Gå til innhold

Barn og tannpuss

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Regnbuefisk skrev (1 time siden):

Vi også har begynt med tannpuss fra første tann. Har alltid prøvd å være i forkant og avslutte før barna går lei. Stort sett går det fint, tannpussen er en helt naturlig del av rutinen. Men særlig om kvelden når de er slitne så hender det at fornuften er mer eller mindre koblet ut, og da går det ikke an å forklare eller spørre pent.

Jeg velger da, som mange andre her, å få pussingen unnagjort vennlig, men bestemt.

Alternativet er muligens å legge en stor innsats i å distrahere (tulle, synge, YouTube osv), men det synes jeg blir for teit.

Ditt barn er veldig lite enda, og har ikke oppdaget den helt store viljen sin enda. Hvis du planlegger å aldri bruke tvang i noen situasjoner, så kommer du til å gå på en smell.

Jeg tror ikke det😊 Jeg slapp å pusse tennene som barn. Ikke hver dag selvfølgelig, og jeg måtte pusse morgen og kveld. Men på enkelte dager så var det sikkert blitt for seint, og alle var slitne😊 Da hendte det at jeg slapp å pusse tennene.  Jeg hadde aldri hull i tennene. Og jeg har fine tenner i dag, og jeg har gode pussevaner.  Så jeg ser ikke på det som noe krise, å boikotte en tannpuss en sjelden gang i steden for å kjempe.

Jeg vet at det kommer stunder hvor ting er vanskelig , og disse stundene har jeg allerede hatt. Da bare lar jeg hn være i fred jeg. Fordi det er ikke no annet enn humøret som er i veien egentlig . Og det må ungen lære å mestre på egenhånd uansett, fordi det er det eneste logiske for ungen å lære.  Ingen liker en sur unge. Så jeg skjønner ikke hvorfor tvang må være siste alternativ egentlig . Som sagt varierer det jo, ungen er somregel blid igjen seinere.. og da kan man pusse tennene når ungen er glad igjen…

Endret av Pinner
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fasit på dette, men kan nevne noe som funker for oss. Min gutt er i den alderen at jeg kan late som jeg pusser tennene til bamsen først osv. Så får han se at hunden vår også pusser tenner og mamma osv. Har og latt han «pusse» mine tenner med min tannkost.

så synger jeg ofte sanger og lager tullelyder til pussingen. Teller og til tre.. og på tre putter jeg tannkosten i munnen og pusser bare bittelitt. Hender og jeg supplerer med mer tannkrem.

da han var liten holdt han en tannkost selv, mens jeg pusset med en annen 

Anonymkode: 53c65...bd8

• Liker 1
Skrevet
Pinner skrev (59 minutter siden):

Jeg tror ikke det😊 Jeg slapp å pusse tennene som barn. Ikke hver dag selvfølgelig, og jeg måtte pusse morgen og kveld. Men på enkelte dager så var det sikkert blitt for seint, og alle var slitne😊 Da hendte det at jeg slapp å pusse tennene.  Jeg hadde aldri hull i tennene. Og jeg har fine tenner i dag, og jeg har gode pussevaner.  Så jeg ser ikke på det som noe krise, å boikotte en tannpuss en sjelden gang i steden for å kjempe.

Jeg vet at det kommer stunder hvor ting er vanskelig , og disse stundene har jeg allerede hatt. Da bare lar jeg hn være i fred jeg. Fordi det er ikke no annet enn humøret som er i veien egentlig . Og det må ungen lære å mestre på egenhånd uansett, fordi det er det eneste logiske for ungen å lære.  Ingen liker en sur unge. Så jeg skjønner ikke hvorfor tvang må være siste alternativ egentlig . Som sagt varierer det jo, ungen er somregel blid igjen seinere.. og da kan man pusse tennene når ungen er glad igjen…

Lurer fortsatt på hvorfor du spør, siden du vet hva du kommer til å gjøre og hva som funker 100% for dere 😅

Jeg tenker at det å tøye reglene litt innimellom er fint, fleksibelt og menneskelig. Men å tøye reglene fordi tre-åringen skriker ekstra høyt skaper usikkerhet og kaos.

Med litt større barn som kan huske, fokusere og teste grenser på en helt annen måte enn en ett-åring er det mange situasjoner der det rett og slett ikke funker å bare vente til det går over.

• Liker 1
Skrevet
Regnbuefisk skrev (14 minutter siden):

Lurer fortsatt på hvorfor du spør, siden du vet hva du kommer til å gjøre og hva som funker 100% for dere 😅

Jeg tenker at det å tøye reglene litt innimellom er fint, fleksibelt og menneskelig. Men å tøye reglene fordi tre-åringen skriker ekstra høyt skaper usikkerhet og kaos.

Med litt større barn som kan huske, fokusere og teste grenser på en helt annen måte enn en ett-åring er det mange situasjoner der det rett og slett ikke funker å bare vente til det går over.

Jeg spør fordi det finnes sikkert andre forslag innenfor rammene jeg konstruerte🥰 

Barnet mitt husker, og prater enkle ord. Hn sa mamma da hn var 6 mnd gammel. Jeg har minner fra jeg er rundt året, så det stemmer nok ikke alltid😊 

Hvilke situasjoner tenker du på? Det er et ganske stort spekter å ta hensyn til her, det tror jeg vi er enige i😊 

Skrevet

Var egentlig aldri noe problem. Brukt musikk og gjort hele pusserutinen til en ganske rolig stund. De skyller også med fluor uten problem.

• Liker 1
Skrevet
Pinner skrev (3 minutter siden):

Jeg spør fordi det finnes sikkert andre forslag innenfor rammene jeg konstruerte🥰 

Barnet mitt husker, og prater enkle ord. Hn sa mamma da hn var 6 mnd gammel. Jeg har minner fra jeg er rundt året, så det stemmer nok ikke alltid😊 

Hvilke situasjoner tenker du på? Det er et ganske stort spekter å ta hensyn til her, det tror jeg vi er enige i😊 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du trenger andre forslag når alt funker hos dere.

Hvis det er bruk av tvang i oppdragelsen av barn du egentlig vil diskutere, så hadde det blitt en bedre debatt med mange flere interessante svar hvis du skrev det.

• Liker 1
Skrevet
Regnbuefisk skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner bare ikke hvorfor du trenger andre forslag når alt funker hos dere.

Hvis det er bruk av tvang i oppdragelsen av barn du egentlig vil diskutere, så hadde det blitt en bedre debatt med mange flere interessante svar hvis du skrev det.

I utgangspunktet så var det ikke tvang jeg ville diskutere. Men siden du nevnte det opp så ble jeg nysgjerrig på hvilke situasjoner du snakket om.

Jeg trengte flere forslag fordi det har alltid fungert hos oss uten tvang. Men for andre så har det ikke fungert på grunn av forskjellig sikkert , og da kan det jo hende at det finnes alternativer jeg ikke har tenkt på. Jeg ble jo spurt om å tenke på alternativer, dette nevner jeg jo innledningsvis.

Skrevet
TheHairyToothfairy skrev (21 minutter siden):

Var egentlig aldri noe problem. Brukt musikk og gjort hele pusserutinen til en ganske rolig stund. De skyller også med fluor uten problem.

Hvor gamle er de?

Skrevet
Pinner skrev (1 time siden):

I utgangspunktet så var det ikke tvang jeg ville diskutere. Men siden du nevnte det opp så ble jeg nysgjerrig på hvilke situasjoner du snakket om.

Jeg trengte flere forslag fordi det har alltid fungert hos oss uten tvang. Men for andre så har det ikke fungert på grunn av forskjellig sikkert , og da kan det jo hende at det finnes alternativer jeg ikke har tenkt på. Jeg ble jo spurt om å tenke på alternativer, dette nevner jeg jo innledningsvis.

Av alle bekymringer å ha som forelder, så er din at måten dere pusser tenna på kommer til å slutte å fungere en gang i fremtiden. Ikke meningen å henge meg opp i dette, men jeg er litt fascinert.  Vi kan godt la det ligge nå.

Tror ikke vi klarer å finne noen felles enighet her.. Høres ut som du har en smart ett-åring.  Men tenk litt på hvordan måten barnet ditt tenker og kommuniserer på har endret seg de siste 12 mnd. Så ser du for deg at endring som skjer 12 mnd frem i tid er enda større.

Dine problemer og løsninger er ikke de samme som jeg har med min tre-åring. Jeg kunne skrive en mindre avhandling om hvorfor jeg endte opp med å stappe han oppi dressen til høylydte protester i dag formiddag, men fordi du tolker det utifra ditt eget perspektiv så kommer det til å høres unødvendig brutalt ut uansett.

• Liker 1
Skrevet

Tull og tøys her. Ikke hatt problemer med børsting her. Ofte ville de børste selv men det fikk de etter vi hadde børstet først. En god tannkrem er bra også. Husker fra egen barndom en veldig sterk tannkrem og jeg prøvde alt for å komme meg unna. 

Anonymkode: 6ab12...4fd

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...