Gå til innhold

Kvalitetstid i hverdagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greier dere å ha det? Har en 1. klassing som er sliten etter skolen og trenger en pause. Så er det lekser på ettermiddagen. En dag i uka med aktivitet. Barnehagebarnet har nylig sluttet med dagsovingen og er også mye sliten om ettermiddagen. Føler begge er så slitne hele tiden så vi får liksom ikke noe skikkelig kvalitetstid. Det er kanskje bare sånn det er en periode?

Anonymkode: 1e806...785

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva legger du i «kvalitetstid», da? 

Anonymkode: ca25b...ab3

Skrevet

Her har vi middagen som samlingspunkt.  Rekker ikke noe annet i hverdagen med to unger i skolealder.  Andreklassingen går på fotball,  og syvendeklassingen på drilling og svømming.  Aktivitetene gjør at vi som regel har middag til kveldsmat for å få best tid rundt matbordet.  Spiser noe lett etter skole/jobb. Tenker at det er slik det er. Helgene er som oftest familietid. 

• Liker 1
Skrevet

Middag og se tv sammen, eller lese bok sammen. Sjelden vi orker mer enn det. Kvalitetstid for oss er nettopp det å kunne være sammen og være seg selv. 

Har vi overskudd går vi ut en tur, men det er ikke ofte nå på høsten i hvertfall. 

Anonymkode: a3bb1...0bf

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke hva du legger i kvalitetstid, men jeg synes vi har nok av det i hverdagen. Å samles til middag er kvalitetstid, og etter middag spiller vi ofte brettspill sammen (de av oss som ikke er på en fritidsaktivitet). Før leggetid leser vi for de to yngste (de leser selv også, men høytlesing synes vi er så hyggelig at det har vi fortsatt med selv om de er store). Kvalitetstid for oss handler om å gjøre ting sammen, helst noe som ikke involverer en skjerm. Datteren din har jo bare gått på skolen i halvannen måned og det er naturlig å være ekstra sliten da, med masse nye inntrykk og lekser er jo også nytt for henne. Jeg tenker det vil gå seg til etter hvert. 

Skrevet

Skjønner hva du mener. Har også en i bhg som nettopp slutter å sove,  og helst er i seng kl 18. Men kvalitetstid er jo det man gjør det til, som flere andre sier. Hjelpe til med matlaging, putle i sandkassa, lese på senga eller se paw patrol sammen er også gode stunder. Eller tilsvarende for ditt barn som er litt eldre.

Å se to hysterisk overtrøtte smågutter fnise og gire hverandre opp før jeg fikk dem i seng var den fineste delen av min dag i dag :)

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke så opptatt av at ungene skal sovne fort på egenhånd så vi har mye av vår koseligste og avslappende tid når vi legger oss på sengekanten med ungene.  Vil ALDRI bruke ordet kvalitetstid og at det MÅ være så og så mye tid avsatt i ukedager. Mine unger ville være aktive og ikke bare være hjemme så fra de gikk i 1. klasse har det vært mellom 2-5 økter pr uke pr barn. Vi koser oss i bilen også.

Anonymkode: 50601...bae

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Greier dere å ha det? Har en 1. klassing som er sliten etter skolen og trenger en pause. Så er det lekser på ettermiddagen. En dag i uka med aktivitet. Barnehagebarnet har nylig sluttet med dagsovingen og er også mye sliten om ettermiddagen. Føler begge er så slitne hele tiden så vi får liksom ikke noe skikkelig kvalitetstid. Det er kanskje bare sånn det er en periode?

Ja , vi sykler en tur på lekeplassen eller en barnehage , leser en bik , leker litt sammen osv.

Anonymkode: 06985...680

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva legger du i «kvalitetstid», da? 

Anonymkode: ca25b...ab3

Tipper TS mener tid der man har det hyggelig i lag, ikke bare mas og surskap.

Anonymkode: f783a...36e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 7.55):

Tipper TS mener tid der man har det hyggelig i lag, ikke bare mas og surskap.

Anonymkode: f783a...36e

Ja det stemmer. Det er jo ikke kos med irritable og overtrøtte unger. Vi har det absolutt fint innimellom også, men det fins liksom ikke ork og konsentrasjon til så mye. Ja det er koselig med brettspill, men ungen orker jo ikke? Joda innimellom, men dere skjønner. Middag er heller ikke kvalitetstid da ungene er superkresne og helst ikke vil ha noe som helst. Tiden på sengekanten med eldste og en bok er den beste akkurat nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...