AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #41 Del Skrevet 29. september 2022 Snublefot62 skrev (1 minutt siden): Det som og er interessant her er at Tibber endret avtalevilkårene sine i august for å ta høyde for kortere frist for endringer ved hastebehov, samtidig som de og opprettet selskapet Tibber Norge Strøm AS. Lurer på om de faktisk planla dette allerede da. Da har de i så tilfelle oppført seg svikefult mot kundene sine. Og ja vi byttet ut Tibber i kveld. Det er enten dette eller randen av konkurs, eller begge deler. Uansett hva årsaken er så kommer de veldig dårlig ut av det for begge deler er like ille. Anonymkode: 9c6a5...252 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 29. september 2022 #42 Del Skrevet 29. september 2022 6 minutter siden, stratoskua said: Ny faktureringsperiode og nye betalingsløsninger Siden oppstarten har vi hatt en filosofi om å ikke tjene penger på strømmen du bruker, og å holde påslaget så lavt som mulig. Slik skal det selvfølgelig også være fremover. Men situasjonen i Europa påvirker norske strømselskaper, og Tibber er ikke et unntak. Vi kjøper inn strøm for millionbeløp hver dag, og legger ut for strømmen du bruker opptil 45 dager før du trenger å betale for den. Fordi renter og innkjøpskostnader er så høye, må vi nå endre faktureringspraksis: Fra og med 1. oktober vil vi endre faktureringsperiode. Fakturaen du får tilsendt 1. oktober vil ha et høyere beløp enn normalt. Den vil inneholde strømforbruket ditt for hele september, samt beregnet forbruk frem til din forfallsdato i oktober. NB: Dette blir et engangstilfelle. Fra 1. november vil fakturaen være som vanlig igjen, altså basert på 30 dagers forbruk. Den vil inneholde faktisk strømforbruk for oktober, fratrekk for tidligere innbetalt beløp for estimert periode i oktober, samt beregnet forbruk frem til forfallsdato i november. Når vi beregner forbruk vil vi basere oss på ditt faktiske historiske strømforbruk, og eventuelle korrigeringer opp eller ned blir gjort på neste faktura. Synes du at dette var det siste du trengte midt i strømkrisa? Vi kunne ikke vært mer enig. Og vi skal være ærlige - det vil gjøre litt vondt den første måneden. For å hjelpe på situasjonen får vi på plass noen nye betalingsløsninger du kan benytte deg av dersom du trenger det: Du kan endre forfallsdato i appen inntil den 25. i måneden. Da endrer du også forfallsdato for fremtidige fakturaer. Gå til Min Konto > Betalingsmetode > trykk på betalingsmetoden > Forfallsdato i appen. Du får mulighet til å utsette betaling i 30 dager kostnadsfritt eller dele opp faktura via en ekstern betalingspartner. Denne løsningen utvikler vi sammen med en partner, og den blir tilgjengelig i appen før forfallsdato på fakturaen. Vi har snakket med politikere i øst og vest, nord og sør for å finne den beste løsningen, men garantier fra myndighetene for å gi lavere strømkostnader uteblir. Det betyr ikke at vi gir opp, tvert imot fortsetter vi å sloss for at du som forbruker skal få kjøpe strøm til lavest mulig innkjøpspris og få tilgang på smarte løsninger for reduserte strømkostnader. Hvis du er interessert i mer informasjon om dette, kan du lese her. Her kan du se oppdaterte avtalevilkår (punkt 6). Hilsen Elisabet fra Tibber Takk skal du ha Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #43 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er enig i at det ble klønete gjort med kort varsel, men jeg forstår dem godt. Jeg kommer ikke til å bytte. Men de har ikke klart å formulere denne mailen slik at folk forstår dem. Leser masse kommentarer som er helt på vidden, rett og slett fordi folk har misforstått. Budskapet kom ikke tydelig nok frem! Noen argumenter: 1) Hvis de går konkurs taper du ikke penger. De estimerer frem til standard forskuddsdato. Altså har du blitt for (omtrentlig) forbruk frem til betalingsdato, du har ikke betalt for noen dager frem i tid - og du låner dem ikke penger! Og du kan endre forfallsdato i appen tom 25. hver måned, så da ligger du 10 dager foran i stedet. 2) Hvis de ikke treffer på estimatet vil dette bli justert på neste faktura. Både opp og ned. Så det har ikke mye å si om estimatet bommer litt. Anonymkode: 942b1...9a4 Hvis man endrer forfallsdato til den 25. hver måned, må man betale for estimert forbruk til og med den 25.! Det er jo enda verre enn å estimere for halve måneden... Slik de legger opp til, vil fakturaen som kommer 1. desember bestå av: - korrigering/avregning av det man har betalt for estimert forbruk i første halvdel av november - betale for faktisk forbruk i andre halvdel av desember - og betale for det Tibber tipper man kommer til å bruke i første halvdel av desember Med sterkt varierende strømpriser (både gjennomsnitt, per dag, og med ulikt forbruk og ulik pris gjennom døgnet) som Tibber må tippe seg frem til, og sterkt varierende forbruk (bl.a. som følge av temperatur) blir jo denne «estimeringen» bare tull. Dette strider helt mot noe av det jeg har digget med Tibber, nemlig full kontroll, innsyn og enkel oversikt over hvor mye strømregningen kommer på! Appen deres er gull sammen med Pulse og elbillading, så jeg synes det er fryktelig leit at de gjør dette grepet, på en så sleip måte (varsler kundene bare to dager før de sender ut strømregning for 1,5 måned, med en kreativ form for forskuddsbetaling, slik at det er vanskelig/ikke mulig å komme seg ut av det i tide, før fakturaen kommer). Jeg har gjort som mange andre, og funnet meg en ny strømleverandør i dag. 😕 Anonymkode: bd51b...252 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2022 #44 Del Skrevet 29. september 2022 -jk- skrev (26 minutter siden): De 15 dagene kan bety titusener i utlegg til vinteren, når forbruket er høy og om strømmen blir veldig dyr. Så må kundene legge ut på forhånd mens strømstøtten først kommer måneden etter? Det høres ikke noe greit ut for dere kunder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #45 Del Skrevet 29. september 2022 Å bryte loven er den rake veien til å miste kunder, gratulerer med tidenes feilgrep til Tibber: https://e24.no/naeringsliv/i/mQrBl0/forbrukertilsynet-tibbers-krisegrep-er-lovbrudd "Tibber-kunder vil få en unormalt høy regning i posten 1. oktober. Da må kundene betale for strømforbruket sitt i september, i tillegg til estimert forbruk for halve oktober. – Forbrukertilsynet har gjort det klart overfor Tibber at de har brutt loven ved å varsle en endring av sine vilkår, fra etterskuddsfakturering til forskuddsfakturering, fordi de har gitt kundene mindre enn 14 dagers varsel, skriver seksjonssjef Tonje Drevland i Forbrukertilsynet til E24. Tilsynet har som følge av det de omtaler som et lovbrudd gått i dialog med Tibber, opplyser hun. Drevland kaller dialogen for konstruktiv. – Og de har akseptert å sende ut tilleggsinformasjon til sine kunder i løpet av morgendagen. I denne informasjonen må de klart opplyse forbrukerne om retten til å si opp avtalen, og at forbrukerne kan unngå å motta faktura med forskuddsbetaling nettopp ved å si opp avtalen." Anonymkode: 87382...082 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Krokanrullene Skrevet 29. september 2022 #46 Del Skrevet 29. september 2022 Jeg byttet rett etter jeg gikk den mailen. Helt uaktuelt å beholde Tibber. Synd,har likt Tibber godt til nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #47 Del Skrevet 29. september 2022 Hva bytter folk til? Fjordkraft? Anonymkode: d3b9a...17e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #48 Del Skrevet 29. september 2022 pop up bruker skrev (2 timer siden): Jeg syns det er veldig stress å bytte selskap. Finne ut hvilket jeg skal få for, bytte over alt, finne ut hvordan det nye funker osv. osv. Om du er coop-medlem, bytter du til LOS. Anonymkode: a9d95...9b0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #49 Del Skrevet 29. september 2022 Morten1 skrev (47 minutter siden): Jeg har fremdeles ikke fått en eneste mail fra TIbber, sjekket søppelpost etc. Har noen her tifeldighvis mulighet til å kopiere mailen og legge den ut her? Takk på forhånd til det som gjør det Om du åpner appen, skal beskjed også komme der. Jeg fikk den der, ikke på mail. Anonymkode: a9d95...9b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #50 Del Skrevet 29. september 2022 Bytta. Forskuddsbetaler ikke strøm, spesielt ikke til et selskap som har tydelige likviditetsproblemer! Anonymkode: 8be87...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 29. september 2022 #51 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du er coop-medlem, bytter du til LOS. Anonymkode: a9d95...9b0 Takk! Skal vurdere det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #52 Del Skrevet 29. september 2022 Snublefot62 skrev (37 minutter siden): Ikke frem til standard forskuddsdato - men frem til valgt forfallsdato. Du har helt rett i dette! Beklager, det fikk jeg faktisk ikke med meg. Viser jo bare igjen at denne mailen deres var utrolig lett å misforstå.. Og du har jo rett i at man ved en evt. konkurs risikerer å tape differansen hvis estimatet har vært for høyt. (Og likeledes vil det slå positivt ut hvis estimatet er for lavt). Men poenget mitt var at du ikke har betalt for noen dager fremover i tid, slik flere har påstått. Det er ikke «en halv strømregning» på spill.. Det viktig å skille mellom utgift og kostnad i denne diskusjonen! Utgiften blir høy neste måned, men kostnaden er uendret. At de skulle tatt høyde for dette i forretningsplanen, og øke påslag/månedspriser er jeg uenig i. Dette handler om et likviditetsproblem langt mer enn et lønnsomhetsproblem. Konseptet deres var å ikke ta mer penger enn nødvendig for drift, og det er ikke forenelig med å bygge seg en stort kapitalbuffer for å løse likviditeten. En kapitalbuffer hadde jo også vært finansiert av oss kunder, jevnt og trutt over lenger tid med høyere priser. Konseptet deres er jo en stor del av grunnen til at de ble et populært valg i utgangspunktet. Når de startet opp kunne de ikke forutse denne situasjonen vi nå er i. Ingen kunne det. Som svært mange andre strømleverandører er Tibber i stor grad lånefinansiert. De tar kortsiktige lån for å kjøpe strømmen, og betaler tilbake med innbetalingen fra kunden. Med lånerenter. Om og om igjen. Klart det hjelper mye på rentene at vi betaler inn tidligere! Skulle ikke forundre meg om de veldig raskt tjener de tapte kundene på sparte renter. Jeg forstår derfor behovet endringen godt, og synes ikke det er urimelig. Men jeg er sterkt kritisk til fremgangsmåten! Både den dårlige kommunikasjonen og fremstillingen, men mest av alt den korte varslingen. Dette burde gjelde fra 1.november, ikke 1.oktober! Å gi folk så kort varsel på at at den kommer en uventet stor utgift om 17 dager, er ikke greit. Anonymkode: 942b1...9a4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #53 Del Skrevet 29. september 2022 Snublefot62 skrev (1 time siden): Den første måneden blir tøff for mange. Fakturaen vår for september havner på ca 9000. Så fakturaen som kommer 1 oktober kan fort bli tett opp mot 14000. Vi klarer det, men det er en del penger. Mer enn vi betaler i huslån. Holy shit, hva gjør dere for å klare å sløse så voldsomt? Har på både aircondition og panelovner samtidig??? Anonymkode: dc8e7...36c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2022 #54 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Holy shit, hva gjør dere for å klare å sløse så voldsomt? Har på både aircondition og panelovner samtidig??? Anonymkode: dc8e7...36c Det var heldigvis ikke meg, men strømbehov er jo ikke likt i alle hjem. Stor familie, stort hus, beliggenhet, eldre hus og ditto standard. Trenger ikke å skyldes sløsing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 29. september 2022 #55 Del Skrevet 29. september 2022 Lurer på hvor mange kunder som forlater Tibber pga dette. Det «koker» litt på fb også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irja Skrevet 29. september 2022 #56 Del Skrevet 29. september 2022 Dette kan da umulig være lov?! Også så kort frist. Blir forbanna. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #57 Del Skrevet 29. september 2022 Adobyen skrev (17 minutter siden): Det var heldigvis ikke meg, men strømbehov er jo ikke likt i alle hjem. Stor familie, stort hus, beliggenhet, eldre hus og ditto standard. Trenger ikke å skyldes sløsing. Jo. 9000 i september, da det er begrenset hvor mye varme man trenger å ha på samme hvor i Norge man bor, er definitivt sløsing. Mulig de har 5 familiebiler som lades hver natt, men det i seg selv vil jeg påstå at er sløsing, og i så fall har de vel også 5 inntekter som deler på den strømregninga. Stor familie skal ikke utgjøre store forskjellen, man MÅ ikke dusje hver dag, man må ikke dusje mer enn to minutter, og ut over dusjing, klesvask og oppvaskmaskin er det ikke særlig mer strømbruk for 1 og 10 personer. Om noe skaper mange mennesker mer varme i rommet ved hjelp av kroppsvarmen sin. Anonymkode: dc8e7...36c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 30. september 2022 #58 Del Skrevet 30. september 2022 Ryddet for reklame. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 30. september 2022 #59 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jo. 9000 i september, da det er begrenset hvor mye varme man trenger å ha på samme hvor i Norge man bor, er definitivt sløsing. Mulig de har 5 familiebiler som lades hver natt, men det i seg selv vil jeg påstå at er sløsing, og i så fall har de vel også 5 inntekter som deler på den strømregninga. Stor familie skal ikke utgjøre store forskjellen, man MÅ ikke dusje hver dag, man må ikke dusje mer enn to minutter, og ut over dusjing, klesvask og oppvaskmaskin er det ikke særlig mer strømbruk for 1 og 10 personer. Om noe skaper mange mennesker mer varme i rommet ved hjelp av kroppsvarmen sin. Anonymkode: dc8e7...36c Fascinerende hvor mye du vet om oss bare på bakgrunn av strømregningen 😅 Utfordringen i dag er at prisen varierer etter tid på døgnet. Dvs at samme husstand med samme forbruk kan ha ulik kostnad alt etter når strømmen brukes. Og vi har dessverre den utfordringen at mye av forbruket pr nå ikke kan flyttes til når strømmen er billig - men må brukes ofte når den er dyrest. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 30. september 2022 #60 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Og du har jo rett i at man ved en evt. konkurs risikerer å tape differansen hvis estimatet har vært for høyt. (Og likeledes vil det slå positivt ut hvis estimatet er for lavt). Men poenget mitt var at du ikke har betalt for noen dager fremover i tid, slik flere har påstått. Det er ikke «en halv strømregning» på spill.. Det viktig å skille mellom utgift og kostnad i denne diskusjonen! Utgiften blir høy neste måned, men kostnaden er uendret. Anonymkode: 942b1...9a4 Jeg er enig i at kostnaden uansett er lik. Men i dag spiller det for mange inn når utgiften kommer. Og Tibber har lenge vært den leverandøren med best oversikt og forutsigbarhet. Dette tok de nå effektivt og sluttet med i går. Når det gjelder evnt konkurs så vil det ikke kun gå begge veier. Dersom du basert på forbruk skylder boet penger så kan du være sikker på at de vil kreve de inn selv etter konkurs. Det har de muligheter til. Og dersom du har penger til gode så har du fortsatt krav på de tilbakebetalt - men du står med lavest prioritet krav og du står bakerst i køen av en sannsynligvis veldig lang kø. Ved en konkurs vil de altså kun slå ut en vei og det er negativt for kunden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå