Gå til innhold

Tibber-kunder får sjokkregning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes mailen jeg fikk fra Tibber kom vel sent og rett før fristen til å bytte strømselskap. Fikk et tips om å betale med kredittkort for da er man sikret om selskapet går konkurs. 

Andre nordiske land har stilt garantier for strømselskapene. Norge ikke. 

Anonymkode: 57fe0...fe8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

pop up bruker skrev (51 minutter siden):

jeg har lite lyst til å betale på forskudd. For jeg antar at jeg ikke får strømstøtte for det jeg betaler i forskudd, siden det bare er antatt forbruk, så da legger jeg ut lenger før jeg får tilbake på strømstøtene. Liker også ikke tanken på å betale for antatt forbruk fordi jeg syns jeg da mister oversikten, og det må avregnes igjen opp mot hva jeg faktisk har brukt. 

MEN jeg vet ikke hvilket strømselskap jeg skal bytte til, og har vært fornøyd med Tibber, så det her syns jeg var skikkelig dumt. 

Sjekk ut Motkraft. Er veldig fornøyd med dem.

Anonymkode: 7abcd...c05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel mer eller mindre risikofritt å nekte å betale på forskudd, siden de åpenbart bryter loven. Om mange nok tør å gjøre dette, så vil forbrukermakta vinne.

Anonymkode: d046e...a46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det ble klønete gjort med kort varsel, men jeg forstår dem godt. Jeg kommer ikke til å bytte. 
Men de har ikke klart å formulere denne mailen slik at folk forstår dem. Leser masse kommentarer som er helt på vidden, rett og slett fordi folk har misforstått. Budskapet kom ikke tydelig nok frem! 

Noen argumenter:

1) Hvis de går konkurs taper du ikke penger. De estimerer frem til standard forskuddsdato. Altså har du blitt for (omtrentlig) forbruk frem til betalingsdato, du har ikke betalt for noen dager frem i tid - og du låner dem ikke penger! Og du kan endre forfallsdato i appen tom 25. hver måned, så da ligger du 10 dager foran i stedet. 

2) Hvis de ikke treffer på estimatet vil dette bli justert på neste faktura. Både opp og ned. Så det har ikke mye å si om estimatet bommer litt.

3) Tibber har mange kunder med store regninger. Det er snakk om store beløpet i omsetning hver måned. At de ikke har likviditet til å være «bank» for disse kundene er jo egentlig et godt tegn. De har lave påslag og tjener ikke mye på hver kunde. De har trang likviditet fordi de ikke tar mer fra oss kunder enn det de må for å få rundt. De sitter ikke på noen gigantisk lommebok, og det er bra for oss.

4) De har trolig mange dårlige/trege betalere for tiden. De selv må likevel betale for strømmen. Klart at dette anstrenger likviditeten! Da vil det være til stor hjelp å redusere tiden de er «bank» med 14. dager.

5) Det bli 1 måned der regningen er 1,5 ganger så stor. Og ja, denne halve måneden vil man måtte vente på strømstøtte lenge. Men deretter vil regningen bli tilnærmet lik. Og strømstøtten vil komme til samme tid som nå. 

Anonymkode: 942b1...9a4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syntes det er en helt grei måte å gjøre det på. Det avregnes jo senere. Jeg er kjempefornøyd med å være tibber kunde, infoen i appen sparer meg en del penger. 

Anonymkode: db287...8fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er helt på trynet. Tibber fakturerer nå kundene på forskudd. Dette vil føre til at neste faktura blir ekstremt mye høyere enn vanlig.

https://www.nettavisen.no/okonomi/stromselskap-ma-lane-av-kundene-for-a-betale-regningene-sine/s/5-95-677858

Anonymkode: d046e...a46

Jeg tenker at dette vil de dementere i morgen. Men nice try da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder det å bytte strømselskapet, eller må man fylle ut skjemaet for avslutning på tibber sin side i tillegg?

Anonymkode: b04e5...01a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hastebyttet til Los nå, men rakk jeg å gjøre det i tide? Hos Los står det at «strømmen er på vei», men står ikke dato… Vil jeg fortsatt måtte betale tibber for oktober?

hilsen stressa student

Anonymkode: ac5f5...4c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Holder det å bytte strømselskapet, eller må man fylle ut skjemaet for avslutning på tibber sin side i tillegg?

Anonymkode: b04e5...01a

Meg bekjent så sier opp din nye leverandør for deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles ikke fått en eneste mail fra TIbber, sjekket søppelpost etc. Har noen her tifeldighvis mulighet til å kopiere mailen og legge den ut her? Takk på forhånd til det som gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hastebyttet til Los nå, men rakk jeg å gjøre det i tide? Hos Los står det at «strømmen er på vei», men står ikke dato… Vil jeg fortsatt måtte betale tibber for oktober?

hilsen stressa student

meg^

Kan jeg i såfall registrere utflytting i tibber-appen? Selv om jeg ikke flytter ut…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er mest kritikkverdige her er uansett ikke at de endrer faktureringsmetode, men at det kun gis 2 dagers varsel, som er veldig uproft og dårlig gjort opp mot kunder som er avhengig av å kunne planlegge. 

Jeg ser to årsaker til dette

1) De risikerer konkurs og måtte ta et veldig utradisjonelt og muligens ulovlig grep

2) De har visst om dette lenge og har sendt ut i siste liten for at så få som mulig skal rekke å bytte kundeforhold, og det vil isåfall være utrolig sleipt av dem og faktisk gå i mot hele strategien deres da Tibber profilerer seg på fornøyde kunder og at kundene skal komme til de og at de ikke driver tradisjonelt telefonsalg.

Jeg har lenge stusset på hvordan Tibber kan være levedyktig når de har ekspandert så ekstremt raskt og kan selge strøm så billig. De har opprettet avdelinger i flere land og har ansatt veldig mange i løpet av kort tid, noe de har vært flink til å skryte av. Kan si såpass at jeg har litt kjennskap til bedriften da jeg kjenner noen som jobber der og har sett en del av stillingsannonsene og jeg får en overall dårlig vibe av at de prøver å være et hipt selskap med en slags amerikansk forretningsmodell, med veldig mange endringer hele tiden og et veldig ungt miljø. Etter det jeg har skjønt har det vært veldig lett å få jobb der og deretter klatre oppover i systemet. Startlønna er ganske høy også til å være et så nytt selskap. Da har du resultatet at du sitter igjen med veldig unge og uerfarne ledere i ulike avdelinger, og stadig nyansettelser som må læres opp og lite kontroll. De har nok voksesmerter. 

Jeg tviler ikke på at mailen de sendte ut var klønete forklart, for det er slik jeg oppfatter bedriften. Litt ungt, litt uerfarne. Jeg begynner jo virkelig å lure når de kan gå på en såpass blunder og tenker jo de burde ha en jurist tilgjengelig som passer på sånt. Jeg ville ikke vært overrasket om Tibber har for dårlig likviditet og måtte ta eit drøyt grep for å ikke gå konkurs. 

Jeg tror de kommer til å miste minst 100 000 kunder på denne blunderen.

Tibber gikk med underskudd på 61 millioner i 2021, selv om de økte omsetningen med 600%. Det er noe å tenke på. 

Anonymkode: 9c6a5...252

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips om strømselskap til dere som vurdere å bytte:

Fjordkraft har en avtale som heter "Spot med forvaltning". Prisen på den har ligget mer enn 50 øre under spotprisen i gjennomsnitt hittil i år (83 øre under i august). For oss som bruker 20.000kWh i året betyr det 10.000,- spart i forhold til f.eks Tibber. 

Fjordkraft har også gjennomfakturering av nettleie, slik at strømstøtten kommer på samme faktura som strømmen. Dermed slipper man å legge ut. 

https://www.fjordkraft.no/strom/stromavtale/spot-med-forvaltning/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (2 minutter siden):

Jeg har fremdeles ikke fått en eneste mail fra TIbber, sjekket søppelpost etc. Har noen her tifeldighvis mulighet til å kopiere mailen og legge den ut her? Takk på forhånd til det som gjør det :)

Har heller ikke fått Mail, men dukket opp når jeg gikk inn på appen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns det var en helt grei løsning😅 15 dager med forhåndsbetalt strøm, så unngår de å måtte øke påslaget.

Anonymkode: b1ee8...0d5

De 15 dagene kan bety titusener i utlegg til vinteren, når forbruket er høy og om strømmen blir veldig dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

1) Hvis de går konkurs taper du ikke penger. De estimerer frem til standard forskuddsdato. Altså har du blitt for (omtrentlig) forbruk frem til betalingsdato, du har ikke betalt for noen dager frem i tid - og du låner dem ikke penger! Og du kan endre forfallsdato i appen tom 25. hver måned, så da ligger du 10 dager foran i stedet.

Ikke frem til standard forskuddsdato - men frem til valgt forfallsdato.

Så dersom du har den 15 valgt som forfallsdato så vil du den 1 i hver måned motta en faktura som inkluderer reelt forbruk fra forfallsdato i forrige måned og ut måneden, og et estimert forbruk fra den 1 i den måneden og frem til valgt forfallsdato.

Og dette blir ikke justert før måneden etterpå.

Så la oss si at du har valgt forfallsdato til den 15 i en måned så vil faktura se sånn ut i november:
- Reelt forbruk 15 oktober - 31 oktober
- Estimert forbruk 1 november - 14 november

Dersom du betalte mer for 1-14 november så blir ikke det justert før på desember fakturaen. Så jo, dersom Tibber går konkurs så vil det beløpet være tapt.

Så kan en jo spørre seg om det er et stort beløp å rope sånn for.

Vel, det kan det være for noen. For husk at de estimerer BÅDE forbruk OG strømpris! I et marked som svinger og er så sårbart som strømmarkedet nå så skal altså Tibber gjette seg frem til priser for mellom 2-3 uker frem i tid. Det er ikke bare imponerende - det blir umulig.

Og av alle ting de ikke har nevnt noe om så er det nettopp dette. Hvorfor? Fordi de skjønner at det setter de i et dårlig lys.

Prøver en å være strategisk og flytte forfallsdato så vil jo større andel av faktura bli estimert. Det kan altså svi å utsette den.

2) Hvis de ikke treffer på estimatet vil dette bli justert på neste faktura. Både opp og ned. Så det har ikke mye å si om estimatet bommer litt.

Merk at estimatet gjelder BÅDE forbruk OG strømpris - se over.

3) Tibber har mange kunder med store regninger. Det er snakk om store beløpet i omsetning hver måned. At de ikke har likviditet til å være «bank» for disse kundene er jo egentlig et godt tegn. De har lave påslag og tjener ikke mye på hver kunde. De har trang likviditet fordi de ikke tar mer fra oss kunder enn det de må for å få rundt. De sitter ikke på noen gigantisk lommebok, og det er bra for oss.

Dette henger ikke på greip. Tibber er et kommersielt selskap som skal tjene penger på å selge strøm. Dersom de har så lav fortjeneste at de ikke klarer å overleve så har de for lave marginer eller for store utgifter.

Og dette skal de nå skyve over på kundene. Med to dagers varsel...

4) De har trolig mange dårlige/trege betalere for tiden. De selv må likevel betale for strømmen. Klart at dette anstrenger likviditeten! Da vil det være til stor hjelp å redusere tiden de er «bank» med 14. dager.

Klart. Men hvorfor var ikke det tatt høyde for i forretningsplanen?

5) Det bli 1 måned der regningen er 1,5 ganger så stor. Og ja, denne halve måneden vil man måtte vente på strømstøtte lenge. Men deretter vil regningen bli tilnærmet lik. Og strømstøtten vil komme til samme tid som nå. 

Tilnærmet lik vet vi jo ikke. De skal jo estimere både forbruk og pris.

Så når en da har fått faktura fra tibber den 1 i måneden med forfall den 15, hvor man skal betale for både estimert forbruk og estimerte priser, så kommer først strømstøtten 20 dager etter forfallsdato på faktura fra nettleverandør. Som da fort blir halvannen måned etter fakturaforfall hos Tibber.

Den første måneden blir tøff for mange. Fakturaen vår for september havner på ca 9000. Så fakturaen som kommer 1 oktober kan fort bli tett opp mot 14000. Vi klarer det, men det er en del penger. Mer enn vi betaler i huslån.

De som kanskje sliter mest er kanskje og de som ikke får benytte seg av tilbudet om betalingsutsettelse hos Svea Finans? Så mye var det verdt for de..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten1 skrev (4 minutter siden):

Ny faktureringsperiode og nye betalingsløsninger

Siden oppstarten har vi hatt en filosofi om å ikke tjene penger på strømmen du bruker, og å holde påslaget så lavt som mulig. Slik skal det selvfølgelig også være fremover. Men situasjonen i Europa påvirker norske strømselskaper, og Tibber er ikke et unntak. Vi kjøper inn strøm for millionbeløp hver dag, og legger ut for strømmen du bruker opptil 45 dager før du trenger å betale for den. Fordi renter og innkjøpskostnader er så høye, må vi nå endre faktureringspraksis:

• Fra og med 1. oktober vil vi endre faktureringsperiode.
  • Fakturaen du får tilsendt 1. oktober vil ha et høyere beløp enn normalt. Den vil inneholde strømforbruket ditt for hele september, samt beregnet forbruk frem til din forfallsdato i oktober. NB: Dette blir et engangstilfelle.
  • Fra 1. november vil fakturaen være som vanlig igjen, altså basert på 30 dagers forbruk. Den vil inneholde faktisk strømforbruk for oktober, fratrekk for tidligere innbetalt beløp for estimert periode i oktober, samt beregnet forbruk frem til forfallsdato i november.
  • Når vi beregner forbruk vil vi basere oss på ditt faktiske historiske strømforbruk, og eventuelle korrigeringer opp eller ned blir gjort på neste faktura.

Synes du at dette var det siste du trengte midt i strømkrisa? Vi kunne ikke vært mer enig. Og vi skal være ærlige - det vil gjøre litt vondt den første måneden. For å hjelpe på situasjonen får vi på plass noen nye betalingsløsninger du kan benytte deg av dersom du trenger det:

• Du kan endre forfallsdato i appen inntil den 25. i måneden. Da endrer du også forfallsdato for fremtidige fakturaer. Gå til Min Konto > Betalingsmetode > trykk på betalingsmetoden > Forfallsdato i appen.
  • Du får mulighet til å utsette betaling i 30 dager kostnadsfritt eller dele opp faktura via en ekstern betalingspartner. Denne løsningen utvikler vi sammen med en partner, og den blir tilgjengelig i appen før forfallsdato på fakturaen.

Vi har snakket med politikere i øst og vest, nord og sør for å finne den beste løsningen, men garantier fra myndighetene for å gi lavere strømkostnader uteblir. Det betyr ikke at vi gir opp, tvert imot fortsetter vi å sloss for at du som forbruker skal få kjøpe strøm til lavest mulig innkjøpspris og få tilgang på smarte løsninger for reduserte strømkostnader.

Hvis du er interessert i mer informasjon om dette, kan du lese her. Her kan du se oppdaterte avtalevilkår (punkt 6).

Hilsen
Elisabet fra Tibber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som og er interessant her er at Tibber endret avtalevilkårene sine i august for å ta høyde for kortere frist for endringer ved hastebehov, samtidig som de og opprettet selskapet Tibber Norge Strøm AS.

Lurer på om de faktisk planla dette allerede da. Da har de i så tilfelle oppført seg svikefult mot kundene sine.

Og ja vi byttet ut Tibber i kveld.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...