Gå til innhold

Tror noen har kopiert tatoveringen min, trenger litt hjelp her

Fjellulven

Anbefalte innlegg

Jeg tok en tatovering for 2 måneder siden, en drage med litt blomster osv på armen. Tok tatoveringen på et godt kjent tatoveringsstudio her i byen jeg bor i. Jeg pleier å søke på tatoveringer, tattoos etc med hashtag på instagram, da jeg liker å se på bilder av tatoveringer fra verden rundt. Søkte dragontattoo med hashtag og kom da tilfeldigvis opp et bilde fra et russisk tatoveringsstudio som har nærmest kopiert hele tatoveringen min! Dragen er dønn helt lik som den jeg har, detaljer og alt er helt lik, men tatovøren har tatovert liljer istedenfor roser (som jeg har). Tatoveringen min ble lagt ut på forsiden av tatoveringstudioet jeg var på sin instagram. De har cirka 20 000 følgere, så kan godt være dette russiske studioet har vært innom og sett bilde av dragen og kopiert utifra det.. Er som om tatovøren har bare limt bilde av min drage på armen til en annen og laget noen tilfeldige blomster ved siden av.. Hvor går grensen når det gjelder kopiering av tatoveringer? Noen som har erfaring?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjellulven skrev (Akkurat nå):

Jeg tok en tatovering for 2 måneder siden, en drage med litt blomster osv på armen. Tok tatoveringen på et godt kjent tatoveringsstudio her i byen jeg bor i. Jeg pleier å søke på tatoveringer, tattoos etc med hashtag på instagram, da jeg liker å se på bilder av tatoveringer fra verden rundt. Søkte dragontattoo med hashtag og kom da tilfeldigvis opp et bilde fra et russisk tatoveringsstudio som har nærmest kopiert hele tatoveringen min! Dragen er dønn helt lik som den jeg har, detaljer og alt er helt lik, men tatovøren har tatovert liljer istedenfor roser (som jeg har). Tatoveringen min ble lagt ut på forsiden av tatoveringstudioet jeg var på sin instagram. De har cirka 20 000 følgere, så kan godt være dette russiske studioet har vært innom og sett bilde av dragen og kopiert utifra det.. Er som om tatovøren har bare limt bilde av min drage på armen til en annen og laget noen tilfeldige blomster ved siden av.. Hvor går grensen når det gjelder kopiering av tatoveringer? Noen som har erfaring?

Det spiller ingen rolle hvor grensen går, russere bryr seg som kjent lite om grenser...

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det gjør ingenting og jeg blir ikke fornærmet. Tar det heller som et kompliment siden flere sikkert synes den var fin, men jeg tenker mer på tatovøren min som har brukt tid og egen kreativitet til å tegne sitt eget design, så er det noen som «stjeler» det designet.. Lurer bare på hvordan andre ville reagert om de var i min situasjon.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CeeCee skrev (Akkurat nå):

Hvis det er en kopi, hva tror du du får gjort med det??

Ingenting. Synes bare det er litt dårlig gjort iforhold til tatovøren.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fjellulven skrev (2 minutter siden):

Altså, det gjør ingenting og jeg blir ikke fornærmet. Tar det heller som et kompliment siden flere sikkert synes den var fin, men jeg tenker mer på tatovøren min som har brukt tid og egen kreativitet til å tegne sitt eget design, så er det noen som «stjeler» det designet.. Lurer bare på hvordan andre ville reagert om de var i min situasjon.

Hvis tatovører var så ømtålige på det der, så hadde vel ingen lagt ut bilder av de tatoveringene de har laget på nettet? Da ville de beskyttet designet sitt mer, men dermed også gått glipp av mange kunder som ser det og kommer og vil ha maken.

Det er nok ikke noe som heter copyright i tatoveringsbransjen av de grunnene, vil jeg anta.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du sa vel ja til å ta bilder av tattoo din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dette skjer i stor grad i alle typer kunst. Vilman ha noe  for seg selv, så ikke legg det offentlig på nett.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg se.. 

Du ser etter tatoveringer på nettet, finner det du liker - og setter det sammen. Så mener du at du har førsterett på tatoveringen din? Er svært få mennesker som har en helt enestående tatovering som ingen andre har. Nettopp fordi folk hermer etter hverandre og får inspirasjon av hverandre. Når du poster bilder av din egen tatovering, og  et tatoveringsstudio legge ut bilder av den - så sier det seg selv, at folk gjør akkurat det samme - som du ellers gjør 😉.

Stay krenka 🤣

Endret av kraftwerk
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Hvis tatovører var så ømtålige på det der, så hadde vel ingen lagt ut bilder av de tatoveringene de har laget på nettet? Da ville de beskyttet designet sitt mer, men dermed også gått glipp av mange kunder som ser det og kommer og vil ha maken.

Det er nok ikke noe som heter copyright i tatoveringsbransjen av de grunnene, vil jeg anta.

Selv med © så ville de nok ikke hatt en sak med et russisk tattoostudio.. Hva skulle de gjort?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CeeCee skrev (Akkurat nå):

Selv med © så ville de nok ikke hatt en sak med et russisk tattoostudio.. Hva skulle de gjort?

Ikke noe, hvem som helst kan tatovere på seg et design de har sett på nettet, så derfor er det ikke vits å prøve "å beskytte" det en gang 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kraftwerk skrev (4 minutter siden):

La meg se.. 

Du ser etter tatoveringer på nettet, finner det du liker - og setter det sammen. Så mener du at du har førsterett på tatoveringen din? Er svært få mennesker som har en helt enestående tatovering som ingen andre har. Nettopp fordi folk hermer etter hverandre og får inspirasjon av hverandre. Når du poster bilder av din egen tatovering, og  et tatoveringsstudio legge ut bilder av den - så sier det seg selv, at folk gjør akkurat det samme - som du ellers gjør 😉.

Stay krenka 🤣

Det er jo forskjell på å bli inspirert og å kopiere. Jeg ser på bilder av tatoveringer på nett og instagram, tar med meg bildet til tatovøren og lar han bli INSPIRERT. Hadde han tatovert det som var nøyaktig på bildet, hadde jeg tenkt han ikke tar jobben sin veldig seriøst. Og ja de fleste tatoveringsstudio legger ut bilde av tatoveringene de har lagd. Det er uansett ikke helt riktig å herme 100% etter andre. Men man kan bli inspirert og lage sitt eget design, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellulven skrev (12 minutter siden):

Jeg hadde reagert mer på dette om det var du selv som hadde laget designet fra scratch. Da hadde det vært litt kjipt om tatovøren hadde lagt det til i sin egen samling og "distribuert" og tjent penger på din design. Men siden han selv har konstruert dette mesterverket (som det åpenbart må være 😄), så kan vi ikke vite hva slags rutiner og regler han har for sine egne designs. Om dere hadde en avtale om at designet skulle være unikt og ikke skal kopieres videre, så kan du i beste fall føle deg litt snytt. Plagiat og kopiering er det dessverre vanskelig å beskytte seg mot.

Får vi en liten kikk på mesterverket, eller? :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ikke går helt klart frem her er om det er ditt design eller tatovørens design. For om det ikke er ditt design, hvordan vet du at det ikke er tatovøren din som har kopiert?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...