AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Jeg var hos fastlegen min i dag. Jeg har slitt veldig med psyken min den siste uken. Sover ikke, har angst og spiser ingenting. Går hele dager uten mat. Det hele er håpløst og bekymringene og angsten tar overhånd. Oppsøkte fastlegen min i dag og hun sa at jeg måtte ta kontakt med rask psykisk helsehjelp som var et lavterskel tilbud for sånne som meg. Men det har ikke min kommune. Hun ga meg nummeret til nabokommunen som tilbyr det, men de hjelper kun innbyggere i sin kommune. Jeg ringte min kommune og de har ikke noe sånt. Damen jeg snakket med i telefon sa at jeg måtte sende inn søknad på kommunens nettsider, og vente på svar. Kunne ikke si noe om når svaret kom. Sa egentlig at den typen utfordringer jeg har de ikke noe tilbud for. Hva gjør jeg? Fastlegen sa at dette ikke var noe for DPS, men at jeg definitivt trengte noen å snakke med. Men kommunen min har ikke noe tilbud til meg. Hva gjør jeg? Privat psykolog har jeg ikke råd til. Det eneste jeg har er sovepiller. Anonymkode: c243f...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Sjekk i den kommunen du skal til om de har telefontid. I min kommune har de begrenset men noe telefontid hver uke, i tillegg har de drop in. Anonymkode: 76da5...3af
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Beklager jeg var for rask, nabokommunen kunne ikke hjelpe deg. Da må du nesten gå tilbake til fastlegen igjen. Anonymkode: 76da5...3af
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Jeg ville ringt fastlegen igjen og fortalt det du sier her, at det tilbudet du ble henvist til ikke eksisterer. Hvis fastlegen ikke har noe forslag, så spør om fastlegen kan ta deg inn til faste samtaler til du kommer over kneika. Forstår på en måte at du ikke blir henvist til DPS siden problemet "bare" har vart i en uke. Hvis du fikk sovepillene av fastlegen så benytt deg av dem i en periode nå så du kan komme litt ovenpå igjen. Anonymkode: 5432a...c61 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville ringt fastlegen igjen og fortalt det du sier her, at det tilbudet du ble henvist til ikke eksisterer. Hvis fastlegen ikke har noe forslag, så spør om fastlegen kan ta deg inn til faste samtaler til du kommer over kneika. Forstår på en måte at du ikke blir henvist til DPS siden problemet "bare" har vart i en uke. Hvis du fikk sovepillene av fastlegen så benytt deg av dem i en periode nå så du kan komme litt ovenpå igjen. Anonymkode: 5432a...c61 Jeg forstår godt at dette ikke er DPS. Men håper på å få noen å snakke med. Slik at jeg slipper å gå helt under av depresjon, angst og jeg vet ikke hva. Per nå har jeg en god jobb, ansvar for en liten unge i barnehagealder. Føler at min psykiske helse går utover dette. Har ikke vært sykemeldt fra jobb pga av dette og det ønsker jeg heller ikke. Synes det er kjempevondt å være alene med tankene mine og prøver å jobbe for å holde meg unna de vonde tankene. Men fungerer ikke optimalt på jobb heller, jeg jobber selv med mennesker. Uff, synes alt er håpløst nå… Ser mørkt på livet. Fastlegen min tar ferie fra og med i dag og ut hele neste uke…, Anonymkode: c243f...0a8 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg forstår godt at dette ikke er DPS. Men håper på å få noen å snakke med. Slik at jeg slipper å gå helt under av depresjon, angst og jeg vet ikke hva. Per nå har jeg en god jobb, ansvar for en liten unge i barnehagealder. Føler at min psykiske helse går utover dette. Har ikke vært sykemeldt fra jobb pga av dette og det ønsker jeg heller ikke. Synes det er kjempevondt å være alene med tankene mine og prøver å jobbe for å holde meg unna de vonde tankene. Men fungerer ikke optimalt på jobb heller, jeg jobber selv med mennesker. Uff, synes alt er håpløst nå… Ser mørkt på livet. Fastlegen min tar ferie fra og med i dag og ut hele neste uke…, Anonymkode: c243f...0a8 Har du venner eller familie å snakke med? Anonymkode: 76da5...3af
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ville ringt fastlegen igjen og fortalt det du sier her, at det tilbudet du ble henvist til ikke eksisterer. Hvis fastlegen ikke har noe forslag, så spør om fastlegen kan ta deg inn til faste samtaler til du kommer over kneika. Forstår på en måte at du ikke blir henvist til DPS siden problemet "bare" har vart i en uke. Hvis du fikk sovepillene av fastlegen så benytt deg av dem i en periode nå så du kan komme litt ovenpå igjen. Anonymkode: 5432a...c61 Fastlegen min har ferie nå og kommer ikke tilbake på jobb før om 10 dager. Vet ikke om jeg holder ut så lenge. Fikk sovepiller, men søvn er bare en liten del av problemet. Det som er langt verre er angst og vonde tanker som plager meg hvert minutt… Anonymkode: c243f...0a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du venner eller familie å snakke med? Anonymkode: 76da5...3af Veldig få rundt meg. Har gode foreldre som stiller opp mye, men jeg kan ikke dele dette med dem. De greier ikke å sette seg inn i min situasjon. Har en kjempegod venninne, men hun har flyttet vekk. Har mange kollegaer og andre bekjente, men de kan jeg ikke snakke med om sånne ting. Anonymkode: c243f...0a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 Hvilke bekymringer har du? Kan du ta deg noen dager fri fra jobb/bekymringene? Anbefaler en tur ut i naturen, helst telttur eller ta med bil og sove i den. Kom deg et stykke bort noen dager til sjøen, skogen, fjellet og generelt naturen. Det hjelper med å klarne tanker og spesielt sjøluft vil gjøre deg trøtt tidlig som du ikker vant med det. Promise! Anonymkode: 4f02b...07e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #10 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke bekymringer har du? Kan du ta deg noen dager fri fra jobb/bekymringene? Anbefaler en tur ut i naturen, helst telttur eller ta med bil og sove i den. Kom deg et stykke bort noen dager til sjøen, skogen, fjellet og generelt naturen. Det hjelper med å klarne tanker og spesielt sjøluft vil gjøre deg trøtt tidlig som du ikker vant med det. Promise! Anonymkode: 4f02b...07e Bare det hadde vært så enkelt… Jeg har ansvar for en liten unge, så jeg kan aldri stikke ut og bli borte i noen dager. Har selvsagt jobb, kan sykemelde meg, men kan ikke ta meg fri fra bekymringene mine. Det er helt umulig. Bekymringer og vonde tanker greier jeg ikke å kontrollere, de er der og de tar overhånd. Dette er noe av grunnen til at jeg trenger en psykolog, en profesjonell som kan hjelpe meg med å sortere tankene i hodet og gi meg litt håp i denne veldig håpløse situasjonen jeg er i nå. Mener ikke å virke lite løsningsorientert her, men dette er litt verre enn det en skogstur kam fikse. Anonymkode: c243f...0a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 Dine foreldre kan kanskje låne deg penger til en psykolog? Online-psykolog kan funke fint for mange. Offentlige har lite kapasitet generelt, spesielt med psykisk helse. Da er det kun de ekstremt syke som får et tilbud. Psykiatrien i Norge er en katastrofe. Anonymkode: 4d70b...908
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bare det hadde vært så enkelt… Jeg har ansvar for en liten unge, så jeg kan aldri stikke ut og bli borte i noen dager. Har selvsagt jobb, kan sykemelde meg, men kan ikke ta meg fri fra bekymringene mine. Det er helt umulig. Bekymringer og vonde tanker greier jeg ikke å kontrollere, de er der og de tar overhånd. Dette er noe av grunnen til at jeg trenger en psykolog, en profesjonell som kan hjelpe meg med å sortere tankene i hodet og gi meg litt håp i denne veldig håpløse situasjonen jeg er i nå. Mener ikke å virke lite løsningsorientert her, men dette er litt verre enn det en skogstur kam fikse. Anonymkode: c243f...0a8 Jeg sier ikke at en pause i naturen kan fikse problemet, men det kan klarne hodet ditt. Forstår at det ikke er enkelt med et lite barn, men om det ikke er en baby så kanskje du har mulighet til å spørre noen andre foreldre eller noen du har nært seg om de kan være barnevakt en natt eller lignende? Jeg er helt enig i at du bør få hjelp, men ventelistene er lange både på dps og hos avtalespesialister. Du bør definitivt sette seg opp på vent hos en avtalespesialist forøvrig (en så lenge du kle kommer deg inn på dps), du kan også betale for privat psykolog og få time ganske raskt. Ellers så kan du også søke etter lavterskeltilbud i din kommune, for å få snakket med noen nøytrale bare. Men jo, jeg anbefaler deg å ta en pause -du tror meg kanskje ikke, men å komme seg bittelitt bort alene, om det så bare er for en hel dag, det hjelper på tankekjør. Det å sitte alene å se utover sjøen, være i naturen, det er godt for sjelen -og du kommer hjem med et klarere hode og noen minner av noe godt, så du ikke bare ser "rett i problemveggen" hele tiden. Anonymkode: 4f02b...07e 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 Om du har lyst kan du også fortelle litt om noen av sine bekymringer her på KG, på doktoronline.no eller på sidetmedord.no, ny tråd som anonym. I tillegg så er de faktisk ganske flinke til å svare på de riktige gruppene på Reddit. Og dealer du med mennesker som er giftige for deg eller som har personlighetsforstyrrelser så kan du skrive på https://outofthefog.website/ sitt forum. Anonymkode: 4f02b...07e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 Se siste episode av folkeopplysningen som handler om psykisk helse. Det er kun 1 av 7 som har effekt av psykolog så du kan jo basert på det legge til grunn at det er relativt lite sannsynlig at rask psykisk helsehjelp vil hjelpe deg selv om du skulle fått det. Det som har klart negativ effekt er å bli satt på venteliste for psykolog. Sånn sett er det kanskje best å bare legge bort tanken om at du bør/skal ha psykologhjelp. NHI har gratis selvhjelpskurs her: https://nhi.no/psykisk-helse/kognitiv-terapi/panikkangst/ Anonymkode: 2254b...f14 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Fastlegen min har ferie nå og kommer ikke tilbake på jobb før om 10 dager. Vet ikke om jeg holder ut så lenge. Fikk sovepiller, men søvn er bare en liten del av problemet. Det som er langt verre er angst og vonde tanker som plager meg hvert minutt… Anonymkode: c243f...0a8 Ja, jeg skjønner at problemet er mer enn søvn, men hvis du sover for lite vil angst og vonde tanker bli mye verre. Var derfor jeg rådet deg til å benytte deg av sovepillene i en periode fremover nå. Er det et alternativ å prøve selvhjelp i de neste 10 dagene? Er det flere leger på kontoret til fastlegen din? Kanskje det er satt inn vikar eller at du kan få komme til en av de andre fastlegene? Eventuelt må du jo ta kontakt med legevakten hvis det blir uutholdelig. Anonymkode: 5432a...c61
gohege Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 Hvis du har et lite barn, kan du ringe helsestasjonen og be om en samtale med helsesykepleier?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 gohege skrev (1 time siden): Hvis du har et lite barn, kan du ringe helsestasjonen og be om en samtale med helsesykepleier? Ja, har en liten en, men dette gjelder jo meg, ikke barnet. Kan det gå? Anonymkode: c243f...0a8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 Jeg ville ringt fastlege og fortalt at tilbudet han ba deg oppsøke ikke eksisterer. Fastleger skal tilby støttesamtaler for lettere psykiske utfordringer. Anonymkode: 55a90...589
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 Be om å få komme inn til en vikarlege, og be hen om henvisning til psykolog. Og be om regelmessige samtaler med fastlege/vikarlege frem til du kommer inn til psykolog. Jeg ble henvist til DPS, men ettersom det var et halvt års ventetid begynte jeg å gå til privat psykolog i mellomtiden. Nå gikk fristen min for oppstart av behandling på DPS ut, og de har enda ikke kapasitet, så da har de sendt meg videre til videokonsultasjoner med et privat selskap som tar slike fristbruddsaker. Jeg kjenner det blir helt feil for meg, og kommer nok bare til å fortsette til min private psykolog. Det ruinerer meg nesten, men det går sånn akkurat, og hun er fantastisk dyktig. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten henne dette siste halvåret . Håper du finner en snarlig løsning som hjelper deg ❤️ Anonymkode: 470d1...9bd
Anbefalte innlegg