Gå til innhold

Er jeg i uke 6 eller 5+1?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt dette, hvorfor står det uke 6 men også 5+1?

image.thumb.jpeg.c856e09bf9a0f372908001c2504deb6e.jpeg

Anonymkode: f2420...e51

Skrevet

Uke 6 viser til hvilken uke du er i nå. 5+1 viser til hvor mange uker + dager du har fullført. 

På samme måte er vi i det 21. århundre, selv om vi ikke har kommet til år 2100 ennå. Barnets første leveår er FØR barnet fyller ett år. Dette er en tellemåte som jeg tror de har sluttet å lære vekk på skolen eller noe, for du er ikke den eneste som blir forvirret av dette. 😅

Anonymkode: b1776...c9a

• Liker 1
Skrevet

I følge tellingen i norsk helsevesen så er du i uke 5. 

Anonymkode: 8ee9f...4c9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uke 6 viser til hvilken uke du er i nå. 5+1 viser til hvor mange uker + dager du har fullført. 

På samme måte er vi i det 21. århundre, selv om vi ikke har kommet til år 2100 ennå. Barnets første leveår er FØR barnet fyller ett år. Dette er en tellemåte som jeg tror de har sluttet å lære vekk på skolen eller noe, for du er ikke den eneste som blir forvirret av dette. 😅

Anonymkode: b1776...c9a

Er ikke akkurat til å bli klok av dette 😂 Skjønner selv at jeg er i uke 5+1 i dag men hvorfor kommer uke 6 fra😂 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er ikke akkurat til å bli klok av dette 😂 Skjønner selv at jeg er i uke 5+1 i dag men hvorfor kommer uke 6 fra😂 

Det kommer fra at du er i din sjette uke, altså du har startet uke nummer 6, men du er kun 5 uker pluss en dag på vei. Helsevesenet forholder seg til 5+1, så jeg har bare ignorert ukenummeret fra appen. 

Anonymkode: 2e602...f73

• Liker 1
Skrevet

Du er en dag lenger enn 5 uker, og dermed er du i uke 6. Når du passerer 6 uker har du begynt på uke 7.

Anonymkode: 53649...b82

Skrevet

Så digg å vite at jeg nå er i min 35. svangerskapsuke, altså 34+2. Usikkerheten har senket seg og det graviditeten bare nytes. 

Anonymkode: 57abb...e77

Skrevet

Jeg forstår ikke at folk orker å henge seg opp i slike ting, bare si uke 5+1 som er det korrekte.

Jeg teller ikke 5+1 en gang, da sier jeg heller uke 5, når jeg er 5+5 så sier jeg heller at jeg er snart i uke 6. 

Jeg føler å si at man er i uke 6 når man er 5+1 er å «lyve» på seg ei uke? Men det er nå bare meg da.

Anonymkode: d5ce6...6f1

• Liker 1
Skrevet

Helsevesenet forholder seg til fullgåtte uker da, så når du feks skal ha kontroll i uke 24 så mener de 24+0 til 24+6. Osv. Det som appene ville kalt uke 25. 

Anonymkode: 9b662...d96

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke at folk orker å henge seg opp i slike ting, bare si uke 5+1 som er det korrekte.

Jeg teller ikke 5+1 en gang, da sier jeg heller uke 5, når jeg er 5+5 så sier jeg heller at jeg er snart i uke 6. 

Jeg føler å si at man er i uke 6 når man er 5+1 er å «lyve» på seg ei uke? Men det er nå bare meg da.

Anonymkode: d5ce6...6f1

ok, men da gjør du det på din måte og andre gjør det på sin måte. Er da lov å spørre, hvis man ikke har vært borti det før. Kan ikke akkurat lyve at disse ukene og tallene kan være forvirrende for mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...