AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #61 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Gruppearbeid er det hele dagen lang i dagens skole, nå også for foreldre tydeligvis. Det er behagelig for lærerne, og vi blir dressert til å bli maur som arbeider sammen. Det er politisk pedagogikk. Venstresiden dominerer pedagogikken i skolen. Gruppearbeid er fint, men nå har det tatt fullstendig over for individuelt arbeid, og det er bare trist. Anonymkode: 03376...05e Nei, det er ikke behagelig for lærerne. Det er langt mer behagelig å la elevene sitte i ro ved pultene sine mens lærer holder et tørt foredrag om temaet før de får en haug av lekser til neste gang. Diskusjon rundt temaet, derimot, sammen i en liten gruppe, er en måte veldig mange får mye lærdom av. Det forutsetter at vi på slutten går gjennom hva de ulike gruppene har reflektert rundt, selvfølgelig. Det bidrar til evnen til drøfting og refleksjon, og ikke minst samarbeid, alle evner som er svært viktige i arbeidslivet for øvrig. Anonymkode: a25e9...943 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #62 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår ikke denne tankegangen. Er det virkelig bortkastet å bli kjent med foreldrene til ditt barns klassekamerater? Denne angstfylte spurven kan gjerne gi deg bedre innsikt i hvorfor ditt barns klassevenn er som det er. Anonymkode: a25e9...943 Dette er siste året på barneskolen. Vi er ikke i en "bli kjent fase". Så det argumentet ditt faller litt på steingrunn Anonymkode: 772ec...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #63 Del Skrevet 30. september 2022 Synes det er helt supert med gruppearbeid. Da får man mulighet til å diskutere relevante temaer med de andre foreldrene. Viktig å drøfte ting som mobbing, skjermbruk og nettvett med andre foreldre. Det er jo tross alt vi, og ikke skolen, som er ansvarlig for å oppdra barna våre. Har tidligere vært med på foreldremøter der foreldre har kuppet møtet med en haug usaklige spørsmål. Foretrekker gruppearbeid any day. Anonymkode: 073e9...602 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #64 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det hjelper jo ikke noe. Fornuftige foreldre har normale grenser for det meste. De mindre fornuftige foreldrene bryr seg ikke uansett om noe som helst. Leggetid, skjermtid, bursdager og annet. De driter rett og slett i det. Telefonen til 12-åringen piper til alle døgnets tider. I ukedagene er den stille etter kl 02. I helger og ferier er det fritt frem for veldig mange unger. Spesielt de som får ha telefonen på rommet fordi "hen er jo så fornuftig og legger fra seg telefonen og sover". Anonymkode: 1378e...f2b Så det er enten eller i ditt hode? Er du den mindre fornuftige forelderen her? Anonymkode: d1a3f...ad3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 30. september 2022 #65 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, gruppearbeidet tok ca 1time tenker jeg. Mulig du finner gruppearbeid supenyttig...det er ikke min opplevelse. Har vært klassekontakt flere ganger, arrangert juleavslutninger,sommeravslutning for hele skolen,bakt kaker,sørget for premier til utlodning, grillet hamburgere,etc. Det betyr fortsatt ikke at jeg heier på gruppearbeid på foreldremøte!! Anonymkode: 772ec...bd7 strålende. Men det er fortsatt bare 1 time av livet ditt, så ingen grunn til å hisse seg opp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ishavsrøya Skrevet 30. september 2022 #66 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg syns det er unødvendig og det er ofte klein stemning! Og lærere som står over å følger med. Har du angst fra før og prøver å gå så gjør dette det mye verre! Noe å tenke på. Anonymkode: fa4a4...254 Vet du akkurat dette tenker jeg også. Stakkars de foreldrene som sliter med angst fra før. Jeg blir mere og mere lei av å gå på foreldremøter nettopp pga dette. Har ikke angst og er ikke redd for å prate.... men nå sist skulle vi også trekke lapp om hvor vi skulle sitte 🥴 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #67 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så det er enten eller i ditt hode? Er du den mindre fornuftige forelderen her? Anonymkode: d1a3f...ad3 Jeg har hatt barn i skolen i 10 år. Det er kun de siste to årene det har vært gruppearbeid på foreldremøtet. Det har ikke blitt noe bedre av det. Det har sikkert ikke blitt noe verre heller. Jeg vet ikke hva du mener med enten eller? Noen vil sikkert si at jeg ikke er så fornuftig, hva vet jeg, men mine unger får ikke telefonen på rommet når de legger seg. De legger seg tidlig. De har fri skjermbruk annet enn ved leggetid rett og slett fordi de regulerer seg selv og bruker ikke mye tid på det. Bursdager kjører vi alle eller ingen. Korona var bra sånn sett, satte en naturlig stopper for barnebursdager 🥳 Anonymkode: 1378e...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #68 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, det er ikke behagelig for lærerne. Det er langt mer behagelig å la elevene sitte i ro ved pultene sine mens lærer holder et tørt foredrag om temaet før de får en haug av lekser til neste gang. Diskusjon rundt temaet, derimot, sammen i en liten gruppe, er en måte veldig mange får mye lærdom av. Det forutsetter at vi på slutten går gjennom hva de ulike gruppene har reflektert rundt, selvfølgelig. Det bidrar til evnen til drøfting og refleksjon, og ikke minst samarbeid, alle evner som er svært viktige i arbeidslivet for øvrig. Anonymkode: a25e9...943 Haha, jo, selvsagt er det behagelig for læreren med gruppearbeid. Læreren kan bare rusle rundt mens elevene skal lære av hverandre. Læreren slipper å forberede seg til timen, læreren slipper å stå ved kateteret, trenger ikke gjøre noe som helst faktisk. Når de er ferdige kan elevene presentere det de har gjort. Læreren kan sitte på kanten av kateteret og kose seg med en kopp kaffe. Gruppearbeid er en perfekt anledning for læreren, og de lateste elevene, til å slippe unna med lite arbeid. Ikke påstå noe annet. Slik er det i praksis. Anonymkode: 03376...05e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #69 Del Skrevet 30. september 2022 Tuba skrev (Akkurat nå): strålende. Men det er fortsatt bare 1 time av livet ditt, så ingen grunn til å hisse seg opp Du må nok bare akseptere at jeg har mitt ståsted. Skal du få noen til å forandre synspunkt,må du nok argumentere bedre enn dette her da...... Anonymkode: 772ec...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #70 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Var på foreldremøte i går. Vi hadde mange saker som vi foreldre hadde fremmet på forhånd, som vi ønsket avklaring på. Men nei, vi ble delt opp i grupper på 4-5 foreldre og i gruppene skulle vi diskutere lekser, skjermbruk, bursdager etc. Ingenting ble bestemt, det skulle liksom være nok at vi snakket sammen? Altså, er det mulig? Jeg går ikke på foreldremøte for å ha gruppearbeid med andre foreldre! Fullstendig bortkastet tid. Jeg trodde foreldremøte fantes for å få informasjon fra skolen og ev for foreldre å bli enige om eventuelle kjøreregler for klassen? Flere skoler som praktiserer dette? Anonymkode: c2769...8aa Du vet at det går an å si fra til dette til skolen? Spesielt om majoriteten av foreldrene er enige med deg. Anonymkode: d06db...f11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 30. september 2022 #71 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må nok bare akseptere at jeg har mitt ståsted. Skal du få noen til å forandre synspunkt,må du nok argumentere bedre enn dette her da...... Anonymkode: 772ec...bd7 😂 jeg prøver ikke å få non til å forandre synspunkt. Skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på å hisse seg opp over noe sånt. Skjønner heller ikke at noen synes det er så belastende å diskutere med andre foreldre i klassen til ungen sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #72 Del Skrevet 30. september 2022 Tuba skrev (Akkurat nå): 😂 jeg prøver ikke å få non til å forandre synspunkt. Skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på å hisse seg opp over noe sånt. Skjønner heller ikke at noen synes det er så belastende å diskutere med andre foreldre i klassen til ungen sine. Nei,jeg skjønner at du ikke forstår Anonymkode: 772ec...bd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 30. september 2022 #73 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei,jeg skjønner at du ikke forstår Anonymkode: 772ec...bd7 🤣 og du beskylder meg for å være dårlig til å argumentere 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #74 Del Skrevet 30. september 2022 Tuba skrev (29 minutter siden): 😂 jeg prøver ikke å få non til å forandre synspunkt. Skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på å hisse seg opp over noe sånt. Skjønner heller ikke at noen synes det er så belastende å diskutere med andre foreldre i klassen til ungen sine. Problemet er at det går på bekostning av den informasjonen jeg ønsker fra skolen. Anonymkode: c2769...8aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #75 Del Skrevet 30. september 2022 Ishavsrøya skrev (39 minutter siden): Vet du akkurat dette tenker jeg også. Stakkars de foreldrene som sliter med angst fra før. Jeg blir mere og mere lei av å gå på foreldremøter nettopp pga dette. Har ikke angst og er ikke redd for å prate.... men nå sist skulle vi også trekke lapp om hvor vi skulle sitte 🥴 Jeg har sosial angst og gruer meg noe voldsomt til mine to begynner på skolen! Jeg klarer fint å delta på dugnader. Men slike møter av typen «Nå skal vi sitte i gruppe og alle skal presentere seg snakke etter tur» orker jeg ikke Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å møte opp på noen slike møter. Anonymkode: fe9d1...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #76 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Haha, jo, selvsagt er det behagelig for læreren med gruppearbeid. Læreren kan bare rusle rundt mens elevene skal lære av hverandre. Læreren slipper å forberede seg til timen, læreren slipper å stå ved kateteret, trenger ikke gjøre noe som helst faktisk. Når de er ferdige kan elevene presentere det de har gjort. Læreren kan sitte på kanten av kateteret og kose seg med en kopp kaffe. Gruppearbeid er en perfekt anledning for læreren, og de lateste elevene, til å slippe unna med lite arbeid. Ikke påstå noe annet. Slik er det i praksis. Anonymkode: 03376...05e Hehe ja, tenk om det bare hadde vært så enkelt! I praksis bruker lærer starten av timen til å introdusere tema/problemstilling som elevene etterpå diskuterer i grupper. Under diskusjonen går lærer rundt og lytter, diskuterer med, hjelper i gang de som sliter eller veileder på andre måter. Det fine med denne arbeidsformen er at alle må delta og være muntlige, ikke bare de vanlige ekstroverte som snakker høyt i timen. Det gjør det også enklere for lærer å sette muntlige karakterer. Siste del av timen oppsummeres det de ulike gruppene kom frem til. Dette er en svært effektiv måte å lære på som krever en del av elevene (og lærerne!), langt mer enn å dagdrømme mens lærer skravler ved tavlen. Anonymkode: a25e9...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #77 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har sosial angst og gruer meg noe voldsomt til mine to begynner på skolen! Jeg klarer fint å delta på dugnader. Men slike møter av typen «Nå skal vi sitte i gruppe og alle skal presentere seg snakke etter tur» orker jeg ikke Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å møte opp på noen slike møter. Anonymkode: fe9d1...af7 Jeg forstår deg, men du trenger ikke å grue deg. Det fine med gruppearbeid er jo nettopp at du slipper å diskutere høyt foran alle, men heller i den gruppen du selv er en del av. Du kan delta så lite eller mye du vil, som regel er det et par som gjerne skravler og maser i vei. Erfaringsmessig er dette også en god arbeidsform for elever som kjenner på angst og press. Det er mindre skummelt å snakke foran en liten gruppe, men skummelt nok til at man får litt eksponeringstrening, som jo er det mest effektive for å lette angsten. Anonymkode: a25e9...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #78 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår deg, men du trenger ikke å grue deg. Det fine med gruppearbeid er jo nettopp at du slipper å diskutere høyt foran alle, men heller i den gruppen du selv er en del av. Du kan delta så lite eller mye du vil, som regel er det et par som gjerne skravler og maser i vei. Erfaringsmessig er dette også en god arbeidsform for elever som kjenner på angst og press. Det er mindre skummelt å snakke foran en liten gruppe, men skummelt nok til at man får litt eksponeringstrening, som jo er det mest effektive for å lette angsten. Anonymkode: a25e9...943 Takk! Jeg håper det går greit, slik du beskriver. Men hittil har bare det å presentere meg på foreldremøter i barnehagen vært så vanskelig for meg at jeg helt har begynt å unngå det og sender mannen istedet..Han er supersosial og holder ofte foredrag på jobben, så han sliter heldigvis ikke med dette slik jeg gjør. Jeg takler sommerfester, høstfester og dugnader der det er en mer uformell stemning og man bare slår av en prat med folk som man vil. Men slike organiserte møter tar meg rett tilbake til min egne grusomme skoletid der jeg ble mobbet av læreren. Anonymkode: fe9d1...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perle Skrevet 30. september 2022 #79 Del Skrevet 30. september 2022 (endret) Tuba skrev (1 time siden): 😂 jeg prøver ikke å få non til å forandre synspunkt. Skjønner bare ikke hvorfor folk gidder å bruke energi på å hisse seg opp over noe sånt. Skjønner heller ikke at noen synes det er så belastende å diskutere med andre foreldre i klassen til ungen sine. Poenget er jo at det er infantiliserende. Å skulle trekke lapper, og sitte med "gruppearbeid" en må presentere på slutten. Det er jo absurd. Et foreldremöte bör vel väre et informasjons og orienteringsmöte. Om praktiske ting som 17-komiteen, skoleavslutninger, klasseturer og läreplanen. Helt ok å komme til enighet angående bursdager og andre praktiske ting, men jeg har ingen interesse av å bli "oppdratt" eller bli moralisert av skolen. Ei heller "dröfte" vår familes personlige livsvalg med andre i gruppearbeid(?!). Igjen, infantilisering av voksne mennesker. Endret 30. september 2022 av Perle leifer 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #80 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Takk! Jeg håper det går greit, slik du beskriver. Men hittil har bare det å presentere meg på foreldremøter i barnehagen vært så vanskelig for meg at jeg helt har begynt å unngå det og sender mannen istedet..Han er supersosial og holder ofte foredrag på jobben, så han sliter heldigvis ikke med dette slik jeg gjør. Jeg takler sommerfester, høstfester og dugnader der det er en mer uformell stemning og man bare slår av en prat med folk som man vil. Men slike organiserte møter tar meg rett tilbake til min egne grusomme skoletid der jeg ble mobbet av læreren. Anonymkode: fe9d1...af7 Du er garantert ikke den eneste som kjenner på dette. Det er mange foreldre (og elever!) som er engstelige og sjenerte, og for disse er ofte gruppearbeid er mindre skummel måte å være muntlig på enn i pleum foran alle. Og vi har alle både gode og dårlige dager, noen dager har vi rett og slett bare lite på hjertet, og det er også lov. De andre foreldrene er nok mest opptatt av sitt, og tenker ikke over at du ikke er den som snakker mest. Jeg håper du kommer på foreldremøtene. Anonymkode: a25e9...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå