Gå til innhold

Kostholdet i barnehagen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg reagerer litt på kostholdet i barnehagen barnet begynte i i vår. De har varmmat en dag i uken, men den består nesten utelukkende av pølse og pasta, pizza eller burger - uten grønnsaker til. Av og til, en sjelden gang, er det suppe. En gang vet jeg de har fått fiskeburger. 

I tillegg får de titt og ofte vafler til lunsj, både denne uken og forrige uke, samt mange ganger i sommer (da florerte det også med is). Ikke grove vafler, bare vafler. Før sommeren gikk de en liten tur til en fotballbane i nærheten hvor de spiste lunsj. Polarbrød med nugatti. 

Når det er bursdag tas det i tillegg med kaker av foreldre, dette er første og eneste barnet mitt, men jeg trodde ærlig talt det har en utdødd ting? Vet ikke foreldre bedre, og barnehagen med styrer ikke minst? Jeg har anledning og råd, men har ikke lyst å servere kake 3 ganger på en uke bare fordi barnet fyller år, som det blir med barnebursdag, familiebursdag og i barnehagen. Jeg vet det er foreldre i barnehagen som syns det er vanskelig å ta seg tid og råd, for det er allergier som man må ta hensyn til på avdelingen som i grunn ikke er vanskelig men det kommer oppå de andre bekymringene. 

Barnehagen er privat, så jeg trodde ærlig talt det skulle være bedre. De skriver godt om seg selv på nettsiden og styreren og pedleder jeg pratet med i forkant av oppstart snakket så varmt om sunt kosthold og hvor opptatt de er av friluftslivet. Jeg føler meg lurt akkurat nå...

Anonymkode: f7cf7...dfd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Embla Othea skrev (1 minutt siden):

Barn kan spise slik mat. De tar ikke skade av det.

alle KAN spise drittmat uten å ta skade av det men det er fortsatt drittmat... 

Anonymkode: 847e9...e83

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes ikke bra ut. Virker som om barnehagen virkelig ikke bryr seg om kosthold. Får de aldri frukt, grønnsaker, kyllingsalat osv? Må da være mange av foreldrene som ikke godtar polarbrød med nugatti, vafler og bursdagskaker titt og ofte?

Anonymkode: b3b8c...a22

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det hørtes ikke bra ut. Virker som om barnehagen virkelig ikke bryr seg om kosthold. Får de aldri frukt, grønnsaker, kyllingsalat osv? Må da være mange av foreldrene som ikke godtar polarbrød med nugatti, vafler og bursdagskaker titt og ofte?

Anonymkode: b3b8c...a22

De får fruktmåltid en gang om dagen ja, men lite til ingen grønnsaker ved frokost eller lunsj, eller varmretten. 

Jeg forsøkte å ta det med kake opp på foreldremøte, det ble hard motstand... "Barna syns det er så stas" 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg skjønner at du reagerer. 

Anonymkode: 6186e...82b

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne fortalte at barna hadde fått sjokoladesaus på havregrøten en gang. Dette var på småbarnsavdelingen. Jeg ble helt satt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge barnet spiser middag hjemme (med både grønnsaker og litt av hvert) så får vel barnet i seg nok næring / vitaminer, og så videre?        

Anonymkode: b728b...589

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så lenge barnet spiser middag hjemme (med både grønnsaker og litt av hvert) så får vel barnet i seg nok næring / vitaminer, og så videre?        

Barnet spiser 2-3 av 4-5 måltider i barnehagen, måltidene har betydning selv om barnet spiser grønnsaker og fisk hjemme. Problemet blir mengden søppelmat over tid - det er ikke rom for at vi skal være litt løssluppen på det hjemme, når det er tilnærmet null restriksjoner i barnehagen. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barnet spiser 2-3 av 4-5 måltider i barnehagen, måltidene har betydning selv om barnet spiser grønnsaker og fisk hjemme. Problemet blir mengden søppelmat over tid - det er ikke rom for at vi skal være litt løssluppen på det hjemme, når det er tilnærmet null restriksjoner i barnehagen. 

2-3 av 4-5 om dagen*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunfl0wer

Hadde absolutt tatt det opp med lederen i barnehagen. Spesielt det med å ha med seg kake til bursdager er da unødvendig. Særlig om det plutselig er en måned der flere barn har bursdag. Min datter går i privat bhg og der får bursdagsbarnet lov å velge mellom smoothie eller fruktfat. Og det at det er så ofte vafler til lunsj er heller ikke så greit. Da kan de i det minste klare å lage dem grove og uten sukker. Og nugatti har da null i en barnehage å gjøre! Pizza og sånt av og til er så klart greit,men det er da utrulig lite variert høres det ut som. Barna våre tilbringer mye tid i bhg og trenger sunn og næringsrik mat som holder dem i gang i en aktiv barnehage dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi,det hadde jeg reagert på også. Vi fokuserer på sunn og variert mat hjemme, men er ikke hysteriske. Helt normal kost med fokus på lite bearbeidet mat og variasjon. Hadde ikke synest noe sjokoladpålegg(!?!?) til så små,og så lite frukt/grønt og variasjon. 

Anonymkode: a3478...ebd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bare et balansert måltid i døgnet er litt snaut, vil jeg si. Dessuten blir de jo tilvendt søtsaker til stadighet.

Anonymkode: 86749...710

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla Othea skrev (44 minutter siden):

Barn kan spise slik mat. De tar ikke skade av det.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Man kan gi barna sine dårlig mat uten at de tar alvorlig skade av det. Men barn som har et slikt kosthold også hjemme vil få såpass lite næring at det vil påvirke ikke bare deres evne til læring og utfoldelse i øyeblikket, men også helsen deres på sikt.

Ja, ts gir nok ungene sine normalt sunn mat utenom barnehagen. Hen sørger nok for frukt og grønt både til frokost, middag og kvelds, begrenser mengden kjøtt, bearbeidet mat og korn i hverdagen, sørger for fisk 3-4 ganger i uka og får i barnet 10 om dagen, som seg hør og bør. Men det koster jo ikke barnehagen noe å gi barna næring også på dagtid? Og hva med de ungene som har foreldre som også gir blanke hjemme? Skal man bare godta at de barna får helseprobelmer?

Anonymkode: 15523...161

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare lage sunn mat hjemme? Helt hysterisk å kreve at barnehagen ikke skal servere pizza eller kake når noen har bursdag. 

Anonymkode: 26619...edf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er mye hysteri angående mat til barna. Er det ikke vel så viktig at de lærer å kose seg med maten? De koser seg garantert når de spiser pølse og vafler. Må vi problematisere absolutt alt? 

Beklager hvis dette høres surt ut, er ikke meningen å være frekk, bare et hjertesukk fra meg som tenker at å lære seg å hygge seg under måltid er ekstremt viktig. ☺️

Anonymkode: c0b5c...a0d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg så godt. Barnehagen skal levere etter et sunnhetsprinsipp. Uting å starte tidlig med sukker (søk opp selv). Det er nok sukker og prosessert mat å få fra før av, om ikke barnehagen også tilbyr det. Det har jo ingen nytteverdi! Banan og druer gjør unger like glad.

Vår er også sånn som din, og det gjør vondt i magen å vite at de serverer sånn drit der.

Alt med måte osv osv, men ungen min er 1 år! Han trenger ikke godis i barnehagen. Får det ikke hjemme engang. Venter til han spør etter det selv. 

Anonymkode: 209e6...66d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes det er mye hysteri angående mat til barna. Er det ikke vel så viktig at de lærer å kose seg med maten? De koser seg garantert når de spiser pølse og vafler. Må vi problematisere absolutt alt? 

Beklager hvis dette høres surt ut, er ikke meningen å være frekk, bare et hjertesukk fra meg som tenker at å lære seg å hygge seg under måltid er ekstremt viktig. ☺️

Anonymkode: c0b5c...a0d

Syns du barn koser seg for lite i dag? De trenger næring for å vokse, utvikle seg, lære ting. Pølse inneholder typ 10% næring, resten er fyllstoffer som fyller magesekken og utvidet den uten å gi kroppen det den trenger. Jeg gir barnet mitt pølse og vafler, problemet blir mengden. Når barnehagen gir dette ukentlig, når er det rom for at jeg skal kunne skjeie ut hjemme? For en plass må hun jo få næringen, og når det ikke er de 2-3 måltidene i barnehagen, når da? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så bull!!!

om du vil barna dine skal spise noe annet en brød og skinkeost så får du venne de til det selv, at barnehagen skal tvinge på barnet ditt «skumle» nye smaker mens du serverer nugatti hjemme

Anonymkode: 310e1...740

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...