Gå til innhold

TV-aksjonen - pålagt innsamling fra foreldre

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg lurer egentlig på om dette er normalen i Norge, eventuelt hvordan dette løses andre steder? Hva gjør dere?

Jeg sitter i FAU på min skole, og vi er pålagt å sørge for innsamling til TV-aksjonen hvert år. Det er en barneskole, og den er liten, så det betyr i praksis at alle foreldre må kjøre en runde og samle inn penger 2-3 ganger i løpet av barneskoleårene. Jeg er så heldig å ha 3 barn, så jeg ser for meg rundt 10 år på rad med TV-aksjonen-søndager fremover...
Jeg stiller gjerne i dugnader for å rake løv og plukke søppel, snekre ny lekestue og betjene kakesalg og pølsekiosker, men akkurat det å bli pålagt å kjøre rundt alene i nabolaget i timesvis på en trist søndag i oktober, det er bare så utrolig frustrerende. 

Nå for tiden er det sikkert omtrent ingen som faktisk har kontanter hjemme heller, tipper jeg, så da blir det enda mer bortkastet.

"Kan" man nekte å gå? Kan jeg late som jeg går, stappe på 200 kr i småpenger selv og si meg ferdig? 

Anonymkode: 86a9d...27e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er jo ingen som kan tvinge dere til noe. Si at dere ikke har mulighet til å delta, dere trenger ikke å komme med en «godkjent grunn». 

Anonymkode: c6244...67b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har FAU myndighet til å pålegge foreldre dette? I min barndom var det frivillig å gå. Jeg gikk bøssebærer alene i nærmiljøet da jeg var ca.10 år. Hvorfor kan ikke de barn som ønsker å gå gjøre dette uavhengig av foreldrene? Hvis de går flere sammen burde det ikke være noe problem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAU prøver seg på akkurat det samme her. Jeg har sagt vi ikke har anledning til å delta. Om de ber om en utdyping er jeg usikker på om jeg skal komme med en unnskyldning, si det er private årsaker eller rett og slett si at dette er ikke noe de kan bestemme. Dette er første gangen jeg opplever det, og barnet skal kun gå på den skolen dette skoleåret.

De kan ikke pålegge en å gjøre det. Om barna skal bruke av sin fritid for å samle inn penger til private selskap, når tenker skolen at denne tiden skal avspaseres??

Anonymkode: 8ea8f...97e

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om dette på en skole. Har hørt om at et fast trinn lager noe og selger til inntekt for lignende.

I tillegg bor jo skolebarna tett, så finnes grenser for hvor mange som kan gå i samme område.

Hadde lagt på 20 kroner og sakt at sorry, tre hadde gått før oss på samme sted.

Anonymkode: e3254...401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hei!
Jeg lurer egentlig på om dette er normalen i Norge, eventuelt hvordan dette løses andre steder? Hva gjør dere?

Jeg sitter i FAU på min skole, og vi er pålagt å sørge for innsamling til TV-aksjonen hvert år. Det er en barneskole, og den er liten, så det betyr i praksis at alle foreldre må kjøre en runde og samle inn penger 2-3 ganger i løpet av barneskoleårene. Jeg er så heldig å ha 3 barn, så jeg ser for meg rundt 10 år på rad med TV-aksjonen-søndager fremover...
Jeg stiller gjerne i dugnader for å rake løv og plukke søppel, snekre ny lekestue og betjene kakesalg og pølsekiosker, men akkurat det å bli pålagt å kjøre rundt alene i nabolaget i timesvis på en trist søndag i oktober, det er bare så utrolig frustrerende. 

Nå for tiden er det sikkert omtrent ingen som faktisk har kontanter hjemme heller, tipper jeg, så da blir det enda mer bortkastet.

"Kan" man nekte å gå? Kan jeg late som jeg går, stappe på 200 kr i småpenger selv og si meg ferdig? 

Anonymkode: 86a9d...27e

Da jeg gikk på skolen i "gamledager" vil si 80 tallet. Så var det på ungdomsskolen (Ikke barneskolen) opplegg for at elevene kunne være med på tv-aksjonen men det var helt frivillig og være med.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FAU kan ikke pålegge noe som helst.

Jeg har sittet i FAU ved flere skoler og FAUs myndighet er null. FAU kan oppfordre foreldre og intet mer.

Ved en skole jeg var så arrangerte vi tur til Berlin for elevene. Siden dette ikke kunne gå på skolens budsjett måtte dette tas av frivillige gaver. Vi oppmuntret dermed foreldrene til å gi et beløp tilsvarende kostnaden for deres barn. Når foreldrene ikke ville betale så måtte vi ta det av andre midler (17 mai kassen, be om ekstra gaver o.s.v.). Det var selvfølgelig uaktuelt (og ulovlig) å nekte barna til de foreldrene som ikke ville betale, å dra.

Anonymkode: bc0cf...824

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gå med bøsse i dag innebærer vel heller å gå rundt og oppfordre folk til å Vippse, i og med at «ingen» har kontanter hjemme lenger? :klo:

Og det høres jo litt unødvendig ut, i og med at TV-aksjonen jo blir såpass godt annonsert at de som ønsker å gi noe lett kan gjøre det uten at noen behøver å ringe på døra deres for å minne de på det. 🤷‍♀️

Anonymkode: 88879...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder dugnader i forbindelse med det som skjer på skolen, så syns jeg det er ok å delta. Slik som ts beskriver. Kakesalg på 17.mai osv. Men sånn egentlig, er dette noe skolene kan pålegge? Hva om noen ønsker å feire annet sted?

Innsamling til organisasjoner bør være frivillig. Det er ikke alle organisasjoner jeg støtter, og da vil jeg ikke ufrivillig samle inn penger til disse. Dessuten er det enkelt å gi penger til disse. Det står vipps-nr på tv-skjermen. Det finnes barn i de fleste nabolag, så alle kan ikke samle inn samme sted. Og ikke alle har anledning til å dra andre steder. 

Anonymkode: 89a2b...d91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Villfisker

Selvfølgelig kan du det. Trenger ikke gi noe heller. Nrk har mer enn nok uansett. De kunne bidratt med en sum uten å lage tv-sending, og uten å tigge på dørene hos folk.

Endret av Villfisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke noen at vi er forskjellige? At det for noen er svært ubehagelig, kanskje også angstfullt, å tigge på dørene? Å bli tvunget til dette er skikkelig ugreit og setter noen i en skikkelig klemme. 

Anonymkode: 9ce5a...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan selvfølgelig ikke pålegges å samle penger til TV-aksjonen. Personlig kjenner jeg også at viljen til å bruke flere ettermiddager i året på å samle inn penger til noe som ikke angår skolen, klassen eller mitt barn er ganske liten. Vi stiller på alt av dugnader og på alt som gagner klassen, men dette blir noe helt annet. Jeg har for øvrig aldri hørt om skoler som forventer, eller ber om, at foreldre samler inn penger til TV-aksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ms Baxter

Bare si en er opptatt eller syk, heldigvis ikke noen TV- aksjon på sønnens skole… har ikke mental helse eller interesse av på å ringe på hos fremmende folk😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke har kontanter hjemme kan vippse, og direkte kontakt og tv-sending samler inn mange flere millioner enn uten, men jeg synes det skal være mulig å si nei. Det beste er om folk kan bidra med det de er gode til. Noen trives best med å gjøre usynlige ting, og andre trives best med å ikke måtte forberede seg og bare gjøre ting der og da. Kan du foreslå andre ting?

Anonymkode: e0cf2...92d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingenting med tv aksjonen å gjøre. Her har de FN dagen, da lager de noe greier og så kommer vi med kake og kaffe, betaler for kake, kaffe og det barnet har laget og går hjem. 😄 Tror jeg liker vår løsning bedre enn den dere har.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...