Gå til innhold

Familiemedlem prakker på meg ting jeg ikke vil ha

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et nært familiemedlem som i årevis har gitt meg ting hun ikke vil ha lenger selv. F.eks klær, kjøkkenutstyr, mat hun ikke liker osv. Jeg tar gjerne imot om det er noe jeg trenger, men dersom jeg prøver å si nei, kan hun være fryktelig insistererende og blir fornærmet de gangene jeg klarer å si klart og tydelig nei.

Dette har forværret seg etter at jeg fikk barn. Hun samler sammen masse gamle, leker, bøker, filmer osv og gir i "gave" til barnet. Jeg synes det gjør det enda vanskeligere å si nei. Jeg har faktisk for lengst begynt å gi vekk tingene til andre på Finn, men akkurat når det er ting til barnet mitt er jeg redd hun skal legge merke til det og bli såret. Likevel er det mye som hoper seg opp som jeg tenker vi aldri vil ha behov for. Det er ikke bare jeg som sliter med å si nei til henne, og jeg oppdaget at et annet familiemedlem også har begynt å gi bort tingene på finn. 

Hva hadde du gjort i min situasjon? Dette er et nært familiemedlem, som ikke tåler kritikk i det hele tatt.

Anonymkode: 561b5...32f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at nå er det nok og du ikke trenger det så hun kan gi det til noen andre som får mer bruk for det. Det er bare godt ment fra hennes side da håper du ser det 

Anonymkode: 61dce...de3

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Si noe som gjelder lenge. At dere f.eks skal minimalisere livsstilen i bærekraftens ånd, så nå kommer det ikke noe inn i huset uten at noe går ut. Dere vil ha mindre ting.

Anonymkode: bbcc2...c5b

• Liker 4
Skrevet

La være å gi henne positiv oppmerksomhet når hun gir ting. Også når hun gir brukbare ting. Kast eller gi bort alt du ikke har lyst å beholde. Ikke snakk om tingene etterpå. Du skal bare være et sort hull for ting. 

Anonymkode: e6c5d...fa4

Skrevet

Si at du ikke har plass!!

Anonymkode: fd32a...6b7

• Liker 5
Skrevet

Ikke gi henne kritikk. Bare si 'nei takk' så mange ganger at hun gir opp.

Anonymkode: 298a7...ee8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har et nært familiemedlem som i årevis har gitt meg ting hun ikke vil ha lenger selv. F.eks klær, kjøkkenutstyr, mat hun ikke liker osv. Jeg tar gjerne imot om det er noe jeg trenger, men dersom jeg prøver å si nei, kan hun være fryktelig insistererende og blir fornærmet de gangene jeg klarer å si klart og tydelig nei.

Dette har forværret seg etter at jeg fikk barn. Hun samler sammen masse gamle, leker, bøker, filmer osv og gir i "gave" til barnet. Jeg synes det gjør det enda vanskeligere å si nei. Jeg har faktisk for lengst begynt å gi vekk tingene til andre på Finn, men akkurat når det er ting til barnet mitt er jeg redd hun skal legge merke til det og bli såret. Likevel er det mye som hoper seg opp som jeg tenker vi aldri vil ha behov for. Det er ikke bare jeg som sliter med å si nei til henne, og jeg oppdaget at et annet familiemedlem også har begynt å gi bort tingene på finn. 

Hva hadde du gjort i min situasjon? Dette er et nært familiemedlem, som ikke tåler kritikk i det hele tatt.

Se siste sesong av Side om side, tror du vil kjenne deg igjen.

Anonymkode: 94bdf...8ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ikke gi henne kritikk. Bare si 'nei takk' så mange ganger at hun gir opp.

Anonymkode: 298a7...ee8

Enig i denne. Smil pent og si nei takk. Uansett hva hun sier eller hvilke argumentasjonsrekker hun legger ut på. Ikke bli med på diskusjoner - svaret er bare nei takk. Du har ikke en forklaringsforpliktelse. 

• Liker 6
Skrevet

Hun bruker dere som søppelkasse for å slippe å få dårlig samvittighet med å kaste tingene selv. Etter hvert som hun rydder, vil hun bare dumpe det av hos dere.

Si nei takk og hold på det. Pdd vet hun at bare hun insisterer nok, så gir du deg. Så får hun leve med sine sårede følelser. Du står ikke til ansvar for de.

Blir hun såret over at du gir ting videre eller kaster, så er det hennes problem. Ikke ditt. 

