AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Del Skrevet 30. september 2022 Vi har snakket om at jeg kan flytte til han og leie ut min leilighet. Har ikke gått inn på konkret praktisk løsning. Vil kunne få ca 13.000 i leieinntekt, 4000 går til månedtlige fellesutgifter på boligen og 8000 til lån så ikke mye igjen til overs å tjene. Hvordan bør vi da gjøre det? Må jeg betale leie hos han eller bo der gratis? Må han få noen andeler av utleieinntekten eller andel i leiligheten når den er nedbetalt og evn selges? Hva er vanligst? Hva er mest gunstig for meg uten at han skal føle jeg snylter? Anonymkode: 031b1...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #2 Del Skrevet 30. september 2022 Din leilighet har ingenting å si i denne sammenhengen. Du skal betale halvparten av bokostnadene i hans bolig dersom du flytter dit, dvs. halvparten av fellesutgiftene/kommunale avgifter, halvparten av rentekostnaden og halvparten av utgiftene til strøm/internett og lignende. Anonymkode: c956a...945 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Del Skrevet 30. september 2022 Enig med det meste med han ovenfor, men husk at han får skattefradrag for å betale sine renter så hvis du skal dekke halvparten så bør det også hensyntas i utregningen at du ikke får del av skatteletten. I min samboeravtale avtalte vi at min "halvdel" av avdragene ble min EK når vi kjøpte fellesbolig sammen. Leiligheten din ville jeg holdt utenfor. Anonymkode: bc51c...8d4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gab Skrevet 30. september 2022 #4 Del Skrevet 30. september 2022 Dere finner hva typisk leie er for hans leilighet og du betaler halvparten. Du betaler halvparten av strøm, Internett o.s.v. Renter og avdrag har ingen ting med saken å gjøre. Om han eller du har fått en spesielt gunstig eller ugunstig låneavtale så skal ikke den andre straffes/ha fordel av det. Din leilighet er din og han opparbeider ingen rettigheter i den. All overskudd av husleie for din leilighet skal du ha. Du har ingen rett i forhold til hans leilighet. Bor du der i 10 år har du fortsatt ingen rettigheter i forhold til hans leilighet. Blir det slutt har du tre måneder på å finne deg noe annet. Det er akkurat det samme som om dere ikke var samboer og du leide halve leiligheten hans. Hvis dere derimot velger å gifte dere er reglene annerledes. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Din leilighet har ingenting å si i denne sammenhengen. Du skal betale halvparten av bokostnadene i hans bolig dersom du flytter dit, dvs. halvparten av fellesutgiftene/kommunale avgifter, halvparten av rentekostnaden og halvparten av utgiftene til strøm/internett og lignende. Anonymkode: c956a...945 Ok så ikke noe ekstra leie kun halvparten av de faste fellesutgiftene og ikke lånet hans? Anonymkode: 031b1...c4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Del Skrevet 30. september 2022 Gab skrev (1 minutt siden): Dere finner hva typisk leie er for hans leilighet og du betaler halvparten. Hvis dere derimot velger å gifte dere er reglene annerledes. Dette er jo hva kvinner blir frarådet for å ikke havne i kvinnefella. Å betale leie hos mannen som da blir penger ut av vinduet for meg men direkte økning av hans formue for han siden det da blir jeg som bidrar til å nedbetale lånet hans. Det er ugunstig og urettferdig for meg Anonymkode: 031b1...c4b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok så ikke noe ekstra leie kun halvparten av de faste fellesutgiftene og ikke lånet hans? Anonymkode: 031b1...c4b Noen mener det. Uansett skal du innenfor denne rammen også betale 1/2 av renteutgiftene hans. Det er ikke nødvendigvis riktig med denne modellen heller. Ett sted må du jo bo, og betale for. Noen vi si du skal betale halvparten av gjengs leie på hans leilighet. Anonymkode: 37497...6e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er jo hva kvinner blir frarådet for å ikke havne i kvinnefella. Å betale leie hos mannen som da blir penger ut av vinduet for meg men direkte økning av hans formue for han siden det da blir jeg som bidrar til å nedbetale lånet hans. Det er ugunstig og urettferdig for meg Anonymkode: 031b1...c4b Men du får jo dine utgifter betalt av leieboer. Ingen kvinnefelle på deg. Anonymkode: 37497...6e4 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Boetica Skrevet 30. september 2022 #9 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette er jo hva kvinner blir frarådet for å ikke havne i kvinnefella. Å betale leie hos mannen som da blir penger ut av vinduet for meg men direkte økning av hans formue for han siden det da blir jeg som bidrar til å nedbetale lånet hans. Det er ugunstig og urettferdig for meg Anonymkode: 031b1...c4b Hvorfor det? Du har da din egen leilighet som du både nedbetaler lånet på og innkasserer leieinntekter for. Slett ikke urettferdig. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Dette er jo hva kvinner blir frarådet for å ikke havne i kvinnefella. Å betale leie hos mannen som da blir penger ut av vinduet for meg men direkte økning av hans formue for han siden det da blir jeg som bidrar til å nedbetale lånet hans. Det er ugunstig og urettferdig for meg Anonymkode: 031b1...c4b Det er hvis du selger leiligheten din. Så lenge du eier den og leier den ut får du samme gevinst som samboeren din. Fortsetter dere å bo i hver deres leilighet betaler dere begge alene på hver deres lån og mndlige utgifter, aka dobbelt opp i prinsippet. Anonymkode: 5a04f...6f5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg skjønner ikke helt greia med at så mange mener man ikke skal «betale på lånet» til andre. Nei, rett inn på lån ville vært rart, men omgjort i «husleie», som er vanlig for å bo et sted, synes jeg ofte summene som bli beskrevet dekker unaturlig lite🤷🏼♀️ Anonymkode: fc0df...859 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #12 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt greia med at så mange mener man ikke skal «betale på lånet» til andre. Nei, rett inn på lån ville vært rart, men omgjort i «husleie», som er vanlig for å bo et sted, synes jeg ofte summene som bli beskrevet dekker unaturlig lite🤷🏼♀️ Anonymkode: fc0df...859 Enig med deg. Etter logikken til mange her inne vil da den ene parten tjene enormt på dette, mens den andre (der man bor) bare vil tjene litt. Fordi man ikke skal "betale den andres lån". Så det eneste fornuftige er å putte alt i en pott, slik at begge kommer omtrent like godt ut av det, uansett hvor man velger å bo. Anonymkode: a2bd9...1b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Del Skrevet 30. september 2022 Altså, du skal ikke kjøpe deg inn i hans leilighet men leie ut din egen. Du får inn noe i leie, men vil fremdeles måtte skatte av det beløpet. Det vil si at du ikke går i pluss når du flytter inn til ham, men i minus. Og du får masse ekstra arbeid med utleie. Jeg synes du skal betale halvparten av alle løpende kostnader i hans hjem. Som for eksempel strøm, internett, forsikringer som går på hus osv pluss ellers ordinære innkjøp. Anonymkode: 2895b...1db 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, du skal ikke kjøpe deg inn i hans leilighet men leie ut din egen. Du får inn noe i leie, men vil fremdeles måtte skatte av det beløpet. Det vil si at du ikke går i pluss når du flytter inn til ham, men i minus. Og du får masse ekstra arbeid med utleie. Jeg synes du skal betale halvparten av alle løpende kostnader i hans hjem. Som for eksempel strøm, internett, forsikringer som går på hus osv pluss ellers ordinære innkjøp. Anonymkode: 2895b...1db Selvsagt går hun i pluss når hun får alle sine utgifter på leiligheten dekket. Anonymkode: 37497...6e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cilla89 Skrevet 30. september 2022 #15 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Altså, du skal ikke kjøpe deg inn i hans leilighet men leie ut din egen. Du får inn noe i leie, men vil fremdeles måtte skatte av det beløpet. Det vil si at du ikke går i pluss når du flytter inn til ham, men i minus. Og du får masse ekstra arbeid med utleie. Anonymkode: 2895b...1db Går i minus? Tidligere ville hun kun ha betalt UT kr 12 000, nå får hun kr 13 000 INN først. Så klart må hun skatte, 13 000 - 4 000 i husleie er kr 9000 (mulig det er flere fradrag, feks om hun leier ut møblert). 28 % av 9 000 er ca 2 500 hun må sette av til skatt. Før utleie: - 8 000 i lån - 4 000 i husleie = - 12 000 i mnd for å bo Etter utleie: - 8 000 i lån - 4 000 i husleie + 13 000 i leieinntekter - 2 500 i skatt = - 1 500 i mnd (TS får da nedbetalt lånet sitt samtidig). TS har gått fra å ha utgifter på 12 000 til å ha utgifter på kr 1 500. Så klart skal hun spytte i penger for å bo hos kjæresten utover løpende utgifter. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #16 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Altså, du skal ikke kjøpe deg inn i hans leilighet men leie ut din egen. Du får inn noe i leie, men vil fremdeles måtte skatte av det beløpet. Det vil si at du ikke går i pluss når du flytter inn til ham, men i minus. Og du får masse ekstra arbeid med utleie. Jeg synes du skal betale halvparten av alle løpende kostnader i hans hjem. Som for eksempel strøm, internett, forsikringer som går på hus osv pluss ellers ordinære innkjøp. Anonymkode: 2895b...1db Hun går jo i pluss hvis hun slipper å bruke 12000 kr av lønnen sin i hver måned på leiligheten sin. Det dekker jo leietaker. Det er ikke urimelig at hennes samboer også får fordeler av at de flytter sammen, annet enn varm seng altså. Anonymkode: ace73...285 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #17 Del Skrevet 30. september 2022 Hva når han har lønnsinntekt som er tre ganger høyere enn min? Anonymkode: 031b1...c4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dævendøtte Skrevet 1. oktober 2022 #18 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hva når han har lønnsinntekt som er tre ganger høyere enn min? Anonymkode: 031b1...c4b Fordi han tjener bra, så skal du bo billigere? Dere bør først ta en skikkelig snakk om hvordan dere skal gjøre det økonomisk om dere flytter sammen. Etter dere er enige, så kan dere flytte sammen. Selv om dere bor sammen, så betyr ikke det nødvendigvis at han skal sponse deg fordi han tjener tre ganger mer enn deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #19 Del Skrevet 1. oktober 2022 cilla89 skrev (11 timer siden): Går i minus? Tidligere ville hun kun ha betalt UT kr 12 000, nå får hun kr 13 000 INN først. Så klart må hun skatte, 13 000 - 4 000 i husleie er kr 9000 (mulig det er flere fradrag, feks om hun leier ut møblert). 28 % av 9 000 er ca 2 500 hun må sette av til skatt. Før utleie: - 8 000 i lån - 4 000 i husleie = - 12 000 i mnd for å bo Etter utleie: - 8 000 i lån - 4 000 i husleie + 13 000 i leieinntekter - 2 500 i skatt = - 1 500 i mnd (TS får da nedbetalt lånet sitt samtidig). TS har gått fra å ha utgifter på 12 000 til å ha utgifter på kr 1 500. Så klart skal hun spytte i penger for å bo hos kjæresten utover løpende utgifter. Altså går hun 1500 i minus på utleien. For å beholde leiligheten må hun ut med 1500 kr i måneden. Anonymkode: 64cf4...db3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #20 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Altså går hun 1500 i minus på utleien. For å beholde leiligheten må hun ut med 1500 kr i måneden. Anonymkode: 64cf4...db3 Hvis hun hadde bodd i den ville hun måttet ut med betydelig mer. Det enkleste er vel om de deler leieinntekten. Det er den som er besparelsen ved at de flytter sammen. Anonymkode: 0b751...376 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå