Snublefot62 Skrevet 1. oktober 2022 #81 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hjelper jo ikke bytte, fristen før neste faktura er langt kortere en et bytte vil ta.. men det er der ulovligheten til Tibber sin løsning kommer inn.., så spent på å se når fakturaen faktisk kommer.. Anonymkode: e09cf...726 Siden de bryter loven med så kort frist har de blitt tvunget til å akseptere å løse kunder fra avtalen før bindingstiden. Vi byttet leverandør på torsdag kveld og har oppstart med ny leverandør i dag. Så det nytter ikke lenger å forsvare dickmovet til Tibber. De har innrømmet å ha brutt loven. Så mye for tillit til de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. oktober 2022 #82 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ang. talene på Proff så er det ikke nødvendigvis automatikk i at tallene viser at det går dårlig. De har i følge siden god likviditet, mye pga. at store aktører som Schibsted har gått inn. Slike bedrifter bruker år på å bli lønnsomme, og det er ikke unormalt. Tibber hadde 600% vekst i 2021, men underskudd fordi det koster å ekspandere og utvide seg. De er fortsatt i Dødens dal som man kaller det, noe Norwegian fortsatt er pga. dyre investeringer. Når det er sagt, så mener jeg fortsatt forretningsmodellen er for tvilsom til at det gjør de sårbar, siden konseptet deres er så påvirket av ytre risikofaktorer. Som her, innkjøpsprisen for strøm for uoverkommelig for dem ettersom de har fått så mange kunder. En annen ting er alle endringer i strømpolitikken, der er de ekstremt sårbare. Si nå at man plutselig fikk en ordning der strømmen var lik alle døgnets timer og at man har en gjennomsnittspris som er lik hele døgnet i stedet for at det blir styrt av når folk bruker mest strøm? Da har de jo ingen konsept overhodet! Anonymkode: 9c6a5...252 Proff viser ikke god likviditet. Den viser svak likviditet. Og svak lønnsomhet. Og ikke tilfredsstillende soliditet. Jeg har full forståelse for at dette er krevende nå, og jeg har full forståelse for at det tar tid å bygge opp et firma og ikke minst ha voksesmerter. Men med så solide eiere på plass - hvor er de oppi dette? Skal de bare eie og tjene penger når det går bra uten å brette opp ermene når det går dårlig? Har de ikke tilfredsstillende troen på selskapet de er medeier til å ta risikoen? Eller har de allerede spyttet mer inn i selskapet enn folk vet og dermed er Tibber et større svart hull enn tidligere tenkt? Og finansieringspartneren til Tibber er Svea Finans regner jeg med. De er solide. De vil tjene store penger på Tibber. Hvorfor er ikke de på banen og hjelper til i denne korte perioden de har utfordringer? Eller kanskje de allerede har strekt seg ganske langt? Altså at Tibber er i større utfordringer enn de sier. Jeg tror problemene er større for Tibber enn de våger å være åpne og ærlige om. Alt nå tyder på et akutt likviditetsproblem og ingen eiere eller leverandører er villig til å stille opp. Og det forteller meg alt for mye. Og nå forventer de at kundene skal stille opp. Hell no. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1. oktober 2022 #83 Del Skrevet 1. oktober 2022 Jeg synes for øvrig at lojaliteten folk viser Tibber er fascinerende. Jeg vil være hos en leverandør som gir meg en følelse av å være viktig. Jeg vil bli sett og jeg vil bli hørt. Og jeg vil gjerne ha en leverandør som utfordrer de andre og som gjør at jeg kan slå meg litt på brystet og si «jeg er Tibber kunde og det er kult». Og Tibber har gitt meg dette. Lenge. Men på torsdag tok de bort alt dette. De har åpenbart jobbet lenge med disse problemene men de har ikke fortalt oss som kunder om det. Hvor var vi da? Tydeligvis glemt. Og når de da aktivt velger å bryte loven for å gi meg som kunde en større belastning i en kort periode, samtidig med varig uforutsigbarhet da forsvinner lojaliteten fort. Samme gjelder andre. Forsikringsselskap og bank er to ting folk veldig lett bytter på om de føler seg lurt, dårlig behandlet eller dårligere vilkår. Men ikke Tibber? Fascinerende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #84 Del Skrevet 1. oktober 2022 Snublefot62 skrev (44 minutter siden): Proff viser ikke god likviditet. Den viser svak likviditet. Og svak lønnsomhet. Og ikke tilfredsstillende soliditet. Jeg har full forståelse for at dette er krevende nå, og jeg har full forståelse for at det tar tid å bygge opp et firma og ikke minst ha voksesmerter. Men med så solide eiere på plass - hvor er de oppi dette? Skal de bare eie og tjene penger når det går bra uten å brette opp ermene når det går dårlig? Har de ikke tilfredsstillende troen på selskapet de er medeier til å ta risikoen? Eller har de allerede spyttet mer inn i selskapet enn folk vet og dermed er Tibber et større svart hull enn tidligere tenkt? Og finansieringspartneren til Tibber er Svea Finans regner jeg med. De er solide. De vil tjene store penger på Tibber. Hvorfor er ikke de på banen og hjelper til i denne korte perioden de har utfordringer? Eller kanskje de allerede har strekt seg ganske langt? Altså at Tibber er i større utfordringer enn de sier. Jeg tror problemene er større for Tibber enn de våger å være åpne og ærlige om. Alt nå tyder på et akutt likviditetsproblem og ingen eiere eller leverandører er villig til å stille opp. Og det forteller meg alt for mye. Og nå forventer de at kundene skal stille opp. Hell no. På Proff så viser Tibber Norge AS som er datterselskap av Tibber AS dårlig likviditet og soliditet, men om du ser på bare Tibber AS så står det veldig god likviditet og soliditet. Helt enig i dette, dette stusser jeg over selv. Det er noe som ikke stemmer helt med tanke på eierene ikke går inn og hjelper til siden de har såpass rike eiere. Uansett om de er i trøbbel eller ikke så var ikke fremgangsmetoden grei uansett. Jeg er bare usikker på om de egentlig er på randen av konkurs eller ikke. Men noe foregår absolutt! Anonymkode: 9c6a5...252 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #85 Del Skrevet 1. oktober 2022 Byttet til Los Coop fra Tibber på torsdag, ny avtale starter i dag. Hele vitsen med Tibber faller bort for meg når de skal forhånds stipulere forbruket mitt. Så langt jeg ser vil Los coop være billigere for oss med lavt forbruk(ca 500kwt sommer 700kwt vinter) Anonymkode: fc735...88e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #86 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): På Proff så viser Tibber Norge AS som er datterselskap av Tibber AS dårlig likviditet og soliditet, men om du ser på bare Tibber AS så står det veldig god likviditet og soliditet. Helt enig i dette, dette stusser jeg over selv. Det er noe som ikke stemmer helt med tanke på eierene ikke går inn og hjelper til siden de har såpass rike eiere. Uansett om de er i trøbbel eller ikke så var ikke fremgangsmetoden grei uansett. Jeg er bare usikker på om de egentlig er på randen av konkurs eller ikke. Men noe foregår absolutt! Anonymkode: 9c6a5...252 Dette er nok relatert til voksesmerter, Tibber har fått veldig mange kunder over får år, og dertil vil behovet for kreditt stadig øke for det Tibber skal kjøpe inn av kraft. Men uforutsigbar strømpris sammen med stadig økende antall kunder (inntil denne meldingen kom..) det skal legges ut for så blir det raskt at bankene blir skeptiske og bedriften kan komme i en kredittskvis. Er relativt trygg på at Tibber ikke går konkurs, dette er for å sikre at vi i vinter ikke går inn i en sånn situasjon om det blir en større energikrise med eksploderende kraftpriser. Anonymkode: e09cf...726 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #87 Del Skrevet 1. oktober 2022 Jeg synes ikke måten Tibber har håndtert dette på er akseptabel. Slett ikke, de har brutt regelverket og informert for lite og for sent. Men fordelene med Tibber har vært ikke bare forutsigbarheten som nå er redusert, men hjelpen til å brukes strømmen smart som appen har gitt. Denne fordelen er ikke borte, og personlig har jeg økonomi til å ta både den uforutsette ekstraregningen nå i overgangen mellom to faktureringssystemer og usikkerheten rundt det stipulerte forbruket. Totalkostnaden over tid blir jo den samme, det er fordelingen pr. måned som blir usikker. Så inntil videre sitter jeg stille i båten, og krysser fingrene for at Tibber ikke går konk. Samtidig googler jeg iherdig for å finne ut om noen av smarthubene der ute har støtte for å ta spotprisen med i planlegging av oppvarming slik Tibber gjør. Finner jeg det hopper jeg nok over på LOS Coop før Aksnes rekker å blunke. Anonymkode: f9285...d99 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå