AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Kjenner ei alenemor med 9 barn. Hun har aldri vært i jobb. Hun jobber litt strø jobber noen mnd her og der, men har hverken utdannelse eller hatt fast jobb. Hun klager over økte matpriser og strøm, og de vil nok merke det spesielt. Hun mener politikerene har ansvar, og at det er tøft å ikke kunne gi barna sine det alle andre får. Men ærlig talt.. en kan da ikke sette 9 barn til verden og forvente at staten tar regningen? Jeg og mannen jobber hver dag, for å tjene penger til livets opphold, lån og barn. En kan ikke være fødemaskiner og kreve å få like mye som alle andre. skattepengene «våre» skal brukes til barnefamilier sier hun… hun som aldri har betalt skatt kjenner jeg blir litt matt Anonymkode: 35afb...fba 17 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Mye bidrag og barnetrygd ellers går hun på sosial eller noe siden du sier hun ikke jobber? Anonymkode: 8cece...6b5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 Hvorfor jobber hun ikke da? Dersom man har 9 (!) barn å følge opp så har man vel knapt tid til å gjøre noe annet. Hvor er faren? Med tanke på eldrebølgen så er det jo faktisk godt mulig at denne kvinnen bidrar mer til samfunnet enn du og jeg noen gang kommer til å gjøre, forutsatt at alle barna kommer seg ut i inntektsgivende arbeid. Dessverre så er det vel ofte slik at det å gå på NAV går i arv, så hvordan regnestykket blir til slutt er jo usikkert, men at det samfunnsøkonomisk sett lønner seg å satse på barna er jo en realitet. Anonymkode: 1bfc6...7ca 10 1 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 Enig. Tragisk. 9 barn blir 9000 bare i barnetrygd. Koster med klær og sko ja. Ikke bra. Hvor er faren? Anonymkode: 75ea3...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor jobber hun ikke da? Dersom man har 9 (!) barn å følge opp så har man vel knapt tid til å gjøre noe annet. Hvor er faren? Med tanke på eldrebølgen så er det jo faktisk godt mulig at denne kvinnen bidrar mer til samfunnet enn du og jeg noen gang kommer til å gjøre, forutsatt at alle barna kommer seg ut i inntektsgivende arbeid. Dessverre så er det vel ofte slik at det å gå på NAV går i arv, så hvordan regnestykket blir til slutt er jo usikkert, men at det samfunnsøkonomisk sett lønner seg å satse på barna er jo en realitet. Anonymkode: 1bfc6...7ca Jeg tipper fedrene... Er nok riktig det du nevner, at det går i arv å leve på Nav, så jeg er ikke så sikker på at det hun gjør er så veldig samfunnsnyttig. Anonymkode: 43668...4b3 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 Sykt. Vi er i full jobb begge to og stopper på 3 barn nettopp fordi vi skal ha råd til å gi de fullverdige liv. Anonymkode: 91106...e4b 4
Gjest Adobyen Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 Det kan jo være mange forklaringer på at hun ikke jobber ute og er alene med alle barna. Det høres helt vilt ut å klare det alene. For en jobb.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 Det var en gang en politiker som sa: Det er viktig at føderaten går opp, for kommende generasjoner må betale for alle fremtidige kostnader. Så sett igang å lag barn. Det denne politikeren glemte å føye til var: (sensurert da det jeg har på hjertet er mot KG reglement) Anonymkode: ca68b...953 4 1
Mwanafunzi Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 Hva får du ut av å dømme henne på denne måten, egentlig? 6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var en gang en politiker som sa: Det er viktig at føderaten går opp, for kommende generasjoner må betale for alle fremtidige kostnader. Så sett igang å lag barn. Det denne politikeren glemte å føye til var: (sensurert da det jeg har på hjertet er mot KG reglement) Anonymkode: ca68b...953 Rasist. Anonymkode: 7fc0b...240
