Gå til innhold

Kan utleier holde tilbake depositum/deler av depositum uten videre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spørsmål i overskrift. Vi har depositumskonto, utvask og leilighet  er kontrollert og godkjent, jeg har flyttet. Jeg har bedt om å få utbetalt pengene mine fra banken, hun vil holde tilbake en del av det. 

Anonymkode: f24c5...326

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov uten grunn. Hva er grunnen?

Anonymkode: 77b47...f93

• Liker 1
Skrevet

Hele poenget med en depositumskonto er at pengene er låst fram til begge parter er enige om utbetaling, så inntil dere blir enige eller saken er avgjort hos en eller annen instans så blir pengene stående på kontoen. 

Anonymkode: 8b3a9...7cd

Skrevet (endret)

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/depositum/

Hvis utleier mener å ha krav som kan dekkes gjennom depositumet, må kravet sendes til leietaker. Kravet kan gjelde ubetalt husleie, skade på boligen eller lignende.

Dersom leietaker er uenig, må utleier gå til forliksrådet eller Husleietvistutvalget for å få avklart om han kan kreve dekning ved depositumet.

Hvordan skal leietaker kreve depositumet utbetalt?
1. Klag til utleier

Hvis du er uenig i kravet, må du først ta saken opp med huseier. Blir dere ikke enige, må du ta saken videre til banken. Benytt gjerne Forbrukerrådets ferdige klagebrev.

Forbrukerrådets klagebrev
2. Klag til banken

Hvis du er uenig i utleiers krav, må du sette fram et skriftlig krav overfor banken. Banken skal da skriftlig varsle utleieren om kravet, og opplyse om at beløpet vil bli utbetalt hvis utleieren ikke innen 5 uker etter at varselet ble mottatt, dokumenterer å ha reist søksmål.

Utleier kan dokumentere dette ved å legge fram kopi av forliksklage eller kopi av klage til Husleietvistutvalget. Mottar ikke banken dokumentasjon innen fristen, skal banken utbetale beløpet til leietakeren.

Endret av anon01
  • Nyttig 1
Skrevet

Nei. Hva er grunnen hennes til å ville holde igjen noe? 

Anonymkode: b31e8...751

• Liker 1
Skrevet

Hadde depositumskonto via bank EN gang. Utleier fant da på masse "tull" for å få depositumet.  Jeg var ung og orket ikke ta kampen...

De siste leieforhold jeg har hatt har det vært "irregulært" depositum. Altså penger som ved leieforholdets start har gått rett inn på utleiers konto. Dette er ulovlig selvsagt, og blir regnet som forskudd på leie, så om utleieren viser seg å være en rass så er det ganske enkelt å la være å betale de siste måneders husleie på det depositumet var på. Fullt lovlig fra leietakers side. Det er for mange utleiere som spekulerer i "finner på" ting som var galt for å ta depositumet,  så dette er måten å gjøre det på om utleier viser seg å være vanskelig.  Eneste problemet er om det skjer ofte så får man ikke så gode referanser vil jeg tro...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...