Anonymkode: 57f21...1b4

• Liker 5
Skrevet

Tatt i mot, si du skal se over. Så tatt med alt tilbake + andre ting du vil bli kvitt, ved neste besøk. Si at det er synd at det ikke blir brukt, så hun kan se over og bruke selv, eller gi til noen som trenger det. 

Anonymkode: cf75d...e38

• Liker 2
Skrevet

Enkelt og greit gjenta deg selv og si "Nei takk" uansett. 

Anonymkode: cd156...047

• Liker 2
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Du kan si, takk men jeg har ikke plass. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Si noe som gjelder lenge. At dere f.eks skal minimalisere livsstilen i bærekraftens ånd, så nå kommer det ikke noe inn i huset uten at noe går ut. Dere vil ha mindre ting.

Anonymkode: bbcc2...c5b

Du vet du, akkurat det der kan backfire. Been there, done that. Jeg har hatt to slikegi bort-mennesker i min nærhet, et familiemedlem og ei venninne. Prøvde meg på minimalisme og at en ting inn betyr en ting ut. Vel, begge to tok det som en invitasjon til å forsyne seg med en ting fra meg hver gang de leverte noe her. Kom de ed en vase, forsvant de med en glassbolle. Kom de med en dørstopper, forsvant de med en paraply. Kom de med ei rutete skjorte, forsvant de med et linskjørt. Alt sammen ting jeg i høyeste grad hadde tenkt å beholde og ønsket å ha. De spurte ikke, de bare fant en ting og fortalte at de tok den, siden jeg uansett skulle kvitte meg med noe og jeg hadde fått så mye fint av dem...

Anonymkode: e0d47...df5

• Hjerte 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du vet du, akkurat det der kan backfire. Been there, done that. Jeg har hatt to slikegi bort-mennesker i min nærhet, et familiemedlem og ei venninne. Prøvde meg på minimalisme og at en ting inn betyr en ting ut. Vel, begge to tok det som en invitasjon til å forsyne seg med en ting fra meg hver gang de leverte noe her. Kom de ed en vase, forsvant de med en glassbolle. Kom de med en dørstopper, forsvant de med en paraply. Kom de med ei rutete skjorte, forsvant de med et linskjørt. Alt sammen ting jeg i høyeste grad hadde tenkt å beholde og ønsket å ha. De spurte ikke, de bare fant en ting og fortalte at de tok den, siden jeg uansett skulle kvitte meg med noe og jeg hadde fått så mye fint av dem...

Hvorfor i all verden sa du ikke noe...?

Anonymkode: 6c0e2...607

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 22.54):

foreslå at hun kan gi det bort eller selge på finn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvorfor i all verden sa du ikke noe...?

Anonymkode: 6c0e2...607

Klart jeg gjorde, de hørte bare ikke etter. Til slutt måtte jeg bryte kontakten med begge to. 

• Hjerte 1
Skrevet

Har en lik svigerinne, som ga oss alt mulig av klær og babyutstyr. Jeg satt pris på mye, men jeg trenger ikke hullete joggebukser og utvasket sengetøy. 

Ser ikke problemet med å bare si at dere ikke trenger det? 

Jeg har gjort det flere ganger, kun en gang hun påståelig mente at jeg kom til å trenge en ullsovepose, selvom vi har dunpose. Jeg kan leve med at hun blir fornærmet 

Skrevet

Sånn gjør min mor også. Jeg pleier å samle sammen tingene i esker og gi det tilbake til henne. Hun blir sur om vi ikke tar imot og blir sur om vi gir bort eller selger tingene. Derfor får hun pent ta tingene tilbake. Hun blir sur da også, men tør ikke si noe 😅

Anonymkode: bee2b...582

• Hjerte 1
Skrevet

Min eksmanns bror og kone, de ga oss alt fra tre generasjoner tilbake i tid. Da jeg var den "vanskelige" i forhold og takket nei og senere sa jeg tydelig i fra, begynte de å levere skrot til min eksmann når jeg ikke var hjemme. Kom hjem med baby fra sykehus og de hadde opprettet "loppemarket" i stua og med skilt utenfor huse mit. Nå er den tiden over og alt skrote er kastet, men enda mange år etterpå dukker overraskelsepakker i posten fra eksfamilien, nyter ikke med retur der eller sendr de nytt skrot tilbake, for da blir de veldig glade og det bekrefter for dem at det fortsatt er håp for meg som fremtidig skrottnisse.

Anonymkode: 2e81b...3ec

Skrevet

Nei, jeg har ikke bruk for mer ting. Men jeg skal levere ting til bruktbutikken (eller søppelfylling avhengig av kvalitet på tinga) snart. Skal jeg ta med ditt også? 

Anonymkode: b04b3...d54

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...