Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 Vet ikke om dere har lagt merke til kampanjen fra rusmiddeletaten som advarer foreldre mot å sende med tenåringene alkohol på fest. Har hørt forskj meninger om dette, og vet mange foreldre synes det er bedre å ha kontroll over hva barnet drikker. Iallefall tror de at de har kontroll. Men denne kampanjen advarer mot dette, og påstår at disse barna som får alkoholen med seg hjemmefra faktisk drikker mer. For barna drikker ikke bare det de får med seg hjemmefra... hvilke holdnigner har dere til dette, sender dere med barna alkohol på fest/kommer dere til å gjøre dette? I tillegg oppfordrer kampanjen foreldre til å samarbeide om innetider. Er dette noe dere gjør og får til en ordning på? Husker selv da jeg var tenåring at det alltid var noen som fikk lov til å være ute lenger, og at jeg prøvde å bruke dette mot mine foreldre (selv om det ikke hjalp, mine foreldre var klare grensesettere, heldigvis!) Få høre deres tanker rundt dette!
LilleBille Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 Det var en tråd om dette for ikke lenge siden.
Far til 2 Skrevet 30. november 2005 #4 Skrevet 30. november 2005 For meg høres det helt feil ut å gi ungdommer alkohol. Selv har jeg valgt å ikke røre alkohol når ungene er tilstede. Dette forsterker min holdning til det å være forsiktig med alkohol. Når barna blir litt større ser jeg imidlertid ikke bort fra at jeg kan ta et glass ved spesielle anledninger. Men det skal være på en sånn måte at ungene ser at det ikke er om å gjøre å få i seg størst mulig mengder. Jeg kunne nok være litt vill av meg for en del år siden. Ikke minst mht alkohol. Men jeg håper mine egne barn blir mer forsiktige. Ønsker ikke at de skal gjøre de samme dumhetene som jeg selv gjorde, samtidig som jeg er inneforstått med at de må lære selv. Men de skal ikke lære dette ved at jeg er delaktig i eventuelle feilgrep de gjør.
LilleBille Skrevet 30. november 2005 #5 Skrevet 30. november 2005 Jeg sender ikke med før de er gamle nok til å kjøpe selv. Men jeg lar ikke vær å drikke et glass vin eller to forran barna. Jeg tror at de har godt av å se at man kan drikke med måte - og kose seg med et glass vin og at man ikke nødvendigvis behøver å drikke seg full. (Barna mine har aldri sett meg full - og kommer heller aldri til å se det)
Gjest Fruktfat Skrevet 30. november 2005 #6 Skrevet 30. november 2005 jeg fikk med fra mine foreldre (eller; mamma), jeg sa at det var mye bedre at hun kjøpte for meg enn at jeg drakk noe jeg ikke visste hva var (bygda, mye dårlig hembrent). jeg drakk absolutt ikke mer enn mine venner, drakk ikke noe annet enn det jeg hadde med meg, og smakte aldri hembrent. har nok mye å si på ungdommen og. idag drikker jeg veldig sjelden, i gjennomsnitt en gang hver 4, 5 uke, da er vi hos naboen og drikker rødvin. (er ikke særlig glad i alkohol, verken jeg eller sambo)
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #7 Skrevet 30. november 2005 Å sende med barna alkohol før de er 18 år, er like ille som å kjøpe til andre under 18.
Gjest lilletroll Skrevet 30. november 2005 #8 Skrevet 30. november 2005 disse barna som får alkoholen med seg hjemmefra faktisk drikker mer. For barna drikker ikke bare det de får med seg hjemmefra... hvilke holdnigner har dere til dette, sender dere med barna alkohol på fest/kommer dere til å gjøre dette? ← Det er jo bevist dette, at de som har med seg hjemmefra drikker det PLUSS det de ellers ville ha fått i seg.. Samtidig blir de jo "opplært" til at 18/20 års grensen ikke er noe å være så nøye på.... Jeg kommer ALDRI til å sende med datteren alkohol på fest når hun blir så gammel at det blir et spørsmål!
Gjest gjest1 Skrevet 30. november 2005 #9 Skrevet 30. november 2005 Je gkommer ikke til å forsyne mine med alkohol, men vet at vi (foreldrene) kommer til å få konflikter rundt dette. For far synes det er helt greit å gi ungene alkohol, for da"vet "vi jo hva de drikker. Så hvordan dette kommer til å bli i praksis kan bli interesant.
Gjest Aria Skrevet 30. november 2005 #10 Skrevet 30. november 2005 Jeg kommer ikke til å gi mine fremtidige barn alkohol, før de er 18 år gamle!
Gjest alko Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 nei, aldri verden om det vil skje. Det er aldersgrense på alkohol. Holdninger får man hjemmefra. Mine barn får heller ikke sitte å pilse hjemme bare for at de er fylt 18 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå