Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere? Jeg syns dagene er så lange og ensformige.. hun må underholdes når hun er våken. Kan til nøds sitte 5 min i vippestolen å leke med leken sin før hun begynner å klage.  hun vil ikke ligge i babygymmen alene, ikke ligge på magen osv. jeg må ned på gulvet å underholde henne hvert våkne minutt og kjenner jeg begynner å bli litt «lei» av det. Skulle gjerne fått gjort litt her hjemme også. Hadde ønsket at jeg kunne sette henne litt i vippestolen mens jeg ryddet litt, laget meg mat osv. Nå må alt gjøres når hun sover og jeg får aldri tid til å slappe av! Hvordan ser deres dager ut? Tips til noe baby kan like?

Anonymkode: 21751...ae1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefaler åpen barnehage. Da får hun litt å se på og du kan kanskje snakke med noen andre voksne.

Anonymkode: cbe17...45d

Skrevet

En så liten baby kan ikke "gjøre noe" over lengre tid. De krever omsorg nesten hele tiden. Jeg gikk turer og hadde baby i bæresele inne når jeg skulle gjøre ting. Dagene var veldig oppstykket og litt ensformige, ja. Også hadde jeg lave ambisjoner om å egentlig få gjort så mye hjemme og hvilte når babyen sov.

• Nyttig 1
Skrevet

En 10 uker gammel baby trenger ikke "underholdes".  Når du tror hun kjeder seg så er hun nok heller overstimulert. Babyer så små har nok stimuli av mating, stelling og litt lek. Tilrettelegg for mer søvn.

Anonymkode: b69ac...916

• Liker 2
Skrevet
tangent skrev (19 minutter siden):

En så liten baby kan ikke "gjøre noe" over lengre tid. De krever omsorg nesten hele tiden. Jeg gikk turer og hadde baby i bæresele inne når jeg skulle gjøre ting. Dagene var veldig oppstykket og litt ensformige, ja. Også hadde jeg lave ambisjoner om å egentlig få gjort så mye hjemme og hvilte når babyen sov.

Hun likte godt sjal når hun var mindre, men vil ikke sitte i det nå lenger… vogn er håpløst med mindre hun er trøtt og skal sove. Ellers er det bare gråting i vogn eller bilstol. Føler meg så låst her hjemme. Syns de timene hun er våken er vanskelige. Hva skal vi finne på? 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En 10 uker gammel baby trenger ikke "underholdes".  Når du tror hun kjeder seg så er hun nok heller overstimulert. Babyer så små har nok stimuli av mating, stelling og litt lek. Tilrettelegg for mer søvn.

Med «underholde» så mener jeg lek. Når jeg ligger på gulvet med henne og lager lyder og knitrer og piper med lekene så smiler hun og er fornøyd. Hun kan ikke ligge bittelitt alene og se på lekene i babygymmen feks. Hvis jeg må løpe på do så er det krise. Hun er ikke overstimulert. Jeg kjenner igjen de tegnene. Hun sover også lenge og godt. Men det er den tiden hun er våken jeg syns er vanskelig. Hun er våken 1-2 timer av gangen og sover gjerne lurer på 2-3 timer i strekk

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun likte godt sjal når hun var mindre, men vil ikke sitte i det nå lenger… vogn er håpløst med mindre hun er trøtt og skal sove. Ellers er det bare gråting i vogn eller bilstol. Føler meg så låst her hjemme. Syns de timene hun er våken er vanskelige. Hva skal vi finne på? 

Med «underholde» så mener jeg lek. Når jeg ligger på gulvet med henne og lager lyder og knitrer og piper med lekene så smiler hun og er fornøyd. Hun kan ikke ligge bittelitt alene og se på lekene i babygymmen feks. Hvis jeg må løpe på do så er det krise. Hun er ikke overstimulert. Jeg kjenner igjen de tegnene. Hun sover også lenge og godt. Men det er den tiden hun er våken jeg syns er vanskelig. Hun er våken 1-2 timer av gangen og sover gjerne lurer på 2-3 timer i strekk

Det går seg til når hun blir litt eldre. Vanskelig alder. De færreste kan ligge særlig alene i den alderen der. Kanskje noen minutter som du sier. Så blir det bedre jo eldre de blir. Men fordelen er jo at de er veldig kort tid våken av gangen. Og den tiden bør de få den oppmerksomheten de krever. Så kan du heller gå gjort ting når hun sover. 

Skrevet

Angående dobesøk: ha et håndkle eller en stellematte klar på gulvet og legg henne der mens du er på do. 

• Liker 1
Skrevet

Bæretøy.

Anonymkode: d839e...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det går seg til når hun blir litt eldre. Vanskelig alder. De færreste kan ligge særlig alene i den alderen der. Kanskje noen minutter som du sier. Så blir det bedre jo eldre de blir. Men fordelen er jo at de er veldig kort tid våken av gangen. Og den tiden bør de få den oppmerksomheten de krever. Så kan du heller gå gjort ting når hun sover. 

Godt å høre at det er vanlig i det minste.. det er første barnet og jeg har vært overrasket over hvor greit jeg syns det har gått. Hadde forventet en mer krevende barseltid (fram til 6 uker) og forventet mindre søvn. Det har liksom vært så «lett» frem til nå😂 forventet ikke at det var nå det skulle bli krevende.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Angående dobesøk: ha et håndkle eller en stellematte klar på gulvet og legg henne der mens du er på do. 

Takk for tips!

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Bæretøy.

Anonymkode: d839e...8ae

Som sagt så liker hun ikke sjalet lenger. Det var gull verdt de første ukene

Skrevet

Forresten så nærmer hun seg 3 mnd og da er det ganske vanlig at de får døgnrytme for alvor og da får du kveldene fri til å få gjort ting og slappe av da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forresten så nærmer hun seg 3 mnd og da er det ganske vanlig at de får døgnrytme for alvor og da får du kveldene fri til å få gjort ting og slappe av da. 

Det er sant og jeg gleder meg til å smått begynne å innføre litt rutiner😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er sant og jeg gleder meg til å smått begynne å innføre litt rutiner😅

Det er en ny verden når barna begynner å legge seg til fast tid på kvelden. Og man får da også en helt annen giv og motivasjon på dagen når man vet at kveldene har man fri. ❤️

Skrevet

Gjorde ikke så mye 😛 prøvde å ligge på babygymmen og leke «borte - tittei», ha litt magetrening og gå en tur hvis det var fint vær 😜 

Anonymkode: d0ea8...c4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...