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 Føler du deg bedre av å dømme andre? Synes sånne innlegg som dine er skikkelig usmakelige. Dessuten glemmer du noe viktig: hun har kanskje valgt å få ni barn, men barna har ikke valgt å bli født. Og når de først er født er det en selvfølge at de blir tatt vare på og har det de trenger, om det så skal være staten som betaler. Det er sånn det er å bo i en velferdsstat, og det skal vi være veldig glade for. Det betyr at dine barn får sponsede barnehageplasser, gratis skole og universitetsutdannelse, at dere får all behandling tilgjengelig hvis dere skulle bli syke, at du får full lønn selv om du er hjemme når du eller barna dine er syke, et helt år permisjon med lønn for hvert barn dere får og alt mulig annet rart betalt av staten og som er verdt veldig mye mer enn det du og din evt mann har betalt i skatt. Så ja, du har også satt barn til verden og forventer at staten tar regningen. Det du betaler i mat, klær og ting for barna dine er ingenting mot alt det staten har betalt for dem. Anonymkode: d6573...b24 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 Altså, 9 barn tilsvarer jo mer enn en heltidsjobb. Sikkert ikke lett å skulle ha en jobb i tillegg. Det er jo ønsket med flere barn i Norge. Da kan Norge godt betale henne for det. Hun dekker alt det praktiske, fedrene sin del og Norge en siste del. Anonymkode: 07561...918 3
GammelKaktus Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 Noe av det som er flott med Norge er jo at man tar "vare" på de "svakeste" i samfunnet, de som ikke kan jobbe av ulike årsaker og de som har lav inntekt. Så jeg skjønner jo hvorfor hun tar det som en selvfølge, selv om det kanskje ikke er rette holdningen. At hun har våget å få så mange barn er for meg like ubegripelig som det er for deg men nå er nå barna her og vi bor i Norge. Vi får jo alle ting sponset fra velferdsstaten, noen mer enn andre. Altså tenk hvor mye penger det går når vi er på sykehus, medisiner, skole osv, alt er jo sponset. Få av oss som yter like mye som vi nyter. 4 1
asterix Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså, 9 barn tilsvarer jo mer enn en heltidsjobb. Sikkert ikke lett å skulle ha en jobb i tillegg. Det er jo ønsket med flere barn i Norge. Da kan Norge godt betale henne for det. Hun dekker alt det praktiske, fedrene sin del og Norge en siste del. Anonymkode: 07561...918 Selvfølgelig kan man ha jobb selv om man har 9 barn, og dessuten har hun vel ikke alltid hatt 9 barn og barn er da heller ikke babyer for alltid. 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 Jeg forstår deg. Men det er en trøst for oss som irriterer oss, og et forsonende element for henne, at de 9 barna vil sørge for inntekter og forsørge oss når vi blir pensjonister. Ikke sikkert alle de ni vil gi mye samfunnsbidrag (er vel en fare for sosialstønad og trygd her også), men noen av de ni får vel en inntekt. Selv bidrar jeg med null barn.. Anonymkode: 8cfc0...05e
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Føler du deg bedre av å dømme andre? Synes sånne innlegg som dine er skikkelig usmakelige. Dessuten glemmer du noe viktig: hun har kanskje valgt å få ni barn, men barna har ikke valgt å bli født. Og når de først er født er det en selvfølge at de blir tatt vare på og har det de trenger, om det så skal være staten som betaler. Det er sånn det er å bo i en velferdsstat, og det skal vi være veldig glade for. Det betyr at dine barn får sponsede barnehageplasser, gratis skole og universitetsutdannelse, at dere får all behandling tilgjengelig hvis dere skulle bli syke, at du får full lønn selv om du er hjemme når du eller barna dine er syke, et helt år permisjon med lønn for hvert barn dere får og alt mulig annet rart betalt av staten og som er verdt veldig mye mer enn det du og din evt mann har betalt i skatt. Så ja, du har også satt barn til verden og forventer at staten tar regningen. Det du betaler i mat, klær og ting for barna dine er ingenting mot alt det staten har betalt for dem. Anonymkode: d6573...b24 Ja, det får jeg.. men det er ikke unikt for meg at mine barn får gratis skole. Det er vel ingen foreldre som betaler for skole i Norge, og hvem vil ta i mot betaling på offentlig skole? Klær, mat, utstyr osv betaler vi, ikke staten. En kan ikke sette et lass med barn til verden når en ikke har inntekt til å forsørge de. En kan gjerne stå fram i avisen og fortelle at det er tøft økonomisk med 9 barn, (noen er over 18) og trenger fortsatt støtte hjemmefra. De har ulike fedre, og de har 50/50 allikevel koster det. En kan hvertfall ikke gå ut i avisa å klage over dårlig råd, når man velger å få 9 barn og ikke er interessert i å jobbe. Hun er ikke ufør, hun er ikke syk.. hun har bare fått barn på barn for å få trygd.. men nå som alderen har tatt henne og hun ikke kan få flere barn, eller gå hjemme i barsel koster det jo. klart det er en stor jobb å ha så mange barn.. men en tjener ikke penger på å være husmor, en må jobbe Anonymkode: 35afb...fba 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #17 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår deg. Men det er en trøst for oss som irriterer oss, og et forsonende element for henne, at de 9 barna vil sørge for inntekter og forsørge oss når vi blir pensjonister. Ikke sikkert alle de ni vil gi mye samfunnsbidrag (er vel en fare for sosialstønad og trygd her også), men noen av de ni får vel en inntekt. Selv bidrar jeg med null barn.. Anonymkode: 8cfc0...05e Vil legge til at hun er ei utrolig god mor, og har veloppdragne, skoleflinke og fine barn. De kommer nok til å bidra i samfunnet. Fedrene har jobb Anonymkode: 35afb...fba 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 Jeg har 10 barn og er allene forsørger. Barna er 25 til 5 år og 2 fedre er det også. Et brudd og 1 dødsfall pga ulykke. Jeg jobber 80 prosent. Har hus, bil og båt. Jeg har ingen hjelp av staten, bare barnetrygd som allle får. Betaler min skatt og følger opp ungene, de fire eldste har fulført vgs og går som lærlinger/jobber. Livet blir ikke som planlagt eller tenkt bestandig. Men man må jo ta ansvar for seg selv og barna sine. Sette mat på borde, gi de mulighetene til å delta i live, reise på ferie, drive med musikk/idrett, ja dyrke sine intresser er noe barna mine gjør.Trist at så mange sulter og lever i fattigdom. Tror det er veldig sammensat problem. Anonymkode: bda79...c3b 4 6 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #19 Skrevet 30. september 2022 FrøkenMånestråle skrev (18 minutter siden): Noe av det som er flott med Norge er jo at man tar "vare" på de "svakeste" i samfunnet, de som ikke kan jobbe av ulike årsaker og de som har lav inntekt. Så jeg skjønner jo hvorfor hun tar det som en selvfølge, selv om det kanskje ikke er rette holdningen. At hun har våget å få så mange barn er for meg like ubegripelig som det er for deg men nå er nå barna her og vi bor i Norge. Vi får jo alle ting sponset fra velferdsstaten, noen mer enn andre. Altså tenk hvor mye penger det går når vi er på sykehus, medisiner, skole osv, alt er jo sponset. Få av oss som yter like mye som vi nyter. Vi som jobber betaler høye skatter. I tillegg er det moms på absolutt alt.. så det er dyrt å leve - selv med full jobb. En har jo både huslån, forsikringer osv. Anonymkode: 35afb...fba 3
GammelKaktus Skrevet 30. september 2022 #20 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi som jobber betaler høye skatter. I tillegg er det moms på absolutt alt.. så det er dyrt å leve - selv med full jobb. En har jo både huslån, forsikringer osv. Anonymkode: 35afb...fba Ja, men det skal allikevel en del til for at man faktisk betaler for seg. Uansett så er ikke det poenget, poenget er at denne dama har nå fått mange barn og man kan jo ikke akkurat returnere de heller og kan ikke foreldrene så må vi som samfunn stille opp for at barna har det som alle andre barn har. Tenker at hvis du blir så matt og irritert av å høre på hennes mas om at ting er dyrt så kan det jo være en ide å bruke mindre tid med henne. Du vet like godt som meg at det er noen som aldri klarer å ha en fast jobb eller ta en utdanning, mange av de klarer og å få ganske mange barn, er du ikke enig i at vi som samfunn må stille opp og passe på at disse barna ikke havner i samme hengemyr som foreldrene? Da må vi gjøre alt vi kan for at de ikke går i samme spor, foreldrene må da ha penger til at de barna kan få delta i samfunnet som andre barn for hvis de allerede faller ut som barn så er sjansen liten for at de kommer seg videre som voksen. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå