AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Hva er dyrest av katt og hund? Kosthold, vetrinær og forbruksmateriell? Jeg vet at det er dumt spørsmål og er åpenbart for de som har kjæledyr, men jeg har aldri eid verken hund eller katt. Anonymkode: fc52b...d4c
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Kommer nok an på hvilke raser det er snakk om. Har huskatter, de koster noen tusen i året. Har ikke regnet på det. Anonymkode: 17df7...536 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Hund er laaangt dyrere. Jeg har en av hver og bruker minst dobbelt så mye på hund. Dette gjelder dog huskatt, de er friske. Velger du rasekatt kan de ha helseutfordringer som blir dyrt. Anonymkode: 53a22...0ad 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 Selve innkjøpet er oftest dyrere hos hund. Og om du har raser som bulldog og mops vil det være svært dyrt. Ellers må man kastrere og chippe katten, som er dyrt. Om de er utekatter er de mer utsatt for skader og sykdommer. Leker kan være dyre. Mat kan være dyrt hos begge arter. Anonymkode: a70ff...32b
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 Hund! Å forsikre to katter kostet 300, å forsikre en hund koster nesten 700/mnd. Min hund koster meg utenom det i snitt ca 2000/mnd - kloklipp, pelsklipp, mat, medisiner, vaksiner, tyggebein og diverse utstyr. Kattene kostet nesten ingenting. Kattesand og kattemat. Anonymkode: 859fc...14a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hva er dyrest av katt og hund? Kosthold, vetrinær og forbruksmateriell? Jeg vet at det er dumt spørsmål og er åpenbart for de som har kjæledyr, men jeg har aldri eid verken hund eller katt. Anonymkode: fc52b...d4c Størrelse pleier å korerelere med utgifter, så generelt vanskelig å samme en hund med en katt. Tenker du hund 5 kg eller 50 kg? Jeg har 90 kg hund tilsammen og 5 kg katt. Pr kg bruker de nok ganske likt, katten muligens mer siden maten er dyrere. Til hundene kjøper jeg fôr på palle, så billigere pr kg. Veterinær er ganske likt pr dyr. Katten er billigere å forsikre pr dyr, men dyrere pr kg, og utstyr og annet kjøper jeg lite av. Anonymkode: 6ae5c...513 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hund! Å forsikre to katter kostet 300, å forsikre en hund koster nesten 700/mnd. Min hund koster meg utenom det i snitt ca 2000/mnd - kloklipp, pelsklipp, mat, medisiner, vaksiner, tyggebein og diverse utstyr. Kattene kostet nesten ingenting. Kattesand og kattemat. Anonymkode: 859fc...14a Jeg betaler ca 1300 i mnd for 5 hunder. Så rasens helse har mye å si Anonymkode: 6ae5c...513
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #10 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg betaler ca 1300 i mnd for 5 hunder. Så rasens helse har mye å si Anonymkode: 6ae5c...513 I forsikring? Da er det nok ikke helsen men dekningen som er ulik. Anonymkode: 53a22...0ad 1
Anonymbruker*** Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 Hund er dyrere i drift slik hundehold blir gjort kontra kattehold her i landet, men de MÅ vell ikke være det? Man er ikke nødt til å gå kurs, ha 5 kobbel, 3 seler, tyggebein, hundeseng etc etc. En frisk hund krever vell heller ikke mer veterinæroppfølging enn en frisk katt utenom de faste vaksinene. Personlig legger jeg litt ekstra penger i tyggebein, aktivitetsleker, godbiter, kurs, godt ustyr. En kickbike. Blant annet. Får mye igjen for de summene!
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I forsikring? Da er det nok ikke helsen men dekningen som er ulik. Anonymkode: 53a22...0ad Ha 15-40 000 i liv og 50 000 veterinær pr hund. Anonymkode: 6ae5c...513
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ha 15-40 000 i liv og 50 000 veterinær pr hund. Anonymkode: 6ae5c...513 Og egenandeler? Anonymkode: 53a22...0ad
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 Anonymbruker*** skrev (19 minutter siden): Hund er dyrere i drift slik hundehold blir gjort kontra kattehold her i landet, men de MÅ vell ikke være det? Man er ikke nødt til å gå kurs, ha 5 kobbel, 3 seler, tyggebein, hundeseng etc etc. En frisk hund krever vell heller ikke mer veterinæroppfølging enn en frisk katt utenom de faste vaksinene. Personlig legger jeg litt ekstra penger i tyggebein, aktivitetsleker, godbiter, kurs, godt ustyr. En kickbike. Blant annet. Får mye igjen for de summene! Det er sant, men huskatter har ingen genetiske sykdommer. Det er vanskelig å finne en rase (eller blanding) som kommer i nærheten av det. Anonymkode: 53a22...0ad
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 Folk er ganske hysteriske med dyreholdet sitt i Norge. Behandler dyr som mennesker. Skaff deg en katt. De er selvgående og krever lite annet en litt mat. Anonymkode: 83078...c52 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 Definitivt hund. Her går det ca 20kg mat i året på pellets, ca 1200kr. Skjemmer katten litt bort på våtorganisk 200kr i mnd.ellers har den aldri vært syk. Meget skjelden mine katter har vært syke og skadde. Den nest elste fikk kreft og måtte avlives. Og fikk pattepest som liten. Forrige ogcelste katten hadde nyreproblemer. Vi var hos dyrlege noen ganger før vi fant ut av det. Det var forsent, så måtte avlive den også. Den vi har nå som er 8 år gammel, har aldri hatt noen akutt timer.. Anonymkode: 3df6c...76d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 I min familie har hundene vært dyrest sånn jevnt over, men vi har også hatt en katt som var mye dyrere i drift enn hunden vi har nå er. Anonymkode: 77b55...72f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hund! Å forsikre to katter kostet 300, å forsikre en hund koster nesten 700/mnd. Min hund koster meg utenom det i snitt ca 2000/mnd - kloklipp, pelsklipp, mat, medisiner, vaksiner, tyggebein og diverse utstyr. Kattene kostet nesten ingenting. Kattesand og kattemat. Anonymkode: 859fc...14a Vi betaler 2k i året i forsikring for blandingshunden vår. 😅 Anonymkode: 77b55...72f
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi betaler 2k i året i forsikring for blandingshunden vår. 😅 Anonymkode: 77b55...72f Pris på forsikring handler i stor grad om hvor mye den dekker og hvor stor egenandelen er, så skjønner ikke helt hvorfor det er om å gjøre å betale minst mulig. Helse spiller inn, men huskatter har bedre helse enn alle hunder. Anonymkode: 53a22...0ad 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 Generelt sett er det vell hund. Utstyr, forsikring og mat er ofte dyrere der. Hunder trenger jo mye mer mat enn en katt (eller, vet ikke hvis du har en chiahuahua da?) Men jeg vil si at en stor del av forskjellen også er fordi man generelt går mindre til veterinær med katter og har en dårligere holdning til katter og hva de trenger. Mange som skjemmer bort hundene sine, mens mange tenker «katter trenger bare first price mat og ingenting annet» slik som ene kommentaren over her. Hvor dyrt det er å hund kommer veldig an på hva man gjør det til selv, samme med katt. Man kan bruke 200 på katten i mnd eller 2000. Mine helt vanlige huskatter er svindyre, de har forsikring, det spares i egen buffer hver mnd, de får kun høy kvalitets våtfôr med så mye kjøtt i som mulig, 100vis av leker, klorestativ, senger, tunneler, hyller, food puzzles, vannfontener, ergonomiske skåler, årlig helsesjekk, årlig tannrens med røntgen. Brukes penger på ting som feliway classic, matatabi, kattegress osv. Det er sikkert mange med hund som ikke bruker så mye penger som meg. Så ja, det blir hva du gjør det til. Med mindre man får et sykt dyr, det styrer man jo ikke over selv, og det er vell ganske likt for katter og hunder? Anonymkode: 52ac5...b34
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå