Gå til innhold

Man som jobber 2,5 timer borte, permisjon før fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man har jo rett på 2 uker som far i forbindelse med fødsel, og jeg er veldig usikker på om når han bør ta denne. La oss si termin er 24 januar, bør han da ta ut permisjon litt før? Han jobber 2,5 timer borte i ukene, og bor på arbeidsplassen. Hjemme i helgene. På en annen side kan jo fødsel starte mye senere eller tidligere, så blir veldig usikker. Er redd fødsel går fort og han ikke rekker det, og er veldig redd angående fødsel så vil helst ha han der 

Anonymkode: 64901...cbf

Videoannonse
Annonse
Gjest Vetatjegikkevet
Skrevet

Kan han avtale med arbeidsgiver å ta litt ferie, for å eventuelt endre det til permisjon om barnet kommer tidlig? Så blir han i verste fall hjemme en ferieuke før permisjon, men den tiden kan dere jo sikkert bruke til noe nyttig, enten det er å fylle frysen, rydde eller bare kose dere sammen? 

Skrevet

Tror ikke det er mulig. Mannen min jobber i nordsjøen, og fikk ikke gjøre det slik. Rakk ikke første fødsel, men var hjemme da nr 2 kom :) 

Anonymkode: fa49c...81f

Skrevet

2,5 timer er ikke spesielt langt unna. De fleste som allerede har et barn rekker å plassere det hos barnevakt før de drar til sykehuset, og fødseler går ofte raskere jo flere du har vært igjennom. Jeg tror du rekker å kjenne at noe er på gang i lang tid før det blir nødvendig å reise hjemmefra. 

Anonymkode: fb16e...d3d

• Liker 5
Skrevet

2,5 time er ikke veldig lenge. Vi har nesten det bare for å komme oss på sykehus. Er ikke det minste bekymret. 

Anonymkode: ac4f9...b88

• Liker 3
Skrevet

Mest sannsynlig går det ikke SÅ fort at han ikke rekker fram. 

Anonymkode: 87049...eee

Skrevet

Enn å være bekymret for 2,5 time reisevei. Det er jo like langt som enkelte har på veg til sykehus.

Min første fødsel var styrtfødsel, men jeg merket likevel at noe var på gang i god tid før. De aller fleste førstegangsfødsler er ikke styrtfødsler på under 2,5 time.

Anonymkode: 2b0bf...b4b

• Liker 2
Skrevet

Få han til å sjekke om de har noen avtaler på jobb ang dette. Siden han bor der regnes det kanskje som en slags turnus? Vet om noen som får fri 2 uker før pga tariffavtale men ingen generell regel tror jeg.

Andre alternativer er vel ferie, ulønnet permisjon, ta av de 14 dagene man får i forbindelse med fødsel. Håper det ordner seg greit 

Anonymkode: 36e4c...4c9

Skrevet

Det er noe du ikke trenger å bekymre deg for. 2,5t er ingenting, han rekker nok fødselen med en margin på 10-20 timer.

Anonymkode: ebeb4...983

Skrevet

Tro meg, den tiden pappaen har fri må dere ta ut etter at baby har kommet. Akkurat den får dere ikke planlagt i forveien. Og du har garantert mer bruk for han etterpå. 

Fødsler tar stortrsett mye lengre tid enn 2,5 t, (men min mann var 45 min unna og rakk det ikke ). 

Og svært mange fødsler begynner på kvelden/natta. Så dette er en sånn ting man som førstegangs er veldig bekymret for og i ettertid irriterer man seg over at man ga tid og rotfeste til den bekymringen. 

Anonymkode: 4ca17...de4

Skrevet

Enig med den over her! Du trenger pappaen mer etter fødsel! Stort sett så går det fint. Om du er veldig redd for å føde alene; kan du kanskje spørre noen andre om å være med om det blir krise? Evt få noen til å kjøre deg så kan mannen møte deg på sykehuset. Det går nok fint 🥰

Anonymkode: 9e3ca...063

Skrevet

Jeg tenker 2,5 time er stort sett god nok tid. Mange har denne tiden til sykehuset. Fra første rie kom til jeg fødte, gikk det 6 timer. Og det gikk fort. Stort sett rekker man frem. Min mann  brukte minst 1 time på og ordne alt hjemme før han kunne komme. Man får ikke timet en fødsel, dessverre, babyene kommer når de kommer, både før og etter man har tenkt :) Jeg ville alliert meg med en god venninne, mor eller annen tillitsperson som kan bli med deg på fødsel frem til far kommer, evt om han ikke rekker det. Hvis du vil ha med noen!

Anonymkode: a3087...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...