Gå til innhold

Hvorfor får lærere ekstra betalt for vikartimer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I alle andre jobber får man jo ikke dobbel lønn om kollegaen er syk og du må gjøre dobbelt så mye i en periode 🤷‍♀️

Anonymkode: 34469...dd7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så.. Du er misunnelig? Hva med å bli lærer selv da? 🤷‍♀️

Anonymkode: d38f0...7f3

• Liker 1
Skrevet

Tror det blir som overtid.. lærere har en kjernetid de må være tilstede på skolen. Åsså etter skolen er slutt for barna. Hvis man da må være i en annen klasse når man ikke har sin egen klasse i to timer midt på dagen må man kanskje sitte å jobbe med det man skal senere på dagen.. tror ikke man kan sammenligne det med en underbemannet dag på sykehjemmet fks.. der skal oppgavene gjøre ferdig før vakt skifte og det som står igjen går til kveldsvaktene.. sånn er d jo ikke i læreryrket.. 

Anonymkode: de178...587

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I alle andre jobber får man jo ikke dobbel lønn om kollegaen er syk og du må gjøre dobbelt så mye i en periode 🤷‍♀️

Hvorfor godtar du dette? 

Anonymkode: 41308...0f7

Skrevet

Fordi når man tar vikartimer, så bruker man av tidensom skulle blitt brukt for å planlegge sine vanlige undervisningstimer og annet papirarbeid.

Som vikar har en også for- og etterarbeid som også spiser av sin vanlige timeplan.

Anonymkode: fe6bd...369

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis jeg sier ja til en vikartime bruker jeg tid til å forberede timen på forhånd og i tillegg er det noe etterarbeid. Pluss selve timen selvsagt. Det arbeidet jeg ellers skulle gjort disse timene tar jeg på kvelden/i helgen. Hvorfor skulle jeg ikke få betalt for det ..? Tar ikke sykepleiere seg betalt for ekstravakter? Butikkansatte som må dekke over for kollegas sykdom? 

Ellers har vi noe som heter undertid i skolen. Det er vikartimer du ikke får ekstra betalt for, men som du tar for å dekke opp hvis du har for lite timeantall. 

Anonymkode: c9b7c...2c2

• Liker 1
Skrevet

Det blir som overtid. Du bruker av tiden du skulle brukt til etterarbeid eller forberedelser, noe som fører til at du må ta igjen den jobben f.eks på kveldstid

Anonymkode: 4883c...7cb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror ikke det gjelder så mange andre jobber. Noen jeg vet om, må få inn andre folk, eller utsette oppgaven. Hos oss må noen løse floken så godt det lar seg gjøre, men det blir litt dårligere kvalitet. Ikke dobbelt arbeid.

Anonymkode: e3028...385

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jo, hvis jeg må gjøre så mye arbeid at tiden innefor fast arbeidstid ikke strekker til så må jeg jobbe overtid og får overtidsbetaling. Akkurat som lærerne.

Anonymkode: b1b12...cac

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Så læreryrket er det eneste yrket hvor det leies inn vikarer? Sier vel litt om hvor bevandret og reflektert du er i/om yrkeslivet...

Sier personlig nei til vikartimer da jeg ikke gidder å dytte/flytte på arbeidsoppgavene mine som ligger til min kontortid. Å stå i klasserommet, spesielt i klasserom hvor jeg ikke har relasjoner til elevene, er også dobbelt så krevende som å ha mine egne elever. (Ungdomsskole). Dette medfører selvfølgelig at det oftest hyres inn folk med liten/ingen kompetanse i klasseledelse, kaos/ustruktur i klasserommet, og null læringsutbytte for 90% av elevene. 

(Er på arbeidsplassen i samtlige av mine ~44 timer i uka for å slippe å jobbe på fritida/hjemme).

Anonymkode: c15b4...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...