AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Jeg har en liten hund som er litt nervøs for andre hunder og hun reagerer ofte med å bjeffe/knurre før hun blir kjent med den andre og etter hvert blir trygg. Hun er valp fortsatt og vi trener hele tiden på at hun skal bli tryggere. Stadig vekk når vi går på tur møter jeg hunder som går løst, eierne har de ikke i bånd. "Den er bare snill" er det typisk at de sier. Men vet du hva UANSETT hvor snill hunden din er og hvor lydig den er så er den fortsatt et dyr og du kan aldri stole 100% på den eller vite akkurat hvordan den reagerer. Min hund som er usikker kan knurre og bjeffe mot din hund, og hvis din hund blir sint (og er løs) så kan det fort eskalere til en ulykke/eventuelt gjøre min hund enda mer nervøs. Mange ganger når jeg er ute med hunden ser jeg store hunder uten bånd som resulterer i at jeg må snu/gå en annen veg/gå til andre siden av gata fordi at jeg ikke orker at det skal oppstå en ubehagelig situasjon. Jeg er DRITT LEI alle hundeeiere som ikke respekterer båndtvangen. Det er en regel vi har av en grunn. Hvis du ikke vil ha hunden i bånd får du dra til en hundepark. Anonymkode: 2a1a8...955 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Jeg er ingen tilhenger av løse hunder selv, men det er vel ikke båndtvang nå. Anonymkode: db206...b53 9
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Det er ikke generell båndtvang nå. Kanskje egen lokal båndtvang der du bor? Anonymkode: 5b811...546 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Jeg bor i Stockholm og her er det båndtvang hele året i byen. Men ingen virker bry seg om det Anonymkode: 2a1a8...955 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Helt enig med deg, det er sykt irriterende. «Han vil bare hilse» hører jeg også ofte🙄 Vel, det vil ikke vi. Bor i en by som har generell båndtvang hele året og i alle turløyper. Selv om det ikke er båndtvang har man vel ikke lov til å la hunden sin gå bort til andre uten å ha spurt? Man skal jo ha kontroll på den. Anonymkode: 60e2c...580 4 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #6 Skrevet 30. september 2022 Synes båndtvang er en uting, når hundene går i bånd blir de mer nervøse. Det er bedre at de kan gå løse og vende seg til det synes jeg. Er hundene aggressive så kan man selvfølgelig ikke ha de løse, men har man en snill hund som unngår konfrontasjoner så godt den kan synes jeg ikke det gjør noe. Tror jeg tar denne som anonym, føler på meg det ikke er så populær mening😂 Anonymkode: 5a746...6f9 11
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg er ingen tilhenger av løse hunder selv, men det er vel ikke båndtvang nå. Anonymkode: db206...b53 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er ikke generell båndtvang nå. Kanskje egen lokal båndtvang der du bor? Anonymkode: 5b811...546 Det er for eksempel båndtvang i sentrumssonen i mange byer hele året. Her i Bergen er det i tillegg båndtvang hele året på mange turveier og i nedbørsfeltet til drikkevannskilder, men det er det en del hundeeiere som blåser i, tydeligvis. Jeg har ikke noe imot hunder uten bånd så lenge eier er rett i nærheten og har god kontroll, og dersom hunden ikke oppsøker andre hunder i bånd, men ofte lar dessverre eier hunden vimse rundt uten særlig kontroll. Anonymkode: ed63c...88b 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #8 Skrevet 30. september 2022 Mange folk med hund burde ikke hatt det. Jeg bor i Bergen og på byfjellene er det så mange som ignorerer båndtvangen. Båndtvangen i sommerhalvåret er pga sauer og fugl, men det er selvfølgelig viktig at deres egen «Fido» får gå løs for da trives han best🙄 Jeg har selv vært vitne til at en hund løp etter sau og det er ikke noe hyggelig syn. Sauene blir vettaskremt. En annen ting er alle hundeposene som aldri blir plukket opp. Nei, jeg er virkelig ikke imponert over hundeeiere. Jeg har vokst opp med to hunder selv så jeg vet hvordan det er å ha hund. Og selv om vi hadde hund betydde det ikke at vi plaget alle andre med det. Anonymkode: 6df97...27c 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #9 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har en liten hund som er litt nervøs for andre hunder og hun reagerer ofte med å bjeffe/knurre før hun blir kjent med den andre og etter hvert blir trygg. Hun er valp fortsatt og vi trener hele tiden på at hun skal bli tryggere. Anonymkode: 2a1a8...955 Problemet her er mer at du har en liten hund som du er veldig redd for skal bli skadet, derfor projiserer du din egen frykt over på hunden. I det du projiserer din egen frykt over på din egen hund så blir den samtidig enda mer redd - og vips så har du en fin kombinasjon. En hundeeier som er redd for alle andre hunder, og en hund som reagerer med å bjeffe og knurre på andre hunder fordi den også er redd. Vær du sikker, husk å ta hunden opp fra bakken slik at du forsterker din egen og hundens frykt hver gang du kommer i en situasjon hvor dere er litt redde. Anonymkode: f80a9...b18 5 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Synes båndtvang er en uting, når hundene går i bånd blir de mer nervøse. Det er bedre at de kan gå løse og vende seg til det synes jeg. Er hundene aggressive så kan man selvfølgelig ikke ha de løse, men har man en snill hund som unngår konfrontasjoner så godt den kan synes jeg ikke det gjør noe. Tror jeg tar denne som anonym, føler på meg det ikke er så populær mening😂 Anonymkode: 5a746...6f9 Hvis man har en aggressiv hund som ikke kan gå ute blant folk så må man ta konsekvensen av det. Ikke gå der det er mye folk eller legg inn masse trening slik at den blir vant til mennesker. Anonymkode: 6df97...27c 4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Helt enig med deg, det er sykt irriterende. «Han vil bare hilse» hører jeg også ofte🙄 Vel, det vil ikke vi. Bor i en by som har generell båndtvang hele året og i alle turløyper. Selv om det ikke er båndtvang har man vel ikke lov til å la hunden sin gå bort til andre uten å ha spurt? Man skal jo ha kontroll på den. Anonymkode: 60e2c...580 Enig. Selvfølgelig skal hunden ikke gå bort og snuse på alle. Det er mange som er livredd hund. Hadde jeg ikke vokst opp med hund selv så hadde jeg vært redd også. Kjenner kroppsspråket og lydene til hunder og derfor går det fint for meg, men burde være en selvfølge at ikke hundene går bort til folk. Anonymkode: 6df97...27c 2
runi Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 Båndtvang er for dyrelivet og ikke ment for redde hunder 5
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 Helt enig med deg! Har ikke hund selv, men er veldig glad i hunder. Er dog allergisk og kan derfor ikke hilse på hunder med mindre jeg umiddelbart kan vaske hendene (som man sjelden kan når man er ute på tur). Er så irriterende med hundeeiere som driter i alle andre! Hold hunden din i bånd, båndtvang eller ei. En gang var jeg på en inngjerdet lekeplass med min 2 åring. Min 2 åring var på vei opp en sklie da det kom en hund løpende fra andre siden av lekeplassen, ca 20 meter unna, og hoppet på min 2 åring så han falt i bakken. Hunden gjorde det samme med flere små barn som var tilstede. Eieren satt på en benk og så på... Først når vi foreldre ropte at eieren måtte få kontroll på hunden sin, kom hun tuslende bort. Hun svarte at vi måtte passe bedre på ungene våre fordi hunden hennes var en valp 🤯 Jeg stod 1-2 meter unna mitt barn da det skjedde, men hadde ikke sjans å reagere før hunden var der fordi den kom ut av det blå. Hadde eieren hatt kontroll på hunden sin i bånd hadde det aldri skjedd. Anonymkode: dd678...fbd 3 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 runi skrev (5 minutter siden): Båndtvang er for dyrelivet og ikke ment for redde hunder En forutsetning for å la hunden gå løs, er at man har kontroll på den. Sitat § 4.Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs Hunder kan være løse bare når de a. blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller b. er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll. Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel. Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen. Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd. Anonymkode: ed63c...88b 3 4
jannefomo Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 (endret) 28 minutter siden, AnonymBruker said: En forutsetning for å la hunden gå løs, er at man har kontroll på den. Anonymkode: ed63c...88b Siden trådstarter klaget på "båndtvang" så kan man vel sitere reglene for båndtvang eller rettere sagt hva båndtvang-loven egentlig er for.. I tiden fra og med 1. april til og med 20. august skal en hund bli holdt i bånd eller forsvarlig inngjerdet eller innestengt, slik at ikke den kan jage eller skade storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo. https://lovdata.no/lov/2003-07-04-74/§6 Så konkret vil båndtvang-loven ikke være direkte knyttet til at hunden din er nervøs og derfor må alle hunder være i bånd.. Det er for at den ikke skal jage eller skade "storfe, sau, geit, fjærfe, rein, hest eller vilt, herunder viltets egg, reir og bo" Forøvrig vil jeg anbefale deg opptrening av din hund da det høres ut som den ikke har fått det. Jeg ser stadig vekk små hunder som bjeffer og bjeffer og oppfører seg aggressive mot andre. Det virker som om man ikke trenger opptrening fordi hunden "er så liten" .. Det er jo helt feil. Så hvis du har en hund som stadig bjeffer mot andre mennesker eller hunder så fint om du kan gi den en skikkel opplæring fordi det er veldig irriterende å høre på den stadige bjeffingen deres... Å nei de kan ikke bæsje hvor de vil uten å plukke opp selv om noen faktisk tror at bæsjen er så liten at det ikke gjør noe.. Endret 30. september 2022 av jannefomo 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 Båndtvangen gjelder hele året for alle som ikke har full kontroll på hunden sin, dvs om de kan kalle inn hunden sin i alle situasjoner. Man skal ikke la hunden løpe bort til andre hunder eller mennesker. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Synes båndtvang er en uting, når hundene går i bånd blir de mer nervøse. Det er bedre at de kan gå løse og vende seg til det synes jeg. Er hundene aggressive så kan man selvfølgelig ikke ha de løse, men har man en snill hund som unngår konfrontasjoner så godt den kan synes jeg ikke det gjør noe. Tror jeg tar denne som anonym, føler på meg det ikke er så populær mening😂 Anonymkode: 5a746...6f9 Selvfølgelig, men det hjelper lite når andre lar sine "snille" hunder løpe bort til aggressive hunder i bånd. Jeg har én hund som forholder seg rolig og fattet i møte med andre hunder, også har jeg én som er redd andre hunder og som velger fight fremfor flight eller freeze når den blir redd. Det hjelper ingenting at mine er i bånd når andre hunder løper bort og eierne roper "han er så snill så!". Min minste bryr seg ikke om de er snille eller ikke. Det at de allerede har ignorert stressignalene til min minste og kommer bort likevel, forteller meg at de ikke er spesielt "snille". Eiere som lar sine hunder løpe løst når de ikke har 100% innkalling, bryr seg ikke om hundens liv og helse, og heller ikke om livet og helsen til hundene de eventuelt løper bort til. En hund som unngår andre hunder og som eier har full kontroll på uten bånd, har jeg ikke problemer med. Anonymkode: e83cf...163 2 3
Troyamin Skrevet 30. september 2022 #17 Skrevet 30. september 2022 Vil heller si at det er mange som driter i ansvaret de har, når de har hunden løs. Hunder kan kun gå løse dersom de blir fulgt og kontrollert på en aktsom måte. Dvs at hunden må til enhver tid være under eiers kontroll. Kommer det folk, må hunden kalles inn og gå ved eiers fot. Hunden skal ikke være til ulempe for andre og den skal ikke fare mot eller hoppe opp mot folk eller på andre måter skape utrygghet. Er dette noe du opplever ofte, ta opp mobilen og film. Da har du større bevis når du anmelder slike hundeeiere. 3 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 Det blandes en del begreper her. De fleste hundeeiere med løse hunder driter ikke i båndtvangen - for de fleste steder er det ikke båndtvang. De driter i hundeloven, hvor det spesifiseres at hunden ikke skal være til ulempe for andre, og kun kan gå løs om eier har kontroll på den. Dessverre vil det alltid finnes idioter der ute, så det beste man kan gjøre er faktisk å jobbe med egen hund. Anonymkode: 970d9...702 1 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #19 Skrevet 30. september 2022 Enig! Jeg bor på Majorstuen (altså sentralt i Oslo) og her er det egentlig veldig få som respekterer båndtvangen. Det plager meg ikke akkurat til vanlig, men den ene uka jeg skulle passe hunden til foreldrene mine så var det virkelig ikke gøy at alle disse hundene som eier visstnok har kontroll på kom for å hilse når hunden vår allerede var stresset pga miljøendringer og mye trafikk. Da hjelper det lite at eieren står 20 m unna på andre siden av en vei og roper "Fidooo kom hit" og til slutt går over veien for å hente hunden sin. Anonymkode: 89f91...2be 3
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #20 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blandes en del begreper her. De fleste hundeeiere med løse hunder driter ikke i båndtvangen - for de fleste steder er det ikke båndtvang. De driter i hundeloven, hvor det spesifiseres at hunden ikke skal være til ulempe for andre, og kun kan gå løs om eier har kontroll på den. Dessverre vil det alltid finnes idioter der ute, så det beste man kan gjøre er faktisk å jobbe med egen hund. Anonymkode: 970d9...702 Nå synes jeg du blander litt også. Det er ikke alle løse hunder som er til ulempe for alle. Som du sier kan de gå løs om eier har kontroll. Jeg har selv en hund som er sint på fremmede hunder, men jeg har ikke problem med at løse hunder kommer bort. Så jeg føler dette problemet er litt overdrevet, men er kanskje noe som skjer i andre byer. Anonymkode: 5a746...6f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå