Gå til innhold

Lovlig arbeidstid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kommer en annonse og syns stillingen egentlig var spennende, men stusset litt over arbeidstiden. 
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=272994394

"Arbetstider 07:30 till ca. 16:30 med lunchrast, 6 dagar/veckan"

For det første er arbeidsdagen 9 timer (selv om det inkluderer lunsj). Men det er vel kanskje innafor, bare uvanlig (eller kanskje det er vanlig? Jeg har bare jobbet med fleksitid i kommunen...)? Det rareste for meg er uansett at man skal jobbe 6 dager i uken, noe som utgjør 54 timer total i uka (minus lunsj da). 40 timer i uka er vel grensa på det om er lov (om det ikke er skiftarbeid osv, noe dette ikke ser ut til å være). 

Kan man anta at de mener det som overskrider 40 timer er overtidsarbeid?? Virker jo ikke sånn slik som annonsen er skrevet, men. Om det ikke er det, så det er vel ikke en lovlig arbeidsavtale? Er det jeg som har misforstått noe her? 

Anonymkode: f1277...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke lovlig med den arbeidstiden om det er fast nei. 
Men det kan være at det er litt dårlig formulert, og at det er en skiftordning hvor man jobber vanlig fulltid 37,5 timer, men innenfor de tidspunktene som er skrevet i annonsen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (2 minutter siden):

Det er ikke lovlig med den arbeidstiden om det er fast nei. 
Men det kan være at det er litt dårlig formulert, og at det er en skiftordning hvor man jobber vanlig fulltid 37,5 timer, men innenfor de tidspunktene som er skrevet i annonsen. 

Det er lovlig med 6 dages arbeidsuke selv om det ikke er normen. Lørdag er egentlig ingen helligdag, og i prinsippet kan de som ønsker innføre seks dagers uke. Maksimal daglig arbeidstid er også 9 timer faktisk, så dette er heller ikke ulovlig. 

Anonymkode: dfe36...989

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er lovlig med 6 dages arbeidsuke selv om det ikke er normen. Lørdag er egentlig ingen helligdag, og i prinsippet kan de som ønsker innføre seks dagers uke. Maksimal daglig arbeidstid er også 9 timer faktisk, så dette er heller ikke ulovlig. 

Det er ikke lovlig med 9 timers arbeidsdag seks dager i uken. Maks arbeidstid på en uke er 37,5 timer, uansett om det er 9timersdager eller seksdagersuke. 
Om du mener det er tillatt med over 50 timer pr uke på fast basis, så bør du finne dokumentasjon på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Brukar0
Taluno skrev (48 minutter siden):

Det er ikke lovlig med 9 timers arbeidsdag seks dager i uken. Maks arbeidstid på en uke er 37,5 timer, uansett om det er 9timersdager eller seksdagersuke. 
Om du mener det er tillatt med over 50 timer pr uke på fast basis, så bør du finne dokumentasjon på det. 

Det er maks 40 timer per uke, ikke 37,5 timer.

Arbeidsmiljøloven

"§ 10-4.Alminnelig arbeidstid(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (52 minutter siden):

Ah, ok. Ja, stemmer at det er maks 40 per uke, men det er lov å fordele det over 6 dager. Så spørsmålet er om TS er interessert i å jobbe på lørdager fast. 

Når det er sagt, så kan AML fravikes i noen typer tariffavtaler, men jeg kjenner ikke til bransjen for hestepassere, så det er noe TS da må ta opp med relevant fagforening. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å jobbe 6 dager i uken er helt normalt på stall ihvertfall😉

Sørg for guds skyld for å få kontraktfestet arbeidstid OG oppgaver, da hestefolk gjerne forventer at du skal jobbe døgnet rundt hele uken🙄.

Jeg jobbet med hest selv i min ungdom, og ble på det ene stedet nektet kontrakt (måtte dog opp midt på natten allerede første dagen for å fange hester som hadde stukket av). På det andre stedet hadde jeg kontrakt og fast arbeidstid, men oppgavene lignet overhodet ikke på de jeg ble forespeilet i annonsen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts her

Takk for svar alle sammen! @Taluno Ja håper at det bare er litt dårlig formulert, og at stillingen egentlig ikke skisserer ulovlig arbeidsforhold (dvs mer enn 40 timer i uka fast arbeidstid). 

@Portia Catonis takk for kloke tips! 

Endret av tebrok
ordvalg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taluno skrev (23 timer siden):

Anonym Brukar0 skrev (22 timer siden):

Det er maks 40 timer per uke, ikke 37,5 timer.

Arbeidsmiljøloven

"§ 10-4.Alminnelig arbeidstid(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager."

tebrok skrev (15 timer siden):

ts her

Takk for svar alle sammen! @Taluno Ja håper at det bare er litt dårlig formulert, og at stillingen egentlig ikke skisserer ulovlig arbeidsforhold (dvs mer enn 40 timer i uka fast arbeidstid). 

@Portia Catonis takk for kloke tips! 

Du må sjekke avtalene for ditt yrke.

Noen jobber har avtaler som gir grunnlag for fravik fra arbeidsmiljøloven, feks sykehusleger som har pliktig utvidet arbeidstid på 38 timers uke med vakt eller 40 timers uke hvis kun dag innbakt I sin grunnlønn, gjerne avtalt utvidet arbeidstidtid på noen timer mer per uke, inntil 19 timers vakter (lenger hvis hvilende) og hvor maks antall timer på en uke er 60. 

Arbeidsmiljøloven er uthulet som en sveitserost. 

Anonymkode: 42d77...e0f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...