blå Skrevet 29. november 2005 #1 Del Skrevet 29. november 2005 Sambo ligger med omgangsyke.......løper rund å er litt sykesøster. Men jeg vil ikke bli smittet. Vasker hender hele tiden og har lagt alt tøyet hans ute......HVa gjør jeg for å unngå det. Har noen veldig viktige møter i løp av uka, og jeg kan bare ikke være syk...... Noen som kan hjelpe??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
knyst Skrevet 29. november 2005 #2 Del Skrevet 29. november 2005 Ikke mye annet du kan gjøre egentlig. Håndvask er det sikreste når det kommer til all slik smitte. Og pass på at du ikke blir sliten eller kald. Spis sunt og fornuftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimse Skrevet 29. november 2005 #3 Del Skrevet 29. november 2005 God håndvask, vaske toalett og vask ofte, med klorin, ikke bruke felles håndhåndkle og sånne ting. Ellers så er det jo bare å krysse fingre og tær Meeeen, hvis du stuller og steller for han, så vil vel han være like snill med deg igjen hvis du blir syk vil jeg tro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #4 Del Skrevet 29. november 2005 Leste i en svensk avis at det var nok å passere en som var syk på gaten så kunne du bli smittet. Det var en særdeles aggresiv type av omgangssyke. Har ingen råd til deg. Samboer kan faktisk ha smittet deg før han ble syk. Jeg har omgangssyke nå (og fikk ikke tatt eksamen i dag ) Det var samboer som tok med seg smitten fra familie og som smittet meg, men jeg ble først syk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salt Skrevet 30. november 2005 #5 Del Skrevet 30. november 2005 Leste i en svensk avis at det var nok å passere en som var syk på gaten så kunne du bli smittet. Det var en særdeles aggresiv type av omgangssyke. ← Det leste jeg også. Det er så typisk at slike kjipe sykdommer dukker opp rundt juletider Til trådstarter; kanskje du kan kjøpe antibakterielle våtservietter på apoteket? Vær ellers nøye med håndvasken, og unngå store folkemengder. Får håpe du slipper å bli smittet av det svineriet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marris75 Skrevet 2. desember 2005 #6 Del Skrevet 2. desember 2005 Håndvask, unngå å bruke felles handkler etc er vel det eneste man får gjort. Men tror det er tilfeldig om man blir smittet eller ikke. Lillegutten min hadde omgangssyke forrige helg. Han kastet opp over hele meg, og jeg har ikke blitt syk. Og da har jeg stelt og kost med han hele helgen. Ingen av de andre hjemme hos oss ble smittet heller. Så det har sikkert med typen omgangssyke også. Noen typer smitter vel lettere enn andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T.S Skrevet 2. desember 2005 #7 Del Skrevet 2. desember 2005 Virus er virus og da hjelper ikek noe antibakterielt ellers bare vaske seg på hendene. Lite man ellers kan gjøre. Og ja, det smitter gjerne når man går forbi på gaten, eller er i et hus der en med smitte har vært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #8 Del Skrevet 2. desember 2005 Ikke ligg i samme seng som han... Hvis du selv har hatt influensa i løpet av de siste 5-7 årene, er det liten sjanse for at du selv blir smittet i år. Man blir immun, og immuniteten varer noen år. Ta solhatt og c-vitaminer (1000-2000 mg c-vitamin pr dag). Det bedrer immunforsvaret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest porselen Skrevet 2. desember 2005 #9 Del Skrevet 2. desember 2005 Sambo ligger med omgangsyke.......løper rund å er litt sykesøster. Men jeg vil ikke bli smittet. Vasker hender hele tiden og har lagt alt tøyet hans ute......HVa gjør jeg for å unngå det. Har noen veldig viktige møter i løp av uka, og jeg kan bare ikke være syk...... Noen som kan hjelpe??? ← Ikke stort du kan gjøre enn å håpe. Det er nemlig ikke sikkert at du får omgangsyken selv om samboeren din har. Jeg har opplevd at jeg selv og tre unger ble liggende i omgangsyke og far i huset måtte stelle for oss alle fire, han ble ikke syk - noe som vi begge syntes var helt utrolig etter en sjau hvor det rant fra begge ender. Men naboen som snakket med meg to dager før jeg ble syk ble smittet, utrolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malama Skrevet 2. desember 2005 #10 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Nå er ikke influensa og omgangssyke det samme akkurat da... Det stemmer at om du har hatt INFLUENSA (og ikke bare en forkjølelse som mange kaller "influensa") så er det mindre sjangs for å få det igjen de neste årene, men det virker ikke noe særlig på omgangssyke det da.... Endret 2. desember 2005 av Malama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2005 #11 Del Skrevet 2. desember 2005 det er jo som med alt, det er perioden FØR man blir syk man er smittsom.. SÅ har du ikke blitt syk, så slipper du det nok Jobbet ved et sykehjem tidligere, og skulle vi fått omgangsyken der hver gang noen hadde det, så stakkars arbeidsgiver Ha god håndhygiene, og spis regelmessig med mat, slik at du unngår å svekke immunforsvaret ditt eget. Og er uhellet ute.. drikk eplemos.. tvi tvi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 2. desember 2005 #12 Del Skrevet 2. desember 2005 Når du er på offentlige toaletter eller hjemme/der noen kan være "omgangssyke", legg på dolokket FØR du drar ned! Når du trekker i snora så kan faktisk bittesmå "vanndråper" / aerosoler gjøre at du kan bli smittet. Ved å legge på lokket i tide, så kan man unngå akkurat dette. Det som er viktig ellers er å være nøye med håndhygienen, ikke fryse, spise normalt og sove nok! Også er dette også en tid der folk flest holder seg mye inne pga kulde og snø, men kroppen har faktisk godt av en liten tur ut også Mener ikke noe maraton, men bare en liten spasertur Jeg jobber på sykehus, ikke direkte pasientrelatert, men likevel. Sjansene for å få med noe uhumskheter er stor, men i fjor da vi hadde et lite utbrudd på den ene sengeposten, så spredte det seg ikke noe mer likevel. Så det er ikke alle typer som smitter like lett. Men jeg kan også synes å huske at det er en "ny" variant kjent fra Sverige på gang som smitter bare du går forbi noen på gata, det er ganske creepy! Huff, kjenner jeg blir redd for å bli sjuk jeg *ler* Må bare satse på at en klarer seg : vil ikke bli syk vil ikke bli syk : Doh! Hvorfor gikk jeg inn på denne tråden ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ivar Nilsen Skrevet 15. november 2008 #13 Del Skrevet 15. november 2008 Sambo ligger med omgangsyke.......løper rund å er litt sykesøster. Men jeg vil ikke bli smittet. Vasker hender hele tiden og har lagt alt tøyet hans ute......HVa gjør jeg for å unngå det. Har noen veldig viktige møter i løp av uka, og jeg kan bare ikke være syk...... Noen som kan hjelpe??? Ikke mye å gjøre desverre, fikk akkurat smitte av min gamle mor på pleiehjem og det smittet fort fra henne til meg og videre til kone. Sukk!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avalon Skrevet 15. november 2008 #14 Del Skrevet 15. november 2008 God håndhygiene. Vask dørhåndtak og andre ting som dere begge tar på. Luft ut. Ikke spis eller drikk av de samme tingene. Ikke noe nussing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stjernekyss Skrevet 15. november 2008 #15 Del Skrevet 15. november 2008 Råd fra legen min: Vask hender ofte, ha varm romtemperatur og snyt deg ofte, selv om du ikke har noe å snyte ut. Man smittes stort sett gjennom dråpesmitte, som finner veien inn i kroppen gjennom nesa. Derfor: ute med det! Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wind Skrevet 15. november 2008 #16 Del Skrevet 15. november 2008 (endret) Og vitsen i å bumpe en tre år gammel tråd er...? Hvis ts ble syk, så håper jeg virkelig hun har blitt frisk på denne tiden. Endret 15. november 2008 av Wind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2009 #17 Del Skrevet 11. januar 2009 (endret) Går det ant å ikke få omgangsyke, for jeg har ikke hatt smitten siden barneskolen. og det er over 12 år snart... Er det noen som kan vær imun av den viruset? Innlegget er redigert iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Endret 11. januar 2009 av Skya Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå