Gå til innhold

Foreldremøte med gruppearbeid?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Kaneel skrev (53 minutter siden):

Kjent sak det.. var ikke sånn på 90-00-10 tallet(går nå på foreldremøter til mine barnebarn, svigerdatteren min er alvorlig kronisk syk) fjollete opplegg, er en form for ansvarsfraskrivelse fra skolens side

Tull og tøys. Tenk å være så lat at man blir sint fordi skolen vil engasjere foreldrene. Det er da tross alt foreldres ansvar, ikke skolens, hvordan barna oppfører seg mot hverandre og hva de gjør på fritiden spesielt.

Anonymkode: 64471...c67

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jupp har merket at foreldremøter er mer og mer piss

Anonymkode: f787b...06b

Uff ja, tenk at du ikke kan sitte og surfe på mobilen mens læreren snakker og underholder deg da gitt. Så fælt at du som forelder må bruke hjernen og tenke litt, det er faktisk ditt ansvar og ikke skolens dersom barnet ditt er/blir en drittsekk.

Anonymkode: 64471...c67

Skrevet
Arkana skrev (2 minutter siden):

Problemet er bare at det er ikke tilfeldige foreldre. Det er foreldre til barna dine barn skal omgås daglig i mange år framover. Jeg kjenner jeg er veldig glad jeg i liten grad treffer på foreldre som gir så totalt blaffen.

Jeg gir ikke blaffen i mitt barn eller i klassemiljøet, men jeg tror definitivt ikke et kleint og barnslig gruppearbeid er veien til målet. 

Videre ønsker jeg informasjon fra skolen når jeg går på foreldremøte. Ved å lage gruppearbeid nekter de å informere oss, og unnviker spørsmål fra engasjerte foreldre. Hvordan skal vi egentlig få informasjon?

Anonymkode: c2769...8aa

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis formålet er å bli kjent med andre foreldre, kan man vel ha en grillfest eller noe annet hyggelig? Jeg snakker kun med tre stykker i et sånt gruppearbeid, og det med rigide rammer med tema. 

Jeg har ingen tro på at gruppearbeid i foreldremøte er det som skaper et godt klassemiljø. 

Men ærlig talt, hvor mange tror du har lyst til å gå på grillfest med foreldrene til klassekameratene til ungen(e) sin(e)? 

Skrevet

Haha, sånn gruppegreier har vi og hatt en gang, ble med den ene gangen...helt fjernt. 

OG det å sitte å diskutere innetider, leggetid og skjermbruk er nesten like meningsløst for alle gjør jo som de vil uansett, og slik bør det vel egentlig være. Barn er forskjellige og trenger forskjellige tider og regler.

Eneste som vi har pratet om som alle har holdt seg til er den berømte 50 lappen til gave, det ble avklart i første klasse.

Men vi har veldig greie foreldremøter for vi har et godt klassemiljø og det har vært lite for oss på vårt trinn og ta opp så jeg kan egentlig ikke klage, var litt mas i første og andre klasse men etterpå så har vi bare valgt klassekontakt og FAU og så har vi gått hjem. 😄 Vil man prate så kan man prate utenom, eventuelt på disse tilstelningene vi har et par ganger i året og med foreldrene til de barna ens eget barn faktisk omgås. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ti10 skrev (1 minutt siden):

Men ærlig talt, hvor mange tror du har lyst til å gå på grillfest med foreldrene til klassekameratene til ungen(e) sin(e)? 

Ganske vanlig med mammafest og pappafest!

• Liker 1
Skrevet

Velkommen til jenteskolen. Til syvende og sist handler det bare om å fremme miljø og metoder jenter og kvinner er gode å navigere i og opprettholde en viss peckingorder. Har ingenting med å informere eller være transparant i hvordan de underviser. Det er denne såkalte "verdiskapingen" lærerene går rundt og streiker i månedsvis for.

Anonymkode: 4f423...125

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som mamma til flere  og ferdig med foreldre møter etter 10 år .   Sånne gruppe ting har mann null utbytte av. Ingenting blir bedre  og det  blir enten kun svada prat  eller jatting med de ivrigste og påståelig  foreldrene der. Du vet de som er null sukker og null spilletid tv æ/data er farlig og alle skal legge seg  rett etter barne tv.  Man glemmer alt  rett etter man går ut av rommet .

Anonymkode: e1206...752

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er lærer selv, har ikke så mye gruppearbeid på foreldremøtene, men litt blir det. Jeg har det fordi det garantert hadde kommet reaksjoner fra foreldre om jeg sa f.eks "ingen skjerm etter kl. 22" eller andre regler. Mange foreldre vegrer seg også for å ta ordet i plenum, mens det blir enklere i grupper på fire. "oppgavene" kan være om hva foreldrene tenker om mobilbruk, negativt språkbruk og slikt som kan være greit å ha litt felles retningslinjer på. Jeg som lærer kan ikke gå inn og detaljstyre familiers liv, men å starte en diskusjon om hvordan andre tenker kan jeg. Dette gjør og at noen foreldre står stødigere i kampen om at nettet stenges kl. 22 f.eks, "dette diskutere vi på foreldremøtet, så jeg vet at de fleste av klassen din har samme regel". 

Selvfølgelig inneholder også foreldremøtet informasjon. Jeg går gjennom ordensregler, timeplan og slike ting. Hadde vel dukket opp noen negative tråder på KG om vi bare gikk gjennom det også. "foreldremøtet kunne vært en mail, bare intetsigende informasjon der lærer snakket hele tiden". 

Anonymkode: 6e4f4...ca5

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (9 minutter siden):

Haha, sånn gruppegreier har vi og hatt en gang, ble med den ene gangen...helt fjernt. 

OG det å sitte å diskutere innetider, leggetid og skjermbruk er nesten like meningsløst for alle gjør jo som de vil uansett, og slik bør det vel egentlig være. Barn er forskjellige og trenger forskjellige tider og regler.

Eneste som vi har pratet om som alle har holdt seg til er den berømte 50 lappen til gave, det ble avklart i første klasse.

Men vi har veldig greie foreldremøter for vi har et godt klassemiljø og det har vært lite for oss på vårt trinn og ta opp så jeg kan egentlig ikke klage, var litt mas i første og andre klasse men etterpå så har vi bare valgt klassekontakt og FAU og så har vi gått hjem. 😄 Vil man prate så kan man prate utenom, eventuelt på disse tilstelningene vi har et par ganger i året og med foreldrene til de barna ens eget barn faktisk omgås. 

Tja, jeg hadde satt pris på å høre hvordan de andre foreldrene forholder seg til slike tema. Jeg bestemmer ikke bare for å bestemme, så jeg velger ikke bare det som er best for meg. Håper foreldre løsner litt til mine går på skolen, det var mange korte tankeganger i denne tråden. 

Anonymkode: d1a3f...ad3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er lærer selv, har ikke så mye gruppearbeid på foreldremøtene, men litt blir det. Jeg har det fordi det garantert hadde kommet reaksjoner fra foreldre om jeg sa f.eks "ingen skjerm etter kl. 22" eller andre regler. Mange foreldre vegrer seg også for å ta ordet i plenum, mens det blir enklere i grupper på fire. "oppgavene" kan være om hva foreldrene tenker om mobilbruk, negativt språkbruk og slikt som kan være greit å ha litt felles retningslinjer på. Jeg som lærer kan ikke gå inn og detaljstyre familiers liv, men å starte en diskusjon om hvordan andre tenker kan jeg. Dette gjør og at noen foreldre står stødigere i kampen om at nettet stenges kl. 22 f.eks, "dette diskutere vi på foreldremøtet, så jeg vet at de fleste av klassen din har samme regel". 

Selvfølgelig inneholder også foreldremøtet informasjon. Jeg går gjennom ordensregler, timeplan og slike ting. Hadde vel dukket opp noen negative tråder på KG om vi bare gikk gjennom det også. "foreldremøtet kunne vært en mail, bare intetsigende informasjon der lærer snakket hele tiden". 

Hehe, ja, jeg hadde et slikt foreldremøte i barnehagen nylig og jeg er mildt sagt KG-irritert. Jeg skulle gjerne diskutert et par ting med foreldrene oss i mellom. Jeg syns det er fint at lærere prøver å engasjere foreldrene, det er vel ikke egentlig jobben deres? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hehe, ja, jeg hadde et slikt foreldremøte i barnehagen nylig og jeg er mildt sagt KG-irritert. Jeg skulle gjerne diskutert et par ting med foreldrene oss i mellom. Jeg syns det er fint at lærere prøver å engasjere foreldrene, det er vel ikke egentlig jobben deres? 

Det er vel strengt tatt ikke jobben vår, så jeg kunne vel hatt et rent infomøte med god samvittighet. På en annen måte skal vi jo ha godt hjem- skolesamarbeid, så da tenker jeg at iallefall å åpne opp for litt diskusjoner mellom foreldre går innunder der. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel strengt tatt ikke jobben vår, så jeg kunne vel hatt et rent infomøte med god samvittighet. På en annen måte skal vi jo ha godt hjem- skolesamarbeid, så da tenker jeg at iallefall å åpne opp for litt diskusjoner mellom foreldre går innunder der. 

Det blir jo ikke et hjem-skole samarbeid når jeg sitter på gruppe med tre andre foreldre og prater om skjermtid! 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, jeg hadde satt pris på å høre hvordan de andre foreldrene forholder seg til slike tema. Jeg bestemmer ikke bare for å bestemme, så jeg velger ikke bare det som er best for meg. Håper foreldre løsner litt til mine går på skolen, det var mange korte tankeganger i denne tråden. 

Korte tankeganger? At folk gjør det som er best for deres barn er da ikke kort, det er slik det skal være, Alle barn kan ikke legge seg til samme tid, eller være inne til samme tid, vi har jo alle forskjellige liv og behov. Synes det er litt rart at man ikke kan gjøre noe selv som forelder uten at det er avklart med andre foreldre. 

Vi hadde faktisk et menneske som ville at vi skulle ha ekstra lekser for barnet til denne forelderen sleit med et fag og da kunne ikke denne personen jobbe ekstra med barnet uten at skolen sa det var lekser...altså... 😄 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hater det. Det var hver gang det var foreldremøte i barnehagen også. Gjør at jeg ikke alltid har dratt siden jeg er så redd for at det skal skje. 

Anonymkode: abfe3...332

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg hater det. Det var hver gang det var foreldremøte i barnehagen også. Gjør at jeg ikke alltid har dratt siden jeg er så redd for at det skal skje. 

Anonymkode: abfe3...332

Her var det gruppearbeid der vi måtte lage en sang om klassemiljø og fremføre i plenum. En annen gang måtte vi sitte og gjøre "lekse", svare på en del spørsmål. Klokka 19, etter en stressende arbeidsdag og kjøring/bringing av unger fra aktiviteter virker i hvert fall ikke min hjerne godt nok til å konsentrere seg om kompliserte problemstillinger. 

• Liker 4
Skrevet

Tenker at det er greit at man har satt av litt tid hvis det er noe foreldrene vil lufte i plenum. Det er stor forskjell på det,og det å bli satt til 1,5 timers gruppearbeid på kveldstid for å diskutere sosiale medier. Det synes jeg ikke var innafor!  Jeg kommer først og fremst for å gå informasjon og innsikt i undervisningen. Da fikk man heller dele møte i to: første del info, andre del: diskusjonsforum for de som ønsker)trenger.

Anonymkode: 772ec...bd7

• Liker 4
Skrevet

Har begynt med det her og. Det er nye nytt for hadde ikke det for tre år siden. Først informasjon og så gruppearbeid. Og gruppene må presentere hva de har kommet frem til etterpå 🙄

Anonymkode: 1378e...f2b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja,det hadde vært ganske upassende om du sto å fortalte meg på foreldremøte at hos meg skulle det ikke være skjerm etter 22. Mitt hus,mine regler tenker jeg.

Anonymkode: 772ec...bd7

Skrevet
2 hours ago, Anonym90059005 said:

Sier du dette fordi det er hvordan du selv ville reagert? Selv ville jeg tatt det på alvor og snakket med mitt barn for å høre hva som hadde skjedd. 

Så skal det sies at ordet mobbing misbrukes av mange imo. 

De fleste oppegående foreldre ville gjort det. Problemet er at det er ikke nødvendigvis sånn at de fleste barn som mobber har oppegående foreldre.

Anonymkode: b9836...212

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...