Gå til innhold

Folk behandler meg dårlig og tråkker over grensene mine!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever at utrolig mange behandler meg dårlig og tråkker over grensene mine. Kan man gjøre noe selv for å unngå at det skjer? 

Jeg er rolig, ganske stille og tar ikke mye plass, tenker kanskje at det har noe med saken å gjøre? Folk avbryter meg, roper til meg, tar seg til rette, hører ikke på meg om jeg sier fra om noe. Som et resultat går jeg med konstant klump i halsen og vondt i magen og føler meg liten og verdiløs og tråkka på. 

Jeg har vært i et langvarig voldelig forhold og føler noen ganger at jeg tiltrekker meg dårlige folk og respektløs oppførsel. 

Anonymkode: 4e435...73a

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Du setter ned foten og sier ifra når noe ikke er greit. 

Som fks  sier du " nå prater jeg, slutt å avbryt meg" 

Grenseløse folk må settes grenser for, og du er den eneste som kan sette dine grenser.

Jeg tiltrekker meg ikke sånne folk som du gjør, hos meg får de for mye motstand og forsvinner. 

Du må begynne å øve deg på å si nei. ☺️

Anonymkode: 1fec7...84f

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må begynne å øve deg på å si nei.

Ja, men når jeg sier nei, så synes jeg ofte ikke det hjelper. De behandler meg bare nedlatende, himler med øynene, baksnakker, fryser meg ut - kort sagt fortsetter de den respektløse oppførselen, selv om de kanskje slutter med det jeg reagerte på i utgangspunktet. Er det vanlig? Hva gjør man i så fall med sånt? 

Jeg blir lei meg og redd og får dårlig samvittighet når de reagerer sånn, og får lyst til å bare trekke tilbake alt jeg sa og si unnskyld. Selv om det er de som har gjort noe feil mot meg. 

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja, men når jeg sier nei, så synes jeg ofte ikke det hjelper. De behandler meg bare nedlatende, himler med øynene, baksnakker, fryser meg ut - kort sagt fortsetter de den respektløse oppførselen, selv om de kanskje slutter med det jeg reagerte på i utgangspunktet. Er det vanlig? Hva gjør man i så fall med sånt? 

Jeg blir lei meg og redd og får dårlig samvittighet når de reagerer sånn, og får lyst til å bare trekke tilbake alt jeg sa og si unnskyld. Selv om det er de som har gjort noe feil mot meg. 

Dessverre er dette vanlig. Folk kan være så jævlig. Og gjerne tillater de andre slik oppførsel for unngå det samme selv. 

Anonymkode: da8fd...27c

• Nyttig 1
Skrevet

Du må ta avstand fra sånne folk. Få inn andre mennesker i livet ditt, og vær obs på dette fra dag 1, så du ikke kommer inn i samme mønster igjen. 

Anonymkode: de22f...200

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du må ta avstand fra sånne folk. Få inn andre mennesker i livet ditt, og vær obs på dette fra dag 1, så du ikke kommer inn i samme mønster igjen. 

Anonymkode: de22f...200

Ja, men det er ikke folk jeg har en relasjon med. Jeg aksepterer ikke mennesker som behandler meg dårlig som fast inventar i livet litt (lenger). Det er mennesker jeg møter tilfeldig, på bussen, på jobb, eller kollegaer, sekretæren på legekontoret, en nabo… 

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Dessverre er dette vanlig. Folk kan være så jævlig. Og gjerne tillater de andre slik oppførsel for unngå det samme selv. 

Anonymkode: da8fd...27c

Er det vanlig? Jeg synes ikke det virker som andre opplever det like mye? Kanskje jeg bare er mer sensitiv for sånt, da, siden jeg har den bakgrunnen jeg har?

Skrevet

Det er mange uhøflige og frekke mennesker der ute. Jeg har selv vært i dine sko og opplevd nøyaktig alt du beskriver. Men jeg hadde i tillegg venner som behandlet meg dårlig. Det jeg gjorde var å kvitte meg med disse vennene og bare ha folk rundt meg som gir meg en god følelse. Fremmede folk kan man ikke gjøre så mye med, men du kan øve deg på å bruke høy stemme og være tydelig. Jeg himler med øynene tilbake hvis jeg synes de er frekke eller tåpelige mot meg. Avbryter folk hvis jeg føler meg tråkket på, eller skifter tema eller bare går. Jeg jobber med dette daglig og det har tatt meg mange år å bygge meg opp. Nå er jeg 40. Senest i går måtte jeg sette en kollega på plass som jeg føler tråkker over grensene mine i blant, sa til henne høyt foran de andre «Torunn du er alltid så negativ, hva skal jeg si til deg» og hun ble helt satt ut. Men hun endret snakke måte og tok seg kraftig sammen. Før det begynte hun å snakke om moren min (som hun skal tulle med), men jeg overhørte henne glatt og avbrøt henne og snakket til en annen i stedet, og jeg hørte da at hun ble helt spak i stemmen og ga seg. Det er små grep som skal til, men de er effektive. Har måttet tenke mye gjennom dette og det irriterer meg, men sånn er det.

Anonymkode: 3addb...a61

Skrevet

Vil også legge til at jeg har noen bekjente i nabolaget som jeg ønsker null kontakt med, pga de har vært veldig frekke og invaderende mot meg. De kan rope ut frekke ting og prøver å sette meg ut. Godt voksne folk som oppfører seg elendig. De kjente meg som barn, var selv voksne da, og tror de har et tak på meg. Trodde lenge jeg måtte bare godta det i stillhet men nå gir jeg f. Ser hun ene er ute og lufter hunden, og jeg snur på gaten og går en annen vei. Ser hun står og ser etter meg, men det får hun bare gjøre. Jeg unngår henne bevisst og det må hun bare forstå. 

Anonymkode: 3addb...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du komme deg unna disse drittsekkene og finne deg et brukbart miljø?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ja, men det er ikke folk jeg har en relasjon med. Jeg aksepterer ikke mennesker som behandler meg dårlig som fast inventar i livet litt (lenger). Det er mennesker jeg møter tilfeldig, på bussen, på jobb, eller kollegaer, sekretæren på legekontoret, en nabo… 

Bytt fastlege, eller sett den sekretæren ordentlig på plass. Søk på andre jobber. 

Skrevet
I Grosny skrev (1 minutt siden):

Kan du komme deg unna disse drittsekkene og finne deg et brukbart miljø?

Som sagt er de ikke i mitt nærmeste miljø. Jeg kutter alle slike fra livet mitt. Men det er nabo, folk jeg møter tilfeldig, kollega osv. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg opplever at utrolig mange behandler meg dårlig og tråkker over grensene mine. Kan man gjøre noe selv for å unngå at det skjer? 

Jeg er rolig, ganske stille og tar ikke mye plass, tenker kanskje at det har noe med saken å gjøre? Folk avbryter meg, roper til meg, tar seg til rette, hører ikke på meg om jeg sier fra om noe. Som et resultat går jeg med konstant klump i halsen og vondt i magen og føler meg liten og verdiløs og tråkka på. 

Jeg har vært i et langvarig voldelig forhold og føler noen ganger at jeg tiltrekker meg dårlige folk og respektløs oppførsel. 

Det er desverre sånn at om du ved kroppspråk gir utrykk for at å bli tråkket på er noe du bevisst eller ubevisst signaliserer, så blir du netopp det. 

Man tiltrekker seg det man er redd for. Tenk nøye over kroppsspråket ditt og uttrykksmåter og sammenlign det med en du kjenner som er litt samme type person, altså, litt  beskjeden, men som er tryggere enn deg og ikke opplever disse tingene. 

Det er dritvanskelig, men mulig å endre seg. Kanskje øve I speilet på hva du skal svare når noen avbryter deg, ignorerer hva du sier og passerer grensene dine. Øv på å være direkte: Nå syntes jeg du er veldig frekk. Hørte du at jeg sa nei? Jeg har ikke sagt ja til dette. Nei jeg vil ikke. Nei det vil jeg ikke. 

Anonymkode: 4e991...5d5

• Liker 1
Skrevet

Da kuttet du ut disse menneskene. Det er jo bare selvskading å ha dem rundt. Livet er for kort til å bruke tid på mennesker som ikke gjør deg positivt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Legesekretærer er frekke og nedlatende. Det er mange som skriver om dette problemet. De som blir hardest rammet er eldre, svake og beskjedne. Noen tør ikke ringe lenger og venter til de blir så syke at de kan ringe ambulanse eller legevakt.(å ja, vet om tilfeller)  Lurer på om de har ansatt noen slike ugler for å skremme folk fra å bestille time så legene ikke får så mye å gjøre. 

Anonymkode: 4e991...5d5

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Tilfeldige mennesker du bare møter en gang (på bussen og andre slike steder) må du bare lære deg å overse når de ikke tåler å bli snakket til. 

Kollegaer og andre på jobb, kan du si ifra om til sjefen eller verneombud, når de oppfører seg ufint etter at du har sagt ifra til dem. 

Sekretæren på legekontoret ville jeg sagt ifra om til legen. Type: "Legesekretæren på kontoret snakket respektløst til meg, og deretter himlet med øynene når jeg sa ifra at jeg ikke syntes det var greit. Er det virkelig slik dere ønsker å behandle meg og andre som meg? "

Anonymkode: b95ee...cd0

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nå spør jeg kun et hypotetisk spørsmål, men er du tilfeldigvis en av de som bruker 50 setninger på noe som kun krever 2-3? Gir du mye unødvendige detaljer som gjør at folk ikke greier å henge med på det du EGENTLIG prøver å komme frem til? Dersom det er såpass mange «ukjente» som Reagerer på samme måte så begynner man å lure på om det er en fellesnevner som kanskje kan ha noe med deg å gjøre..? Og dette er ikke en påstand, jeg bare spør. 

Anonymkode: 2b8c2...aba

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om det er til hjelp men jeg kjenner meg så innmari godt i det. Så du er ikke alene

Anonymkode: 2b82d...716

• Hjerte 2
Skrevet

Hvis du stadig opplever at tilfeldige fremmede behandler deg sånn ut av det blå, vil jeg tro at deler av problemet er at du er i overkant nærtagende og tar alt i verste mening. Sett grenser for deg selv i relasjoner hvor det trengs - ofte handler det ikke om vond vilje når andre går over grensene dine, men at de ikke vet hvor dine går fordi deres egne går et annet sted - og hev deg over de som ikke teller. Tilfeldige menneskers reaksjoner handler ofte mer om dem selv enn om deg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Nå spør jeg kun et hypotetisk spørsmål, men er du tilfeldigvis en av de som bruker 50 setninger på noe som kun krever 2-3? Gir du mye unødvendige detaljer som gjør at folk ikke greier å henge med på det du EGENTLIG prøver å komme frem til? Dersom det er såpass mange «ukjente» som Reagerer på samme måte så begynner man å lure på om det er en fellesnevner som kanskje kan ha noe med deg å gjøre..? Og dette er ikke en påstand, jeg bare spør. 

Anonymkode: 2b8c2...aba

Nei, jeg er nok mer typen med få ord. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...