Gå til innhold

Tibber-kunder får sjokkregning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hastebyttet til Los nå, men rakk jeg å gjøre det i tide? Hos Los står det at «strømmen er på vei», men står ikke dato… Vil jeg fortsatt måtte betale tibber for oktober?

hilsen stressa student

Anonymkode: ac5f5...4c1

Lurer på det samme. Men på tibber sin hjemmeside er det et skjema man kan fylle ut så man avslutter, lurer på om det er smartest å gjøre begge deler for å være sikker. 

Anonymkode: b04e5...01a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snublefot62 skrev (16 minutter siden):

Fascinerende hvor mye du vet om oss bare på bakgrunn av strømregningen 😅

Utfordringen i dag er at prisen varierer etter tid på døgnet. Dvs at samme husstand med samme forbruk kan ha ulik kostnad alt etter når strømmen brukes.

Og vi har dessverre den utfordringen at mye av forbruket pr nå ikke kan flyttes til når strømmen er billig - men må brukes ofte når den er dyrest.

Pris er selvsagt irrelevant siden strømprisen varierer, men for å få 9000 (før strømstøtte regner jeg med) har det uansett gått med noen kwt, og jeg tror ikke på at dere kun har brukt strøm når den koster minst 10 kr/kwt hele måneden, og selv da hadde dere jo brukt 900 kwt en måned man strengt tatt ikke MÅ bruke oppvarming.

Anonymkode: dc8e7...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Pris er selvsagt irrelevant siden strømprisen varierer, men for å få 9000 (før strømstøtte regner jeg med) har det uansett gått med noen kwt, og jeg tror ikke på at dere kun har brukt strøm når den koster minst 10 kr/kwt hele måneden, og selv da hadde dere jo brukt 900 kwt en måned man strengt tatt ikke MÅ bruke oppvarming.

Vi brukte 1200 i august. Gammelt hus, men stort sett bare varme på to bad. Men regningen kom på ca 5500 før støtte da, ikke 9000. Poenget mitt er bare at 900 kWh ikke er så sykt mye som du virker å tro. 

Anonymkode: 67823...840

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Holy shit, hva gjør dere for å klare å sløse så voldsomt? Har på både aircondition og panelovner samtidig???

Er nok strømforbruket før strømstøtte…

Anonymkode: b85b3...c7f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (14 timer siden):

Takk, leste nå at de skal fakturere etter estimert forbruk, hvis de estimerer meg etter de siste månedene så får jeg knapt noe regning da jeg har vært mye borte :) Men forkastelig måte å gjøre det på for alle kunder

Da blir neste regning etter den igjen fin vet du 😀

Anonymkode: 76da4...04c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er nok strømforbruket før strømstøtte…

Anonymkode: b85b3...c7f

Det var ikke forbruket jeg nevnte, med kostnaden. Og ja den er uten strømstøtte ettersom Tibber ikke har gjennomfakturering, og faktura som må betales er uten strømstøtte. Som kan komme opp til halvannen måned etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tibber og har lyst til å bytte, men er det noen andre selskap som har like god app? Vi bruker appen aktivt, både til å sjekke når det lønner seg med klesvask/oppvaskmaskin, men spesielt for smartlading av elbilen. Sparer mye på at bilen kun lader timene prisen er lavest. Jeg liker også å kunne følge med på forbruket 

Anonymkode: 111db...af1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har tibber og har lyst til å bytte, men er det noen andre selskap som har like god app? Vi bruker appen aktivt, både til å sjekke når det lønner seg med klesvask/oppvaskmaskin, men spesielt for smartlading av elbilen. Sparer mye på at bilen kun lader timene prisen er lavest. Jeg liker også å kunne følge med på forbruket 

Anonymkode: 111db...af1

Jeg bruker appen "strømpriser" for å sjekke prisene. Den er veldig god, og enkel i bruk. Så stiller jeg inn bilen når den skal begynne å lade. 

Jeg har Fjordkraft, i appen deres kan jeg se forbruket for forrige dag og lengre tilbake. Samt produksjon fra solcelleanlegget osv. Hvordan den er i forhold til Tibber-appen vet jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere i dag hadde Tibber en sending på "Tibber - tips og triks" gruppen på facebook. De svarte ikke så mye på de større og mer graverende spørsmålene der, men en av de tingene de oppklarte er at de baserer estimert strømforbruk på forrige måned.

Spennende!

Så - i oktober så vil strømforbruket ditt naturlig øke noe da det blir større behov for oppvarming. Men Tibber estimerer forbruket ditt frem til midten av måneden basert på forbruket ditt i hele september. Hvor behovet for oppvarming var mindre. Når da faktura for oktober kommer i november så vil de måtte korrigere halve oktober fordi den var basert på september, samtidig som en og vet at fakturaen inneholder estimert forbruk for første halvdel av november som er basert på et lavere forbruk fra oktober. Så her vil en altså mot toppen i vinter altså hele tiden ligge etter og man vil stadig få større og større fakturaer.

Og så kommer vi til våren. Hvor da fakturaene vil være estimert høyere enn reelt forbruk siden oppvarmingsbehovet blir mindre igjen.

Kjempeoversiktlig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (14 timer siden):

Lurer på hvor mange kunder som forlater Tibber pga dette. Det «koker» litt på fb også.

Det er en grunn til det lå en ekstramelding på Gudbrandsdal energi idag, ala vi fakturerer etterskuddsvis og nettleie blir automatisk med på vår faktura osv... de har nok blitt bombadert igår 

Endret av makkapakka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta til Los men får ikke Coopfordel på den delen som strømstøtten dekker

Anonymkode: bd062...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tibber har vært dønn ærlig fra dag en. Jeg velger å være trofast og gi de denne sjansen.

Til de som er bekymret for å miste strømstøtten så. Denne baseres på faktisk forbruk og vil ikke påvirkes. Den halve måneden som estimeres gjøres opp måneden etter.

Her virker det som om de vil gjøre driften av selskapet smartere og mer økonomisk. Om de var på randen av konkurs så stoler jeg på at de ville informert om det.

Når det kommer til endringsvarslingen var den lovlig sein, men de som ikke har råd kan velge å la vær å betale forskuddsdelen som kommer nå og heller ta den på vanlig vis måneden etter. Dette gjelder meg og blir tilfellet om jeg ikke klarer det nå.

Om det er pengeproblemer de har så kan jeg love deg at tilsvarende selskaper sliter med det samme. Om ikke denne kritikken hadde kommet ville de vært rask på banen med samme løsning.

Heller estimere en halv måned enn å få økt prisene.

Anonymkode: 3948f...a99

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Tibber har vært dønn ærlig fra dag en. Jeg velger å være trofast og gi de denne sjansen.

Til de som er bekymret for å miste strømstøtten så. Denne baseres på faktisk forbruk og vil ikke påvirkes. Den halve måneden som estimeres gjøres opp måneden etter.

Her virker det som om de vil gjøre driften av selskapet smartere og mer økonomisk. Om de var på randen av konkurs så stoler jeg på at de ville informert om det.

Når det kommer til endringsvarslingen var den lovlig sein, men de som ikke har råd kan velge å la vær å betale forskuddsdelen som kommer nå og heller ta den på vanlig vis måneden etter. Dette gjelder meg og blir tilfellet om jeg ikke klarer det nå.

Om det er pengeproblemer de har så kan jeg love deg at tilsvarende selskaper sliter med det samme. Om ikke denne kritikken hadde kommet ville de vært rask på banen med samme løsning.

Heller estimere en halv måned enn å få økt prisene.

Anonymkode: 3948f...a99

De har ikke vært ærlige. Dette må de ha visst om lenge. Og de har holdt kjeft om det. Fin ærlighet.

Endringen kom ikke lovlig sent. Den kom ulovlig sent. Derfor kom det i dag info ut om at de som ønsker det kan trekke seg fra avtalen. Det er en direkte innrømmelse av at de har bæsja på leggen.

Og det er vel ingen som er redd for å miste strømstøtten. Problemet er at du nå risikere at du må vente opp til halvannen måned på støtten.

