AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #41 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja,det hadde vært ganske upassende om du sto å fortalte meg på foreldremøte at hos meg skulle det ikke være skjerm etter 22. Mitt hus,mine regler tenker jeg. Anonymkode: 772ec...bd7 Ja, akkurat det. Men mange foreldre er usikker på hva de skal gjøre og ønsker å få informasjon om det, noen ønsker også å diskutere det med andre for å finne ut hva reglene rundtom er. Det er ikke alle som har nettverk de kan snakke med, eller familie de kan lufte ting med. Vanskelig å gjøre alle fornøyd. Jeg er forøvrig enig i at å ha timevis med gruppearbeid som minner om en skoleoppgave med presentasjon ikke er noe. Anonymkode: 6e4f4...ca5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #42 Del Skrevet 29. september 2022 Kaneel skrev (2 timer siden): Kjent sak det.. var ikke sånn på 90-00-10 tallet(går nå på foreldremøter til mine barnebarn, svigerdatteren min er alvorlig kronisk syk) fjollete opplegg, er en form for ansvarsfraskrivelse fra skolens side For noe tull. Du dr kritisk til absolutt alt du Anonymkode: 8b11f...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #43 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er ting jeg diskuterer med venner, eventuelt andre foreldre som mitt barn omgås med på fritiden. Jeg har oppriktig talt null interesse i å ha slike diskusjoner med tilfeldige foreldre i klassen. Anonymkode: c2769...8aa Merkelig at du har null interesse av ddt Anonymkode: 8b11f...ada Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #44 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ganske vanlig med mammafest og pappafest! Anonymkode: c2769...8aa Nei heldigvis ikke her Anonymkode: 8b11f...ada 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #45 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, akkurat det. Men mange foreldre er usikker på hva de skal gjøre og ønsker å få informasjon om det, noen ønsker også å diskutere det med andre for å finne ut hva reglene rundtom er. Det er ikke alle som har nettverk de kan snakke med, eller familie de kan lufte ting med. Vanskelig å gjøre alle fornøyd. Jeg er forøvrig enig i at å ha timevis med gruppearbeid som minner om en skoleoppgave med presentasjon ikke er noe. Anonymkode: 6e4f4...ca5 Det hjelper jo ikke noe. Fornuftige foreldre har normale grenser for det meste. De mindre fornuftige foreldrene bryr seg ikke uansett om noe som helst. Leggetid, skjermtid, bursdager og annet. De driter rett og slett i det. Telefonen til 12-åringen piper til alle døgnets tider. I ukedagene er den stille etter kl 02. I helger og ferier er det fritt frem for veldig mange unger. Spesielt de som får ha telefonen på rommet fordi "hen er jo så fornuftig og legger fra seg telefonen og sover". Anonymkode: 1378e...f2b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #46 Del Skrevet 29. september 2022 Man velger kanskje temaer som skjermtid, leggetid, bursdager kun for at folk skal prate og introdusere seg for hverandre. Jeg har en 10. klassing har vært på alle foreldremøter unntatt 2 siden han var liten og fortsatt vet jeg ikke hvordan alle foreldre ser ut til tross for klassevise deler og gruppesamtaler på foreldremøter Har vært klassekontakt i 4 år og sittet i FAU i 4år og vært i styret i 17. mai komiteen så det er ikke jeg som melder meg ut. Har vært med å arrangere flere sosiale tiltak, men dess eldre barna blir jo mer speiler barna foreldre. Masse ungdommer duger til å være sammen med på skolen, men ikke på fritiden. Sånn er foreldrene også, de er for viktige for å prate med andre voksne på foreldremøter. Jeg har møtt så mange foreldre som føler seg utstøtt av andre foreldre og jeg ser barn som sliter fordi også foreldrene har lite nettverk. Andre foreldre som snur seg bevisst bort på butikken. Hvordan får man nettverk- jo av å bli kjent med hverandre- noen ganger gjennom barna, andre gangen trives foreldre sammen og barna henger på. Det er ikke de ressursterkeste barna med stort nettverk som blir mobbet og holdt utenfor på skolen, det er de som ikke alltid har masse folk. Grunnen kan være mye, men det er ikke de mest ekstroverte av foreldre og barn som sliter mest. Etter å ha fulgt to barn gjennom barne og ungfomsskolen så oppleveler jeg st de arrogante foreldrene har arrogante barn som driver like mye silent treatment som foreldre (som har nok med seg selv) Selv små «idiotiske» gruppesamtaler kan ha nytte, andre foreldre er ikke bare hvem som helst, de kan godt være ditt barns kommende venner foreldre, for ja, barn og unge bytter i perioder venner, spesielt etter klassebytte. Anonymkode: edb5f...ebc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #47 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tenker at det er greit at man har satt av litt tid hvis det er noe foreldrene vil lufte i plenum. Det er stor forskjell på det,og det å bli satt til 1,5 timers gruppearbeid på kveldstid for å diskutere sosiale medier. Det synes jeg ikke var innafor! Jeg kommer først og fremst for å gå informasjon og innsikt i undervisningen. Da fikk man heller dele møte i to: første del info, andre del: diskusjonsforum for de som ønsker)trenger. Anonymkode: 772ec...bd7 1.5t gruppearbeid er overkill. 20 minutter med praktisk informasjon, 10 minutters informasjon om utfordringer i skole- og klassemiljøet, 15 minutter diskusjon om konkrete problemstillinger direkte relatert til utfordringene i smågrupper og 15 minutters diskusjon i plenum med lærer som ordstyrer er en god investering i å bygge/opprettholde et godt klassemiljø. - Meg som hadde det konkrete eksempelet med mobbing i sosiale medier. Anonymkode: 54448...25d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #48 Del Skrevet 30. september 2022 Grüner skrev (12 timer siden): Ansvarsfraskrivelse fra skolen?? Det er jo et middel for å engasjere foreldrene til å reflektere over ulike problemstillinger som angår deres barn. Tror skolen virkelig at vi trenger deres hjelp til å reflektere over slikt? De fleste av oss foreldre er vel så høyt utdannet som lærerne. Anonymkode: 347e5...a06 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #49 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror skolen virkelig at vi trenger deres hjelp til å reflektere over slikt? De fleste av oss foreldre er vel så høyt utdannet som lærerne. Anonymkode: 347e5...a06 Man trenger ikke være verken spesielt intelligent eller spesielt reflektert for å ta høy utdannelse. De fleste lærere - i motsetning til flere i tråden her - evner i det minste å se at et godt foreldremiljø og skole-hjem-samarbeid bygger et godt klassemiljø. Anonymkode: 54448...25d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #50 Del Skrevet 30. september 2022 Det virker som en del skoler kvier seg for å ta opp forhold direkte med foreldrene til de elevene det gjelder. I min tid som elev hadde slikt blitt tatt opp i konferansetimene "Jonas er ofte trøtt i timene, sitter han lenge oppe om kvelden?" Nå forsøker man i stedet å ta det opp indirekte på møtet for alle foreldrene, der man håper at de fleste sier at de har tidlig leggetid, og så skal foreldrene til Jonas høre dette og ta etter. Men det fungerer ikke slik, for foreldrene til Jonas oppfatter han som en kvikk og opplagt gutt som trenger lite søvn, og syns ikke det er relevant for dem at Markus og Pia legger seg før ti. Anonymkode: 9f400...c81 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #51 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Var på foreldremøte i går. Vi hadde mange saker som vi foreldre hadde fremmet på forhånd, som vi ønsket avklaring på. Men nei, vi ble delt opp i grupper på 4-5 foreldre og i gruppene skulle vi diskutere lekser, skjermbruk, bursdager etc. Ingenting ble bestemt, det skulle liksom være nok at vi snakket sammen? Altså, er det mulig? Jeg går ikke på foreldremøte for å ha gruppearbeid med andre foreldre! Fullstendig bortkastet tid. Jeg trodde foreldremøte fantes for å få informasjon fra skolen og ev for foreldre å bli enige om eventuelle kjøreregler for klassen? Flere skoler som praktiserer dette? Anonymkode: c2769...8aa Høres ut som et ansvarsfraskrivende opplegg. Det er vel ingen som får noe informasjon av dette. Blir som å rope i skogen og høre på eget ekko. Anonymkode: 7fe0a...4b7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #52 Del Skrevet 30. september 2022 Generasjonen som omtaler dagens unge som snøflak og persilleblad får altså nærmest angstanfall av å måtte engasjere seg i ting som angår klassemiljøet til eget barn i en arbeidsform (refleksjon, diskusjon, samarbeid i gruppe) som barna deres bruker hver eneste dag på skolen. Anonymkode: a25e9...943 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 30. september 2022 #53 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg synes det er veldig rart at foreldre ikke gidder å bruke 30 min å diskutere klassemiljø, lekser ol i grupper. Det kan virke som folk overhode ikke bryr seg om hvordan ungene har det på skolen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #54 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Var på foreldremøte i går. Vi hadde mange saker som vi foreldre hadde fremmet på forhånd, som vi ønsket avklaring på. Men nei, vi ble delt opp i grupper på 4-5 foreldre og i gruppene skulle vi diskutere lekser, skjermbruk, bursdager etc. Ingenting ble bestemt, det skulle liksom være nok at vi snakket sammen? Altså, er det mulig? Jeg går ikke på foreldremøte for å ha gruppearbeid med andre foreldre! Fullstendig bortkastet tid. Jeg trodde foreldremøte fantes for å få informasjon fra skolen og ev for foreldre å bli enige om eventuelle kjøreregler for klassen? Flere skoler som praktiserer dette? Anonymkode: c2769...8aa Gruppearbeid er det hele dagen lang i dagens skole, nå også for foreldre tydeligvis. Det er behagelig for lærerne, og vi blir dressert til å bli maur som arbeider sammen. Det er politisk pedagogikk. Venstresiden dominerer pedagogikken i skolen. Gruppearbeid er fint, men nå har det tatt fullstendig over for individuelt arbeid, og det er bare trist. Anonymkode: 03376...05e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #55 Del Skrevet 30. september 2022 Tuba skrev (6 minutter siden): Jeg synes det er veldig rart at foreldre ikke gidder å bruke 30 min å diskutere klassemiljø, lekser ol i grupper. Det kan virke som folk overhode ikke bryr seg om hvordan ungene har det på skolen. Det å ha et rom for å prate sammen på slutten av møte er ok. Det er ikke det samme som å bli satt sammen i små grupper og gjøre gruppearbeid. Sist ble jeg satt sammen med en liten spurv av en mor som var såå redd for alt i dagens samfunn. Hun spurte helt tiden "blir ikke du engstelig for det da"? Det jeg sitter igjen med etter møte er at det var helt bortkastet. Anonymkode: 772ec...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #56 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg tror gruppearbeid kan være positivt. I klassen til datteren min som går i 7. klasse har vi først i år hatt gruppearbeid og syns faktisk ikke det var så dumt. Vi har vært foreldregruppe som sier svært lite på foreldremøte. Dermed er det alltid bare 2-3 stykker som snakker og det har aldri blitt tatt opp noe særlig fordi foledrene ikke vil/tørr. Det har virket motsatt at vi ikke har fått diskutere kjøreregler som bursdager, vennegrupper og klart å gjøre noe særlig sosialt for barna våres. Så tenker at i vår klasse burde vi ha hatt grupper fra start, dermed hadde det kanskje kunne blitt litt mer dialog. Nå er vi jo på siste året så det er for sent for vår del, men syns grupper er bra fordi det er alltid bare de samme som da tar ordet og styringen. Anonymkode: 1ce80...2e0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuba Skrevet 30. september 2022 #57 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det å ha et rom for å prate sammen på slutten av møte er ok. Det er ikke det samme som å bli satt sammen i små grupper og gjøre gruppearbeid. Sist ble jeg satt sammen med en liten spurv av en mor som var såå redd for alt i dagens samfunn. Hun spurte helt tiden "blir ikke du engstelig for det da"? Det jeg sitter igjen med etter møte er at det var helt bortkastet. Anonymkode: 772ec...bd7 OMG det er vel ingen skade skjedd, samtalen tok sikkert 10 min. Min opplevelse er at diskusjonene både i gruppe og i plenum i foreldremøtene om ting som sosiale medier ol er supernyttige. Skjønner ikke hvordor dere bruker energi på å hisse dere opp over at dere må delta i diskusjoner om hvordan ungene dere har det. Kan se for meg at det er sammen gjengen som aldri stiller opp for felleskapet i FaU, som klassekontater, fotballltrenere, 17 mai arrangement ol 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #58 Del Skrevet 30. september 2022 Tuba skrev (53 minutter siden): OMG det er vel ingen skade skjedd, samtalen tok sikkert 10 min. Min opplevelse er at diskusjonene både i gruppe og i plenum i foreldremøtene om ting som sosiale medier ol er supernyttige. Skjønner ikke hvordor dere bruker energi på å hisse dere opp over at dere må delta i diskusjoner om hvordan ungene dere har det. Kan se for meg at det er sammen gjengen som aldri stiller opp for felleskapet i FaU, som klassekontater, fotballltrenere, 17 mai arrangement ol Nei, gruppearbeidet tok ca 1time tenker jeg. Mulig du finner gruppearbeid supenyttig...det er ikke min opplevelse. Har vært klassekontakt flere ganger, arrangert juleavslutninger,sommeravslutning for hele skolen,bakt kaker,sørget for premier til utlodning, grillet hamburgere,etc. Det betyr fortsatt ikke at jeg heier på gruppearbeid på foreldremøte!! Anonymkode: 772ec...bd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #59 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg er lærer. Og har barn på barneskole. Vi hadde også gruppearbeid på foreldremøtet nå nettopp. Et opplegg fra Redd Barna ifht nettbruk. Synes det er veldig greit at foreldre snakker sammen. Litt felles normer for hva som er greit, tidspunkt osv. Vi ble i alle fall enige om saker og ting. Nyttig gruppearbeid/diskusjon synes nå jeg. Anonymkode: 3e555...519 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #60 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det å ha et rom for å prate sammen på slutten av møte er ok. Det er ikke det samme som å bli satt sammen i små grupper og gjøre gruppearbeid. Sist ble jeg satt sammen med en liten spurv av en mor som var såå redd for alt i dagens samfunn. Hun spurte helt tiden "blir ikke du engstelig for det da"? Det jeg sitter igjen med etter møte er at det var helt bortkastet. Anonymkode: 772ec...bd7 Jeg forstår ikke denne tankegangen. Er det virkelig bortkastet å bli kjent med foreldrene til ditt barns klassekamerater? Denne angstfylte spurven kan gjerne gi deg bedre innsikt i hvorfor ditt barns klassevenn er som det er. Anonymkode: a25e9...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå