Gå til innhold

Kroppslige reaksjoner etter MA

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt en abort etter MA. Aborten var vellykket hvis man kan si det sånn: ingen komplikasjoner og lite smerter for min del. Jeg fikk en del informasjon om selve aborten fra sykehuset, hva man skal være obs på osv, og det står jo også godt forklart på nett. 

Det jeg ikke har fått noe informasjon om, og som jeg syns er veldig vanskelig å finne informasjon om, er de kroppslige reaksjonene utenom de som er nært knyttet til selve aborten. Når jeg googler finner jeg enten bare info om selve aborten, eller informasjon om psykiske utfordringer knyttet til abort, men det er ikke det jeg er ute etter.

Hvordan takler kroppen å gå fra gravid til ikke gravid, når man samtidig er så tidlig? Hva skjer egentlig i kroppen? Hvor lang tid tar det å komme tilbake til "normalen"? Hvordan vil jeg påvirkes av hormoner i denne perioden? Er det feks vanlig å være veldig trøtt og sliten? Er det vanlige med humørsvingninger? Hvor lenge? - hvorfor?  Alt slikt. Ikke informasjon om at jeg kommer til å blø i tre uker, ikke kan bruke tampong og ellers det som knytter seg direkte til aborten, men alt det andre. 

Er det noen av dere som sitter på kunnskap og erfaringer dere kan dele om dette? Er det kanskje en nettside jeg har oversett dere kan vise meg til? 

Tusen takk ♥️

Anonymkode: da147...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så trist å høre at du har gått gjennom en MA 💔

Jeg kan kun snakke av egen erfaring, det er jo veldig individuelt og jeg er ingen ekspert😊 Jeg hadde en MA/BO i juli. I dette svangerskapet hadde jeg mye mer humørsvingninger enn sist, det satt igjen kanskje en måneds tid etter, men kan fortsatt kjenne litt på det. Jeg synes det var også vanskelig å skille mellom hva som skyltes hormoner som var igjen og hva som var sorg. Sorgen kan jeg fortsatt kjenne på, siden jeg fortsatt ikke er gravid. Syklusen min har vært ganske ustabil siden. Første to veldig korte (18 og 25 dager), og nå en veldig lang på 39 dager ca. Den på 18 er jeg usikker på om jeg hadde el. Kjenner fortsatt på hjertebank og halsbrann som var symptomer på graviditet for meg, så noen symptomer henger altså veldig igjen. Bortsett fra det med syklus og litt symptomer som henger igjen synes jeg kroppen kom seg ganske fort tilbake til seg selv igjen. Jeg hadde vel HCG på ca. 75.000 og hos meg var det jo bare en tom fostersekk, så det har jo nok påvirket forløpet mitt en del. 

Håper dette var litt til hjelp, bare spør hvis du lurer på noe mer ❤️

Anonymkode: 9f1a6...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var påvirket betydelig i 1-2 mnd, og så stabiliserte hormonene seg endel mer.

Hos meg utløste det hormonelle varig sykdom, men det er ikke direkte knyttet til MA. 

Anonymkode: 57185...32c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...