Gå til innhold

Barn og tannpuss

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Fikk et spørsmål i dag, som fikk meg til å tenke litt. Jeg har ikke hatt akkurat dette problemet med ungen min, så vi får til å pusse tenner ganske greit.. 

Så spørsmålet er; 
Hvordan få barn til å pusse tenner, uten å bruke tvang (snakker om helt små barn😊)

Det er to situasjoner jeg tenker man kanskje må skille litt på, og jeg leter etter metoder uten tvang i begge situasjonene;

I den ene situasjonen har barnet allerede slått seg vrang, og er stort sett vanskelig /eventuelt utagerende hver gang man må pusse tenner. Hvordan går man frem, da?

I den andre situasjonen så har ikke barnet forsøkt å pusse tennene enda. 😊

Kom gjerne med ditt bidrag!

Endret av Pinner
Skrevet

Vi må som regel holde fast minste (1 år) og tvangspusse. Eldste (3) år kan distrahere med ein liten video på youtube. 

Anonymkode: 346d8...179

Skrevet

Eldste var mer krevende å få til tannpuss som liten. Ble noen ganger tvangspuss der til slutt. Han har ingen hull så langt,8 år. 

3-åringen har som regel alltid vært grei å pusse på. Kan tøyse litt ved å ikke ville gape opp, men det løser seg. Skal snart til tannlegen, men er forhåpentligvis ingen hull😀

Anonymkode: 7a7f6...341

Skrevet

Sang, musikk, tull og som siste alternativ: youtube. 

Men hadde en liten periode (rundt 1,5år)  hvor den eneste måten vi fikk pusset var tvang. 

Anonymkode: f4002...7ee

Skrevet

Hvordan pusser man ved tvang egentlig? Mitt barn kniper igjen munnen, skikkelig hardt. Vrir hodet og spreller med armer og bein. 

Anonymkode: fdd04...3cd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan pusser man ved tvang egentlig? Mitt barn kniper igjen munnen, skikkelig hardt. Vrir hodet og spreller med armer og bein. 

Anonymkode: fdd04...3cd

Fikk et tips fra en tannlege: legg barnet på gulvet med hodet mellom beina dine. Legg barnets armer under beina dine. Når barnet gråter åpner det munnen og du kan pusse. 
Det går sjeldent lang tid før det velger å pusse frivillig.

Anonymkode: d8903...2f2

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror noen må ta seg tid til å lese innlegget

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi må som regel holde fast minste (1 år) og tvangspusse. Eldste (3) år kan distrahere med ein liten video på youtube. 

Anonymkode: 346d8...179

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fikk et tips fra en tannlege: legg barnet på gulvet med hodet mellom beina dine. Legg barnets armer under beina dine. Når barnet gråter åpner det munnen og du kan pusse. 
Det går sjeldent lang tid før det velger å pusse frivillig.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Eldste var mer krevende å få til tannpuss som liten. Ble noen ganger tvangspuss der til slutt. Han har ingen hull så langt,8 år. 

3-åringen har som regel alltid vært grei å pusse på. Kan tøyse litt ved å ikke ville gape opp, men det løser seg. Skal snart til tannlegen, men er forhåpentligvis ingen hull😀

mitt en gang til😊

Skrevet

Hvis barnet har slått seg helt vrang, og absolutt nekter å pusse, så er det stort sett alltid fordi han er veldig sliten. Og da er ingen av oss tjent med å prøve å overtale, be pent, distrahere eller lokke han. Bedre for begge å vennlig, men bestemt få tenna pusset.

Men stort sett så går det fint. Det har alltid vært en så selvfølgelig del av moegen- og kveldsstellet at han sjelden tenker på å krangle om saken. Nå har de i tillegg tema om Karius og Baktus i bhg, så motivasjonen for å pusse tanntrollene vekk er på topp.

Anonymkode: 02d1d...e30

Skrevet
23 hours ago, Pinner said:

Fikk et spørsmål i dag, som fikk meg til å tenke litt. Jeg har ikke hatt akkurat dette problemet med ungen min, så vi får til å pusse tenner ganske greit.. 

Så spørsmålet er; 
Hvordan få barn til å pusse tenner, uten å bruke tvang (snakker om helt små barn😊)

Det er to situasjoner jeg tenker man kanskje må skille litt på;

I den ene situasjonen har barnet allerede slått seg vrang, og er startsett vanskelig /eventuelt utagerende hver gang man må pusse tenner. Hvordan går man frem, da?

I den andre situasjonen så har ikke barnet forsøkt å pusse tennene enda. 😊

Kom gjerne med ditt bidrag!

Du må vel manipulere, bestikke og lure ungen da, om du ikke vil bruke tvang og ungen ikke vil. Da er det faktisk mye bedre å bare pusse. Tvang i forbindelse med tannpuss er ikke grusomt. 

Anonymkode: a1afa...5e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må vel manipulere, bestikke og lure ungen da, om du ikke vil bruke tvang og ungen ikke vil. Da er det faktisk mye bedre å bare pusse. Tvang i forbindelse med tannpuss er ikke grusomt

Jo det er det😊 når man holder fast en unge til de skriker, så er det ikke godt for barnet. Og det gir barnet desto større grunn til å skrike

tvang er tvang… 

Skrevet
Just now, Pinner said:

Jo det er det😊 når man holder fast en unge til de skriker, så er det ikke godt for barnet. Og det gir barnet desto større grunn til å skrike

tvang er tvang… 

Og råtne tenner er råtne tenner. Pusser du IKKE tennene på ungen er det omsorgssvikt. Tannleger har plikt til å melde. 

• Nyttig 2
Skrevet
Pinner skrev (12 minutter siden):

tvang er tvang… 

Får barnet hull i tennene, blir det iallfall tvangsborring. 

• Nyttig 2
Skrevet
Pinner skrev (1 time siden):

tvang er tvang… 

Da skjønner ikke jeg hvorfor du spør. Du vet jo allerede svaret.. Kanskje du heller vil dele med oss hvordan du løser tannpuss eller andre vanskelig situasjoner uten tvang?

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Og råtne tenner er råtne tenner. Pusser du IKKE tennene på ungen er det omsorgssvikt. Tannleger har plikt til å melde. 

Det er vel ingen som har sagt at de ikke pusser tenner her..

Skrevet
Regnbuefisk skrev (9 timer siden):

Da skjønner ikke jeg hvorfor du spør. Du vet jo allerede svaret.. Kanskje du heller vil dele med oss hvordan du løser tannpuss eller andre vanskelig situasjoner uten tvang?

Ja, det er jo dette jeg spør om.. Hvordan gjøre det uten tvang.. men så skriver folk at de tvinger. Men jeg spør jo ikke om, eller hvordan folk tvinger ..

Jeg har gradvis vendt babyen min til tannpuss over et halvt år, fra hn var 6 mnd. Øket lengden på hvor lenge jeg har hatt tannbørsten i munnen litt og litt, og trenger ikke bruke tvang..  

Skrevet

Vi har vært gjennom begge deler. Nå er barnet 2 år og kan prøve seg, men vet at tennene må pusses uansett så det går ikke lang tid før ungen «gir opp».

Vi har holdt fast og pusset de gangene vi ikke har kommet noen vei. Jeg føler det er et større overgrep å ikke pusse tennene, la ungen få råtne tenner og dårlige opplevelser hos tannlegen enn at vi som elsker ungen uendelig holder fast og tar kampene som må til.

Anonymkode: 49f94...5b3

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vi har vært gjennom begge deler. Nå er barnet 2 år og kan prøve seg, men vet at tennene må pusses uansett så det går ikke lang tid før ungen «gir opp».

Vi har holdt fast og pusset de gangene vi ikke har kommet noen vei. Jeg føler det er et større overgrep å ikke pusse tennene, la ungen få råtne tenner og dårlige opplevelser hos tannlegen enn at vi som elsker ungen uendelig holder fast og tar kampene som må til.

Anonymkode: 49f94...5b3

Mitt barn må forresten også pusse tenner uansett. Selv om det ikke er tvang . Hvis det kan få frem en god diskusjon🙂 Så har det aldri vært snakk om å gi beng i tenna..

Endret av Pinner
Skrevet
Pinner skrev (19 timer siden):

Jeg tror noen må ta seg tid til å lese innlegget

mitt en gang til😊

Jeg svarte på den delen med tannpuss på barn som hadde slått seg vrang, pluss det innlegget som kommentaren min ligger under.

Skrevet
Pinner skrev (9 timer siden):

Ja, det er jo dette jeg spør om.. Hvordan gjøre det uten tvang.. men så skriver folk at de tvinger. Men jeg spør jo ikke om, eller hvordan folk tvinger ..

Jeg har gradvis vendt babyen min til tannpuss over et halvt år, fra hn var 6 mnd. Øket lengden på hvor lenge jeg har hatt tannbørsten i munnen litt og litt, og trenger ikke bruke tvang..  

Vi også har begynt med tannpuss fra første tann. Har alltid prøvd å være i forkant og avslutte før barna går lei. Stort sett går det fint, tannpussen er en helt naturlig del av rutinen. Men særlig om kvelden når de er slitne så hender det at fornuften er mer eller mindre koblet ut, og da går det ikke an å forklare eller spørre pent.

Jeg velger da, som mange andre her, å få pussingen unnagjort vennlig, men bestemt.

Alternativet er muligens å legge en stor innsats i å distrahere (tulle, synge, YouTube osv), men det synes jeg blir for teit.

Ditt barn er veldig lite enda, og har ikke oppdaget den helt store viljen sin enda. Hvis du planlegger å aldri bruke tvang i noen situasjoner, så kommer du til å gå på en smell.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss varierer det fra dag til dag hvor samarbeidsvillige de er til å pusse tennene. Noen ganger klarer vi å overtale med å «pusse» på kinnet/pannen/armen/magen, altså lage show ut av det. Noen ganger ser de seg i speilet. Noen ganger hjelper det at de pusser selv først før vi tar over. Noen ganger «ser» vi karius og baktuser som hopper i munnen og må pusses vekk. 

men noen ganger er alt klin umulig. Da holder vi dem fast. Ikke hardt, men nok til å ikke få vridd seg unna. Snakket med både helsesøster og tannlege om dette da vi en periode hadde store problemer med å få til tannpuss. Å holde fast var absolutt innafor, mye verre å ikke pusse sa de. 

Anonymkode: d32bb...18d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...