Gå til innhold

Ting man bør ha de første dagene etter fødsel når man kommer hjem (just in case)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å planlegge eller se på hva vi skal/bør ha hjemme de første dagene (litt sånn just in case ting). 

har tenkt på at det er greit å ha et par flasker og en boks med mme i tilfelle jeg ikke får melk? Litt kjipt om jeg ikke får i gang ammingen å brått må ut på mme jakt. vi bor grisendt til, så tar en halvtime å komme til et apotek, å da er vi jo avhengig av at det er oppe. 

noe annet som kan være greit? 

Anonymkode: 14117...2d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mme til nød er lurt ja, et par flasker. Slike plastsprøyter i tilfelle du vil gi ekstra melk uten å bruke flaske.

er også glad jeg hadde en brystpumpe i hus

• Liker 1
Skrevet
Kakaoen skrev (2 minutter siden):

Mme til nød er lurt ja, et par flasker. Slike plastsprøyter i tilfelle du vil gi ekstra melk uten å bruke flaske.

er også glad jeg hadde en brystpumpe i hus

Brystpumpe har jeg kjøpt ja 🙌🏼 Håper egentlig at jeg får til pumping slik at samboer kan være alene med baby uten å være avhengig at jeg kommer med puppen hele tiden. 

plastsprøyter var lurt! Har du prøvd sånn kopp? Vet det er fokus på å unngå sugeforvirring, og at koppmating kan være greit hvertfall i starten? 🤔 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Brystpumpe har jeg kjøpt ja 🙌🏼 Håper egentlig at jeg får til pumping slik at samboer kan være alene med baby uten å være avhengig at jeg kommer med puppen hele tiden. 

plastsprøyter var lurt! Har du prøvd sånn kopp? Vet det er fokus på å unngå sugeforvirring, og at koppmating kan være greit hvertfall i starten? 🤔 

Ja har koppmatet to stk ved fødsel. Synes ikke det er så veldig gøy. 😂 minsten svelget mye luft da jeg ga med kopp. Synes det var lettere med sprøyta. Men nå slet vi med amming og andre natta hjemme ga jeg blanke og fant flaska istedenfor den dumme koppen 🙈

Om du skal koppmate på sykehuset hadde jeg heller sneket med meg en kopp derfra i kofferten altså :ler:

Skrevet
Kakaoen skrev (1 minutt siden):

Ja har koppmatet to stk ved fødsel. Synes ikke det er så veldig gøy. 😂 minsten svelget mye luft da jeg ga med kopp. Synes det var lettere med sprøyta. Men nå slet vi med amming og andre natta hjemme ga jeg blanke og fant flaska istedenfor den dumme koppen 🙈

Om du skal koppmate på sykehuset hadde jeg heller sneket med meg en kopp derfra i kofferten altså :ler:

Haha takk for tips 😂 da bruker jeg heller sprøyte ja, eller rett og slett flaske. 

Skrevet

Vi har heldigvis butikken nær og familie som kan hjelpe. Hvis ikke hadde jeg nok tenkt som deg. 

Men vi har kjøpt flaske, har liten sprøyte (i tilfelle det er vanskelig å gi melk via amming), alt av utstyr klart (bleier, våtservietter osv). Har også fryst ned oppkjært brød og har noen enkle frosne middager i frys, samt horn. Da slipper vi å stresse ut første dagene. 

Anonymkode: 6ea31...ed2

• Liker 1
Skrevet

Her er de vi var ut og kjøpte de første dagene etter fødsel:

• Kompresser til nipplene. Jeg hadde kjøpt inn multimam, men de var ikke nok. 
  • Ibux. Vi hadde Paracet, men Ibux var fint mot hevelsen i brystene. 
  • 1-er bleier. Vi hadde kjøpt inn 2-ere, men de var for store.
  • Bleiebøtte. Vi skulle egentlig ikke ha, men ombestemte oss fort. 
  • Håndsåpe. Plutselig vasket vi hendene hele tiden. 
  • Masse salami.

Anonymkode: 8c69c...7c6

• Liker 2
Skrevet

Hva har apoteket med mme å gjøre?

Anonymkode: c6807...5da

• Liker 2
Skrevet

Noen små beholdere til å oppbevare melken fra pumpen. 

Anonymkode: 2c8b4...8b8

• Liker 1
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Rikelig med mat og snacks som kan spise med en hånd om nødvendig, og krever minst mulig energi og oppvask å tilberede. Små flakser med smoothie, pizzahorn og ferdig lapskaus i frysen, nøtter og annet man kan hive i seg er gull for mor om det blir en trøblete start. 

Kan ikke babytingene, men å preppe så mat, renhold og egenpleie blir lettest har jeg inntrykk av at gir mye tilbake i form av at man får tatt vare på seg selv også. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva har apoteket med mme å gjøre?

Anonymkode: c6807...5da

Har ikke satt meg så godt inn i det der enda 😂 tenkte det kanskje var mest der? Men uansett har vi like lang vei til butikken, så kjøper inn uansett 

Skrevet

Høres sikkert veldig teit ut, men sjekk om du har en skål, bakebolle, kjele eller balje du kan bruke til grønnsåpebad i tilfelle du blir betent nedentil. Jeg tenkte ikke over det i det hele tatt og fikk litt småpanikk da jeg fikk beskjed om å bruke grønnsåpebad og ikke fant noe jeg kunne sitte på/over for å rense tissen. Så sant det ikke er snakk om planlagt KS, da, det aner jeg ikke ettersom det ikke er nevnt her. 🙈

Anonymkode: d38ef...4f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres sikkert veldig teit ut, men sjekk om du har en skål, bakebolle, kjele eller balje du kan bruke til grønnsåpebad i tilfelle du blir betent nedentil. Jeg tenkte ikke over det i det hele tatt og fikk litt småpanikk da jeg fikk beskjed om å bruke grønnsåpebad og ikke fant noe jeg kunne sitte på/over for å rense tissen. Så sant det ikke er snakk om planlagt KS, da, det aner jeg ikke ettersom det ikke er nevnt her. 🙈

Anonymkode: d38ef...4f4

Den hadde jeg ikke tenkt på 😅 har en stor bakebolle som evt får gjøre nytten. Er ikke snakk om keisersnitt (så da blir det evt uplanlagt snitt) 

• Liker 1
Skrevet

Bind, smertestillende, mat, drikke, mykt dopapir. 

mme og flasker har de på matbutikken. 

Anonymkode: 8d710...e90

Skrevet

Microlax/klyx, duphalac og evt avføringspiller man kan ta når man ammer!!! Har aldri hatt så jævli forstoppelse som etter fødsel - med begge barna. Kan være greit å begynne å drikke movicol med en gang etter fødsel hvis man merker tendenser også, for å forebygge.

Anonymkode: 07350...0bf

• Liker 3
Skrevet

Lactulose! Kan være vondt å ha avføring etter fødselen så hjelper å holde den myk. 

Nok bind og truseinnlegg i ulike størrelser. Noen blør i flere uker. Kjipt å stadig måtte handle inn etter fødsel. 

Salve til såre nippler. 

Snacks! Man blir sulten av å amme og man fortjener litt kos som nybakt mamma. 

Anonymkode: 33ca6...2c6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lactulose! Kan være vondt å ha avføring etter fødselen så hjelper å holde den myk. 

Nok bind og truseinnlegg i ulike størrelser. Noen blør i flere uker. Kjipt å stadig måtte handle inn etter fødsel. 

Salve til såre nippler. 

Snacks! Man blir sulten av å amme og man fortjener litt kos som nybakt mamma. 

Det er movicol som holder avføring mykt, man kan kjøpe reseptfritt og det anbefales. Lactulose og Dupalac(??) smører kun tarmen og får i gang systemet, de gjør ikke avføringen mykere. Men med Movicol så blir avføringen veldig myk (blandes i lunka/varmt vann, IKKE kaldt). 

Anonymkode: cc90d...6ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Microlax/klyx, duphalac og evt avføringspiller man kan ta når man ammer!!! Har aldri hatt så jævli forstoppelse som etter fødsel - med begge barna. Kan være greit å begynne å drikke movicol med en gang etter fødsel hvis man merker tendenser også, for å forebygge.

Anonymkode: 07350...0bf

Anbefaler heller Movicol, det gjør avføringen veldig myk. Dupalac smører kun tarmen og gjør ikke avføringen mykere. Movicol kan kjøpes reseptfritt, og anbefales på det sterkeste av meg. Må blandes i lunket/varmt vann :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er movicol som holder avføring mykt, man kan kjøpe reseptfritt og det anbefales. Lactulose og Dupalac(??) smører kun tarmen og får i gang systemet, de gjør ikke avføringen mykere. Men med Movicol så blir avføringen veldig myk (blandes i lunka/varmt vann, IKKE kaldt). 

Tull. Lactulose virker forebyggende i lav dose ved å holde avføring myk.deg står på flasken også. Høyere dose ved forstoppelse. Brukt det med hell etter 4 fødsler. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Lactulose gjør avføringen mykere jo 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...