Gå til innhold

Hvordan fungerer poeng - master?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg tar bachelor i barnehagelærer og prøver å finne ut kossen eg skal vite ka karakter eg må ha for og komme meg inn på master i spesialpedagogikk 2 år. Gir ikke mening.

Det står tilsvarenes 180 studiepoeng fra bachelor barnehagelærer, men det er jo max poeng du kan få. Kor står det ka eg må ha for og komme meg inn?? Eg forstår ingenting!! 

Anonymkode: 24494...b1b

Skrevet

Eg ser det står karakter 3,7 i poeng i opptaket fra i fjor, annen liste forteller dette er karakterer fra bacheloren. 

Dette tror eg tilsvarer en C nærmere B, men eg har ikke mer enn D i mine fag fra i fjor, og har håp om bedre karakter i år, men siden dysleksi er det vanskelig å skrive akademisk og får alltid påpekning og trekk for dette. Eg vetsje ka eg skal gjøre... aldri i livet om eg klarer å få C nærmere B i snitt..

• Liker 1
Skrevet

Ehm, det er karaktersnitt du må se på - ikke studiepoeng. Eller du må selvsagt ha en bachelorgrad som tilsvarer 180 studiepoeng. Men du må også minst ha 2,5/3,0 (C) i snitt for å i det hele tatt være kvalifisert for en mastergrad. Nå har jo spesialpedagogikk et veldig høyt snitt, nærmere 3,5.

Du kommer ikke innpå spesialpedagogikk, 2. året om du ikke har tatt emner fra 1. året. Alle de som søker seg inn på Spesialpedagogikk (2 år), har tatt åpne emner fra første året - fordi det er et minimum. Regner med du snakker om NTNU.

Å skrive akademisk lærer du blant annet ved å lese andres bacheloroppgaver.

Anonymkode: cd30c...157

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ehm, det er karaktersnitt du må se på - ikke studiepoeng. Eller du må selvsagt ha en bachelorgrad som tilsvarer 180 studiepoeng. Men du må også minst ha 2,5/3,0 (C) i snitt for å i det hele tatt være kvalifisert for en mastergrad. Nå har jo spesialpedagogikk et veldig høyt snitt, nærmere 3,5.

Du kommer ikke innpå spesialpedagogikk, 2. året om du ikke har tatt emner fra 1. året. Alle de som søker seg inn på Spesialpedagogikk (2 år), har tatt åpne emner fra første året - fordi det er et minimum. Regner med du snakker om NTNU.

Å skrive akademisk lærer du blant annet ved å lese andres bacheloroppgaver.

Anonymkode: cd30c...157

Vil ta 1 og 2 året etter bachelor barnehagelærer, da er man kvalifisert om man har 3.5 = C i snitt? Spesialpedagogikk innenfor barn tror jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vil ta 1 og 2 året etter bachelor barnehagelærer, da er man kvalifisert om man har 3.5 = C i snitt? Spesialpedagogikk innenfor barn tror jeg

Må ha bachelor OG minst C i snitt for å være kvalifisert. 

Anonymkode: 5365c...276

• Liker 1
Skrevet

Hvis du tror at du ikke klarer C. så er det nok dessverre ikke noe for deg. C kravet stilles fordi master er på et såpass høyere nivå at svake studenter mest sannsynlig hadde slitt og droppet ut. Kanskje du rett og slett må nøye deg med en Bachleor og være stolt av å ha klart det? På master er det myyyye akademisk skriving! Hilsen ei som tar master nå 😊 

Anonymkode: 2ad05...ab7

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Eg ser det står karakter 3,7 i poeng i opptaket fra i fjor, annen liste forteller dette er karakterer fra bacheloren. 

Dette tror eg tilsvarer en C nærmere B, men eg har ikke mer enn D i mine fag fra i fjor, og har håp om bedre karakter i år, men siden dysleksi er det vanskelig å skrive akademisk og får alltid påpekning og trekk for dette. Eg vetsje ka eg skal gjøre... aldri i livet om eg klarer å få C nærmere B i snitt..

Hvis du ikke klarer å få høyt nok snitt til å komme inn, kommer du ikke inn… 

Har du fått tilrettelegging, for eksempel mer tid på eksamen etc? Hvis du har mange skrivefeil i tekster du leverer inn, og retteprogram ikke er nok, må du få noen til å rette tekstene dine før du leverer dem inn. En tekst som er full av skrivefeil vil se uprofesjonell ut selv om det faglige innholdet er ok. Dysleksi er ingen unnskyldning for å levere inn en tekst full av feil (nå tenker jeg på en hjemme-innlevering, det er litt annerledes på en skriftlig skoleeksamen. Jeg underviser på universitetet selv, og jeg slutter aldri å forundre meg over hvor dårlig norsk enkelte skriver. Det aller meste er slurv, rett og slett. 
Jeg kjenner noen med meget alvorlig grad av lese- og skrivevansker. Hen er nå professor. Hen har klart det ved hjelp av mye hardt arbeid og gode hjelpemidler. Hen har ikke tekster fulle av skrivefeil, for å si det sånn. 

Anonymkode: 4f909...2f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...