Leviora Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 (endret) Er på utkikk etter en god avtalespesialist som har kompetanse innen autisme, adhd og CPTSD. Han har ingen anmeldelser på legelisten og jeg skulle gjerne ha visst hvordan andre har opplevd å være i behandling hos ham. Prøver lykken her! Endret 15. oktober 2022 av Leviora
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Leviora skrev (2 timer siden): Er på utkikk etter en god avtalespesialist som har kompetanse innen autisme, adhd og CPTSD. Han har ingen anmeldelser på legelisten og jeg skulle gjerne ha visst hvordan andre har opplevd å være i behandling hos ham. Prøver lykken her! Avtalespesialist? Hva slags pris er det på time hos en slik? Det er nevropsykolog jeg helst vil til. Har ikke sjekka mulighetene for det i Tr.heim, for jeg tenkte det er steindyrt. Ble henvist av fastlege til coperiosenteret, har hatt en time med en som ikke har sagt hva slags tittel han har, bare at ikke er terapeut.. som bare stilte spørsmål for å utelukke andre ting, og som fort mente at utredning ville bli riktig for meg. Skal ha enda en time for å utelukke annet. Og så starte utredning, muligens med han da også. Så jeg er mildt sagt skeptisk... Utredning bør skje av en spesialist som har god greie på diagnosen. Ble så paff da han sa han sannsynligvis skal starte utredning av meg at jeg sa ingenting. Anonymkode: 8090a...f88
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Han var tilknyttet St.Olavs da sønnen ble operert for hjernesvulst, og han gikk hos Næssi flere år i forbindelse med at vi ble med i en forskningsstudie. Helt fantastisk nevropsykolog. Anonymkode: 0a210...0a0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han var tilknyttet St.Olavs da sønnen ble operert for hjernesvulst, og han gikk hos Næssi flere år i forbindelse med at vi ble med i en forskningsstudie. Helt fantastisk nevropsykolog. Anonymkode: 0a210...0a0 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor blir man ikke sendt til han istedet for til f.eks coperio når det er snakk om nevroutypiske diagnoser? Har han lang venteliste kanskje? Er han eneste nevropsykolog som har avtale med det offentlige? Anonymkode: 8090a...f88
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor blir man ikke sendt til han istedet for til f.eks coperio når det er snakk om nevroutypiske diagnoser? Har han lang venteliste kanskje? Er han eneste nevropsykolog som har avtale med det offentlige? Anonymkode: 8090a...f88 Jeg tror ikke han er knyttet opp mot St.Olavs lenger, men tør ikke si det helt sikkert. Anonymkode: 0a210...0a0
Leviora Skrevet 30. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Avtalespesialist? Hva slags pris er det på time hos en slik? Det er nevropsykolog jeg helst vil til. Har ikke sjekka mulighetene for det i Tr.heim, for jeg tenkte det er steindyrt. Ble henvist av fastlege til coperiosenteret, har hatt en time med en som ikke har sagt hva slags tittel han har, bare at ikke er terapeut.. som bare stilte spørsmål for å utelukke andre ting, og som fort mente at utredning ville bli riktig for meg. Skal ha enda en time for å utelukke annet. Og så starte utredning, muligens med han da også. Så jeg er mildt sagt skeptisk... Utredning bør skje av en spesialist som har god greie på diagnosen. Ble så paff da han sa han sannsynligvis skal starte utredning av meg at jeg sa ingenting. Anonymkode: 8090a...f88 Med offentlig driftsavtale betaler man normal egenandel som hos det offentlige, mener jeg. Det har jeg gjort hos privat nevrolog med avtale. Derfor er det mye billigere å dra til avtalespesialister enn private uten avtale. Men du trenger henvisning og de har ofte lang ventetid. Jeg ser Næss har over 20 uker ventetid 🥴 Jeg ble henvist til habiliteringssenteret for voksne nå for utredning av autisme og adhd. Vi har god erfaring med Trondsletten Hab.senter med eldste barnet vårt. Fastlegen min sa at det kunne være greit å undersøke hvilke avtalespesialister som er aktuelle i tilfelle vi ikke kommer noen vei på hab.senteret. Du kan forsøke å søke opp navnet til behandleren din for å se hvilke titler og autorisasjoner han har og lese vurderinger på legelisten. Ellers ville jeg bare ha spurt ham rett ut om hvilke erfaringer han har og la han utrede hvis du føler deg komfortabel med ham. Jeg hadde en psykolog på DPS en gang som ikke var veldig erfaren med komplekst traume, men som var nysgjerrig og behjelpelig nok til å kunne kaste tidligere diagnoser i søpla og se at alt stammet fra CPTSD. Hun var den beste behandleren jeg har hatt, til tross for lite erfaring med komplekst traume. Hun sluttet dessverre. Noen ganger er det nok med en behandler som er villig til å se deg, forstå deg og ønske å hjelpe uten å dømme og gjør research underveis for å kunne imøtekomme behov. Men det er selvfølgelig greit å vite om noen har nok kompetanse og evne til å utrede en spesifikk diagnose! Har Næss null peiling på autisme drar jeg ikke dit… AnonymBruker skrev (16 timer siden): Han var tilknyttet St.Olavs da sønnen ble operert for hjernesvulst, og han gikk hos Næssi flere år i forbindelse med at vi ble med i en forskningsstudie. Helt fantastisk nevropsykolog. Anonymkode: 0a210...0a0 Godt å se at det finnes noen med god erfaring! ☺️ AnonymBruker skrev (14 timer siden): Nå ble jeg nysgjerrig. Hvorfor blir man ikke sendt til han istedet for til f.eks coperio når det er snakk om nevroutypiske diagnoser? Har han lang venteliste kanskje? Er han eneste nevropsykolog som har avtale med det offentlige? Anonymkode: 8090a...f88 Laang venteliste, over 20 uker. Han er den eneste i Trondheim, jeg ser det er en annen i indre Fosen og en på Brekstad. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg tror ikke han er knyttet opp mot St.Olavs lenger, men tør ikke si det helt sikkert. Anonymkode: 0a210...0a0 Tviler på det 🤔 Endret 30. september 2022 av Leviora
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #7 Skrevet 30. september 2022 Leviora skrev (34 minutter siden): Med offentlig driftsavtale betaler man normal egenandel som hos det offentlige, mener jeg. Det har jeg gjort hos privat nevrolog med avtale. Derfor er det mye billigere å dra til avtalespesialister enn private uten avtale. Men du trenger henvisning og de har ofte lang ventetid. Jeg ser Næss har over 20 uker ventetid 🥴 Jeg ble henvist til habiliteringssenteret for voksne nå for utredning av autisme og adhd. Vi har god erfaring med Trondsletten Hab.senter med eldste barnet vårt. Fastlegen min sa at det kunne være greit å undersøke hvilke avtalespesialister som er aktuelle i tilfelle vi ikke kommer noen vei på hab.senteret. Du kan forsøke å søke opp navnet til behandleren din for å se hvilke titler og autorisasjoner han har og lese vurderinger på legelisten. Ellers ville jeg bare ha spurt ham rett ut om hvilke erfaringer han har og la han utrede hvis du føler deg komfortabel med ham. Takk for info. Synd jeg ikke visste om han tidligere, for det gikk maksimal tid før jeg fikk time der jeg er nå. Ca 5 mnd. Jeg vet bare fornavnet til vedkommende. Ganske merkelig synes jeg. Fikk ikke svar da jeg ringte senteret tidligere, men skal ringe igjen og høre hva slags kompetanse han jeg har snakket med har og hvilken utrederen har. Om det bare er én utreder, det bør det vel være? Jeg er ikke god til å formulere meg, og vet ikke helt hva jeg kan forvente. Kjenner jeg er litt motløs allerede, med tanke på hvor lite peiling mange har på voksne damers adhd. "Sånn er det vel for alle" sa han et par ganger da jeg nevnte ting jeg tenker er relatert til adhd. Ja da, alle har til en viss grad samme "problem". Men det er en gradsforskjell.. Bagatellisering gjør meg skeptisk. Anonymkode: 8090a...f88
Leviora Skrevet 5. oktober 2022 Forfatter #8 Skrevet 5. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 11.08): Takk for info. Synd jeg ikke visste om han tidligere, for det gikk maksimal tid før jeg fikk time der jeg er nå. Ca 5 mnd. Jeg vet bare fornavnet til vedkommende. Ganske merkelig synes jeg. Fikk ikke svar da jeg ringte senteret tidligere, men skal ringe igjen og høre hva slags kompetanse han jeg har snakket med har og hvilken utrederen har. Om det bare er én utreder, det bør det vel være? Jeg er ikke god til å formulere meg, og vet ikke helt hva jeg kan forvente. Kjenner jeg er litt motløs allerede, med tanke på hvor lite peiling mange har på voksne damers adhd. "Sånn er det vel for alle" sa han et par ganger da jeg nevnte ting jeg tenker er relatert til adhd. Ja da, alle har til en viss grad samme "problem". Men det er en gradsforskjell.. Bagatellisering gjør meg skeptisk. Anonymkode: 8090a...f88 Jeg er også redd for den type bagatellisering og jeg har forberedt meg godt på hva jeg skal si om det skjer. Jeg har allerede blitt møtt med en slik holdning fra min mor. Nå er hun dronningen av gaslighting, så det var forventet. Men jeg klarte faktisk å få henne til å holde kjeft og reflektere med noen kjappe clap backs 😅 For eks. sa hun at «alle har jo behov for forutsigbarhet, du trenger ikke være autistisk for det». Da spurte jeg hvordan hun følte det når ting ikke gikk som forventet eller hvordan uforutsigbarhet føltes for henne, og hvordan hun reagerer. Da svarte hun «tja, det er jo til tider litt stressende.» Da svarte jeg «ok, du som neurotypisk kan bli stressa. Jeg som autist blir totalt handlingslammet og kan ende opp med en meltdown hvor jeg begynner å gråte, jeg kan stå i fare for å skade meg selv fordi jeg ikke klarer å regulere de sterke følelsene på en sunn måte - fordi det viste seg at de hadde pause i serien jeg følger med på; det kom ingen ny, forventet episode den dagen. Reagerer du også så sterkt på små uforutsette ting?» Da ble hun stille. Det er viktig å huske at med autisme og adhd er hjernen fysisk annerledes og prosesserer informasjon på en helt annet måte. Derfor er det noen ganger dumt å legge frem symptomet uten å poengtere hvordan du prosesserer og/eller reagerer på nevnte ting. Alle prokrastinerer, men de som ikke har adhd forstår ikke hvordan det føles å være helt paralysert og overveldet av den minste og ubetydelige oppgave. Dét er verd å nevne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå