forbrytelse og straff? Å miste førerkortet til bil og andre kjøretøy (som innebærer en hel bråte av ulemper både privat og i jobbsammenheng (i verste fall kan man miste inntektsgrunnlaget sitt om man jobber i et yrke som krever førerkort)) for å ha begått et lovbrudd på et fremkomstmiddel som ikke krever førerkort for å brukes... Det henger jo ikke sammen. De tar fra deg førerkortet som en bestraffelse i seg selv. De kunne like gjerne tatt fra deg passet, eller mobilen eller hva skal det være. Kan de ta fra deg førerkortet for å naske i butikken også da? Eller for å ha forstyrret ro og orden på en helligdag? Toppen av ironien er at etter å ha mistet førerkortet kan man fortsette å bruke el-sparkesykkel om man vil, men må altså la bilen stå.

PS. jeg har ikke fyllekjørt på el-sparkesykkel eller mistet førerkortet pga. dette, jeg bare reagerer på loven.

Anonymkode: d016a...1bb

Ja, de kan faktisk ta fra deg førerkortet for å naske i butikker. Det er selvfølgelig satt på spissen og det er nok ikke ofte det blir gjort, men det kan skje.

Anonymkode: dbc0f...ac2

• Liker 1
Skrevet

Førerkort er ikke en rettighet men et privilegium, hvis man har førerkort så er man i tillegg klar over vegtrafikkloven og da spesielt § 3. Man kan f.eks. miste førerkortet p.g.a. manglende edruelighet uten å blitt tatt for ruskjøring eller fyllekjøring, det skulle bare mangle at de som ikke kan oppføre seg i trafikken mister førerkortet. 

Anonymkode: ba61e...4f1

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

At man blir fratatt førerkortet for å utvise dårlig dømmekraft i trafikken høres helt logisk ut for meg. En idiot er en idiot (og en trafikkfare) uansett framkomstmiddel.

• Liker 9
  • Nyttig 8
Skrevet

Dessverre bare en brøkdel av idiotkjøringen på elsparkesykkel som straffes. 

Anonymkode: 3c7cc...0bf

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan miste lappen for å sykle i fylla også. Synes det er bare bra at de har begynt med strenge straffer for fyllekjøring på el. Det er jo livsfarlig.

Anonymkode: 9e0ed...ca5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan miste lappen for å sykle i fylla også. Synes det er bare bra at de har begynt med strenge straffer for fyllekjøring på el. Det er jo livsfarlig.

Anonymkode: 9e0ed...ca5

Ja, håper ikke folk har glemt at legevakten tryglet om forbud mot utleie på nattestid. De hadde fullt opp med stygge ulykker i forbindelse med fyllekjøring. Likevel kjemper utleieselskapene for frislipp igjen. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Helt på sin plass. Er du en idiot i trafikken bør du nektes å bruke noe som helst med hjul på i trafikken, annet enn kollektivtrafikk. 

Anonymkode: 194a6...426

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Daria skrev (50 minutter siden):

At man blir fratatt førerkortet for å utvise dårlig dømmekraft i trafikken høres helt logisk ut for meg. En idiot er en idiot (og en trafikkfare) uansett framkomstmiddel.

Det største problemet med slik rettsbehandling er at det forskjellsbehandles. Dette er selvsagt ikke lov. 

Man skal bøtelegge etter inntekt og evne. 

Om en har lappen og dn ikke har den, skal de likevel straffes likt. MSN skal ikke få hardere straff kun fordi man har sertifikat.  

Anonymkode: 987ab...424

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det største problemet med slik rettsbehandling er at det forskjellsbehandles. Dette er selvsagt ikke lov. 

Man skal bøtelegge etter inntekt og evne. 

Om en har lappen og dn ikke har den, skal de likevel straffes likt. MSN skal ikke få hardere straff kun fordi man har sertifikat.  

Anonymkode: 987ab...424

Man kan fratas retten til å ta lappen. Å frata noen som viser seg uskikket til å ferdes i trafikken lappen, handler ikke bare om straff, det handler også om å beskytte alle andre.

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det pågår vel for øyeblikket en sak der utfallet kan se ut til å bli annerledes.

• Nyttig 1
Skrevet

Vanligvis svarer jeg at det er jo bare å la være.

Men ja, regelen irriterer meg. El-sparkesykkel var et veldig miljøvennlig og praktisk hjelpemiddel for oss, for å komme oss hjem. Ikke på fylla, selvfølgelig. Men etter en middag på restaurant, eller besøk hos venner. Forholdt oss til samme regelverket som for sykler, noe jeg synes er fornuftig gitt samme/lavere fart og "størrelse". Nå er vi tilbake til mindre miljøvennlige og dyre taxiturer. 

Den veste fyllekjøringen forsvant jo når de låste syklene ved midnatt, den regelen støtter jeg. 

Det farligste jeg ser er fortsatt tenåringer, gjerne to på sykkelen, uten trafikkforståelse. Full fart nedover, svingete bakke, på feil side av veien. Eller hiver seg plutselig over veien uten forståelse for hvor raskt en bilist som ligger i 60 kan reagere. Disse blir jo aldri straffet. 

Anonymkode: 2ba4d...02c

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (1 time siden):

Det pågår vel for øyeblikket en sak der utfallet kan se ut til å bli annerledes.

Høyesterett kom nettopp fram til at det ikke var grunnlag for å frata lappen i påvente av rettssak. Men det betyr ikke at det ikke er grunnlag for å generelt frata noen førerkort på grunn av fyllekjøring på elsparkesykkel. Så der er vi vel like langt. 

Anonymkode: be4c5...f95

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Ikke på fylla, selvfølgelig. Men etter en middag på restaurant, eller besøk hos venner. Forholdt oss til samme regelverket som for sykler, noe jeg synes er fornuftig gitt samme/lavere fart og "størrelse"

Du kan miste lappen for å sykle i beruset tilstand også, så det går ut på det samme.

Anonymkode: 86eb9...9b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du kan miste lappen for å sykle i beruset tilstand også, så det går ut på det samme.

Anonymkode: 86eb9...9b2

Ikke av å ha promille i seg selv, nei. Men om man er overstadig beruset, eller sykler uvørent + promille, så er det grunnlag. 

Slik var reglene også før på sparkesykkel, og det støtter jeg. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høyesterett kom nettopp fram til at det ikke var grunnlag for å frata lappen i påvente av rettssak. Men det betyr ikke at det ikke er grunnlag for å generelt frata noen førerkort på grunn av fyllekjøring på elsparkesykkel. Så der er vi vel like langt. 

Anonymkode: be4c5...f95

Stemmer vel forsåvidt det. Men er ikke grunnlaget til stedet i det ene tilfellet kan det vel kanskje vises til rettspraksis i det andre også. 

Tipper vi får en dom på området relativt kjapt.

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet. Hvis du utgjør en fare i trafikken, fortjener du ikke lappen, og det blir tryggere for alle at du ikke har den. Hvis du er avhengig av lappen, så må du oppføre deg pent. Men jeg kan være enig i at nasking i butikk ikke bør føre til inndragning av førerkort. Der ser jeg ikke en direkte sammenheng.

Anonymkode: be19c...29d

• Liker 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Det farligste jeg ser er fortsatt tenåringer, gjerne to på sykkelen, uten trafikkforståelse. Full fart nedover, svingete bakke, på feil side av veien. Eller hiver seg plutselig over veien uten forståelse for hvor raskt en bilist som ligger i 60 kan reagere. Disse blir jo aldri straffet. 

De bør fratas muligheten til å ta førerkort i fremtiden. Lenge siden det ble forbudt med to på en, men det ser ut til å ha null effekt. Strengt tatt burde de ikke ha lov til å kjøre elsparkesykkel i det hele tatt. Strenge straffer er uansett på sin plass, siden man velger helt selv å utsette seg for den straffen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...