AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Jeg vet at det er arbeidsevne, men man må uansett ha en diagnose for å forklare hvorfor arbeidsevnen er nedsatt. grunnen til at jeg spør er fordi jeg har slete så ekstremt hele livet, er nå 30 år og prøvd mye, men vanskene er alt for store, jeg får det ikke til. Absolutt ikke i det hele tatt. Jeg er så sliten og lei, skulle bare ønske at jeg klarte meg som Alle andre. Alt av tilrettelegging både på skole og jobb er prøvd men det hjelper ikke pga lærevansker, konsentrasjon, oppmerksomhet, treigt arbeidstempo som fører til stress og de symptomene som medfører der, i tillegg til at jeg skal klare og ta meg av barn, som jeg ikke klarer og ta meg av på fulltid en gang og må ha avlastning. dette er så vanskelig og det sliter meg ut. Jeg har kjempet og prøvd og gjort alt jeg kan, men det går ikke lenger. Det har aldri gått. så jeg lurer derfor på, er man nødt og ha en spesiell diagnose, eller holder vanskene som dokumentasjon på at arbeidsevnen er nedsatt? Dette har jeg hatt siden barndom og undersøkt også i voksen alder. Anonymkode: ace09...44b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse. Det gjorde etterhvert at jeg ble ufør. Men måtte gå flere runder med psykolog, samt utredning hos pdykiater. Var en lang vei, før jeg til slutt ble ufør Anonymkode: a2e48...03d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vet at det er arbeidsevne, men man må uansett ha en diagnose for å forklare hvorfor arbeidsevnen er nedsatt. grunnen til at jeg spør er fordi jeg har slete så ekstremt hele livet, er nå 30 år og prøvd mye, men vanskene er alt for store, jeg får det ikke til. Absolutt ikke i det hele tatt. Jeg er så sliten og lei, skulle bare ønske at jeg klarte meg som Alle andre. Alt av tilrettelegging både på skole og jobb er prøvd men det hjelper ikke pga lærevansker, konsentrasjon, oppmerksomhet, treigt arbeidstempo som fører til stress og de symptomene som medfører der, i tillegg til at jeg skal klare og ta meg av barn, som jeg ikke klarer og ta meg av på fulltid en gang og må ha avlastning. dette er så vanskelig og det sliter meg ut. Jeg har kjempet og prøvd og gjort alt jeg kan, men det går ikke lenger. Det har aldri gått. så jeg lurer derfor på, er man nødt og ha en spesiell diagnose, eller holder vanskene som dokumentasjon på at arbeidsevnen er nedsatt? Dette har jeg hatt siden barndom og undersøkt også i voksen alder. Anonymkode: ace09...44b Leser ingen steder at hun har vært innom arbeidsavklaringspenger , så du må nok gjennom ganske mye før uføretrygd i det hele tatt er et tema. og det er heller ikke kun arbeidsevne det er funksjonsnivå grunnet sykdom Anonymkode: 74952...3bf
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Jeg er ufør pga engstelig unnvikende personlighetsforstyrrelse samt fibromyalgi og ryggproblemer. Anonymkode: 39f63...6bd
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #5 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Leser ingen steder at hun har vært innom arbeidsavklaringspenger , så du må nok gjennom ganske mye før uføretrygd i det hele tatt er et tema. og det er heller ikke kun arbeidsevne det er funksjonsnivå grunnet sykdom Anonymkode: 74952...3bf Går på aap nå. Er ikke det det samme? ts Anonymkode: ace09...44b
FruR Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Går på aap nå. Er ikke det det samme? ts Anonymkode: ace09...44b Det er det samme. Nav vil ønske papirer på add/personlighets forstyrrelse når du søker uføre. Altså de vil ønske diagnose eller i det minste at lege sier du har nedsatt arbeidsevne. Har du det vil du nok få innvilget så lenge du har vært igjennom aap og testing av arbeidsevne Endret 30. september 2022 av FruR
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg vet at det er arbeidsevne, men man må uansett ha en diagnose for å forklare hvorfor arbeidsevnen er nedsatt. grunnen til at jeg spør er fordi jeg har slete så ekstremt hele livet, er nå 30 år og prøvd mye, men vanskene er alt for store, jeg får det ikke til. Absolutt ikke i det hele tatt. Jeg er så sliten og lei, skulle bare ønske at jeg klarte meg som Alle andre. Alt av tilrettelegging både på skole og jobb er prøvd men det hjelper ikke pga lærevansker, konsentrasjon, oppmerksomhet, treigt arbeidstempo som fører til stress og de symptomene som medfører der, i tillegg til at jeg skal klare og ta meg av barn, som jeg ikke klarer og ta meg av på fulltid en gang og må ha avlastning. dette er så vanskelig og det sliter meg ut. Jeg har kjempet og prøvd og gjort alt jeg kan, men det går ikke lenger. Det har aldri gått. så jeg lurer derfor på, er man nødt og ha en spesiell diagnose, eller holder vanskene som dokumentasjon på at arbeidsevnen er nedsatt? Dette har jeg hatt siden barndom og undersøkt også i voksen alder. Anonymkode: ace09...44b Hvorfor kan du ikke få deg en fysisk jobb? Anonymkode: 7256a...f01 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 FruR skrev (26 minutter siden): Det er det samme. Nav vil ønske papirer på add/personlighets forstyrrelse når du søker uføre. Altså de vil ønske diagnose eller i det minste at lege sier du har nedsatt arbeidsevne. Har du det vil du nok få innvilget så lenge du har vært igjennom aap og testing av arbeidsevne Ja, men nå går dps imot meg på add som jeg har hatt hele livet, selvom nevropsykolog sier det er add i voksen alder. så jeg lurer bare på om man er nødt og ha en diagnose eller om det er nok å vise til funksjonsnivået mitt. Anonymkode: ace09...44b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvorfor kan du ikke få deg en fysisk jobb? Anonymkode: 7256a...f01 Hvordan kan jeg det? jeg kan ikke, fordi jeg klarer ikke. Problemene er såpass store ( kognitivt ) og det har gått ut i utmattelse og smerter siden jeg ikke har fått hjelp, og belastningen det medfører med jobb, unger og alt annet klarer jeg ikke. jeg klarer så vidt og ta meg av egne barn og er nødt og ha avlastning, tilogmed det er ikke nok. Så noe mer klarer jeg ikke. Jeg vil, men nå har jeg gått i så mange år at nå klarer jeg ikke mer. Å jobbe fysisk gjør alt verre. Anonymkode: ace09...44b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 Har Emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, CPTSD, adenomyose og migrene. Får sannsyneligvis ufør innvilget etter flere år og runder med prøving av behandling, jobb og AAP. Anonymkode: bb227...43b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 Hadde emosjonelt ustabil PF, og PTSD, men er nå frisk fra det og i jobb. Var ufør Anonymkode: 478e0...862
Purple_Pixiedust Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 Jeg har bipolar, emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, Asperger og rusavhengighet pluss litt annet greier, men som ikke står oppført på noe papir. Fikk innvilget ufør nå i sommer etter 5 år på AAP. Har ikke vært i arbeidsutprøving. Eneste tiltak har vært behandling.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, men nå går dps imot meg på add som jeg har hatt hele livet, selvom nevropsykolog sier det er add i voksen alder. så jeg lurer bare på om man er nødt og ha en diagnose eller om det er nok å vise til funksjonsnivået mitt. Anonymkode: ace09...44b Nå er det jo nav som må åpne opp for eventuelt søknad om uføretrygd. Så hva sier saksbehandleren din? Og hva sier også dine behandlere.? For når nav åpner opp for at man kan søke om uføretrygd veldig hente inn spesialisterklæringer fra dine behandlere. Anonymkode: 74952...3bf
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Nå er det jo nav som må åpne opp for eventuelt søknad om uføretrygd. Så hva sier saksbehandleren din? Og hva sier også dine behandlere.? For når nav åpner opp for at man kan søke om uføretrygd veldig hente inn spesialisterklæringer fra dine behandlere. Anonymkode: 74952...3bf Har ikke snakket noe med saksbehandler/veileder noe særlig, den behandleren jeg hadde tidligere mente minst 50% ufør, jeg har byttet behandlingssted så må starte litt på nytt. Utredning er ikke ferdig. jeg vet. Men hva vist jeg ikke ender opp med add diagnosen som er så sikker? Går lærevansker, konsentrasjon, oppmerksomhet osv som Lyte? Og ikke skade/sykdom som man må ha for å få uføre? Vet ikke helt hva lyte betyr, men er det som står på nav. Det er på en måte disse problemene som er størst. Men og sånn som jeg er som person, som går utover mye. Anonymkode: ace09...44b
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 Det viktige er at du får en diagnose som forklarer funksjonsevnen din. Nav lar deg ikke søke ufør før det er på plass og de har mulighet til å bestille en spesialisterklæring hvis det er behov for det. For min del var nav fornøyd med erklæring fra fastlege fordi min arbeidsevnevurdering fra Frisk var sterk og fordi sykemeldingshistorikken bekreftet det Frisk hadde skrevet. Anonymkode: 39f63...6bd
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #16 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har ikke snakket noe med saksbehandler/veileder noe særlig, den behandleren jeg hadde tidligere mente minst 50% ufør, jeg har byttet behandlingssted så må starte litt på nytt. Utredning er ikke ferdig. jeg vet. Men hva vist jeg ikke ender opp med add diagnosen som er så sikker? Går lærevansker, konsentrasjon, oppmerksomhet osv som Lyte? Og ikke skade/sykdom som man må ha for å få uføre? Vet ikke helt hva lyte betyr, men er det som står på nav. Det er på en måte disse problemene som er størst. Men og sånn som jeg er som person, som går utover mye. Anonymkode: ace09...44b Hva behandleren din mener revnende likegyldig. Så lenge Nav ikke har bragt tema på banen er det ingen hensikt å søke. Det er jo tross alt nav som skal behandle søknaden og ikke psykologen. Hva mener du med at du ikke kanskje ender opp med at det ikke er add?Står ikke diagnosen i papirene dine fra før? eller mener du at det er noen som er borte på at du har diagnosen? Betegnelsen yte brukes ikke lenger,men når det ble brukt var det for medfødte tilstander som f.eks psykisk utviklingshemmede https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd «Publisert 01.12.2019 | Sist endret 01.09.2022 Uføretrygd Uføretrygd kan være aktuelt for deg som har varig nedsatt inntektsevne på grunn av sykdom eller skade. Anonymkode: 74952...3bf
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #17 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hva behandleren din mener revnende likegyldig. Så lenge Nav ikke har bragt tema på banen er det ingen hensikt å søke. Det er jo tross alt nav som skal behandle søknaden og ikke psykologen. Hva mener du med at du ikke kanskje ender opp med at det ikke er add?Står ikke diagnosen i papirene dine fra før? eller mener du at det er noen som er borte på at du har diagnosen? Betegnelsen yte brukes ikke lenger,men når det ble brukt var det for medfødte tilstander som f.eks psykisk utviklingshemmede https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd «Publisert 01.12.2019 | Sist endret 01.09.2022 Uføretrygd Uføretrygd kan være aktuelt for deg som har varig nedsatt inntektsevne på grunn av sykdom eller skade. Anonymkode: 74952...3bf Jeg har ikke tenkt å søke uføre nå, det er det for tidlig til, det vet jeg. Jeg må jo igjennom alt annet først. Jo diagnosen står i papirene, klart og tydelig. Men jeg startet på dps for å få medisiner og hjelp. Startet, men ble satt av medisiner og plutselig var hun usikker på om det var add. Selvom det er ganske så klart. Syns det er ganske rart, om en psykolog kan fjerne en diagnose jeg har fått av nevropsykolog. Så jeg lurer jo da på om man er nødt og ha en diagnose eller om det holder å vise hva man klarer og ikke klarer. Jeg vet jo ikke hvordan det ender tilslutt med diagnose osv, men problemene har jo vart siden barndom. Og har aldri hatt en 100% jobb, pga jeg ikke har klart det. Alltid levd ganske fattig. Pga problemene. Anonymkode: ace09...44b
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #19 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg har ei venninne som har angst. Og er ufør pga det. kun angst. Hun ble ranet på gata for 20 år siden og truet på livet. Hun er livsglad og positiv i dag. Vi var kollegaer for noen år siden, kjempeflink i jobben sin. Men hun ble stresset og angsten økte. Nå er hun ufør og har det bra. Synes folk kan få fred når de sliter, mange har nok med hverdagen og barn de skal oppdra, hvis jobben gjør folk sykere bør de få slippe. Anonymkode: 2c626...34b 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #20 Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har ei venninne som har angst. Og er ufør pga det. kun angst. Hun ble ranet på gata for 20 år siden og truet på livet. Hun er livsglad og positiv i dag. Vi var kollegaer for noen år siden, kjempeflink i jobben sin. Men hun ble stresset og angsten økte. Nå er hun ufør og har det bra. Synes folk kan få fred når de sliter, mange har nok med hverdagen og barn de skal oppdra, hvis jobben gjør folk sykere bør de få slippe. Anonymkode: 2c626...34b Uff ja. Trodde nav pleide å være veldig vanskelig og at folk måtte ha flere diagnoser, men det er jo igjen hvordan man fungerer som har noe å si. helt enig i den. Jeg sliter nok med barn, hus og meg selv. Jeg sliter så mye at jeg er nødt og ha hjelp hele tiden med barna. Skulle jeg vært i jobb, så kunne jeg ikke hatt barn. Å være i jobb gjør meg så mye verre, at jeg ikke klarer å ta meg av barna eller husarbeid, såvidt å lage middag og stell av barn. Men jeg visste nesten ingenting om problemene mine før etter jeg fikk barn, hadde jeg visst det jeg vet idag, så hadde jeg nok ikke fått barn. gruer meg bare veldig til den tiden når jeg må i utprøving, for det kommer til å gå utover helsen til ungene og meg, samt omsorgsevnen min for ungene, og jeg har nesten ikke nettverk som kan hjelpe til i den tiden heller om det skulle bli gale. Så er kjipt at man må bli presset så hardt. Anonymkode: ace09...44b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå