Gå til innhold

Hvilke «oppgaver» har deres 4-5 åringer hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker det nå er naturlig for eldstejenta på 4 1/2 å få noen enkle oppgaver hjemme. Som å henge yttertøy opp og sette sko pent på plass når hun kommer hjem, dekke på bordet til middag, rydde bort leker fra stua før kveldsmat osv…

Noen som har andre forslag? Skal ikke gi henne en lang liste av oppgaver men fint å lese andres forslag.

Anonymkode: 12cb7...9da

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å være barn. Leke restaurant og ta opp bestilling rundt bordet, sette på asjetter. Ta med sin egen asjett etterpå. pluss litt til som hovmester på «restauranten» 

Lek i læring.

• Liker 5
Skrevet
Kaisada skrev (9 minutter siden):

Å være barn. Leke restaurant og ta opp bestilling rundt bordet, sette på asjetter. Ta med sin egen asjett etterpå. pluss litt til som hovmester på «restauranten» 

Lek i læring.

Takk! Det var et bra forslag!

TS

• Hjerte 2
Skrevet

Vi hadde som regel fra våre var ganske små at de måtte rydde etter seg og holde orden i tingene sine. Rydde sine ting av bordet etter måltider, sette sko pent i gangen og henge opp jakke, rydde bort leker og holde orden på rommet osv. Dette ble ikke sett på som oppgaver, det var bare noe alle gjorde.

Anonymkode: 7a908...2c2

• Liker 11
Skrevet

Rydde opp etter seg etter måltid, rydde rommet hver kveld (får litt hjelp til det siden det kan føles overveldende av og til), legge ytterklær og sko på plass. Han hjelper ofte til med husarbeid ellers også på eget initiativ, som litt støvsuging, legge på plass sine klær, rydde eller får egen klut å vaske litt med her og der. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vi hadde som regel fra våre var ganske små at de måtte rydde etter seg og holde orden i tingene sine. Rydde sine ting av bordet etter måltider, sette sko pent i gangen og henge opp jakke, rydde bort leker og holde orden på rommet osv. Dette ble ikke sett på som oppgaver, det var bare noe alle gjorde.

Anonymkode: 7a908...2c2

Ja slik var det i min barndom også. Var derfor jeg skrev «oppgaver» for egentlig er det vel bare en del av å lære folkeskikk og god oppdragelse. Har likevel inntrykk av at mange barn slipper dette. Da ser jeg det øker på med rot ettersom alderen øker. Så tenker det er fint å starte med dette nå.

TS

• Liker 3
Skrevet

I den alderen vil de gjerne være med og hjelpe til med ting, så jeg har feks. tatt dem med på å brette sammen tøy (de kan feks få alle klutene og brette dem), og skjære opp grønnsaker til middag. Akkurat sånne ting bidrar ikke så mye der og da, det går jo mye tregere å ha med dem, men i det lange løp er det smart😊 Forresten; veldig viktig å ikke «rette opp» etter dem så de ser det, feks la klutene være litt skjevt brettet, la grønnsaksbitene ha litt ulik størrelse… De blir veldig lei seg hvis de skjønner at vi gjør om det de «hjalp» til med…😢

Anonymkode: 149fd...d99

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi kjøpte hageredskaper i barnestørrelse - rake, spade, trillebår, hagehansker. De synes det er morsomt å rake løv, være med og grave hull til planting, osv. De fikk også se etter post i postkassa ganske tidlig. Ekstra gøy når de fant noe.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Barna mine måtte rydde egne leker rett etter lek og rommet sitt før legging… ikke alltid like bra utført men det er noe med å få automatikk inn i det å ta fatet fra bordet og det å rydde etter man har gjort noe.. de kan jo finne på å rote noe helt sykt med klær å sminke når de blir eldre så er glad jeg lærte dem om rydding tidlig..😅🤭

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi kjøpte hageredskaper i barnestørrelse - rake, spade, trillebår, hagehansker. De synes det er morsomt å rake løv, være med og grave hull til planting, osv. De fikk også se etter post i postkassa ganske tidlig. Ekstra gøy når de fant noe.

Dette er jo mere lek da.. hvor man leker at de hjelper til.. 

Anonymkode: 16437...019

• Liker 1
Skrevet

Rydder etter seg selv, rydder rommet sitt og hun velger selv å brette klærne sine (noe hun bestemmer selv) 😅 Går også med søpla og tørker støv når hun får innfall på at dette er hennes oppgaver for dagen. Dette er ikke noe jeg krever sånn at det er sakt. Hun liker å hjelpe til og da legger jeg tilrette for det. 

Anonymkode: 7e95a...d7c

• Liker 2
Skrevet

Haha jeg vil ikke ha barn men akuratt nå fikk jeg skikkelig lyst på 😊

Anonymkode: b86d3...591

• Hjerte 1
Skrevet

De kan gå med søppel og hente post fra ca 5 år. Mer og mer ansvar for å holde rommet sitt ryddig. Rydde av matbordet etter seg. Øve på å ordne seg kveldsmat selv.

Anonymkode: 446fb...67d

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

De kan gå med søppel og hente post fra ca 5 år. Mer og mer ansvar for å holde rommet sitt ryddig. Rydde av matbordet etter seg. Øve på å ordne seg kveldsmat selv.

Anonymkode: 446fb...67d

Var da veldig generalisert. Vår postkasse er på andre siden av E6 uten fotgjengerfelt, seksåringen henter ikke post... 

Anonymkode: b95ba...3b2

Skrevet

Vi har vært heldig med ei jente som begynte med det fra hun kunne gå 😃 Hun er nå to år og setter skoene på plass, rydde leker, ta på og av bordet, henger opp jakken sin hvis hun får til og legger på plass luen sin, vasker flater (prøver ihvertfall 😅), pakker drikkeflasker sin i sekken og tar den med ut i bilen, setter frem skoene våres når vi skal ut osv. 

Sønnen min på 15 er ikke i nærheten 🤣

Ikke noe vi har pushet på, men tydeligvis noe hun synes er gøy 🥰 og det tror jeg er det viktigste, at du finner noe hun synes er gøy. 

Anonymkode: b2d43...1fc

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg tenker det nå er naturlig for eldstejenta på 4 1/2 å få noen enkle oppgaver hjemme. Som å henge yttertøy opp og sette sko pent på plass når hun kommer hjem, dekke på bordet til middag, rydde bort leker fra stua før kveldsmat osv…

Noen som har andre forslag? Skal ikke gi henne en lang liste av oppgaver men fint å lese andres forslag.

hn må bare rydde lekene med oss ellers ikke noe

Anonymkode: c82f1...ab9

Skrevet

Holde rommet rent, rydde av bordet, sette i og tømme oppvaskmaskinen, støvsuge, hjelpe til med å lage middag. Litt hagearbeid når vi er i hagen. Til gjengjeld får barnet lommepenger. Lærer tidlig verdien av penger. 

Anonymkode: be621...730

Skrevet

Vet ikke helt når vi begynte, men her tar alle av egen asjett/glass/bestikk etter måltider.

Alle setter sko på plass, og henger opp jakke. (Div som må til tørk fikser de voksne).

Alle vasker hender når de kommer inn, etter å ha vært ute og lekt/skole/jobb/butikken.

Alle legger skittentøy i kurven på badet om kvelden.

Og sikkert flere sånne hverdagsrutiner jeg ikke kommer på i farta.

5-åringen har ansvaret for å koste av trappa ved ytterdøren, og det tar hn med stort alvor. Bare et par trinn med halvtak over, men vil selv måkke snø av den på vinteren også - og pynte den til jul :) 

Å hente posten er også stort, trygt her, men måtte sette opp egen krakk så hn skulle nå. Abonnement på Donald/bøker så hn også får post er gøy. Stor motivasjon til å lære bokstaver, for ville dele ut posten til rett person.

Anonymkode: 882b0...1ef

• Hjerte 1
Skrevet

Min 4 åring skal sette sko og jakke på plass når vi kommer hjem. Hun passer også på at mamma og pappa gjør det 😆 

Rydde av bordet etter seg. 

kaste papir og søppel etter seg i riktig søppelkasse. 

Det er de faste, så hjelper hun til med andre oppgaver når det passer seg. «Mamma jeg elsker å hjelpe til jeg» 

Anonymkode: 5b49e...166

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...