Ser en på proff så ser en at det går ikke så ekstremt bra økonomisk. Det har de ikke snakket om. Så veldig åpne er de ikke akkurat.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snublefot62 skrev (3 timer siden):

De har ikke vært ærlige. Dette må de ha visst om lenge. Og de har holdt kjeft om det. Fin ærlighet.

Endringen kom ikke lovlig sent. Den kom ulovlig sent. Derfor kom det i dag info ut om at de som ønsker det kan trekke seg fra avtalen. Det er en direkte innrømmelse av at de har bæsja på leggen.

Og det er vel ingen som er redd for å miste strømstøtten. Problemet er at du nå risikere at du må vente opp til halvannen måned på støtten.

Ser en på proff så ser en at det går ikke så ekstremt bra økonomisk. Det har de ikke snakket om. Så veldig åpne er de ikke akkurat.

Nå har de også begynt med sensur. Stengt siste innlegg på Facebook for kommentarer, der de legger ut video for å forklare. En video på 21 minutter (alt for langt!) med en gjentakelse av de som allerede ble sendt på mail, og som egentlig ikke er særlig oppklarende. Bare samme dårlige bortforklaringer.  Har også hørt at Tibber fortsatt ikke har sendt ut ny mail heller som de lovde Forbrukertilsynet å gjøre i dag, også går det ikke an å kontakte de på app/hjemmeside lenger, en må sende mail som har mange dagers svartid, ikke mulig å ringe heller.

Gratulerer til Tibber med tidenes mest amatørmessige manøver. De sier i videoen at de hadde to valg og at de har valgt den beste løsningen for å fortsatt kunne gi den billigeste strømmen, men det er ingen unnskyldning når man med viten og vilje har valgt å bygge forretningsmodellen sin på en tvilsom inntjeningsmetode som ikke er bærekraftig i lengden. Uansett hvordan man snur og vender på det kan man ikke save det med å la det gå utover kundene, og det hjelper ikke å sitte å bortforklare. Da hadde heller den andre løsningen med å øke påslagene vært bedre.  Forretningsmodellen er alt for svak visst det er dette som skal til for å knekke bedriften, idéen fungerte sikkert umerket helt til de ekspanderte og fikk voldsomt med kunder og astronomiske kostnader pga. at de baserer seg på å kjøpe inn strømmen på forhånd og at strømmen har blitt dyrere - men dette burde de klart å forutse i forretningsmodellene sine når de ekspanderte. De burde sluttet med markedsføring, og hatt stopp på nye kunder før de visste at de kunne håndtere det og fremtidige utfordringer og heller bygget seg sakte opp og få økt kapitalen. 

På toppen av dette virker det som de blir helt handlingslammet innad i bedriften etter de slapp bomben, noe de burde ha klart å forutse og forberede seg bedre på. Helt pussig at de skal bli så overrasket over den store kundeflukten og ikke planlagt og rustet opp for å håndtere media, Facebook, e-post med mer, slik at de nå på toppen av å miste kunder ikke klarer å håndtere kundene som blir heller. Hvordan skal de løse den floken? Lukter nok konkurs sånn som de holder på nå.

Anonymkode: 9c6a5...252

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (4 timer siden):

Ang. talene på Proff så er det ikke nødvendigvis automatikk i at tallene viser at det går dårlig. De har i følge siden god likviditet, mye pga. at store aktører som Schibsted har gått inn. Slike bedrifter bruker år på å bli lønnsomme, og det er ikke unormalt. Tibber hadde 600% vekst i 2021, men underskudd fordi det koster å ekspandere og utvide seg. De er fortsatt i Dødens dal som man kaller det, noe Norwegian fortsatt er pga. dyre investeringer. Når det er sagt, så mener jeg fortsatt forretningsmodellen er for tvilsom til at det gjør de sårbar, siden konseptet deres er så påvirket av ytre risikofaktorer. Som her, innkjøpsprisen for strøm for uoverkommelig for dem ettersom de har fått så mange kunder. En annen ting er alle endringer i strømpolitikken, der er de ekstremt sårbare. Si nå at man plutselig fikk en ordning der strømmen var lik alle døgnets timer og at man har en gjennomsnittspris som er lik hele døgnet i stedet for at det blir styrt av når folk bruker mest strøm? Da har de jo ingen konsept overhodet! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må roe dere ned litt...det blir jo bare en måned man får dobbel regning, eller halvannen eller hva det er. Selv for oss med vårt gamle store kråkeslott blir det bare 3-4000 etter strømstøtte. Med mindre dere har sydenvarme i huset, da. Men da har dere jo virkelig ikke forstått noe om hvor viktig det er å spare/rasjonere strøm.

Anonymkode: 28bbe...6cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dere må roe dere ned litt...det blir jo bare en måned man får dobbel regning, eller halvannen eller hva det er. Selv for oss med vårt gamle store kråkeslott blir det bare 3-4000 etter strømstøtte. Med mindre dere har sydenvarme i huset, da. Men da har dere jo virkelig ikke forstått noe om hvor viktig det er å spare/rasjonere strøm.

1) For mange er det faktisk ekstra ille nå pga. det langvarige høye strømprisene, økte renteutgifter, matvarepriser med mer.

2) Uavhengig om man har råd til det eller ikke, er fremgangsmåten deres uakseptabel. Dette er mange som har byttet fra Tibber nå, som fint hadde håndtert den økte regningen, men som ikke aksepterer å bli behandlet slik som kunde.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Du får jo ikke utbetalt strømstøtten for oktober (som du legger ut for for halve måneden) før i november da. I tillegg så vil dette mest sannsynlig gjøre det vanskelig å følge med på om det man blir fakturert faktisk blir riktig. Tibber vet jo ikke hva strømprisen blir i oktober enda. Da må de gjette og fakturere en pris som garantert blir feil. Så må de rette opp dette neste måned. Da skal man betale for halve oktober pluss halve november og så få rettet opp det som ble stipulert for for oktober.

Tøysete opplegg!

Anonymkode: 37fe3...554

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

1) For mange er det faktisk ekstra ille nå pga. det langvarige høye strømprisene, økte renteutgifter, matvarepriser med mer.

2) Uavhengig om man har råd til det eller ikke, er fremgangsmåten deres uakseptabel. Dette er mange som har byttet fra Tibber nå, som fint hadde håndtert den økte regningen, men som ikke aksepterer å bli behandlet slik som kunde.

Dette! Jeg kunne betalt flere års strømregninger i dag om det var nødvendig, så det er ikke det det står på, men Tibbers fremgangsmåte i denne saken er så utrolig provoserende og fremstår som et stort tillitsbrudd. Det føles som de prøver å lure kundene med å gi beskjed så sent om endringen, at man knapt har mulighet til å komme seg ut av det før forskuddsfakturaen kommer. Jeg mister tillit til hele selskapet - og lurer på hva som blir neste påfunn? Hadde de varslet om denne endringen for en måned siden kunne jeg vurdert å forbli kunde hos dem, men med dette «bakholdsangrepet» har jeg gått for ny strømleverandør fra og med i morgen.

I tillegg gidder jeg ikke å følge med på estimering, korrigering og faktisk forbruk på fakturaene. Tibber har vært veldig oversiktlig tidligere, og jeg har aldri hatt så god kontroll på mitt eget strømforbruk og strømkostnader som i den tiden jeg har vært Tibber-kunde. Denne oversiktligheten er det fullstendig slutt på nå.

Jeg håper Tibber overlever og at de ordner opp i dette tullet! Jeg har vært en kjempefornøyd kunde frem til i går. Appen og funksjonaliteten med Tibber Pulse er veldig nyttig.

Anonymkode: bd51b...252

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 21.14):

Jeg låner ikke ut penger til bedrifter og har gått over til LOS nå. Med Coop blir det faktisk også billigere de aller fleste månedene i huset. Må bruke mer enn 1600 kwt på en måned før Tibber blir billigere. 

Anonymkode: a9d95...9b0

Hjelper jo ikke bytte, fristen før neste faktura er langt kortere en et bytte vil ta.. men det er der ulovligheten til Tibber sin løsning kommer inn.., så spent på å se når fakturaen faktisk kommer..

Anonymkode: e09cf...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...