AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #1 Skrevet 30. september 2022 Jeg har kjøpt bolig sammen med samboeren min, og lurer på om det er vits med samboerkontrakt når vi går inn med likt EK-beløp i boligen, samt deler betaling av renter og avdrag 50/50? Anonymkode: a338b...6f1
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 30. september 2022 #2 Skrevet 30. september 2022 Samboerkontrakt kan inneholde mer enn bare bolig. Blant annet kan man sette opp liste over hvem som eier andre eiendeler og hva som skal skje ved evt. brudd. Google samboerkontrakt og se hva de inneholder.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #3 Skrevet 30. september 2022 Har dere ikke barn er det lurt med et gjensidig testamente i tilfelle partners død. Søsken og foreldre arver avdøde. Samboer arver ingenting hvis ikke noe er testamentert. Det er heller ikke mulighet for uskifte hvis det ikke er felles barn. https://www.familierettsadvokater.no/arv/samboers-arverett/?gclid=EAIaIQobChMIwNrWjZK8-gIVJhl7Ch257AV6EAAYASAAEgLWifD_BwE Anonymkode: a4da8...ddd
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #4 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg har kjøpt bolig sammen med samboeren min, og lurer på om det er vits med samboerkontrakt når vi går inn med likt EK-beløp i boligen, samt deler betaling av renter og avdrag 50/50? Anonymkode: a338b...6f1 Samboerkontrakt kan være nyttig hvis den andre parten faller bort. Eks. Forkjøpsrett lik den gjeld som er igjen på objektet slik at øvrig familie ikke kan kreve salg av leilighet til markedspris. Anonymkode: 13c83...11a
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 Vi regulerte også hvem som skulle ha felles kjæledyr. Hvordan møbler og hvitevarer skulle fordeles. Blien, som stod på han på grunn av forsikring, men som jeg betalte på. Hvem som måtte flytte ut av felles bolig. At ting som innsats på oppussing, hvem som brukte penger på hva av vedlikehold og slik, ikke skulle ha betydning for eierandelen. Vi tegnet livsforsikring, i stedet for testamente, tidlig i forholdet. Anonymkode: adabb...2df
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 Så lenge dere ikke har noen andre eiendeler, dyr, biler, gjeld og har god nok kontakt med den andres arvinger så dere er 110% sikker på at de vil frasi seg arven eller la gjenværende part kjøpe arvingene ut, så kan det være unødvendig. Anonymkode: 3ed30...1c7
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Så lenge dere ikke har noen andre eiendeler, dyr, biler, gjeld og har god nok kontakt med den andres arvinger så dere er 110% sikker på at de vil frasi seg arven eller la gjenværende part kjøpe arvingene ut, så kan det være unødvendig. Anonymkode: 3ed30...1c7 Og er sikker på at de er enige om hva som skjer med boligen ved brudd. Etter kjæledyr er det her jeg har hørt om flest krangler. Selv om leiligheten gjerne må selges da ingen kan sitte på den, går krangelen på hvem som skal bo der i denne perioden, betaling for det, bruk av felles hvitevarer, etc. Anonymkode: adabb...2df
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Samboerkontrakt kan være nyttig hvis den andre parten faller bort. Eks. Forkjøpsrett lik den gjeld som er igjen på objektet slik at øvrig familie ikke kan kreve salg av leilighet til markedspris. Anonymkode: 13c83...11a Gjensidig testamente. Verdien blir overført til gjenlevende når de ikke har barn. Anonymkode: a4da8...ddd
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 Hvis dere ikke har kontrakt og testament så kan den andre parts familie forlange delen av den andres verdi. Det kan og skje kjapt hvis vedkommende dør. Det har hvert flere tilfeller der det ikke er kontrakt og den andre må selge da vedkommende ikke har råd og betale familien ut. Dere har ikke samme rettigheter som gifte. Mange misforstår reglene. Det er greit med kontrakt på hvem som har betalt hva for det kan det og bli krangel om enten ved død eller forholdet tar slutt. Du arver ikke automatisk etter partneren ved død. Anonymkode: 5af13...eef
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 Så lenge dere ikke er gift vil familien hans arve alt etter han, er dere gift uten barn arver familien halvparten av hans del. Så skriv testamente. Familien kan frasi seg arven men arven går ikke videre til deg. For at familien skal gi deg sin arv må de først motta arven og så skrive ett gavebrev til deg og det må de ha advokat til å gjøre så det blir riktig. Min manns familie arvet min svoger, han var samboer uten felles barn og det kostet nermere 30 000 å få hus og biler over på samboeren. Anonymkode: c2c83...ee8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #11 Skrevet 1. oktober 2022 https://www.huseierne.no/nyheter/derfor-er-samboerkontrakt-sa-viktig/?gclid=EAIaIQobChMIieiXp_e9-gIVTwSLCh2iYgixEAAYASAAEgLiSvD_BwE Anonymkode: 78041...cf4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå