Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er fra en republikk i Russland, som russerne har okkupert akkurat som Ukraina. Er «russisk» statsborger, og i passet mitt står det:

Nasjonalitet: Norsk

Fødeland: RUSS (ja med store bokstaver)

Jeg hadde oppkjøring i forrige uke og da sensoren så på passet mitt, begynte han å spørre meg: Ja, så du er fra Russland? Hva tenker du om krigen? Jeg synes russerne er osvosv. 
Jeg føler meg veldig ydmykket. 
Jeg skal snart ta opp en eksamen, og gruer meg å vise passet mitt igjen. 

Vet dere om jeg kan fjerne «russ» fra passet mitt? Er det noe politiet kan gjøre? 

Anonymkode: d2aa0...84d

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Passet skal vise hvor du er født, så med mindre du kan endre det, skal det står Russland i passet. 

Anonymkode: 97dc9...943

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Passet skal vise hvor du er født, så med mindre du kan endre det, skal det står Russland i passet. 

Anonymkode: 97dc9...943

Shit 😭

• Liker 1
Skrevet

Sensor burde fått seg ei skyllebøtte, sånt sier man ikke. 😡

Anonymkode: 9ba09...93f

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Det får du ikke gjort noe med dessverre. Men kjørelæreren er en fjomp og hadde fortjent å få høre hva slags dustete syn han har. 

Anonymkode: 1f871...a4b

• Liker 5
Skrevet

Om det blir noe spørsmål, hva med å bare si noe om at du er veldig nervøs/stressa for eksamen, så fint om dere kan fokusere på det som skal skje nå?

Og sleng på en ‘Putin er en gal mann’ eller noe, sånn bare for syns skyld.

Da får du signalisert både hvor du står, og at dette er upassende av den andre å ta opp i situasjonen.

Anonymkode: 0a8e6...ac9

• Liker 2
Skrevet

"Jeg er norsk, så jeg ser ikke helt hva dette har med meg å gjøre" - ellernosånt.

Veldig upassende av sensor å ta opp dette, hadde nok sendt en e-post eller noe i etterkant og sagt ifra. 

Anonymkode: 61844...12b

• Liker 5
Skrevet

At han kommenterer det er ok. At han spør om krigen er ok, da svarer man bare at det er ikke et tema man føler for å snakke om i den situasjonen. Å begynne å si hva man personlig mener om russere er taktløst. 

Jeg er "bare" østlending i feil landsdel. Og det er ikke måte på kommentarer... Men slikt må man bare la prelle av. 

Anonymkode: a06d1...80b

Skrevet

Jeg hadde sendt mail til vegvesnet, og fortalt om opplevelsen, og at det er fryktelig ubehagelig med slike diskriminerende sensorer, spesielt når oppkjøring i seg selv er en stressende situasjon. Og at de burde sette inn tiltak mot sensor som dømmer norske elever på bakgrunn av fødeland. 

Men hvorfor står det at nasjonaliteten din er norsk, om du er russisk statsborger? 

Men nei, fødeland kan ikke endres. Uansett hvor mye du vil/ønsker, så er fødelandet stedet hvor du ble født. Om det skulle blitt endret, så vil det jo være falske opplysninger. 

Men besto du oppkjøringen? For i så fall får du jo snart tilsendt førerkort som kan brukes som legitimasjon. Og på førerkort står ikke fødested. 

Anonymkode: 7d4f0...2bd

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg hadde sendt mail til vegvesnet, og fortalt om opplevelsen, og at det er fryktelig ubehagelig med slike diskriminerende sensorer, spesielt når oppkjøring i seg selv er en stressende situasjon. Og at de burde sette inn tiltak mot sensor som dømmer norske elever på bakgrunn av fødeland. 

Men hvorfor står det at nasjonaliteten din er norsk, om du er russisk statsborger? 

Men nei, fødeland kan ikke endres. Uansett hvor mye du vil/ønsker, så er fødelandet stedet hvor du ble født. Om det skulle blitt endret, så vil det jo være falske opplysninger. 

Men besto du oppkjøringen? For i så fall får du jo snart tilsendt førerkort som kan brukes som legitimasjon. Og på førerkort står ikke fødested. 

Anonymkode: 7d4f0...2bd

Nei, jeg strøk. Nasjonalitet norsk, står det fordi jeg er norsk statsborger

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det blir noe spørsmål, hva med å bare si noe om at du er veldig nervøs/stressa for eksamen, så fint om dere kan fokusere på det som skal skje nå?

Og sleng på en ‘Putin er en gal mann’ eller noe, sånn bare for syns skyld.

Da får du signalisert både hvor du står, og at dette er upassende av den andre å ta opp i situasjonen.

Anonymkode: 0a8e6...ac9

Dette skal jeg si altså, med engang dem ser på passet mitt?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg strøk. Nasjonalitet norsk, står det fordi jeg er norsk statsborger

Da har du ikke russisk pass. Du har norsk pass, og fødestedet må alltid oppgis i passet.

Misvisende trådtittel.

Anonymkode: 54f87...549

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette skal jeg si altså, med engang dem ser på passet mitt?

Nei, det skal du få slippe. Kjørelæreren har ingenting med å begynne med noen utspørring av deg, jeg ville klaget.

Anonymkode: d39a0...523

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis du er norsk statsborger, har du ikke russisk pass, men norsk. I passet skal det stå fødested/by, og den kan man jo ikke endre på.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (9 minutter siden):

Hvis du er norsk statsborger, har du ikke russisk pass, men norsk. I passet skal det stå fødested/by, og den kan man jo ikke endre på.

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da har du ikke russisk pass. Du har norsk pass, og fødestedet må alltid oppgis i passet.

Misvisende trådtittel.

Anonymkode: 54f87...549

Kødder dere nå? Jeg har 3 pass, dette blir vel som skokk for dere nå, siden dere ikke kan at man kan ha to statsborgerskap. Wtf? 
Jeg er norsk statsborger, og har norsk pass hvor det står: Nasjonalitet: Norsk, Fødeland: Russ

Andre passet mitt er utenriks russisk pass, hvor det står at jeg er russisk statsborger.

Tredjepasset mitt er russisk innenrikspass på russisk. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kødder dere nå? Jeg har 3 pass, dette blir vel som skokk for dere nå, siden dere ikke kan at man kan ha to statsborgerskap. Wtf? 
Jeg er norsk statsborger, og har norsk pass hvor det står: Nasjonalitet: Norsk, Fødeland: Russ

Andre passet mitt er utenriks russisk pass, hvor det står at jeg er russisk statsborger.

Men det står vel ikke nasjonalitet norsk i de russiske passene? 

Anonymkode: 17bc4...699

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det står vel ikke nasjonalitet norsk i de russiske passene? 

Anonymkode: 17bc4...699

Haha, nei, der står det kun russisk statsborger

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det kan man. Men det står ikke nasjonalitet norsk i et russisk pass eller motsatt.

Skrevet
Anonymus Notarius skrev (Akkurat nå):

Ja, det kan man. Men det står ikke nasjonalitet norsk i et russisk pass eller motsatt.

Det har jeg vel ikke sagt, hvor har jeg skrevet det? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det har jeg vel ikke sagt, hvor har jeg skrevet det? 

Ser ikke noen sammenheng nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...