Gå til innhold

Hva skal til for å få besøkshjem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært igjennom utallige skuffelser hva angår hver våre familier og innsett at vi rett og slett ikke har noen til å avlaste i nettverket vårt. Vurderer nå å kontakte barnevernet for  å søke om avlastingshjem. Er det noen som vet hva kriteriene er og hvordan man går frem?

Anonymkode: 59519...eea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke så lett det, de ønsker at du ikke har små barn og helst ikke dyr, vi kunne ikke bli pga vi hadde 3 på 15,3 og en baby

Anonymkode: 9b3c7...07d

Skrevet

Hvis dere er to foreldre og har friske barn så er det nok relativt umulig.

Anonymkode: 8ba22...0b6

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg som alenemor uten nettverk fikk avslag fordi både jeg og barnet var friske og oppegående.

Så det er nok vanskelig hvis dere er to oppegående med frisk/friske barn. 

Anonymkode: fb47f...f74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

er ikke så lett det, de ønsker at du ikke har små barn og helst ikke dyr, vi kunne ikke bli pga vi hadde 3 på 15,3 og en baby

Hæ? 

Anonymkode: 85102...4e0

• Liker 2
Skrevet

Dere kan eventuelt høre med Homestart om det er i deres kommune.

Skrevet

Home Start gir avlastning 3 timer i uka til de som kan trenge det, men ikke har krav på hjelp fra det offentlige.

Anonymkode: 46890...4bc

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere kan eventuelt høre med Homestart om det er i deres kommune.

Ok, takk for tips!

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg som alenemor uten nettverk fikk avslag fordi både jeg og barnet var friske og oppegående.

Hvor bor dere? Vi er oppegående. Vi er ikke et par lenger. Men eldstemann har noen sosioemosjonelle problemer.  

Skrevet

Det er ikke noe "fast" svar på hva som skal til. Dere må eventuelt legge frem saken deres for barnevernet, om hvorfor dere trenger avlastning, så tar de en avgjørelse om dere er innenfor kriteriene.

Men det er ikke sånn at en normalt fungerende familie med egne resurser får avlastning igjennom barnevernet. 

Er det diagnose/tyngende omsorgsoppgaver i hjemmet. Er det kommunen som skal bistå med avlastning. 

Jeg tror nesten dere bare må ta en telefon for å høre. 

• Liker 4
Skrevet

Gjennom barnevernet vil jeg tro det er umulig. Barnevernet setter inn avlastningshjem dersom det vurderes å være et nyttig tiltak for at foreldre skal klare å stå i omsorgsoppgaven, det er altså et tiltak etter en undersøkelsessak basert på bekymring for omsorgen barnet får. Men det kommer ofte inn «søknader» fra slitne foreldre, som da får avslag. Hvis du tenker at alternativet er å gi fra deg omsorgen for barna dine, kan du ta kontakt med barnevernet.
Dersom man har barn med spesielle behov kan man få avlastning fra forvaltningen. 

Anonymkode: 02be4...daa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk innvilget. 6 søvn i mnd. Helsesøster som skrev melding til BV. Uten den hadde jeg nok slitt.

Anonymkode: ea854...88a

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg fikk innvilget. 6 søvn i mnd. Helsesøster som skrev melding til BV. Uten den hadde jeg nok slitt.

6t i måneden?

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Gjennom barnevernet vil jeg tro det er umulig. Barnevernet setter inn avlastningshjem dersom det vurderes å være et nyttig tiltak for at foreldre skal klare å stå i omsorgsoppgaven, det er altså et tiltak etter en undersøkelsessak basert på bekymring for omsorgen barnet får. Men det kommer ofte inn «søknader» fra slitne foreldre, som da får avslag. Hvis du tenker at alternativet er å gi fra deg omsorgen for barna dine, kan du ta kontakt med barnevernet.
Dersom man har barn med spesielle behov kan man få avlastning fra forvaltningen. 

Anonymkode: 02be4...daa

Eida noen bv gir avlastning også fordi familien ikke har nettverk rundt seg

Anonymkode: 85102...4e0

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

ts spør om hvordan FÅ besøkshjem, ikke bli et.

Anonymkode: c1dd7...5ca

• Liker 1
Skrevet

Hvis man har barn med feks nedsatt funksjonsevne , funksjonshemming osv gjør at man som foreldre har tyngende omsorgsarbeid . Skal man søke kommunen om avlastning ikke barnevernet . 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

6t i måneden?

Mente 6 døgn :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mente 6 døgn :) 

Jøss, det var mye. Er du eller barnet syk?

Burugla63 skrev (38 minutter siden):

Hvis man har barn med feks nedsatt funksjonsevne , funksjonshemming osv gjør at man som foreldre har tyngende omsorgsarbeid . Skal man søke kommunen om avlastning ikke barnevernet . 

Avlastning og besøkshjem er to forskjellige ordninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...