Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

FØDEBREV 
Innstilling til fødselen

Jeg gruer meg fordi jeg har ekstrem fødselsangst. (ps dette er bare en settning av mange, men ønsker ikke dele alt, og fra barn nr2) 

Angst/frykt/skrekk

Jeg har EKSTREM fødselsangst. Jeg takler ikke store smerter og har lett for å hyperventilere, til og med besvime, eller få ekstrem kvalme. Jeg har lege-/sykehusskrekk i tillegg til nål-/sprøyteskrekk. Må ha emlaplaster før venefloner og må ligge ved blodprøver, om ikke besvimer jeg. 

Smertelindring i en vanlig fødsel

Jeg ønsker å få all type smertelindring som er mulig. Både i tidlig fase for å ta toppen av smertene, og ellers gjennom fødselen. Ønsker epidural fortest mulig, varmt bad. Vil ha pilatesball om mulig, og en prekestol. Om jeg må gjennom en indusering eller vanlig fødsel selv om jeg ikke ønsker det. Ønsket mitt er keisersnitt, og da smertestillende man trenger for det. 

Fars tanker om fødselen

Far ønsker å være med på fødselen, men synes blod kan være litt ekkelt. Han ønsker å klippe navlesnoren om mulig. Han ønsker å være der for meg og ser fram til å møte sitt andre barn.

Undersøkelser/overvåkning under fødselen om jeg ikke får KS

Jeg ønsker konstant overvåkning av barnet i magen, da det vil roe meg ned. Ønsker også ekstra kontroll av meg for å få meg til å slappe mer av, men ønsker ikke at fullt av hender skal inn i vagina, med mindre det er helt nødvendig. Vil dere skal være tydelige og snakke høyt da jeg har litt dårlig hørsel. 

Intimsone

Berøring må dere si fra om før, da jeg lett får panikk av berøring pga. tidligere opplevelser i livet.  

Stemning på fødestuen

Jeg slapper mer av med dempet belysning, og at jeg kan få ta bilder og filme gjennom fødselen. Det må ikke være for varmt på rommet, heller litt mot den kaldere siden da jeg ekstremt lett får hetetokter! Musikk, tv og det å kunne snakke med min kjære. Jeg takler ikke å være alene over lengre tid i situasjoner hvor ting er vanskelig. Alt må bli godt forklart før ting blir gjort, om ikke kan jeg få full panikk. 

Bekledning/avkledning

Har ikke noe imot sykehusklær så lenge de ikke strammer eller presser på magen, eller blir for varme. Liker ikke å kle av meg foran alle, kommer an på situasjonen.

Fødestillinger om jeg må føde vaginalt

Jeg ønsker å ligge på ryggen og ha beina opp i «stativ», eller få hjelp til å holde beina oppe når jeg presser.  (btw endte med alle 4 og det var MYE bedre enn på rygg med nr1) 

Studenter med på fødselen

Jeg er litt skeptisk til å la studenter utføre arbeid, f.eks. veneflon, nålstikk osv. Dog har jeg ikke noe imot at de ser på/snakker, helst kun damer og jenter, da jeg føler det er ubehagelig med for mange menn. 

Klipp/drypp+ om det må til ved f.eks. indusering/vaginal fødsel

Jeg vil få riestimulerende drypp om nødvendig, samt ved eventuell igangsettelse. Ønsker ikke å bli klippet i mellomkjøttet. Er det fullt nødvendig så gjør det, men husk å si fra. Bruk av sugekopp/tang synes jeg også er litt skummelt, men igjen, må det til så må det bare gjøres. 

Ønsker i fødselsøyeblikket

Jeg ønsker å få babyen på brystet så snart babyen blir født, om mulig. Ønsker også at pappaen, mannen min, blir spurt om han vil klippe navlestrengen. Så langt det lar seg gjøre, naturligvis. Kanskje litt hud mot hud. Hadde også vært gøy med bilder for å ha noe positivt å se tilbake til. 

Amming

Jeg ønsker ikke å amme, men vil gi første råmelken/ håndpumpe om jeg føler for det der og da. 

Babystell
Vi har god erfaring etter vårt første barn. 

Anonymkode: bfecb...c8c

Skrevet

Det er mulig å få god hjelp til å skrive fødeplan (-ikke bare ønskebrev som man tar med selv) på sykehuset. Tror alle sykehus har et slikt tilbud. Be om å bli henvist av fastlegen!

I en slik forløsningssamtale på sykehuset kan du også be om et planlagt keisersnitt, dersom det er keisersnitt du virkelig ønsker. Alternativt finnes det steder der du kan få avtale å ha en fødeplan i tilfelle du ligger an til å få en "perfekt" fødsel, og så selv kunne trekke deg og be om keisersnitt i løpet av fødselen dersom fødsel ikke fungerer for deg. 

Anonymkode: 46e2b...10c

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

FØDEBREV 
Innstilling til fødselen

Jeg gruer meg fordi jeg har ekstrem fødselsangst. (ps dette er bare en settning av mange, men ønsker ikke dele alt, og fra barn nr2) 

Angst/frykt/skrekk

Jeg har EKSTREM fødselsangst. Jeg takler ikke store smerter og har lett for å hyperventilere, til og med besvime, eller få ekstrem kvalme. Jeg har lege-/sykehusskrekk i tillegg til nål-/sprøyteskrekk. Må ha emlaplaster før venefloner og må ligge ved blodprøver, om ikke besvimer jeg. 

Smertelindring i en vanlig fødsel

Jeg ønsker å få all type smertelindring som er mulig. Både i tidlig fase for å ta toppen av smertene, og ellers gjennom fødselen. Ønsker epidural fortest mulig, varmt bad. Vil ha pilatesball om mulig, og en prekestol. Om jeg må gjennom en indusering eller vanlig fødsel selv om jeg ikke ønsker det. Ønsket mitt er keisersnitt, og da smertestillende man trenger for det. 

Hvis du får epidural er det ikke sikkert du klarer å bevege beina ordentlig. Da er badekar uaktuelt. Du kan ikke skrive ønske om KS i fødebrev. Det er for sent. Har du virkelig angst mot fødsel så må dette tas med jordmor i god tid så du kan snakke med lege på fødeavd. 

Fars tanker om fødselen

Far ønsker å være med på fødselen, men synes blod kan være litt ekkelt. Han ønsker å klippe navlesnoren om mulig. Han ønsker å være der for meg og ser fram til å møte sitt andre barn.

Veldig unødvendig å ha med. De fleste fedre er med og de fleste ser jo frem til å møte baby. Hvorfor trenger jordmor å vite dette? Far blir alltid tilbudt å klippe med mindre det skjer f.eks komplikasjoner. 

Undersøkelser/overvåkning under fødselen om jeg ikke får KS

Jeg ønsker konstant overvåkning av barnet i magen, da det vil roe meg ned. Ønsker også ekstra kontroll av meg for å få meg til å slappe mer av, men ønsker ikke at fullt av hender skal inn i vagina, med mindre det er helt nødvendig. Vil dere skal være tydelige og snakke høyt da jeg har litt dårlig hørsel. 

Intimsone

Berøring må dere si fra om før, da jeg lett får panikk av berøring pga. tidligere opplevelser i livet.  

Stemning på fødestuen

Jeg slapper mer av med dempet belysning, og at jeg kan få ta bilder og filme gjennom fødselen. Det må ikke være for varmt på rommet, heller litt mot den kaldere siden da jeg ekstremt lett får hetetokter! Musikk, tv og det å kunne snakke med min kjære. Jeg takler ikke å være alene over lengre tid i situasjoner hvor ting er vanskelig. Alt må bli godt forklart før ting blir gjort, om ikke kan jeg få full panikk. 

Du kan ikke bestemme temperatur. Dette styres som regel av sykehuset. Og det kan være vanskelig å tilpasse. Sørg heller fot åpent vindu, kald klut på pannen, dynetrekk i stedet for dyne. Vet ikke om fødestuer har tv? Har ikke jeg opplevd. Ta med pc. Stor sjanse for at du ikke orker å se såpeopera...Du kan selvsagt snakke med mannen. Ingen hindrer deg i det.

Bekledning/avkledning

Har ikke noe imot sykehusklær så lenge de ikke strammer eller presser på magen, eller blir for varme. Liker ikke å kle av meg foran alle, kommer an på situasjonen.

Det er ingen som spør deg om du vik ha sykehusklær eller ikke. Det driter de i. Slike klær er romslig. Du skal føde, så det å kle av seg må du bare vende deg til. 

Fødestillinger om jeg må føde vaginalt

Jeg ønsker å ligge på ryggen og ha beina opp i «stativ», eller få hjelp til å holde beina oppe når jeg presser.  (btw endte med alle 4 og det var MYE bedre enn på rygg med nr1) 

Du sier jo i mot deg selv? Vil føde på rygg, men var bedre sist på alle fire? Hva vil du jordmor skal tenke?

Studenter med på fødselen

Jeg er litt skeptisk til å la studenter utføre arbeid, f.eks. veneflon, nålstikk osv. Dog har jeg ikke noe imot at de ser på/snakker, helst kun damer og jenter, da jeg føler det er ubehagelig med for mange menn. 

Klipp/drypp+ om det må til ved f.eks. indusering/vaginal fødsel

Jeg vil få riestimulerende drypp om nødvendig, samt ved eventuell igangsettelse. Ønsker ikke å bli klippet i mellomkjøttet. Er det fullt nødvendig så gjør det, men husk å si fra. Bruk av sugekopp/tang synes jeg også er litt skummelt, men igjen, må det til så må det bare gjøres. 

Dropp dette. De klipper kun om de må. Samme med vakuum og tang. 

Ønsker i fødselsøyeblikket

Jeg ønsker å få babyen på brystet så snart babyen blir født, om mulig. Ønsker også at pappaen, mannen min, blir spurt om han vil klippe navlestrengen. Så langt det lar seg gjøre, naturligvis. Kanskje litt hud mot hud. Hadde også vært gøy med bilder for å ha noe positivt å se tilbake til. 

Dropp dette. Dette er rutine så lenge det ikke skjer noe uforutsett med deg eller baby. 

Amming

Jeg ønsker ikke å amme, men vil gi første råmelken/ håndpumpe om jeg føler for det der og da. 

Babystell
Vi har god erfaring etter vårt første barn. 

Vet du hva, jeg syns dette er alt for mye. Jordmor har kanskje ikle tid å lese alt om fødsel skjer raskt. Siden du har mye angst så må du ta dette med jordmor. Kanskje du kan få en time på sykehuset, bli omvist og snakke med jordmor/lege om fødsel? Hvis du har behov for å skrive en del, så må de vite om dette på forhånd så de kan forberede seg. Mye du skriver er lite vits å informere om. Jordmødre kjenner til sine egne rutiner, og du trenger ikke belære de med hva de skal gjøre. Et fødebrev skal re informativt. For din del hadde jeg heller skrevet dette: 

-Ønsker badekar og epidural som smertelindring. Vil gjerne ha epidural så tidlig som mulig. 

-Har fødselsangst. Må ha forløpende informasjon.  Beskjed før berøring. Ønsker ikke unødvendige undersøkelser. Dempet belysning og musikk kan hjelpe. 

-Vil ikke amme, men vil forsøke å gi første råmelk 

Anonymkode: ca3c9...f89

• Liker 16
Skrevet

Jeg er enig i at dette ble alt for mye. Hadde du vært førstegangsfødende så hadde jeg tenkt at du trolig ikke helt vet hva du kan forvente deg, men når jeg ser at du har født før ble jeg rett og slett satt ut.

Anonymkode: 6c226...c83

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet

Jiiiz det var litt av et brev. Du kan forresten stryke dette fordi jordmorstudenter er sykepleiere som har mange års yrkeserfaring og dermed godt drevet i å legge veneflon, kateter osv ; eg er litt skeptisk til å la studenter utføre arbeid, f.eks. veneflon, nålstikk osv.. 

Anonymkode: 481e2...0f8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at dette ble alt for mye. Hadde du vært førstegangsfødende så hadde jeg tenkt at du trolig ikke helt vet hva du kan forvente deg, men når jeg ser at du har født før ble jeg rett og slett satt ut.

Anonymkode: 6c226...c83

Jeg får heller inntrykk av at hun vet akkurat hva hun kan forvente seg, men har et sterkt ønske om å slippe dårlig fødselsopplevelse. Og at hun i tillegg har tenkt godt igjennom hva som skal til for at sykehuset kan gi henne en god opplevelse. Synes hun kommuniserer godt at keisersnitt er det ideelle for henne - og i tillegg kommer hun med ønsker for hvordan en vaginal fødsel best kan håndteres for henne. 

Det er egentlig en motsetning mellom tidlig epidural og badekar og det mangler info om hun f.eks ønsker pudendal - men synes ikke dette brevet var dårlig. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Altfor mye ,stakkars jordmødre

Anonymkode: 1b6d9...cd7

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

At far synes blod er ekkelt, er hans problem. Er du redd for å være alene, er det hans jobb å støtte deg. Ungen overvåkes konstant dersom det er behov for det, og hvorfor nevnes du at det ville vært gøy med bilder? Det er noe du bør diskutere med mannen, ikke skrive i et fødebrev.

Anonymkode: f28e5...0dc

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde samme tanke som deg om studenter, pga angst. Jordmor på HS sa da at det var bedre å skrive at jeg ikke ønsket studenter, for enten må de få delta eller så er det ikke "vits", de vil ikke bare stå å se på. Jeg hadde også ganske sterk fødselsangst og hun sa da at det var helt ok å si nei til studenter slik at jeg iallfall kunne fjerne et element jeg var redd for fra fødselen og ikke måtte tenke på det. 

Ellers ville jeg forsøkt å forkorte litt, få det litt mer punktvis og fjerne noe overflødig/ikke viktigste infoen (feks får man vel alltid barnet på brystet og du nevner far og navlestreng 2 ganger, akkurat det med navlestreng spør de om så det trenger man ikke skrive :) Tenker egentlig at far kan si ifra om ting som gjelder ham selv, han er jo ikke i fødsel og smerter og kan kommunisere normalt) 

Tenker og at du må få vite på forhånd om du skal ha KS eller ikke, det er litt for sent å ta stilling til det når de leser fødebrevet ditt? Om du ønsker KS så må du ta opp det med jordmor nå så du får henvisning til samtale om det. Om du får innvilget KS så trenger du jo ikke fødebrevet. Eller tenker du brevet er hvis du føder for tidlig feks?

Be uannsett om henvisning til samtale for fødselsangst, da kan de legge inn noe av dette i journalen på sykehuset også (det gjorde de med meg og følte de iallfall tok litt hensyn til det under fødselen, feks rundt undersøkelser, overvåkning av barnet, informasjon osv)

Anonymkode: 16c3f...2c8

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev ønskebrev sammen med JM på sykehuset (gikk til oppfølging der i svangerskapet) Hun sa at det er viktig at brevet er kort og konkret, hvis ikke husker ikke JM det som står.

Og mye av dette du skriver kan kommuniseres underveis enten av deg eller av mannen din. Og noe av det er jo en selvfølge. (At mannen vil klippe navlesnora) Du trenger f.eks ikke si at du ønsker riestimulerende drypp. Dette avgjør JM eller legen dersom det trengs.

Jeg tror heller du trenger en fødselsforberedende samtale på sykehuset pga tidligere fødsel. Jeg hadde bedt fastlegen om å sende henvisning. :)   

Anonymkode: d625b...a6b

• Liker 8
Skrevet

Har fått mye skryt for mine fødebrev, derfor laget jeg denne tråden. Den er en mal til de som lurer på hva de skal skrive. Mye negativt om fødebrev om dagene, men jeg har ihvertfall fått skryt for mine av flere eksperter på sykehuset.

Skrevet

Jeg ville nok fått hjelp av jordmor på HS til å korte det ned litt, eller at du får en fødselsforberedende samtale på sykehuset.

Det var veldig mye som måtte være «on point», og det er ikke nødvendigvis så enkelt å tilrettelegge, uansett hvor mye man prøver.

Tenker at du burde fokusere på noen få ting som er det aller viktigste. Varmen f.eks. Sykehuset hvor jeg fødte og snart skal føde er klart for utskiftning, og det er ikke så lett å justere temperaturen. Venninner som har født i sommermånedene har født i 25-30 grader på rommet, uten at de på føden kunne gjøre noe med det. Nå skal du kanskje føde snart, så da tipper jeg at du slipper det problemet, men det er jo et eksempel på «småting» i det store bildet. Jeg hadde droppet det punktet.

Bekledning også. Hvis problemet ikke er sykehusklær, men at de selvfølgelig ikke må være for små, så får du en større størrelse.

Anonymkode: dfadd...7f4

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fått mye skryt for mine fødebrev, derfor laget jeg denne tråden. Den er en mal til de som lurer på hva de skal skrive. Mye negativt om fødebrev om dagene, men jeg har ihvertfall fått skryt for mine av flere eksperter på sykehuset.

Fikk du skryt for dette fødebrevet? 

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvem er ekspertene, er det jordmødrene på fødeavdelingen?

Jeg kan bare ikke se for meg at de klarer å å oppfatte og følge denne lange listen under en fødsel.

Den er jo veldig lang, og du bruker mange ord for å forklare en enkel ting.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Må i såfall være fordi jordmødrene har laget som brevet virket ok. Kanskje pga angsten og fordi de ikke orket flere krav.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må i såfall være fordi jordmødrene har laget som brevet virket ok. Kanskje pga angsten og fordi de ikke orket flere krav.

Regner med at du mente «latet», og da er jeg i grunn enig.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Satt igjen med det samme spørsmålet. Med alle de detaljene og kravene, lurte jeg på hvorfor man orker bli gravid og føde igjen. Det er ikke ment som noe slemt, men når første setningen er «jeg takler ikke ekstreme smerter» er det ikke forenlig med en fødsel i mitt hode. 

Anonymkode: 7956c...037

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Regner med at de etter første setning konkluderte med at det var viktig med anerkjennelse her for å unngå ei hysterisk dame...

Anonymkode: a7699...d2b

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dine fødebrev? Skrevet mange? Dette er for langt. 

Anonymkode: a6e21...bc4

• Liker 4
Skrevet

Dette var altfor langt! Jeg fødte midt i et vaktskifte, og neste mann inn rakk kun en kjapp titt på fødebrevet. Der stod det fem punkter i stikkordsform, og de ble alle overholdt.

Stakkars både henne og meg, dersom hun skulle sette seg ned og lese ei bok før hun kunne fortsette med jobben sin.

Anonymkode: 71426...71c

• Liker 5
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...